Když ke dnu, tak na růžovém kole

| 2. 5. 2014

V každé dobré zprávě o aktivních mladých, co se sebrali a šli vyčistit potok, se skrývá špatná zpráva o tom, že je potok špinavý a znečistitel od něj dává ruce pryč.

Když ke dnu, tak na růžovém kole

Můj praděda snil o vlastním bicyklu, děda o motorce, táta o autě – a já mám být nakřivo z toho, že si za tisícovku můžu od jara do podzimu vypůjčit některou z pěti starých, narůžovo natřených furtošlapek. Ty do brněnských ulic minulý týden vypustili provozovatelé služby Rekola, už zavedené v Praze a Olomouci. Její slogan „žádná omezení“ je s přihlédnutím k ceně a počtu kol tak brutálně ironický, že kdyby se ho dožil Kurt Vonnegut, závistí by se pokusil o sebevraždu ještě jednou a konečně pořádně.

Novináři Rekola přivítali, protože „bikesharing“ se skládá z „bike“ a „sharing“, dvou slov se stoprocentně pozitivní karmou, a protože se reportáž „aktivní mládež se namísto demonstrování sebrala a vyčistila potok“ píše nebo točí sama a lidi to mají rádi.

Věřím a doufám, že až se ke zprávám o Rekolech někdo vrátí za třicet let, bude nad nimi kroutit hlavou úplně stejně jako já nad tím, jak se chodívalo pro mouku k sousedům.

Ne důvěra, zoufalství

Sdílenou ekonomiku můžete brát buď jako nezvratný a „přirozený“ trend a hledat v něm to dobré. To se děje třeba v posledním čísle časopisu Wired (služby pro sdílení bytů a aut „naučily Američany konečně si navzájem věřit“) nebo denně na webu Fast Coexist („když odhlédneme od pozitivního vlivu na životní prostředí, sdílená ekonomika je způsob, jak jednotlivcům umožnit dělat toho víc a přitom vlastnit méně, jak stimulovat lokální ekonomiku tím, že v ní utrácíte peníze“).

Všimněte si, že sdílená ekonomika jako cesta vpřed je jedním z průniků jinak rozhašteřených reformních politických sil. Libertariáni na ní oceňují spontánní řád vyrůstající zezdola, obvykle na ryze konkurenčním principu – viz obranu služby na zprostředkování spolujízd před úředníky chránícími taxikáře. Zelení kvitují šetrnost k životnímu prostředí. Pirátům je milé efektivní využití technologií.

Můžeme ale taky kriticky přemýšlet nad tím, proč tolik lidí najednou pronajímá svoje byty turistům přes AirBnB a všelijak jinak se účastní sdílené ekonomiky. Proč? je ostatně vedle kdo?, co? a kdy? jedna z otázek, na které by měl odpovídat každý zpravodajský nebo publicistický text. Na poslední Wired tak například reagoval chmurný článek v New York Magazine: „Sdílená ekonomika není projevem důvěry, ale zoufalství.“ Mizí plné úvazky – a nahrazují je krátkodobé šolíchy a kapitalizace všeho, co člověk vlastní, tedy i bytu (AirBnB) nebo auta (Uber).

Tady se zas můžou navzdory odlišným východiskům potkat marxisté s konzervativci. Jedni budou tvrdit, že lidi do sdílené ekonomiky vhání chamtiví kapitalisté, druzí, že uzurpátorský stát. Ale shodnou se na tom, že nouze je nouze, ne životní styl.

Anketa

Jezdíte na bicyklu do práce, v práci, po obchodech...?

Oba dva světonázory jsou v českých médiích nepopulární až vysmívané, takže se nikdo neptá: O čem přesně vypovídají růžové furtošlapky na ulicích Prahy, Ostravy a nově Brna? Soudím, že:

  • Hromadná doprava českých měst přestává být atraktivní i pro studenty, ať už kvůli úsporám a omezování spojů, nebo kvůli tomu, že je málo cool a individuální. (Nakonec se to nevylučuje.)
  • Na přepravu po městě se nevyplácí kupovat pěkné nové kolo, protože ho nemůžete nechat na ulici před školou, kanceláří nebo kavárnou, aniž by z něj tu a tam někdo neodmontoval světlo nebo si ho rovnou neodnesl celé. (Stará kola Rekol jsou mimochodem růžová proto, aby byla nápadnější a ještě víc odrazovala zloděje.)
  • Mnoho studentů a mladých pracujících žije v přeplněných bytech bez možnosti uskladnit cokoliv většího. (Na rozdíl od vysmívaných kolejních králíkáren, které obvykle měly nějaký sdílený prostor, navíc za vrátnicí.)
  • Ve smutné nekonečné spirále se vypařuje chuť utrácet a s ní pracovní místa. Rekola závod ke dnu zosobňují možností odpracovat si členství v klubu.
  • Po několika generacích lidí, kteří do dospělosti vstupovali s jistotou, že se brzy budou mít materiálně líp než jejich rodiče, tu je první, která takovou perspektivu nemá. Poválečné budování možná ještě ne, ale gulášový socialismus i raný kapitalismus by s půjčovnou starých kol narazily na posměch a lidovou nevoli. Podle fotek z brněnského zahajovacího pikniku ale dnešní mladí přijímají skromné ekonomické možnosti s noblesou, jako zodpovědný životní styl.

To všechno jsou politické problémy, s politickými příčinami i politickými řešeními. Nemusíme se shodnout na tom, jak ta řešení vypadají: někdo může chtít bezplatnou veřejnou dopravu, jiný zrušení ekologické daně na staré ojetiny. Dát si do držky je až druhý krok. První krok je častěji se ptát proč? – a vnímat dobré zprávy o mladých, co se sebrali a vyčistili potok, jako špatné zprávy o tom, že je potok špinavý a znečistitel dává ruce pryč.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

Petr Soběslavský | 2. 5. 2014 16:02

Tento projekt vnímám také jako projev zoufalství - zoufalství nad neschopností pražských politiků podobný systém zavést. O podpoře městské cyklistiky se mluví v Praze dlouhá léta, dokonce Mr. Bém to měl jako jedno z hlavních volebních témat a nestalo se nic.
Je to podobný proces jako když si před lety lidé ze zoufalství nad neschopností telekomunikačních operátorů (a regulačního úřadu) začali stavět vlastní síť pro připojení k internetu. Jmenovalo se to CZFree, pamětníci ještě pamatují.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 5. 5. 2014 23:51
reakce na Petr Soběslavský | 2. 5. 2014 16:02

Ve vašem srovnání je ovšem velká nesrovnalost:

Vámi zmíněné CZFree vzniklo státu navzdory, jako projev zoufalosti nad neschopnost státu umožnit v telekomunikacích běžné konkurenční prostředí.

Zatímco vy voláte po tom, aby byznys s pronájmem kol tentýž stát převzal a zvelebil.

On vás stát vyslyšel, a už se na to chystá. Problém je, že na těch 50 milionů, které to bude v jeho podání stát, se povinně složíme my všichni: http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/praha_rozjizdi_projekt_bikesharingu.html
Přitom projektu Rekola stačila vstupní investice dvousetnásobně menší!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Kopecký | 2. 5. 2014 08:16

Pane Michale Kašpárku, raději bych takhle po ránu četl něco pozitivnějšího, ale co nadělám.

Pracovní místa se ztrácejí (nevznikají) vlivem tlaku na stálé zvyšování produktivity (a snižování výdajů na zaměstnance), za účelem zachování navyklé výše ziskovosti v podmínkách recese - ubývání provozních příjmů.
Částečné úvazky, a námezdní práce člověka neuživí.
Střední třída chudne a propadá se příjmově čím dál blíž k úrovni příjmů dělníků. Pak není divu, že není naděje na zlepšení.

Sdílení tu vždy v nějaké podobě zcela přirozeně existovalo, ale vždy s jasným vlastnickým vztahem (spoluvlastnictví nefunguje) - např. půjčím sousedovi vyorávač brambor za flašku (a není pak nutné, abychom měli každý svůj, když to je věc, která je potřeba jen jednou ročně na půl dne).
Problémem současného sdílení je většinou to, že náklady nesou přes daně všichni a výnosy si uzurpuje jen někdo.
Pokud je služba Rekola placena jen účastníky, tak není co namítat. Ale to bych se docela divil (že tam nebudou nějaké dotace, nebo něco takového z "eráru").
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Honza Moudrý | 2. 5. 2014 13:11
reakce na Jan Kopecký | 2. 5. 2014 08:16

Jak jste přišel na to, že spoluvlastnictví nefunguje? Společně vlastněné firmy nefungují? Společně vlastněné domy nefungují?

Externalita není problém společného vlastnictví. I auto vlastněné ze 100% jediným člověkem vyfukuje škodliviny, které dýchá především někdo jiný než ten, kdo z jízdy daným autem profituje.

Zkuste víc používat vlastní hlavu a míň papouškovat dogmata, která jste někde okoukal.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Kopta | 2. 5. 2014 11:49
reakce na Jan Kopecký | 2. 5. 2014 08:16

Dobrý den, pane Kopecký,

nabídnu vám z vlastního života trochu „růžovější“ pohled na sdílenou ekonomiku než Michal Kašpárek. Volím ubytování přes Airb’n’b, když na místě zůstávám déle, protože chci být blíže životu města. Strohých hotelových pokojů a anonymní pohostinnosti si i tak užívám dost. Je samozřejmě možné ubytovat se přes Airb’n’b levněji než v hotelu, ale postel v hostelu je levná také. Byty, v nichž jsem bydlel, nebyly jedinými, které jejich vlastníci pronajímají. Často jen obsluha bytů přes Airb’n’b zaměstná celou agenturu. Airb’n’b není Couchsurfing ani Hospitality Club.

Francouzská vláda nebrání své taxikáře před službou Uber, protože by byla levná. Problém byl v tom, že tahle služba zvládala přistavit vůz výrazně rychleji než taxislužba. Regulace tedy zakazuje přistavit auto dříve než za 15 minut. Známý, který si takhle přivydělává, by mohl během volna sedět doma u televize a jezdit v Toyotě. Díky Uber si mohl splnit sen a vozí klienty v Porsche.

Do projektu Rekola jsem se nezapojil, protože bych neměl na vlastní kolo nebo že bych ho neměl kde parkovat. Bydlím v centru města s přítelkyní a dcerou ve stometrovém bytě s prostorným sklepem, auto parkuju v garáži ve dvoře, na MHD mám předplatné, taxíkem jsem tento týden jel dvakrát a do práce chodím čtvrt hodiny pěšky. Popojíždění po městě na kole je pro mě radost a zábava, za tisícovku ročně určitě ne výhodná alternativa, ne nutnost.

Sdílená ekonomika funguje většinou v bohatých regionech. Nebydlet v hotelu, nejet tramvají, je otázkou rozhodnutí. Nevrátit se do chudého regionu, ale po škole najmout společně byt s přáteli, je příležitost. Vzít zkrácený úvazek, jít na volnou nohu nebo pracovat v neziskovce v Brně je jasná volba před kariérou ve fabrice nebo nezaměstnaností na malém městě na Vysočině.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tonda Vomacka | 31. 5. 2014 09:26
reakce na Martin Kopta | 2. 5. 2014 11:49

Koptic, prestan mudrovat a radsi uz kup nejakej kvartyr :) Co tomu rekne dcerka (az pobere trochu rozumu samozrejme), ze ve 40+ bydlis v podnajmu? Jinak zdravim a preju stale zdravi!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tonik Blanik | 11. 8. 2014 18:13
reakce na Tonda Vomacka | 31. 5. 2014 09:26

Nechapu proc v cr je dogma ze pokud clovek nebydli ve svem je neco spatne. Ne kazdy se chce upsat s hypotekou na 20-30 let na jedno misto a doufat ze bude mit dalsich 20-30 let dobrou praci aby poplatil dluhy.
Nehlede na to ze uz tak mame vysoke zdaneni (prace a zbozi) a k tomu si brat dalsi dan (hypoteku/pujcku)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Novák | 2. 5. 2014 18:25
reakce na Martin Kopta | 2. 5. 2014 11:49

Já koupil kolo za 500 kč a jsem s ním spokojený, jen je musím přivazovat, když je někde nechám. Takže je opravdu potřeba mít službu, která je ekonomický nesmysl? Stačí se podívat na nějaké portály prodávající použité zboží a můžete mít levněji to stejné...
S vyjímkou té růžové...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 2. 5. 2014 13:02
reakce na Martin Kopta | 2. 5. 2014 11:49

"...pracovat v neziskovce v Brně je jasná volba..."
Ehm, tak ve dvou neziskovkách jsem kdys pracoval a "jasná volba" zní: never more.
Čili, nezatírejte tou růžovou kdeco.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!