Nechybí tolerance, chybí továrna na hidžáby

| 15. 11. 2013

Slušný člověk™ se ochotně zbaví jakýchkoliv tradic a hodnot, pokud z toho něco bude mít. O to víc ho provokují veřejné projevy víry, přesvědčení, svědomí nebo sexuální orientace.

Nechybí tolerance, chybí továrna na hidžáby

„Tradiční hodnoty“ a „naši kulturu“ potkal smutný osud svátečního nádobí. Celý rok je zavřené ve vitríně a rodina žere drobíc na noviny. Jakmile se ale nasáčkuje návštěva, sváteční nádobí jde na stůl: podívejte, jak jsme hogofogo, takové malované talíře doma nemáte.

Napadlo mě to nad reakcemi na malou hidžábovou aféru z pražské střední zdravotnické školy, kterou po zákazu nošení pokrývek hlavy opustily dvě studentky ze Somálska a Afghánistánu. Upřímně nevím, kdo je v právu ani proč to zastánci jedné nebo druhé strany tolik prožívají. Na jednu stranu se s hidžábem, který obě ženy nosí, nemůže do školy ani v některých tradičně muslimských zemích; navíc jim nikdo neupírá právo obrátit se na soud nebo zkusit jinou školu. Na druhou stranu by ředitelčina případná velkorysost zvýhodnila imigranty zhruba tak, jako kdyby před sebe někde ve frontě pustila Vietnamku.

Snadno se na to dá namítnout, že hidžáb do české společnosti prostě nepatří — tím se ale dostáváme k jádru hysterie. Kdekdo snadno vysype, co sem nepatří. O dost nepříjemnější je ale zkusit vyjmenovat, co sem vlastně patří. Natož přemýšlet nad tím, proč už sem nepatří to, co sem patřívalo.

Větší hrozba než islám

Pokud bych měl tradiční české hodnoty vyjmenovat sám, obrátil bych se k té stovce let před komunistickou kolektivizací. K éře idealizované Četnickými humoreskami i blogem Tomia Okamury. Hlavou rodiny je přísný, ale ne krutý otec. Nese za ženu a děti zodpovědnost, ti ho za to poslouchají. Lichva je zakázaná nebo se aspoň považuje za extrémně nemravnou. Hazard a řada dalších pokušení taky. Sex patří do soukromí, ne do výloh stánků. Ctí se skromnost. Každý jedinec má zodpovědnost za celé společenství, společenství zase za jedince. Mezi všedním a svátečním vede jasná čára. Jeden den v týdnu lidé tráví v klidném rozjímání. S některými věcmi se nekšeftaří…

Jak vidno, s těmi opravdu tradičními českými hodnotami má umírněný islám — připomínám, že děvčata nosila šátek, ne burku — překvapivě slušný průnik. Některé věci samozřejmě zůstávají mimo: na jedné straně to je vepřové a pivo, na druhé kladný vztah k hygieně.

Sám si po prvorepublikovém mačo světě nijak nestýskám. Pokud vám ale opravdu tak hrozně leží na srdci tradiční hodnoty, měli byste se přinejmenším stejně hlasitě stavět proti tomu, co je rozkládá doopravdy. Je to konzumerismus. Stačila mu jediná generace, aby zásadně změnil fungování českých rodin i celé společnosti, staletou podobu měst, tradiční vnímání intimity nebo duchovna. Sebezapálenější imám by nezvládl napáchat takovou spoušť jako televize Nova a rádio Impuls a jejich kázání: užívej si víc a nekoukej při tom nalevo napravo.

Anketa

Čína, sushi, kebab. Jíte u cizinců?

Jak zvládne být české srdce široké

Zuřivá obhajoba „naší kultury“ před dvěma mladými ženami v šátku bezděky odhaluje pokrytectví slušného člověka™. Ten se ochotně zbaví jakýchkoliv tradic a hodnot, pokud z toho něco bude mít: pracovní místa nebo trochu rozptýlení, ideálně kombinaci obojího. O to víc ho provokují veřejné projevy víry, přesvědčení, svědomí nebo sexuální orientace: proč ti lidi zbytečně dráždí?

V Česku tedy vzbudí vášně hidžáb, symbol cudnosti, zato ve stánku s kebabem se ochotně nakrmí i xenofobní nána.

V Brně nemůže mít mešita minaret, protože by změnil historické panorama města, ale obří poutač Bauhausu jen o osm set metrů dál dělá totéž, a navíc zaclání výhled na katedrálu, aniž to úředníky vzruší. Bez něj by měl Bauhaus nižší zisky a Česko HDP: ani jedno si přece nemůžeme dovolit.

Punková modlitba Pussy Riot budí vášně diskutérů i po dvou letech: znesvětit chrám, to je trochu moc i na ateistické Čechy. Málokoho zato vzruší, že v kostele, kde kázal Hus, je teď nejlepší strip klub v srdci Prahy. Chcete snad, aby šly striptérky na pracák?

Slušný člověk se klepe strachy, že registrovaná partnerství poškodí tradiční rodiny, ačkoliv daleko víc rodin dojelo na hrací automaty. Jenomže do herny si aspoň v noci zajdete pro cigára: co si kdo vezme na buzerantech?

Pořád nevím, jestli do českých škol šátky patří, nebo ne. Mám ale tušení, že kdyby nový majitel OP Prostějov zachránil krachující fabriku a stovky míst výrobou hidžábů, nikábů a burek, brzy by se ukázalo, jak zvládne být české srdce široké.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Zugec | 18. 11. 2013 10:55

Toto je ale po pravde jadro problemu a nepochopenia. Tie zeny hijjab nosia dobrovolne, dava im pocit bezpecia a anonymity. Dokonca poznam niekolko europanok, ktore zacali nosit abayu a hijjab len kvoli tomu, ze maju od vsetkych klud a nikto ich neotravuje.

S vynimkou niekolkych krajin ich skutocne do toho nikto nenuti a v arabskych krajinach je to vacsinou zena, kto v skutocnosti rozhoduje. Pokial mate chut niekoho lutovat, tak najhorsie to jednoznacne maju slobodny chlapi, tych nepustia vacsinou ani do obchodakov a maju velmi prisne vymedzene kde si mozu hladat ubytovanie.

+1
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Michal Brož | 15. 11. 2013 12:08

Autor toho evidentne nevi vic nez jen to kdo je a neni v pravu, presto neodolal nutkani se k problemu vyjadrit. Onen hidzab byla jen vejicka zaclenovacich organizaci pro jednodussi zastance multikulturni spolecnosti, vejicka na niz se autor bezpecne chytil.

Zasadni problemy se hidzabu de facto netykaly, slo zejmena o praktika. Poctiva muslimka prece nemuze byt sama na pokoji s muzem, natoz aby se ho naheho dotykala(napr. myti lezaku) stejne tak ho tezko muze krmit jidlem obsahujici veprove maso. Neboli autor nam sdeluje ze v ramci dodrzeni hyperkorektnosti rad v nemocnici polozi zivot, jen aby nebylo upreno nekomu pravo na viru, protoze az bude mit treba zachvat a zazvoni, sestra neprijde, byla by s nim na pokoji o samote. Autorovy jeho naivni nadseni pro vlastni smrt ci utrpeni preji, avsak dovolim si jej nesdilet.

-1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

Martin Zugec | 16. 11. 2013 20:17

Ach jo, uz i na FinMagu... :( Najprv niekolko slov na vysvetlenie - uz niekolko rokov zijem na blizkom vychode a pracovne ho mam dost precestovany - vratane Izraela a Saudskej Arabie, takze s muslimskou kulturou mam skusenosti z prvej ruky.

Vacsina clankov o muslimoch sa zameriava bud len na Saudsku Arabiu (resp. Riyadh, pretoze napriklad vychodne provincie maju latku tolerantnosti nastavenu inak), pripadne rozne *istany, co je dost podobne, ako keby som sa vyjadroval o Nemecku na zaklade toho, ze poznam clovek co navstivil Bulharsko.

Musim povedat, ze pohlad na Europu z druhej strany je dost smutna zalezitost - na jednu stranu sa muslimom ustupuje tam, kde by sa ustupit nemalo (vianocny stromcek na namesti), na druhu stranu sa neustupi tam, kde by to nikomu neublizilo a je to pre muslimky dolezite (hijab). Len pre zaujimavost, muslimovia uznavaju Jezisa ako proroka, takze s vianocami normalny muslim nema problem a zvykneme ho oslavovat aj s poriadnym svarakom.

Inak co sa tyka tolerancie (byvam aktualne v UAE), tak krestanske kostoly sa tu nachadzaju (aj Hindu) a v krajine je povoleny alkohol a veprove maso, takze pocit utlacanej mensiny som tu nikdy nemal. Na druhu stranu su pravidla nastavene jasne a v pripade, ze ich niekto prekroci tak sa to velmi rychlo riesi deportaciou (a myslim, ze tymto pristupom by sa EU mohla inspirovat).

Martin
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

František Marek | 15. 11. 2013 14:36

Na článku pana Kašpárka jsou zajímavé jen dvě věci. Zmínka o zajímavém textilním byznysu a nezájem si zjistit alespoň základní informace o tom, jaké je stanovisko školy, čím to všechno vzniklo a v neposlední řadě úvaha o tom, kdo za celým tím humbukem stojí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Mario Vápeník | 15. 11. 2013 13:11

Bohužel to celé vnímám zcela jinak. Autor zde stojí na pozici tolerantního relativisty, který si svou beznázorovost zdůvodňuje tím, že my Češi už nic vlastního nemáme, vše se rozplynulo, ale mívali jsme - a předkládá své představy a svá knižní a filmová klišé o tom, jak to bývalo kdysi dávno. Pokud jde o vztah ke "dvěma mladým ženám v šátku", ta věc je mnohem složitější, než jen "vždyť o nic nešlo, vždyť jsou to dvě mladá hodná nevinná děvčata". Autor neví, jak funguje princip války, nenápadné diverze, získávání opěrných bodů a rozšiřování pole působnosti, ignoruje fakta jako konflikty s muslimy v jiných evropských zemích, málo vnímá podstatu velmi vážného slova džihád. Je velmi těžké najít tu pravou hranici mezi maximální tolerancí a neustupování zlu. Myslím, že autor ukázal, že ji nezná. Doporučuju si přečíst její vyjádření paní ředitelky oné zdravotní školy k věci na stránkách školy, tam je toho chápání vidět mnohem více. Nepolemizuju o tom, co v naší společnosti je špatné. To je jiné téma.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomáš Kocourek | 15. 11. 2013 13:10

Vůbec nevím, proč se islámu v Evropě tolik ustupuje. Jen ve Španělsku trvalo 300 let, než se muslimů zbavili a teď si je sem stěhujeme sami. Pokud tu chtějí žít, tak se musí přizpůsobit zvyklosti dané země a chovat se tak. Místo toho se dožadují práv, které jsou v rozporu s kulturou dané země, chtějí všude stavět mešity a toleranci. Jen si představte, kdyby jste se podobného dožadovali v jakékoli muslimské zemi a ještě nedej bože tam chtěli postavit kostel, za hlasitého pokřiku Alahu Akbar by vám zaživa uřezali hlavu. To je ta jejich tolerance. My jim budeme ale tak dlouho ustupovat, až se nám to jednou krutě vymstí a pak je odsud nebude možné zase 300 let dostat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Brož | 15. 11. 2013 12:08

Autor toho evidentne nevi vic nez jen to kdo je a neni v pravu, presto neodolal nutkani se k problemu vyjadrit. Onen hidzab byla jen vejicka zaclenovacich organizaci pro jednodussi zastance multikulturni spolecnosti, vejicka na niz se autor bezpecne chytil.

Zasadni problemy se hidzabu de facto netykaly, slo zejmena o praktika. Poctiva muslimka prece nemuze byt sama na pokoji s muzem, natoz aby se ho naheho dotykala(napr. myti lezaku) stejne tak ho tezko muze krmit jidlem obsahujici veprove maso. Neboli autor nam sdeluje ze v ramci dodrzeni hyperkorektnosti rad v nemocnici polozi zivot, jen aby nebylo upreno nekomu pravo na viru, protoze az bude mit treba zachvat a zazvoni, sestra neprijde, byla by s nim na pokoji o samote. Autorovy jeho naivni nadseni pro vlastni smrt ci utrpeni preji, avsak dovolim si jej nesdilet.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiri Vavrak | 15. 11. 2013 13:42
reakce na Michal Brož | 15. 11. 2013 12:08

Mimořádně pitomé reductio ad absurdum...aneb opravdu věříte tomu, že neexistují sestřičky muslimky?
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Brož | 16. 11. 2013 11:16
reakce na Jiri Vavrak | 15. 11. 2013 13:42

Nerikam ze nejsou, jen nejsou podle meritek muslimu dobre muslimky, sou to pak takove muslimky jako je vetsina Cechu krestany. A vzhledem k tomu ze pracuji v Belgii znam osobne desitky muslimu, a sou jen dva druhy, ti co berou svou viru tak jako my(neboli jde vira mimo a jde jen o jakesi kulturni dedictvi) a to tyhle nebyly, dle jejich pozadavku a nebo ti co svou viru berou velmi vazne, a o ty vazne nestojim, nikdy a nikde. Vazne chcete jako tady zakazat vanocni stromy na namesti aby to neurazelo? Kolik znate muslimu osobne? Nebo alespon lidi kteri je osobne znaji? Ja bych to tipoval na nula. Je to jako vzdy, ty nejchytrejsi reci maji ti co problematiku znaji maximalne z medii.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Zugec | 18. 11. 2013 10:51
reakce na Michal Brož | 16. 11. 2013 11:16

Mno, nerad sa miesam do diskusie kde existuje len cierna a biela, ale na toto by som rad zareagoval... Samozrejme ze zeny a muslimky pracuju v nemocniciach a nikto s tym nema ziaden problem. Ostatne vacsina cechov, o ktorych som v Saudskej Arabii pocul pracuje prave ako sestricky v nemocniciach (viz. ukazka, ale je toho hromada):
http://zpravy.idnes.cz/tri-roky-pracovala-v-arabske-nemocnici-o-odjezdu-do-ciziny-rozhodla-vyplatnice-19x-/domaci.aspx?c=A111215_205110_domaci_taj

Len pre doplnenie - Riyadh je jednoznacnie najzaostalejsie mesto na blizkom vychode (myslim mentalitou obyvatelou), v ostatnych castiach (vratane samotnej KSA, Jeddah alebo vychodne provincie) je to omnoho uvolnenejsie.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Brož | 30. 11. 2013 13:28
reakce na Martin Zugec | 18. 11. 2013 10:51

Ano ale pocitam ze ty cesky asi nebudou muslimky ze?! Vas prispevek je razeni jak pejsek s kocickou varili, vsechno smichane se vsim a melete pate pres devate.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Daniel | 15. 11. 2013 11:49

Celý problém s hidžáby má předně velmi prozaickou a banální rovinu. Střední škola má školní řád, který platí pro všechny a platil dlouho před tím, než tam přišly studovat ty děvčata. Nikdo nikoho nenutí, aby tam šel studovat a pokud se tak rozhodne, souhlasí s dodržováním školního řádu a dalších pravidel. Tím by to celé mohlo skončit, kdyby parta pomatených politicko-korektníků opět nepřišla se svým zaměňováním svobody za kulturu nároku každého na všechno. Chceš, abychom kvůli tobě přepsali školní řád? Samozřejmě! Uděláme kampaň za lidská práva a zařídíme. Nechceš tělocvik? Zařídíme také.
Nesdílím rozšířený názor, že by muslimové u nás měli dostat tolik svobody, kolik v muslimských zemích poskytují svobody křesťanům, židům a ateistům. Právě proto, že naši kulturu, při všem jejím úpadku, pořád ještě považuji za nadřazenou netolerantní islámské anticivilizaci. Ale chci, aby se u nás přizpůsobili alespoň těm pravidlům, kterým jsem se přizpůsobil já sám. To není žádná diskriminace.
Navíc, zkušenost nás učí, že podobnými nároky muslimek vynucujícími si změnu našich pravidel podle jejich pohledu na svět to pouze začíná. Pokračuje to například agresívním vynucováním zákazu našich náboženských symbolů a tradic (vánoční stromky na veřejnosti, viditelné nošení křížků), abychom neuráželi jejich city. Samozřejmě za spolupráce domácí neomarxistické páté kolony.
Pozn.na závěr: Nechci mohamedánům fušovat do jejich věrouky, ale podle mých informací (nutno řící, že z druhé ruky) islám nic takového nepředepisuje. Tahle buzerace žen je pravděpodobně pozdější výmysl , který nemá řádnou oporu v Koránu. Ale to je koncekonců jejich věc.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Zugec | 18. 11. 2013 10:55
reakce na Jan Daniel | 15. 11. 2013 11:49

Toto je ale po pravde jadro problemu a nepochopenia. Tie zeny hijjab nosia dobrovolne, dava im pocit bezpecia a anonymity. Dokonca poznam niekolko europanok, ktore zacali nosit abayu a hijjab len kvoli tomu, ze maju od vsetkych klud a nikto ich neotravuje.

S vynimkou niekolkych krajin ich skutocne do toho nikto nenuti a v arabskych krajinach je to vacsinou zena, kto v skutocnosti rozhoduje. Pokial mate chut niekoho lutovat, tak najhorsie to jednoznacne maju slobodny chlapi, tych nepustia vacsinou ani do obchodakov a maju velmi prisne vymedzene kde si mozu hladat ubytovanie.
+1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Daniel | 19. 11. 2013 09:36
reakce na Martin Zugec | 18. 11. 2013 10:55

Já si dovolím hluboce pochybovat o tom, že všechny ženy to nosí dobrovolně.
Nelze ani seriózně odhadnout, jaký je poměr mezi těmi, co to nosí rády, těmi, co to nosí, aby nevybočovaly ze společenské konvence (vydávané za náboženský příkaz), a těmi co to nosí vyloženě z donucení. Ty, co to nosí ze své vůle budou z logiky věci viditelnější, než ty donucené, které se o tom bojí mluvit. Pozorovateli zvnějšku ta první skupina bude připadat jako výrazně většinová, i kdyby to nebyla pravda.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pat Bateman | 15. 11. 2013 11:17

Musím říci, že takový blábol už jsem dlouho na Finmagu nečetl. Autor si tolikrát protiřečí, že jsem se musel ujistit, zda to nebylo vydáno 1. dubna. Uvedené studentky nebyly perzekuovány zlotřilými kapi.. ehm, promiňte, rasisty nebo xenofoby, ony chtěly pro sebe výjimku z pravidel daných školním řádem (dokonce ani nechtěly změnu pravidel pro všechny, ale jenom pro sebe!), navíc velmi rozumným! Víte, ona to nebyl nějaká ekonomka, ale zdrávka, a ony chtěly chodit na praktika v hidžábu! A vy (úmyslně v malým "v") chcete po ředitelce, aby "je pustila ve frontě"? Aby někomu dovolila výjimku z naprosto rozumných pravidel? Příště budete chtít, aby takhle šly na operační sál? a aby kvůli nim na oddělení sloužily jenom ženy?
Toto není o nějaké netoleranci nebo rozpadu hodnot, to je o snaze imigrantů přinutit nás (většinu, domácí ...) hrát podle jejich pravidel. A vy jim k tomu ještě nadšeně hýkáte - to musíte pane Kašpárek být buď naprostý ignorant nebo šílený islamofil!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Pozner | 15. 11. 2013 11:03

To líčení na obrázku je záměr? V mnoha zemích by to zavánělo "kyselinovým odličovačem"...
Popis společnosti, který je uprostřed článku, by dnešní intoš nazval "maloměšťácký fašismus", všude samá hrozná diskriminace :-)

O tom co se děje "v kostele, kde kázal Hus" (koukám, že nějakej Gabriel používá Operu...) Češi nejspíš nevědí, není to mediální téma, jinak by k tomu zaujali asi stejný postoj.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Krejčí | 15. 11. 2013 10:48

Kde se bere názor, že konzumerismus je novodobým úkazem? Popsaná idylka první republiky pasuje možná na židovské a německé rodiny (Bohužel na ně pravděpodobně pasuje i idylka vysokéhoho pokroku a TOP10 země světa.) Jenže Židy vyhnala německá lůza a Němce pak česká lůza. Průměrný "slušný občan" byl stejný filištín (morálně i duchovně) za Karla IV., Marie Terezie, Masaryka i Klause. Tvrdit, že konzumerismu bylo méně, je podobné jako tvrdit, že nebylo tolik vražd. Je to nudné staříkovské "bejvávalo dobře".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiri Vavrak | 15. 11. 2013 13:29
reakce na Jan Krejčí | 15. 11. 2013 10:48

Nejde ani tak o to co bylo doopravdy, ale o to jakou o tom mají současníci představu. A ten prvorepublikový ideál dnešních skuhralů nad poměry (90% populace) autor vystihl celkem přesně.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Krejčí | 15. 11. 2013 15:19
reakce na Jiri Vavrak | 15. 11. 2013 13:29

Skuhralem je tady hlavně sám autor. Ten se snaží tepat dnešní morálku, ale narozdíl od jiných článků se mu to zde zoufale nedaří. Asi četl příliš Žižeka, a nedochází mu, že "z toho něco bude mít" je definice hodnoty.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tom Novak | 15. 11. 2013 10:13

Jak už tady mnohokrát zaznělo od jiných diskutujících. Klíčem k prolomení bariér je mírová spolupráce, obchod. Přesně to, co se mermomocí snaží současný systém a v čele s ním i celá EU zničit, i když hlásá přesný opak, její nesmyslné regulace, zákazy a zvýhodňování jedněch na úkor druhých apod. zvěrstva kterým tleskají miliony a další miliardy je s nadšením vítají to jen potvrzují.. Všechno jsou jen zdánlivá a krátkodobá řešení na úkor budoucnosti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!