Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdo z vás to má? Kdo z vás je „zelený“?

Já to mám! Já na to mám! Nikoli nevýznamnou složkou poptávky po řadě produktů je snaha lidí ukázat ostatním svoji zámožnost. Šperky, značkové oblečení, sportovní vozy tedy lidé mnohdy pořizují v prvé řadě proto, aby světu signalizovali své společenské postavení. Ekonomové mají už od dob Thorsteina Veblena takové jednání za okázalou spotřebu.

Když Veblen před více než sto lety pojem vymyslel, ani ve snu jej nenapadlo, že jednou bude společenské postavení signalizováno nejen spotřebou plýtvavou, nýbrž též okázalou šetrností - šetrností k životnímu prostředí.

Ta je v kursu přibližně od roku 2001. Alespoň podle ekonomů Stevena a Alison Sextonových, kteří ve své letošní studii praví, že mnozí lidé dnes poptávají jisté zboží či služby primárně proto, aby dali najevo svoji "zelenost".

Za okázalou spotřebou stojí úvaha, že jestliže ostatní uvidí, že si mohu dopřát zbytný luxus, domyslí si tedy, že oplývám takovým bohatstvím, abych si tyto zbytnosti mohl dovolit - čím více a čím dražší zbytnosti, čím více se topím v luxusu, tím přesvědčivěji ostatním prokazuji, že se topím i v penězích. Za okázalou šetrností je zase třeba hledat úvahu, že dám-li starost o životní prostředí patřičně znát, dokládám tím, že jsem dost zámožný na to, abych si takovou starost - jež je svého druhu také luxusem - mohl vlastně vůbec dovolit.

Panel na střeše, Prius v garáži

Sextonovi v řečené studii zmiňují zjištění jiných ekonomů, že i "zeleně" smýšlející lidé například nadbytečně investují do solárních panelů (a leckdy je instalují i na místech spíše zastíněných), zatímco takových investic do zateplení je z jejich strany méně, než by ideálně mělo být. Solární panely jsou prostě dobře vidět, kdežto izolace nikoli.

Ve zmíněném roce 2001, připomínají Sextonovi, byl na trh uveden hybridní automobil Toyota Prius, jenž je podle nich doslova symbolem okázalé šetrnosti. Všímají si, že za prodejním úspěchem vozu stojí jeho jedinečný design - každého hned "trkne", že tohle je prius, že jeho majitel je tedy "zelený" (že si tedy "zelenost" může dovolit).

Jiné modely ekologicky šetrných vozů, třeba Honda Civic Hybrid, tak úspěšné nejsou, neboť svým vzezřením do značné míry splývají s konvenčními modely, a tedy jejich majitelé nemohou tak efektivně svoji "zelenost" demonstrovat.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Týden

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda je ekonomický konzultant a autor populární i odborné ekonomické literatury. Věnuje se filozofii a metodologii ekonomické vědy, publikuje například v žurnálu Politická ekonomie. Spolupracoval s časopisem Týden... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK