Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Rok Kickstarteru: Dvě miliardy korun pro 12 tisíc vynálezů a uměleckých děl

Už víc než milion Američanů na webu Kickstarter investuje peníze do zajímavých nápadů, které by jinak měly problém. Dočká se Česko podobné služby?

Loňský rok byl pro „crowdfunding“, hromadné investování, skoro stejně významný jako ten předminulý pro slevové servery. Z obojího už se v Americe stalo masové hnutí. Služby ostatně fungují podobně. Ať už si kupujete kupon do restaurace, anebo sponzorujete umělce či vynálezce s bláznivým nápadem, musíte počkat, až se k vám přidá dostatek lidí. Jinak vám peníze zůstanou. Jestliže ale investice překonají předem určený práh, podnikavec se může pustit do práce a vy se dočkáte odměny dle svého výběru. Typicky to je jmenovité poděkování v titulcích filmu nebo dárková kazeta s finálním výrobkem – záleží, na co a kolik jste přispěli.

Jak ukázaly statistiky zveřejněné minulý týden, podpory se loni na Kickstarteru dočkalo 11 836 projektů, což je 46 procent z přihlášených 27 tisíc. Přiteklo k nim 99 344 382 dolarů, tedy bez osmi milionů dvě miliardy korun. Z toho 32 milionů dolarů šlo na filmy a 19 milionů na hudbu. Služba zaznamenala velký nárůst přihlášených designerských projektů, lidé si loni oblíbili investování do videoher a poněkud překvapivě měli největší naději na získání peněz tanečníci: úspěšné byly tři čtvrtiny jejich žádostí.

Vynálezy jak z tajemného hradu v Karpatech

Když si projdete nejúspěšnější projekty loňského roku, získáte dojem, že je Kickstarter rájem šílených vynálezců podobných profesoru Orfanikovi ze strašidelného karpatského hradu:

Brook Drumm získal 831 tisíc dolarů (16,5 milionů korun) na rozšíření výroby jednoduché a levné 3D tiskárny Printrbot. S tou si můžete doma snadno vyrobit… skoro cokoliv. Včetně nové 3D tiskárny Printrbot. Podívejte se na video:

Podobnou svobodu dává svým majitelům i krabička Twine. Její autoři David Carr a John Kestner teď mají 557 tisíc dolarů (11 milionů korun) na další vývoj udělátka, které umí měřit teplotu a vlhkost a vnímat otřesy, a následně o tom posílat zprávy přes internet. Takže vám může na telefonu pípnout „Kočka škrábe na dveře“ nebo „Ve sklepě je zase voda“, aniž byste utráceli desetitisíce nebo statisíce za vybavení „inteligentního bytu“.

Třetím loňským hitem byly brýle Eyez. Celkem vybraných 343 tisíc dolarů (6,8 milionů korun) umožní uvést na trh kopii ray-banů, jíž lze nepozorovaně natáčet video ve vysokém rozlišení. Gratuluji. A netěším se.

Desetinu filmů v soutěži prestižního festivalu financoval Kickstarter

Kickstarter ale není jen centrem inovací, své mecenáše tu hledají i umělci a novináři.

Poněkud rozpačitě dopadl nezávislý mediální dům Occupy Wall Street Media. Získal 76 tisíc dolarů, v korunách milion a půl. V padesátitisícovém nákladu pak vydal dvě čísla nudného letáku o amerických protestech a teď škemrá o další peníze. Kolik parády by s milionem a půl českých korun šlo udělat, kdyby si autoři vybrali médium z jednadvacátého, ne osmnáctého století?

Za pozornost ale stojí skutečnost, že ze 174 filmů vybraných do hlavního programu festivalu Sundance – což je nejvýznamnější přehlídka „mladého umění“ na světě – vzniklo čtrnáct, skoro desetina, s podporou Kickstarteru. Dařilo se i dalším nakopnutým umělcům. Výbor uštěpačných článků o hudbě The Indie Cred Test se dostal na seznam deseti nejlepších knih roku ve významném magazínu Spin. Zřejmě ještě respektovanější web Pitchfork udělil čestné uznání albu Marissy Nadlerové, která na jeho nahrání na Kickstarteru získala 17 tisíc dolarů.

Jde to i v Evropě

Pokud chcete na Kickstarteru získat peníze pro svůj projekt, nejspíš nepřekonáte podmínku trvalého pobytu ve Spojených státech – i když v nich není nutné být fyzicky. Přispívat ale můžete, stačí se přihlásit přes Facebook, vybrat si projekt a zvolit částku. Evropanům při tom možná platební brána bude házet trochu klacky pod nohy, takže se vám může hodit návod, jak jí vyjít vstříc.

Milejší by samozřejmě bylo využívat české služby. Brněnský projekt KomuKomu byl uložen k ledu, i když už jsem se těšil na kolektivní pronájem billboardu v centru coby plochy pro umělce.

Velmi ambiciózně vypadá česká novinka Nakopni.me (díky za tip, Honzo!). Ta teď na svých stránkách láká jen na pár projektů, přičemž nejbližší uzávěrka přijde až za necelé dva týdny. Obecné fungování i konkrétní podmínky se velmi blíží Kickstarteru. Zamrzí ale třeba to, že tu lze přispět minimálně stovkou; utrhnout si od úst oběd i s pitím už není jen tak, vždyť přes americký originál lidé impulzivně rozdávají dolar po dolaru. Uvidíme, zda se Nakopni.me poučí. Jako novinář je budu sledovat a jako fanoušek inovací... fandit.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK