Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nikdo v téhle zemi nedokázal zasít tolik. Díky, prezidente!

| 18. 12. 2012

Tak trochu jiný vzpomínkový text.

Nikdo v téhle zemi nedokázal zasít tolik. Díky, prezidente!

Pane prezidente!

Jak se blíží Vánoce, je těžké na Vás nemyslet. Odešel jste právě v tomhle ročním období a zanechal svůj národ v divokých časech tak nějak osiřelý. I když si to někteří zaslepenci radši nepřipouštějí.

Už jako předškolák jsem žasl nad Vašimi fotografiemi vyvěšenými po úřadech. Kdosi mi totiž řekl, že Vás komunisti roky věznili, ale nakonec se z Vás stal prezident. Už jen kvůli tomu odrazu ze dna jsem Vás obdivoval.

Súdruh Gustáv Husák, o čtvrt století později Vás obdivuji ještě víc. Žádný jiný prezident toho v téhle zemi nedokázal zasít tolik, co Vy.

Už pevně zapuštěné jsou kořeny přesvědčení, že mít se dobře a projevovat odvahu jsou dva rozdílné přístupy k životu, z nichž jeden vylučuje druhý. Neřeš to, nech to bejt, neprovokuj, uděláš si malér, slýchávají pořád od svých blízkých Češi bojující za spravedlnost pro sebe nebo ostatní. Kdo tě živí, o co ti jako jde, kdo to za tebe bude platit, hulákají na samozvané aktivisty ti cizí.

Nejde jen o právo. Pouhých sedm procent českých studentů uvažuje o podnikání. Nalajnovaná pravidla firem či úřadů stále táhnou víc než tržní džungle, stabilní plat vede nad vidinou nezávislosti. Co bys riskoval: na, tady máš cecík, buď za něj vděčný, cucej a mlč.

Národ krajánků a legionářů teď plive na ty, kteří odcházejí do zahraničí zkušenosti získat nebo je uplatnit. A s pohrdáním, překrývajícím závist, pořád mluvíme o těch, co naši škodovku předjeli na dálnici něčím silnějším: kde na to nakradli?

Držíme se totiž Vašich ideálů a pořád vyznáváme rovnost. Tedy tu její pohodlnější, vulgárnější, konzumní verzi: toužíme se vyrovnat těm nad námi, a když to nejde, tak je aspoň stáhnout na svou úroveň. Stejně jsou to darebáci. Pro ty pod námi máme místo soucitu a solidarity jen dobré rady: málo se snažíte, špatně se učíte, nechováte se slušně. Opovažte se ale někdo říct tohle nám samotným… Nekritizovat, sem s dotacemi!

Súdruh Husák, asi Vás jako otce národa spíš zajímá, jestli se tedy máme dobře i v nové době. Máme. Pořád se tetelíme v bezčasí chalup a televizních seriálů. Na každého z nás připadá nejdelší kus obchodních regálů v Evropě. Ako páni se přepravujeme auty po místech, kudy západní kapitalisté jezdí ve falešném ekovědomí na kolech či tramvajemi. Příroda nestojí v cestě dálnicím a ústava vyhláškám.

V průzkumech před prezidentskou volbou vede Jan Fischer, který vstoupil do KSČ za Vašeho tajemnictví. Prý nechtěl nikomu ublížit. Jen se taky mít dobře. Bude nás důstojně reprezentovat.

Závěrem svého lístku Vás snad ještě potěším zprávou, že náš národ nebyl v boji proti nepříteli dlouho tak jednotný, jako když evropský soud zakázal Váš vynález: pomazánkové máslo. Tedy, on ho tak úplně nezakázal. Jen vyšel vstříc výrobcům másla skutečného a šidítko z dob bídy nařídil přejmenovat. Stejně Vám to ale byla vřava: dobrý týden jsme bránili svou svobodu dopřávat si nátěrku pod názvem, který všechny české deníky označily za tradiční.

Vaše celoživotní dílo se vám vydařilo. Přesvědčil jste nás, že se tradice i svoboda ukrývají v kelímku pomazánkového másla.

Súdruh Husák, opustil jste nás už před 21 lety. Kdo však žije v našich žebříčcích hodnot, nikdy nezemřel.

Michal Kašpárek
a pozůstalý národ

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (21 komentářů)

Jaroslav Krátký | 23. 12. 2012 13:27

Ty známky s Havlem na dopise Husákovi jsou záměrně nebo zmatečně?
Já jsem byl taky značnou část článku na pochybách, komu kritiku malého českého národa adresujete...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Gabriel Pleska | 25. 12. 2012 09:11
reakce na Jaroslav Krátký | 23. 12. 2012 13:27

Dobrý den, adresa je jasná, dokonce se v textu, i docela na začátku, objevuje poměrně zřetelně oslovení...
Známky s Havlem jsou na obrázku úmyslně, i když to může být matoucí. S Havlem naštítě, s Husákem v srdci... tak nějak to tu často vypadá :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Honza Sysel | 18. 12. 2012 12:55

No až na to, že většina zřejmě nepochopila, že to je dopis Husákovi a ne Havlovi:) Jinak článek pěknej.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vlad Ender | 18. 12. 2012 13:09
reakce na Honza Sysel | 18. 12. 2012 12:55

To mozna byl i zamer autora, poridit si takovej malej psycho-sociologickej experiment (jak moc lidi clanky opravdu ctou a kolik si "vymejslej" ;dle vlastniho presvedceni a svetonazoru).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Kasparek | 18. 12. 2012 13:42
reakce na Vlad Ender | 18. 12. 2012 13:09

Nebyl. Spadla mi brada a pak jsem se musel nahlas smát :) Akorát si říkám, kolikrát jsem takovouhle předsudečnou slepotou trpěl já sám.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vlad Ender | 18. 12. 2012 13:51
reakce na Michal Kasparek | 18. 12. 2012 13:42

Tak to jste nemel rikat! :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef Milota | 18. 12. 2012 12:18

Už jsem na tomto fóru četl lepší příspěvky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Hampl | 18. 12. 2012 10:14

Bravo! Článek, který by takhle odrážel mentalitu Václava Havla, jsem už dlouho nečetl.Rozdíl je jen v tom, že Michal Kašpárek umí lépe psát a je vtipnější.

Lidé, kteří normálně pracují, podnikají a starají se o své rodiny jsou chápáni jako stádo mravně i mentálně méněcenných blbečků, a nad nimi stojí morální osobnosti. O tom, že morální osobnost sem tam něco ukradne nebo si nechá přidělit státní dotaci,se pochopitelně nemluví (osobně to vnímám jako horší problém než Havlovy problémy s alkoholem a rozháraný osobní život).

A stádo kleslo dokonce až tak hluboko, že se stará o vlastní životní úroveň! Jak těžké je pro mravní osobnost, aby ze své luxusní vily nebo z cockpitu terénního mercedesu dívala na takový úpadek.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Krejčí | 18. 12. 2012 10:34
reakce na Petr Hampl | 18. 12. 2012 10:14

S článkem v mnohém nesouhlasím, ale tady myslím Kašpárkovi křivdíte, resp. čtete z článku svoje mínění o autorovi, nikoli věty, které zde napsal.
Kašpárek tepe nešvary v ČR, které nemůžete popřít - kritizuje malou odvahu (cecík místo podnikavosti), závist (rovnost v chudobě), dotační "pohodlí" na úkor ostatních, úřednickou zvůli (vyhlášky vs. ústava), krátkou paměť a vůli ovčanů (týden pomazánkového másla). Opravdového Havla, jakého máte na mysli, v tom nikde nevidím.
Občasné odbočky k aktivistům jsou sice součástí textu, ale v tomto prostředí se autor pohybuje, tak proč by své kritiky nenasadil na kopýtko bojů proti úřednímu šimlovi?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Hampl | 18. 12. 2012 12:52
reakce na Jan Krejčí | 18. 12. 2012 10:34

Víte, třeba na té podnikavosti, kterou začínáte, se to dá dobře ukázat. Vzpomínáte si ještě na ten ohňostroj podnikatelské kreativity a odvahy v prvních deseti porevolučních letech? Doba má padlé i hrdiny, ale odvaha ani zápal nechyběly. Jenže jsme vstoupili do Unie, máme regulace a doba zakládání firem skončila. Opravdu za to může nekvalitní obyvatelstvo?

Václav Havel by určitě řekl, že ano. Ostatně, podnikatelé pro něj nebyli hrdinové, ale "šmelináři" ;.Pamatujete ještě, jak se v roce 1990 snažil zabránit vzniku malých obchůdků? Ale hlavně - normální pracující lidé pro něj byli jen materiál pro jeho úžasné projekty. Nikdy se na ně nedíval jako na skutečné lidské bytosti.

V tomhle vystihl Michal Kašpárek havlovskou mentalitu bravurně (ať už to on sám myslí jakkoliv).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Krejčí | 18. 12. 2012 15:40
reakce na Petr Hampl | 18. 12. 2012 12:52

Nenazývejme nevědomost odvahou. Opatrné podnikatele z nás už v devadesátých letech udělala zkušenost s kapitalismem a poznání, nikoli EU v roce 2004. Jinak s Vámi souhlasím, ale i tak trvám na tom, že je potřeba taková témata otvírat (což Kašpárek dělá), a že o Havlovi téměř nepsal. Navíc je sám podnikatelem, kterého dotace (snad) neživí, takže rozhodně nekáže vodu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Šindelka | 18. 12. 2012 08:20

njn, taky se dnes ukáže, kolik "svobodných&quo t;ovčanů adoruje vyhrnutýma nohavicema jako morální autoritu opilce a záletníka:) že by předzvěst ještě větších splašků v českých luzích a hájích ?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Duchek | 18. 12. 2012 09:42
reakce na Libor Šindelka | 18. 12. 2012 08:20

To je pořád cirátů. Svatý Václav nebyl jistě taky tak docela svatý (té krve na rukou neměl zrovna málo) a přesto jeho vrazi pochopili, že je mnohem státotvornější udělat z něj legendu. Opilec jistě ne, záletník zcela určitě... ale to na funkci nemá vliv. Vezměme si z jeho myšlenek to dobré a nechme si ho jako ikonu, nemáme tolik světových osobností, abychom si mohli dovolit plýtvat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Šindelka | 18. 12. 2012 14:54
reakce na Jan Duchek | 18. 12. 2012 09:42

opilectví se mainstremu docela dařilo tutlat. a jak vnímáte jako morální ikonu kšefty s Junkem (Chemapol) anebo "prodeje" míst stánkařům s ruskýma čepicema v podhradí za "dobrovolné&quo t;příspěvky do nadace V. a O. Havlových (jak o to koneckonců v jedné písničce zpíval i Kryl ? Podle mě morálka je jen jedna. je to jako s pravdou nebo porodem. nic nemůže být jakože napůl.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Duchek | 18. 12. 2012 17:48
reakce na Libor Šindelka | 18. 12. 2012 14:54

No a v tom se asi neshodneme, pravdy vedle sebe můžou existovat dost různé, protože jedna skutečnost může mít různé odlesky. Co se týče morálky, myslím, že by k ní mělo patřit i nepomlouvat. Máte-li důkazy o korupci VH, předložte je. Nebo jste vy sám očitým svědkem? V opačném případě nevidím důvod špinit člověka, který je rok mrtvý.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Šindelka | 18. 12. 2012 18:49
reakce na Jan Duchek | 18. 12. 2012 17:48

1) pravda je jen jedna, to že si danou skutečnost může vykládat každý trochu jinak na základě svých omezených znalostí či dosvadních zkušeností na to nemá vliv (pak jde pouze o subjektivní zdání). to samé s morálkou. kecy, že sice měl drobné chybičky , ale jinak nás morálně převyšoval neberu. člověk je buď morální nebo není, žena je buď těhotná, nebo není.
2) konstatování faktů není pomluva (i když obsah sdělení může být nepříjemný)
3) nešlo přeci o korupci, ale o křišťálově čistý prodej půlky lucerny za 200mega. očitým svědkem jsem samozřejmě nebyl, ale psali to v blesku :) (a navíc jsem si jist, že to VH myslel upřímně a jak říkal o jiné záležitosti R.John, byla to sice lumpárna, ale zákon porušen nebyl, tak wo co go). co se týče těch čepičkářů, nevím zda je to tutovka, ale mám-li se přichýlit k VH nebo spíše ke K.Krylovi (toho si totiž jako nepokřiveného velice vážím), má volba je jasná.
4) a jako bonus ještě dávám do placu zabránění soudu s Chadimovou (o aktu milosti bych uvažoval až po případném odsouzení, takto to byl výsměch spravedlnosti a prostým lidem). a o rozsáhlých restitucích majetků VH jdoucích před Beneše se taky moc v rudém právu nepíše, stejně tak jako o privatizaci Becherovky do rukou knížete atd.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Duchek | 19. 12. 2012 09:25
reakce na Libor Šindelka | 18. 12. 2012 18:49

Vidíte a vás ta představa, že by vás Václav Havel morálně převyšoval dohnala k tomu, že se pod článkem o Gustávu Husákovi musíte okamžitě vysmát všem, kteří mají myšlenky VH za hodné obdivu. Nemyslím, že by vás VH morálně převyšoval. Možná byl v něčem dál a v něčem na tom byl hůř.

Ale znovu, ti vaši ovčané ho neadorují za prodej Lucerny, berou si ho jako vzor v tom dobrém co reprezentoval - a to společnosti prospívá. Každá dějinná i obyčejná osobnost za sebou má chyby a morálně sporná rozhodnutí (kdo nic nedělá nic nezkazí, kdo nemá moc nemůže ji zneužít). Ani by mě nenapadlo se s vámi přít, kdybyste napsal, že Havla nemáte rád a v mnohém s ním nesouhlasíte (a nejlépe napsal v čem a nabídl jiné řešení), ale vy jste šmahem odsoudil tisíce různých lidí, o kterých nevíte nic za to, že VH v čemkoli obdivují.

Samozřejmě, že nesouhlasím s tím jak se postavil třeba ke kauze Chadimová, ale taky musím upozonit, že to, že si něco myslíte, ještě neznamená, že to je fakt - vašimi slovy: protože si danou skutečnost můžete vykládat pouze "na základě svých omezených znalostí či dosvadních zkušeností" prostě způsobuje, že to jako pravdu/skutečnost/fakt ani vy nemůžete prezentovat, v tom vás zrazuje vlastní filosofie.

Máme za sebou už 12 let negativních politických kampaní, pořád hledáme negativa, špínu, rozdíly, pořád se musíme dělit na pravdoláskaře a kikinovce - ale je přeci docela dobře možné, že si nohavici vyhrne někdo, kdo zvládne obdivovat oba, každého za něco jiného. Ovčan je u mě ten, kdo nepochopil, že právě tyhle šarvátky jsou ta špinavá hra, která se tu s námi hraje. Protože v takové atmosféře se pak nehraje na žádné směřování, plány a pozitivní vize.

Nechme Havla spát a podívejme se, co z jeho odkazu je použitelné. Přeji klidné Vánoce a pozitivní rok 2013.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Duchek | 18. 12. 2012 07:56

Parádní text. Neotřelý, vtipný, vypointovaný, ba co hůř, pravdivý.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 18. 12. 2012 07:55

Musel jsem to číst dvakrát, než jsem to vše pochopil. Dokonalé.
Ano jsme stále národ pomazánkového másla, který si na hrad přeje komunistu. A když ne komunistu, tak vulgárního opilce. Když nám diktovala Moskva, tak bili všichni zticha (až na pár dobrodruhů, o jejichž odporu jsme si mysleli, že nemůže tu mašinérii porazit). Zato proti Bruselu povstalo bojovníků jak z románů. Normalizace dosud neskončila.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Weinfurtner | 18. 12. 2012 07:35

Tedy s tím pomazánkovým máslem to je laciné.

Handrkování je jenom na úrovni byrokracie, jakoby byrokracie byla tím nejdůležitějším co existuje.

Zatímco směrnice EU řeší název bílá čokoláda, ačkoli slovem čokoláda smí být označen výrobek obsahující min. 43% kakaové hmoty, bílou čokoládu směrnice připouští.

U másla definuje min. 80% mléčného tuku, ale pomazánkové máslo nepřipouští. Stačilo by pouze přidat paragraf, kde by stejně jako bílou čokoládu, která také není plnohodnotnou čokoládou ve smyslu normy pro čokoládu, označili i pomazánkové máslo jako samostatný název pro samostatný produkt s jiným obsahem mléčného tuku.

Jde tu jenom o pár slov na papíře, o nic jiného.

Ale eurohujeři nekriticky příjmají vše co přijde z brusele jako písmo svaté.

Ach jo.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Krejčí | 18. 12. 2012 08:33
reakce na Michal Weinfurtner | 18. 12. 2012 07:35

Nemůžu než souhlasit. Obávám se, že soudruhům unikl rozdíl mezi volným a těsným přívlastkem, resp. považovali mylně "pomazánkové&qu ot;za přívlastek volný. Z tohoto rozporu vzniká většina vtipů na tento úřední nesmysl. Btw. Stejně tak soudruzi v Bruselu nepochopili, že lidová demokracie je také slovní spojení s přívlastkem těsným, a s demokracií nemá nic společného.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!