Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Smete Holešovská výzva vládu? Rozhodne počasí!

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
4. 4. 2012

Za necelé dva týdny, přesně 15. dubna, se odehraje celonárodní protestní akce, slibují klíčoví představitelé Holešovské výzvy. Jak známo, nežádají nic malého: demisi vlády, odchod prezidenta Václava Klause a další zásadní změny. O tom, nakolik budou úspěšní, nakonec dost možná rozhodne, zda v ten den bude nad Českem svítit sluníčko, či bude naopak zakaboněno.

Smete Holešovská výzva vládu? Rozhodne počasí!

Nová studie čtyř ekonomů z Harvardu a italské univerzity Bocconi totiž dokládá, že na úspěch spontánně vznikajících politických hnutí má značný vliv právě počasí, které panuje v době, kdy se hnutí rodí.

Psal se shodou okolností také 15. duben (termín, do něhož musí Američané přiznat a odvést daně), ovšem roku 2009, když v USA vešlo do širšího povědomí hnutí Tea Party. Napříč Spojenými státy v ten den probíhaly celonárodní demonstrace nespokojenosti, zejména s důsledky finanční krize. Tea Party má v obecné rovině mnohé shodné rysy s Holešovskou výzvou: jeho příznivci touží zásadně překreslit mapu politického pořádku a potrestat neřády, které viní ze společenského marasmu.

Sluníčko, sluníčko…

V oblastech, v nichž tehdy panovalo slunečné počasí, se iniciátorům Tea Party podařilo získat více podpisů - více nových sympatizantů a podařilo se jim rovněž vybrat více finančních darů. V těchto oblastech prostě hnutí zapustilo kořeny hlouběji. To se projevilo už rok nato: dostavily se výrazně početnější zástupy příznivců než v oblastech, kde bylo 15. dubna 2009 pod mrakem. Mechanismus je zřejmý: tam, kde bylo hezky, zkrátka vyrazilo protestovat větší množství lidí, více lidí tak poskytlo i finanční dar. S vyšším počtem demonstrantů stoupl mediální zájem o hnutí, který je „reklamou zdarma", jež vábí další stoupence. To vše se posléze transformovalo do silnějšího politického vlivu. Jak?

Političtí představitelé volebních okrsků, do nichž 15. dubna 2009 dopadaly sluneční paprsky, hlasovali o 8,7 procenta pravděpodobněji proti zákonu Affordable Care Act (o dostupnosti zdravotní péče). Ten je trnem v oku konzervativcům mnohdy spjatým právě s Tea Party. Prezident Barack Obama tak může být rád, že nebylo slunečno úplně všude - pokud by tomu tak bylo, jeho zásadní zákon by možná vůbec neprošel.

Text byl publikován na autorově blogu.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Je členem Národní ekonomické rady vlády. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je členem vědeckého grémia České bankovní... Více

Související témata

Barack ObamademonstraceHolešovská výzvaLukáš Kovandaneklidpočasípopekonomiepop-ekonomieproteststudieTea PartyUSA
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo