Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kurzové čáry módních značek

Cedulkám s pestrobarevnými vlaječkami a cenami v různých měnách jsem nikdy nevěnovala příliš pozornosti. Trklo mě to až předevčírem, když jsem se zasekla ve frontě na zaplacení.

Kupovala jsem si šálu v mezinárodním obchodním řetězci Orsay. Stála baťovských 299 korun. No, nekupte to! Kousek nad českou vlaječkou ale najednou zazářily zlaté hvězdy na modrém poli a u nich cena ještě mnohem příjemnější: 7,90 eur. Také vám to nějak nevychází?Je možné, že cena šály je přepočtena kurzem bezmála 38 korun za jedno euro?

Posilující koruna je zkrátka zlatým dolem pro opatrnou kurzovou politiku módních řetězců. Nám pak nezbývá než si zvyknout, že je u nás úplně stejné oblečení v úplně stejných obchodech dražší než v zemích plných lidí s příjmy, jimž ty české nesahají ani po kotníky. Třicet osm korun za euro už je ale opravdu příliš. Ani v roce 2001, kdy byl kurz za poslední dobu nejvyšší, jsme za euro nikdy neplatili víc než zhruba 32 korun.

Včera jsem se proto s bločkem a tužkou do obchodního centra vrátila, abych špiónsky odhalila největšího měnového zloděje mezi módními řetězci. Velká část z nich je natolik inteligentní, že investuje do vlastních cenovek a nedává tak zákazníkům možnost si ceny v jednotlivých měnách tak snadno porovnat. Jinde mají zase cenovky společné například pro polský a český trh (Reserved) nebo pro maďarský a český trh (C&A). V řetězci Vero moda pak mezinárodní cenovky velice pečlivě přelepují bílou samolepkou s českou cenou, takže jsem musela hodně namáhat oko, abych eurovou cenu rozluštila. Naštěstí se najde dost expertů, kteří politiku „mnoha různých cen na jedné jediné cenovce“ s klidem provozují.

Zajímavé je, že používané kurzy se liší nejen mezi značkami, ale i mezi jednotlivými položkami v rámci jednoho obchodu jedné značky. Zatímco ona šála odpovídala v Orsay zlodějskému kurzu 38 Kč za euro, o dva regály dál se prodávalo tričko za 499 Kč aneb 17,90 eur, což odpovídá podstatně velkorysejšímu kurzu 27,8 Kč/ eur.

Svou roli hraje asi především to, že prodejny obsahují mišmaš kolekcí vyrobených a oceněných v různých obdobích. Prý není výjimkou, že se na českém trhu objevují i několik let staré kolekce. Oděvníci navíc údajně stanovují fixní kurz na celý rok dopředu a poté s ním již neradi hýbou. Český zákazník pamatující tuzexové ceny ale ochotně platí dál. Řetězce si tak své praktiky mohou stále ještě dovolit. Argumentují malým trhem a mizernou kupní silou.

V průměru jsem u módních obchodů spočítala kurz okolo 30 Kč za euro. Kurzovým rozsahem překvapilo Orsay, poměrně vysokým kurzem zklamalo nízkonákladové H&M (30 – 32 Kč/eur) a potěšil naopak Marks&Spencer, u kterého přepočet odpovídal 25 Kč/eur. Jenže to bude dáno tím, že britský řetězec vychází především z vývoje kurzu britské libry.

Cestou domů jsem se na pokladně nesměle dotázala, jestli bych příště mohla růžovou šálu zaplatit v eurech, protože se mi ta cena líbí víc. Prodavačka vtip nepochopila. Asi proto, že nebyl k smíchu.

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 7 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK