Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

| 15. 4. 2015

Kluci z Ostravy nakoupili žehličky, najali ženy přikované k bytu a dětem a začali Pražanům nabízet prádlo žehlené s láskou.

Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

Od dvanácti spolu nocovali pod stanem na táborech. Znovu se potkali v Praze. „Já dokončil školu, Honza psal diplomku,“ vypráví Martin, absolvent filmové režie. Chtěli rozjet internetový projekt zaměřený na žehlení problémů ve vztahu. Dopadlo to jinak. Uspořádali casting pro ženy připoutané k domovu – invalidní nebo pečující o nemocné dítě – a dali jim do rukou žehličky.

Příběhy dam, které vyžehlí prádlo, jež kurýr vyzvedne a zase doručí až k vašim dveřím v úhledném balíčku převázaném oranžovou mašlí, jsou k mání na webu. „Prádlo je tipťop, vyžehlené s láskou od konkrétní paní – ne někde v neosobní prádelně v nákupním centru,“ pochvaluje si Honza. S bičem prý nad „svými ženami“ nestojí. „Vyžehlené prádlo vnímají jako svoji vizitku, která nakonec visí i na balíčku,“ pokračuje student geografie. Diplomku pořád nedopsal. Na školu nezbývá čas. „Rodiče jsou nervózní, ale já dostuduju.“

Projekt se měl jmenovat Paní na žehlení. Jenže doménu vyfoukla konkurence. „Službu spustili měsíc předtím, než jsme zformulovali celou ideu – jako pomoc ženám hendikepovaným na trhu práce. Přišli jsme s křížkem po funuse,“ uznává Martin. Nakonec zvítězilo anglické Ironing Ladies. „Je v tom fórek odkazující k železné lady. A jsme připraveni na zahraniční expanzi,“ směje se.

Jan Roháč a Martin Jůza

Jan Roháč (1987) dokončuje studium geografie na Univerzitě Karlově. Martin Jůza (1986) vystudoval filmovou režii na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Pocházejí z Ostravy. Na projektu Ironing Ladies pracují od ledna 2013. 

Univerzita podnikání

Podnikání naostro běží rok. Před startem za něj kluci utratili asi čtyřicet tisíc. „Draho vyšel web, chtěli jsme pro zákazníky pohodlný rezervační systém,“ říká Honza. Postupně do Ironing Ladies investovali už dvě stě tisíc, polovičku si půjčili. „Některé investice byly zbytečné. Ale je to první zkušenost, univerzita podnikání, kterou si platíme,“ míní Martin. Další injekce v řádu desetitisíců přišly za vítězství ve startupových soutěžích a od nadace Vodafone, která klukům poskytuje byznys mentoring. O velké dotace ale mladíci nestojí. „Když si vezmeme milionový grant z Evropské unie, můžeme našim paním ty peníze rozdat bez žehlení a odpustit si tu show. Nechceme umělý projekt, ale konkurenceschopnou službu.“

Ze začátku rozvážel prádlo Honza. Občas i metrem. První auto bylo od Martinovy mámy. „Hned se pokazilo. Pronajali jsme si jiné a do měsíce nám ho ukradli. Tak jsme koupili dodávku a brzy ji se ztrátou prodali,“ líčí Martin počáteční svízele.  

Anketa

Žehlíte?

Hledá se partner

Dnes už mají řidiče a koordinátorku, která cesty ke klientům plánuje. Stálých zákazníků je asi pětadvacet. Typický klient? „Podnikatelky, manažerky, manažeři – košiláři nebo mámy s kupou prádla a bohatým manželem,“ odtuší Martin. Minimální objednávka dělá tisícovku. „Za tu cenu vyžehlíme dvacet košil a pár triček k tomu,“ počítá. Měsíčně vyřídí Ironing Ladies tak šedesát zakázek. „Aby bylo podnikání udržitelné, potřebujeme obrat zdvojnásobit,“ dodává Honza. Investora zatím nehledají. „Byl by to spíš sponzoring, nemůžeme zaručit, že se investice vrátí.“

Ideální zkušenost mladíci nemají ani s hledáním partnerů. „Dostali jsme devět žehliček od známého výrobce, ale žehlily špatně – stěžovaly si naše paní i klienti. Dodnes ty žehličky nemůžeme prodat,“ vykládá Martin. Firma si přitom na Ironing Ladies udělala solidní reklamu.

Spojit jméno s projektem mladých kluků, jejichž podnikání má sociální rozměr, se líbí leckomu. Což může být výhoda – hlavní cílovou skupinou jsou teď pro Ironing Ladies korporace, respektive košile jejich zaměstnanců. „Nejvíc nás stojí dojíždění za klientem. Spolupráce s korporací znamená hromadu prádla na jednom místě. Dnes máme hromadu prádla rozházenou po Praze. Ale zákazníků z domácností se vzdát nechceme,“ vysvětluje Honza.

„Jenže není snadné firmy přesvědčit, že hlavním smyslem spolupráce s Ironing Ladies je nabídnout užitečnou službu zaměstnancům,“ navazuje Martin. Neotřelost podnikatelského nápadu, která klukům otevírá dveře, se z druhé strany stává limitem – občas se na ně dívají jen jako na dobročinný projekt, který je fajn podpořit. Honza s Martinem jsou odhodláni tuhle představu zbořit. Vypadá to nadějně. „Ladíme spolupráci s jednou bankou a s velkou auditorskou firmou. Zaměstnanci budou moct nechávat prádlo na recepci, za pár dní dostanou vyžehlený balíček zpět,“ prozrazují. Až se podaří vypilovat funkční model, půjdou chlapci z Ironing Ladies dělat byznys zas o korporaci dál.

Máte tip na inspirativní podnikatelský příběh? Dejte nám vědět třeba o kousek níž v diskuzi, pošleme ho rádi dál!

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

kati | 19. 4. 2015 13:37

Jsem majitelkou malé prádelny v Praze. Provozujeme ji jako rodinnou už druhou generaci a cena za 20kosil a pár triček 1000,- Kč je pro mne téměř lichva.

K nám si chodí pánové i manželky podnikatelů pro praní a žehlení jedné košile za cca 35,-. Dlouhodobé a známé tváře máme už i se slevou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stanislav Brabec | 16. 4. 2015 18:31

Čím se tato služba liší od běžné Pradlenky? Kromě zmíněné „tipťopovosti“, visaček, a toho, že to provozují absolventi vysoké školy za pomoci byznys mentorů a sponzorů?

Mají sice internetový rezervační systém (ten ale mají už i některé Pradlenky), ale zase nemají mandl ani prádelnu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Molik | 16. 4. 2015 13:09

Nechci nijak komentovat obchodní model firmy, ale nezacházíme v tom "sluníčkování" trochu do extrému? Co je to prosím "vyžehlené s láskou"? Není to prostě jenom další hipsterský buzzword?

S láskou Vám maminka uvaří vaše oblíbené jídlo, ale i v sebelepší restauraci bych na lásce netrval. Stačilo by jídlo uvařené profesionálně. Jasně, že i profík může milovat svoji práci, ale rozdíl mezi profíkem a amatérem je v tom, že dělá kvalitně i když se mu právě nechce.

Sám jsem si košile pár let žehlil a láska v tom nebyla, i když to bylo pro mě. Je to prostě dovednost. Dá se u toho dívat na televizi. Ale to je vše. Proč by měly být práce jako mytí nádobí, umývání podlahy a žehlení dělány s láskou? Chlapi zase většinou s láskou neryjí zahradu, nemění zimní gumy a neštípají dřevo. Jasně, že to všechno jsou hodnotné, poctivé a potřebné činnosti, které je třeba udělat, ale lásku bych si nechal třeba na hraní s dětmi nebo sraz se sourozenci.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Venca | 15. 4. 2015 13:35

Zajímavé podnikání má Tomáš Rajnoch provozující http://www.meetea.cz/, osobně jezdí do Asie vybírat ty nejlepší čaje od malých pěstitelů, které pak nabízí v rámci měsíčního předplatného. Věnuje se i čajovému cateringu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Weinfurtner | 15. 4. 2015 17:45
reakce na Venca | 15. 4. 2015 13:35

Podobně funguje i DoubleShot s kávou. Taky jezdí po plantážích a nakupují konkrétní sklizně a pak je nabízejí buďto jako předplatné, nebo dokud nevyprodají.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Dalibor Pešek | 16. 4. 2015 09:34
reakce na Michal Weinfurtner | 15. 4. 2015 17:45

Jestli se nepletu DoubleShot vznikl tak, že kluci odešli z La Boheme Café a okopírovali co se naučili tam. Dle chuti kávy soudím, že La Boheme Café to zatím dělá lépe.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Gabriel Pleska | 15. 4. 2015 14:37
reakce na Venca | 15. 4. 2015 13:35

Venco, díky, slovo Meetea už na redakčních poradách padlo. Hezký tip.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Petra DlouháPetra Dlouhá
Bakaláře vystudovala na Fakultě humanitních studií UK, magisterské studium žurnalistiky na Fakultě sociálních věd. V průběhu studia absolvovala stáž v...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!