Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

Petra Dlouhá
Petra Dlouhá
15. 4. 2015
 13 887

Kluci z Ostravy nakoupili žehličky, najali ženy přikované k bytu a dětem a začali Pražanům nabízet prádlo žehlené s láskou.

Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

Od dvanácti spolu nocovali pod stanem na táborech. Znovu se potkali v Praze. „Já dokončil školu, Honza psal diplomku,“ vypráví Martin, absolvent filmové režie. Chtěli rozjet internetový projekt zaměřený na žehlení problémů ve vztahu. Dopadlo to jinak. Uspořádali casting pro ženy připoutané k domovu – invalidní nebo pečující o nemocné dítě – a dali jim do rukou žehličky.

Příběhy dam, které vyžehlí prádlo, jež kurýr vyzvedne a zase doručí až k vašim dveřím v úhledném balíčku převázaném oranžovou mašlí, jsou k mání na webu. „Prádlo je tipťop, vyžehlené s láskou od konkrétní paní – ne někde v neosobní prádelně v nákupním centru,“ pochvaluje si Honza. S bičem prý nad „svými ženami“ nestojí. „Vyžehlené prádlo vnímají jako svoji vizitku, která nakonec visí i na balíčku,“ pokračuje student geografie. Diplomku pořád nedopsal. Na školu nezbývá čas. „Rodiče jsou nervózní, ale já dostuduju.“

Projekt se měl jmenovat Paní na žehlení. Jenže doménu vyfoukla konkurence. „Službu spustili měsíc předtím, než jsme zformulovali celou ideu – jako pomoc ženám hendikepovaným na trhu práce. Přišli jsme s křížkem po funuse,“ uznává Martin. Nakonec zvítězilo anglické Ironing Ladies. „Je v tom fórek odkazující k železné lady. A jsme připraveni na zahraniční expanzi,“ směje se.

Jan Roháč a Martin Jůza

Jan Roháč (1987) dokončuje studium geografie na Univerzitě Karlově. Martin Jůza (1986) vystudoval filmovou režii na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Pocházejí z Ostravy. Na projektu Ironing Ladies pracují od ledna 2013. 

Univerzita podnikání

Podnikání naostro běží rok. Před startem za něj kluci utratili asi čtyřicet tisíc. „Draho vyšel web, chtěli jsme pro zákazníky pohodlný rezervační systém,“ říká Honza. Postupně do Ironing Ladies investovali už dvě stě tisíc, polovičku si půjčili. „Některé investice byly zbytečné. Ale je to první zkušenost, univerzita podnikání, kterou si platíme,“ míní Martin. Další injekce v řádu desetitisíců přišly za vítězství ve startupových soutěžích a od nadace Vodafone, která klukům poskytuje byznys mentoring. O velké dotace ale mladíci nestojí. „Když si vezmeme milionový grant z Evropské unie, můžeme našim paním ty peníze rozdat bez žehlení a odpustit si tu show. Nechceme umělý projekt, ale konkurenceschopnou službu.“

Ze začátku rozvážel prádlo Honza. Občas i metrem. První auto bylo od Martinovy mámy. „Hned se pokazilo. Pronajali jsme si jiné a do měsíce nám ho ukradli. Tak jsme koupili dodávku a brzy ji se ztrátou prodali,“ líčí Martin počáteční svízele.  

Žehlíte?

Hledá se partner

Dnes už mají řidiče a koordinátorku, která cesty ke klientům plánuje. Stálých zákazníků je asi pětadvacet. Typický klient? „Podnikatelky, manažerky, manažeři – košiláři nebo mámy s kupou prádla a bohatým manželem,“ odtuší Martin. Minimální objednávka dělá tisícovku. „Za tu cenu vyžehlíme dvacet košil a pár triček k tomu,“ počítá. Měsíčně vyřídí Ironing Ladies tak šedesát zakázek. „Aby bylo podnikání udržitelné, potřebujeme obrat zdvojnásobit,“ dodává Honza. Investora zatím nehledají. „Byl by to spíš sponzoring, nemůžeme zaručit, že se investice vrátí.“

Ideální zkušenost mladíci nemají ani s hledáním partnerů. „Dostali jsme devět žehliček od známého výrobce, ale žehlily špatně – stěžovaly si naše paní i klienti. Dodnes ty žehličky nemůžeme prodat,“ vykládá Martin. Firma si přitom na Ironing Ladies udělala solidní reklamu.

Spojit jméno s projektem mladých kluků, jejichž podnikání má sociální rozměr, se líbí leckomu. Což může být výhoda – hlavní cílovou skupinou jsou teď pro Ironing Ladies korporace, respektive košile jejich zaměstnanců. „Nejvíc nás stojí dojíždění za klientem. Spolupráce s korporací znamená hromadu prádla na jednom místě. Dnes máme hromadu prádla rozházenou po Praze. Ale zákazníků z domácností se vzdát nechceme,“ vysvětluje Honza.

„Jenže není snadné firmy přesvědčit, že hlavním smyslem spolupráce s Ironing Ladies je nabídnout užitečnou službu zaměstnancům,“ navazuje Martin. Neotřelost podnikatelského nápadu, která klukům otevírá dveře, se z druhé strany stává limitem – občas se na ně dívají jen jako na dobročinný projekt, který je fajn podpořit. Honza s Martinem jsou odhodláni tuhle představu zbořit. Vypadá to nadějně. „Ladíme spolupráci s jednou bankou a s velkou auditorskou firmou. Zaměstnanci budou moct nechávat prádlo na recepci, za pár dní dostanou vyžehlený balíček zpět,“ prozrazují. Až se podaří vypilovat funkční model, půjdou chlapci z Ironing Ladies dělat byznys zas o korporaci dál.

Máte tip na inspirativní podnikatelský příběh? Dejte nám vědět třeba o kousek níž v diskuzi, pošleme ho rádi dál!
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (7)

Vstoupit do diskuze
Petra Dlouhá

Petra Dlouhá

Vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK, během studií pracovala jako stážistka v Lidových novinách. Od roku 2011 píše pro Peníze.cz a Finmag.

Související témata

byznysplánpodnikánístart-up
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo