Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

BESIP: Sen o bezpečném řidiči

| 27. 11. 2013

Přestože počet obětí na silnicích je ve srovnání s oběťmi chřipky poloviční a mnohonásobně víc lidí zemře na selhání oběhové soustavy kvůli tomu, že jsou tlustí, nemine nás jediný rok, aby si Besip nedal ambiciózní cíl, jak nám všem pomoct.

BESIP: Sen o bezpečném řidiči

Nejnovějším počinem této státní agentury je boj proti sluchátkům na uších. Machři z BESIPu totiž došli k závěru – jen si to představte – že hlavním důvodem dopravních nehod je nepozornost (!) a že stejně jako poslouchání hlasité hudby, esemeskování, kouření, telefonování, pití nebo svačení, jsou i sluchátka na uších dalším dobrým důvodem, proč uspořádat za státní prachy kampaň, aby bylo líp.

Představil jsem si takový pěkný etatistický automobil, který by vyhovoval všem těm, kteří si na straně jedné libují v plošném buzerování ostatních, nezohledňujícím existenci individualit a jejich vlastní zdravý rozum, a na straně druhé prožívají orgasmus z toho, že jim zase někdo pomohl žít bezpečněji, protože oni sami jsou tak pitomí, že by bez patronace státu nepřežili.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Nechte si od nás zdarma zpracovat návrh havarijního pojištění a povinného ručení.

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Bezpečný vůz

Jdete k autu, otevřete ho dálkáčem, chytnete za kliku a ono se zase zamkne. „Dobrý den, vítejte u vozu, chráněném systémem Besip. Na základě vašeho ranního rozhovoru se ženou, jehož obsah, zachycený skrze povinný domácí odposlechový systém, chránící bezpečí vašeho domova, vyhodnotili naši operátoři jako rizikový s ohledem na vaše rozpoložení, došlo k automatickému uzamčení vozu na jednu hodinu. Vychladněte a zkuste to znovu. Děkujeme za využití systému Besip, který vás chrání.“

Hodina uplynula a vy usedáte do vozu. „Dobrý den, vítejte ve voze, chráněném systémem BESIP. Před nastartováním odpovězte na několik otázek, které pro vás připravili naši psychologové. Při odpovídání uchopte oběma rukama volant a dívejte se do zpětného zrcátka. Senzory systému BESIP zkontrolují pravdivost vašich odpovědí.“

Řekněme, že máte zkušenost, jak přelstít detektor lži – popřete nespokojenost s trávením a plynatostí, zatlučete vytočenost z exkrementu od sousedovic psa na botě a vyslovíte nadšení ze Sobotkova nápadu na registrační pokladny nebo souhlas s bruselským návrhem na to, že na své zahrádce budete pěstovat byliny, které byly schváleny novou certifikační autoritou, takže o čerstvou mátu do čaje nepřijdete. Prošli jste a chystáte se vzít do ruky klíček…

„Čidla systému BESIP identifikovala několik rizikových faktorů, které by se mohly stát důvodem vaší nežádoucí nepozornosti při řízení vozidla. Žádáme vás, abyste vyndal svačinu a pití z příručního zavazadla a umístil je do zavazadlového prostoru našeho … promiňte… vašeho vozu společně s vypnutým mobilním telefonem. Jíst, pít nebo mluvit za jízdy, stejně jako přemýšlet nad tím, je nepřípustným ohrožením vaší bezpečnosti. Až tak učiníte, oblékněte si před opětovným usednutím za volant reflexní vestu. Mohl byste na ni v případě potřeby výměny kola na silnici zapomenout, a to byste jistě nechtěl.“ S nadšením učiníte vše potřebné, usednete zpět, nastartujete a chcete si pustit muziku. „Je nám líto, ale se systémem BESIP nelze při řízení motorového vozidla přijímat jakékoli jiné zvukové vjemy než pokyny systému BESIP. Chcete-li si v průběhu cesty poslechnout své oblíbené rádio nebo CD, zastavte bezpečně na odpočinkovém parkovišti. Děkujeme za využití systému BESIP, který vás chrání…“

Koupím si radši starou káru...

Existují lidé, kteří jsou z aktivit BESIPu nadšení a rádi vyslyší ono novodobé budovatelské heslo, za které se schová jakákoli plošná regulace životů všech: „Kdyby to zachránilo jediný lidský život…“ Já tvrdím, že to heslo je jednou z největších alibistických leváren, kterou si etatisté mohli vymyslet. Nezbývá, než se poohlídnout po nějakém starém dobrém autě bez elektroniky (s alespoň třílitrovým motorem jako projevem vzdoru). Nerad bych se dočkal odměny v podobě „Františku Matějko, máte pokutu jeden kredit za porušení morálního statutu,“ až si na adresu etatistů hlasitě ulevím v okamžiku, kdy mě budou chtít sejmout za rychlost 55 km/hod na padesátce těsně před koncem obce mezi poli.

Převzato od Neviditelného psa se souhlasem redakce

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (21 komentářů)

Tom Novak | 28. 11. 2013 13:15

K odkazu z článku (na chystanou kampaň). Krásný příklad dalšího přesouvání odpovědnosti. Mám to chápat tak, že z nepozornosti se stane buď díky špatné interpretaci iDnes-u nebo hlouposti Besipu kampaň proti sluchátkům? Ani nemusím být tak extrémní. Co tak třeba rovnou zakázat hands-free a nebo vůbec všechny přehrávače hudby ve všech vozidlech. Jistě by pomohly i uzavřené a izolované kóje zvlášť pro řidiče a cestující. Kdysi stačila stará známá nálepka s nápisem: „Nemluvte za jízdy s řidičem“. Mám to chápat tak, že asi s rostoucí civilizační demencí, je potřeba přistoupit k tvrdším kalibrům. Nelze přeci jen nečinně stát a přihlížet, čekat až si nesvéprávný řidič pustí hudbu tak nahlas, že přehluší dokonce i zvuk vlastního motoru a navíc tím bude rušit okolí.. Může mi někdo z příslušných zaměstnanců Besipu vysvětlit, proč to co stačilo před 15 lety, dnes se míjí účinkem? Pokud lidé nepodléhají, nějaké vážné civilizační chorobě, jakým způsobem tohle chtějí obhájit?
Někdo kdo najede za rok stovky tisíc km, určitě nemá problém komunikovat na úrovni s vedle sedící manželkou v deset večer na opuštěné okresce, bez podstatné ztráty pozornosti nebo dokonce ohrožení bezpečnosti. Pozornost řidiče ovlivňuje milión faktorů a jejich kombinací a z nich navíc jen určitá kombinace (a to ještě může být pokaždé jiná) na konkrétním místě v nesprávný čas je to co způsobí vznik nehody.
Když vyberu jen jeden jediný speciální případ, nemůžu přeci bez hlubší analýzy tvrdit, že tím významně klesne celkový počet nehod.. Článek právě potřebnou analýzu popírá, cituji: „Podle policistů a dopravních odborníků podobných nehod přibývá. Statisticky to sice podložit nelze, protože nikdo tak podrobně příčiny nehod neeviduje, na nárůstu nehod "se sluchátky" se ale shodují znalci a policisté napříč Českem..“ Normálně se tomu říká plýtvání.
Nebo ještě jinak. Připomíná mi to začátek minulého století, kde se vymýšlely obvinění a lidé se posílali na Sibiř, jen aby se splnily kvóty. Vinný nebo nevinný, nikoho to nezajímalo a je pravda, že historie se stále opakuje.. Úroveň zpráv na iDnes je rok od roku horší. Za chvíli to o čem se dnes jen diskutuje, bude realitou a bude pozdě plakat nad rozlitým mlékem a omlouvat se tím, že přeci my jsme to mysleli dobře.. Hold salámová metoda.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

pavel kratochvil | 28. 11. 2013 20:19
reakce na Tom Novak | 28. 11. 2013 13:15

Na základě stejně precizních argumentů (statisticky to podložit nejde, ale odborníci a policisté se shodují...) nám bylo vnuceno třeba svícení ve dne, obsah autolékáren, všelijaké ostrůvky uprostřed silnic, kruhové objezdy uprostřed polí, zimní pneumatiky a spousta dalších nesmyslů. Jen by mě zajímalo, jestli je za tím jenom hloupost, nebo taky výhodné kšefty.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tom Novak | 28. 11. 2013 15:26
reakce na Tom Novak | 28. 11. 2013 13:15

Omlouvám se za nesrozumitelnost, psal jsem to v rychlosti. :-)
Oprava věty: "Pozornost řidiče .. způsobí vznik nehody."
Na
"Vznik nehody ovlivňuje velké množství faktorů z nichž některé lze a některé nelze ovlivnit. Pozornost řidiče je pouze jedním z těch, které sice ovlivnit lze, ale je sama ovlivněna dalšími více vlivy (ne jen sluchátky). Navíc všechny tyto faktory působí na různé lidi různě tj. jejich účinky jsou individuální."
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 28. 11. 2013 06:41

Je snadné se smát podobným aktivitám, je snadné je ironizovat, dokud vám nějaký pitomec v autě nezabije vlastní dítě. To je pak vše jiné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tom Novak | 28. 11. 2013 08:57
reakce na Aleš Müller | 28. 11. 2013 06:41

Souhlasím, ale tady jde právě o to, že jinak vyplýtvané prostředky mohly být použity smysluplněji. Např. dítě si za ušetřené peníze mohlo koupit bezpečnější vůz nebo mohly být využity na analýzu a způsoby předcházení skutečných a konkrétních rizik s vážnými dopady. Stejně tak mohly být použity na důkladnější výcvik v autoškole nebo výukový software, který Vám nasimuluje půl vteřiny nepozornosti ve 130 km/h s možnými následky. Nikdo si ani nedokáže představit všechny možnosti, které udělení monopolu a s tím spojená krádež vylučuje. Nevěřím, že by Besip i s neomezenými zdroji byl schopen zabránit všem externalitám, stejně jako silně pochybuji o vlivu podobné kampaně na sebevražedné „pitomce“. Bez ohledu na míru rizika, si myslím, že tohle jde řešit i jinak..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tom Novak | 28. 11. 2013 09:27
reakce na Tom Novak | 28. 11. 2013 08:57

Jen malá poznámka, která možná některé diskutující překvapí. V uvedené rychlosti vozidlo za půl vteřiny urazí na silnici vzdálenost přes 18 m. Teď si k tomu přičtěte ještě reakční dobu – než vůbec začnete brzdit. To říkám jen tak pro představu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Weinfurtner | 27. 11. 2013 12:47

Zajímavé téma. Věděli jste například, že ve Vietnamu, kde bývá doprava velmi hustá a předpisy jen na papíře a na silnicích panuje spontání řád, mají jen nepatrně vyšší úmrtnost na silnicích než máme my ? A to tam většina provozu probíhá na kolech a motorkách, tedy v režimu kdy jsou lidé při nehodě daleko snáze zranitelní.

Nebo, věděli jste že v Británii, Holandsku a Švédsku experimentovali s odstraněním semaforu a dopravních regulací z rušných křižovatek, čímž odstranili pravidelné zácpy, nehody a zvýšili propustnost těchto křižovatek ?

Více o tom to experimentu zde http://www.fitroads.com/
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr M | 28. 11. 2013 21:05
reakce na Michal Weinfurtner | 27. 11. 2013 12:47

Nevěděli. Cituji http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate :

Country - Road fatalities per 100,000 inhabitants per year - Road fatalities per 100,000 motor vehicles
Czech Republic - 7.6 - 20
Vietnam - 24.7 - 55.9
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

František Cecvárek | 27. 11. 2013 10:10

Nemám a priori nic proti účelné osvětě placené z daní. Co je na tom, že má policie data a mnoho statistik ohledně dopravních nehod a v případě, že je zde nějaký významný společný jmenovatel, předá tato data BESIPu, aby mohl rozjet účelnou kampaň na informování o těchto rizicích. Za pár milionů tak může být ušetřeno mnoho majetku a lidských životů. Kdo jiný by takovéto osvěty měl financovat? Článek zesměšňuje na nesmyslně absurdním příkladě. Výsledkem takovýchto kampaní je potom to, ža každému probliknou hlavou možná rizika toho, když se nepřipoutá, když jede na letních gumách v zimě (protože viděl brzdnou dráhu takového auta), když si dá jedno pivo (o kterém si dřív myslel, že je jako nic, ale po shlédnutí reportáže ví, že jsou reakce o sekundu delší) atd.

To by musela vadit také osvěta ohledně rychlého nárůstu HIV nakažených. Je to přeci placeno ze státního - fuj. Takhle jednoduše argumentovat přeci nejde. Ano, dle pana Altmana, soudě z jeho příspěvků zde, je vše státní špatné, ale to já si rozhodně nemyslím.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

pavel kratochvil | 27. 11. 2013 12:03
reakce na František Cecvárek | 27. 11. 2013 10:10

Problém je (mimo ty už zmíněné), že ty osvětové kampaně jsou předražené, nesmyslné a často stojí na vymyšlených datech, nepodložených žádnou seriózní studií. Je to spíš propaganda, než osvěta. Nebo máte pocit, že klipy o tom, že se nemá kličkovat mezi spadlými závorami mají nějaký smysl? Mimochodem, byl jsem osobně přítomen testování reakční doby a schopnosti řídit pod vlivem alkoholu a nejlepší výsledky měli řidiči s mírnou hladinkou (jedno až dvě piva), nikoliv střízliví.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Cecvárek | 27. 11. 2013 14:51
reakce na pavel kratochvil | 27. 11. 2013 12:03

Tak kritizujte dílčí předražené projekty. Já si nemyslím, že je logický přístup typu: někde je něco předražené - z toho vyplývá, že je třeba veškerou agendu zrušit. Já tu hájím obecně určitý typ osvěty, který zvyšuje informovanost subjektů a z ekonomického hlediska je záležitostí nás všech, protože člověk v autě je velmi nebezpečný pro okolí - může vytvářet externality. K vámi uvedenému příkladu: když budete testovat dobrého připitého řidiče a špatného střízlivého, tak vám nakrásno může vyjít to, co říkáte, ale když budete zkoušet alkohol na jedné osobě, tak je jeho účinek na reakce jednoznačně negativní. Nota bene, snad si tady nebudeme omlouvat pití za volantem, to snad sám cítíte, že po dvou pivech, nejste úplně svěží. Já teda nejsem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

pavel kratochvil | 27. 11. 2013 17:46
reakce na František Cecvárek | 27. 11. 2013 14:51

Obecný typ osvěty je v zájmu všech účastníků silničního provozu - pokud se necítí bezpečně (a situace na silnicích rozhodně není ideální), rádi si určitě dobrovoně ze svého nějakou osvětu zaplatí. Zároveň tím získají kontrolu nad tím, kolik osvěta stojí a co je jejím obsahem. Takhle řidičům někdo prostě vezme peníze, dá je jakémusi subjektu, který za je za jejich peníze krmí propagandou leckdy samozvaných dopravních odborníků. Bez diskuze, bez možnosti pořádné kontroly, za co se peníze utrácejí.
To testování mimochodem probíhalo tak, že tentýž řidič dělal několikrát testovací jízdu. Nejdříve za střízliva, potom po panáku (následně se změřil obsah alkoholu v krvi), potom po dalším panáku a tak dále až přibližně do jednoho promile. Z deseti zůčastněných řidičů jich tuším sedm mělo nejlepší výsledek s alkoholem do půl promile a ani jeden se nezhoršil po jednom panáku. Přítomný psychlog to tenkrát vysvětloval tím, že se řidičům s trochou alkoholu zvýšilo sebevědomí a snížil stres, nikoliv tím, že by řídili lépe. V každém případě tvrzení, že se po jednom pivu prodlužuje reakční doba o vteřinu je jeden z nesmyslů, kterými nás besip za naše peníze krmí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tom Novak | 27. 11. 2013 11:19
reakce na František Cecvárek | 27. 11. 2013 10:10

Dovolím si poznámku, tak jak chápu pana Altmana z jeho příspěvků zde já. Nikoliv vše státní je špatné. To jsem ještě nikde nečetl. Pouze to co je založeno na násilí, nedobrovolnosti a tlaku z pozice silnějšího. Tzn. to co je nemorální. To že se tyto dvě věci (stát a morálka) někdy prolínají a jindy vylučují je na jinou diskuzi. Těžko se můžu ohánět vyššími cíly, když mám už samotné základy prohnilé.
Naopak z reakce pana Březiny je krásně vidět, že vůbec, ale vůbec nechápe o čem mluví.. I když za to jistě může očekávat samé plusy, společnost tím nezmění a fungování trhu také ne. S takovým přístupem se může svými reakcemi divit donekonečna.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Brezina | 27. 11. 2013 11:07
reakce na František Cecvárek | 27. 11. 2013 10:10

Mám dojem, že sem někdo ten článek umístil, aby vyzkoušel, kolik intelektuálně podvyživených jehovistů svatého volného trhu bude usilovně klikat i na podporu takové hlouposti.
Očekávejte mínusy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 27. 11. 2013 13:57
reakce na Martin Brezina | 27. 11. 2013 11:07

Škoda, že Finmag nezná prostřední jméno "intelektuálně podvyživený jehovista svatého volného trhu" by bylo úplně dokonalé, vážený geniální řediteli Vesmíru :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vytiska | 27. 11. 2013 13:17
reakce na Martin Brezina | 27. 11. 2013 11:07

Můžete prosím vysvětlit, jak ten článek souvisí s volným trhem, pane Brezino?

To na co se snaží článek poukázat je, že z stát plýtvá prostředky vybranými z daní na něco, co je zřejmé i bez kampaně ... podobně jako by stát vynaložil 100 milionů na osvětu, že lidé nemají v zimě chodit ven v plavkách, neboť nastydnou a umřou, nebo chodit na sněhu v sandálech, protože jim omrznou nohy.

http://www.demotyvacijos.lt/media/demotivators/demotyvacija.lt_Captain-Obvious-strikes-again--1.jpg
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Pozner | 27. 11. 2013 10:55
reakce na František Cecvárek | 27. 11. 2013 10:10

Kampaň "Buďte pozorní!" je ovšem pěkná stupidita. Ta kampaň nepřináší nějakou novou důležitou informaci (průměrný řidič asi neví, že má být pozorný...) a jednak nepozornost se občas přihodí každému, nelze se tomu vyhnout.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

František Marek | 27. 11. 2013 08:21

Vtipný příběh. Ale jen do momentu, než si uvědomím, že i na tohle přispívám ze svých daní.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Síla | 27. 11. 2013 07:52

Jakou souvislost má informační kampaň se systémem, který člověku nic z uvedeného nedovolí? Na informování lidí o rizicích přece není nic špatného. BESIP lidem nic nenutí a ani z odkazovaného článku nic neplyne. Jak se lidé rozhodnou je jen na nich. Autor zde pouze rozvíjí vlastní nesmyslné fantasmagorie. Hodnota článku nulová.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 27. 11. 2013 08:58
reakce na Petr Síla | 27. 11. 2013 07:52

Besip pouze lidi nutí za jeho "služby" platit.

Zítra u vás zaklepu na dveře: "Dejte mi pětistovku (jinak vás na 2 roky zamknu do sklepa) a já vám pak budu říkat, jak máte držet volant."
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tom Novak | 27. 11. 2013 09:38
reakce na Jan Altman | 27. 11. 2013 08:58

Pane Altmane, Vaše příspěvky mě vždy buď inspirují a nebo pobaví. Přičemž se připouští i kombinace obojího. Myšleno samozřejmě v dobrém smyslu. Díky za ně. :-)

Tady bych si dovolil jen trošku upřesnit, nikoliv Besip, ale stát lidi nutí a nejen to, ať už je znásilňuje, vraždí, upaluje, okrádá nebo posílá do válek. Víra v něj je neochvějná.

Tak jako si nedovolím hodnotit práci samotného Besipu a nepopírám jeho některé jistě prospěšné akce, nedělám to ani např. u časopisu dTest, ač původní myšlenka (ochrana spotřebitele) je u obou podobná, výsledky i fungování se diametrálně liší.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!