Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hitparáda kuriózních hitparád

Žebříčky, testy, hodnocení, čtenáři je prostě zbožňují. Test minerálních vod a bílých jogurtů zajistil Mladé frontě skokový nárůst prodaného nákladu, Hospodářky zase bodují s žebříčkem vysokých škol. O testech kvality cestovních kanceláří píší úplně všichni. I ty zvyšují zisky. Stejně jako deset nejlepších lokalit pro bydlení. Skoro to vypadá, že nic jiného dnes noviny neprodá. Kvalitní a hloubkový test či hodnocení přitom vyžaduje dvě zásadní devizy, kterých se českým médiím nedostává: čas a peníze. A podle toho také hitparády vypadají.

Hitovkou jsou i mystery shoppingy. Ve firemním světě důkladné a nákladné marketingové výzkumy, v nichž najatí herci – zákazníci, testují kvalitu služeb poskytovaných danou společností a jejími pracovníky, případně ji dále porovnávají s konkurenty na trhu. Mystery shopping je velice užitečným nástrojem u „distribučně rozlehlých“ společností, jejichž služba je z velké míry založena na přímé komunikaci se zákazníkem a určité úrovni servisu – například v cestovním ruchu, dopravě či prodeji automobilů. S „tajemnými nakupujícími“ se ale potkávají i zaměstnanci mobilních operátorů, státní úředníci nebo finanční poradci.

Kdo je nej a kdo naprosto propadl

Jak už bylo řečeno, institut mystery shoppingu si přivlastnila také česká média. Novináři maskování za „obyčejné zákazníky“ testují služby i produkty všeho druhu jako na běžícím pásu. Své odvážné a nekompromisní rozsudky pak podávají (a prodávají) pod palcovými titulky „otestovali jsme za vás“ a „víme, kdo je nej a kdo naprosto propadl“.

Kámen úrazu je v přístupu k podobným testům. Dají se totiž dělat poctivě a zodpovědně, ale také jednoduše odfláknout, jak si můžeme ukázat na příkladu finančního poradenství: za uplynulých několik let jsem pouze jednou narazila na případ, kdy redakce najala profesionální testery. Ti si sjednali několik schůzek s různými finančními a bankovními poradci jednotlivých společnosti a hodnotili širší škálu hledisek - od prvního dojmu přes analýzu finanční situace až po navržené finanční portfolio. Autorem takto povedeného testu byl jeden nejmenovaný měsíčník. Jeho konkurence vycházející s týdenní periodicitou už o pár měsíců později tolik času neměla a spokojila se s jedinou náhodnou schůzkou s jediným poradcem z každé firmy. K vynešení hrdelních rozsudků to ale, podle novinářů, stačilo…

Hloubková sonda do vlastního pohodlí

Rekordmanem je ovšem ještě jiný časopis. Ten totiž mystery shoppingem nazývá „hloubkovou sondu“ spočívající v rozeslání jedné otázky na univerzální aliasy firem. Na základě odpovědí a rychlosti reakce pak dělá soudy o tom, jak si která firma váží svých potenciálních klientů a vzdělává je. Takový mystery shopping zabere redaktorovi maximálně 15 minut života, možná ještě méně. Hurá! Hotovo! Šup na pívo!

Koho zajímá, že si pak marketingová a PR oddělení firem týden rvou vlasy z již notně olysalých hlav a marně se tážou, proč společnost dostala nejméně bodů, jak tomu zabránit a co tomu řeknou klienti. Právě proto nyní odesílám mejl na info alias Tesca a Lidlu. Zvídavě se jich v něm ptám, kolik tuku obsahuje jejich průměrný rohlík. Až odpovědi vyhodnotím, bude mi naprosto jasné, která společnost se chová ke svému zákazníkovi odpovědněji…

V Mladé Boleslavi by chtěl žít každý

Žebříčky, testy a hodnocení zkrátka vznikají v redakcích skutečně pozoruhodným způsobem. Jednou se mělo v celostátním deníku rozhodnout o tom, kde se lidem nejlépe žije. Proběhla fenestrální analýza a řeklo se, že v Mladě Boleslavi, protože tam mají Škodovku a malé poplatky za psa.

Jindy se zase přebíral test foťáků od technického periodika, jenže hodnocených modelů bylo moc a parametrům nikdo nerozuměl. A tak se vyřadily dva nejdražší. Když to však zjistil vydavatel technického časopisu, zrudl vzteky a okamžitě volal po nápravě: šlo totiž o modely největšího inzerenta. Jeden z nich si proto na udobřenou vysloužil alespoň „kompromisní“ nálepku „tip redakce.“

Čtenářskou atraktivitu testů a „nezávislých“ hitparád produktů a služeb chápu. Sama chci vědět, kde mají nejlepší pivo, nejlevnější účet, nejčerstvější zeleninu a nejrychlejší servis. Ale nedá mi to: když se zamyslím nad tím, jak tato hodnocení fungují, budu dál po vzoru Churchilla věřit radši jen žebříčkům, které si vymyslím sama.

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK