Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nenápadný půvab dat, aneb úvod do datové žurnalistiky (II.) - praxe

, | 25. 1. 2011

I předchozí "vyprávěcí“ článek o datové žurnalistice si zaslouží doplnění v podobě několika grafů a vizualizací. Jak to vypadá, když chcete o datové žurnalistice mluvit jejím jazykem?

Nenápadný půvab dat, aneb úvod do datové žurnalistiky (II.) - praxe

Existují hromady nástrojů, které vám umožní efektivně a efektně pracovat s daty (inspiraci najdete třeba na Online Journalism Blog). Pro tenhle článek, navazující na "teoretický" úvod, stačil univerzální a jednoduchý nástroj Many Eyes. Jako zdroje dat posloužila Wikipedie, sociální síť Twitter a bookmarking služba Delicious. Google Trends, nejspolehlivější ukazatel vývoje trendu v čase i prostoru, tentokrát zklamal – vyhledávání fráze „data journalism“ a podobných je pod jeho rozlišovací schopnosti.

Všechny akce jsme prováděli na anglických webech, v anglickém prostředí a pro anglická klíčová slova. Jiné jazyky by jistě přinesly velmi odlišné výsledky, čeština bohužel téměř žádné.

K práci s daty jsem si pozval informatika – autora technické stránky mapy ilegálních heren – takže některé operace s daty probíhaly v režimu kouzel.

Database Journalism na Wikipedii

Jak definovat, čím je datový žurnalismus? Přece tím, čím není. V tomto případě příbuznými pojmy. Prošli jsme si heslo „database journalism“ na Wikipedii, spočítali četnost slov a udělali z ní vizualizaci, které se říká tag cloud. Velikost pojmu zastupuje jeho četnost v textu. Umístění je náhodné.

Journalism na Wikipedii

To stejné jsme udělali s wikipedickým heslem „journalism“, abyste měli před očima srovnání obou typů žurnalistiky.

Data journalism na Twitteru

Ještě jednou tag cloud. Tentokrát ukazujeme pojmy, které se v tvítech vyskytují blízko fráze „data journalism“. Na první pohled je vidět rozdíl mezi teoretickou Wikipedií a živou diskuzí na Twitteru.

Data journalism na Delicious v čase

Hodně toho řekne pohled na vývoj trendu v čase. A protože Google Trends se nechytá, změříme, kolik lidí si ukládalo záložky pod klíčovými slovy „data“ a „journalism“. Výsledek by měl být podobný.

Data journalism podle místa

Tady jsme řešení nenašli, bez Google Trends jsme ztracení. Pro ty nadané čtenáře, kteří se grafy prokousali až sem, necháváme tuhle lahůdku jako domácí úkol. Kdo vymyslíte řešení, máte u mě pivo.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Boček
Autor je publicista na volné noze a blogger k tomu. Nejraději píše o sociálních mediích, autorském právu, světě indie her a rebeliích ve veřejném prostoru....více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!