Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jsme odsouzeni ke svobodě volit

| 27. 5. 2010

Volbám se nelze vyhnout. Představa, že neúčastí u uren vyšlu jakýsi trucsignál, je zcela chimérická a pomýlená. Každý z vás volí. I když hlasovací lístek vhodit nepřijde. Jen svůj hlas svým způsobem věnuje těm, kteří volit jdou.

Jsme odsouzeni ke svobodě volit

Kdo prostě nejde k volbám, nechává za sebe rozhodovat nikoli politiky, ale zcela neznámé spoluobčany. Ještě lapidárněji řečeno: kdo nejde k urnám, podporuje tím politiky, které volí jiní - tedy efektivně často podpoří, ano podpoří, politiky a političky, které nechce, aby mu vládli.

Jsme, slovy francouzského filozofa Jeana-Paula Sartra, odsouzeni ke svobodě. Volbám se zkrátka nelze vyhnout. Ani útěkem do zdánlivého bezpečí chalupy.

Racionální ignoranti

A že jste nespokojeni s politikou? S její kulturou, s jejími výsledky? Trpíte deziluzí, vadí vám korupce atd? To asi každý, protože opak nebude tvrdit nikdo. Nespokojenost totiž k politice patří. Politika je - skoro z podstaty - hospodaření s nespokojeností.

Jen ta témata se stávají politickými, o kterých se vede spor, jenž některé obyvatele naštve. A to i v zemi s vysokou politickou kulturou, nulovou korupcí a stoprocentní transparentností.

Kdo od voleb uteče, sám tím politickou kulturu snižuje a činí ji méně průhlednou, méně reprezentativní. Kdo nepřijde k volbám, nemá pak právo čtyři roky mlátit půllitrem do stolu a tvrdit, jak by to on(a) dělal(a) jinak. Kdo nepřišel ani k volbám, ani to málo energie pro prosazení svých pohledů neučinil, jak může u piva slibovat a tvrdit více?

V ekonomii dané chování popisujeme "racionální ignorancí". Na první poslech to sice zní jako oxymóron, ale argumentace je následující: Pravděpodobnost, že můj hlasovací lístek něco změní, je tak malá, že nemá cenu "investovat" chození k volbám nebo starání se o věci kolem.

Tolik teorie: mohli bychom si říci: ještě že lidé nejsou stále racionální, to bychom se nikam nedostali, respektive vláda by se určovala podle toho, kdo "zrovna jde kolem" urny. Což jistě vede k paradoxu: pokud by se všichni lidé chovali ryze racionálně, důležité věci (politika) by byly určovány těmi nejmalichernějšími (kdo jde zrovna kolem).

Volte za mne!

Ve skutečnosti lidé svobodným volbám přikládají velkou váhu: zkuste nám volby vzít a zítra bude "lid" v ulicích. A za druhé: každý volí, i když k urně nejde. Každý hlas má váhu jednoho hlasu, není zde žádný silnější než ten váš. Tedy oprava. Pokud volit nepůjdete, činíte hlasy těch, kteří volí, silnějším o ten váš - dáváte jim ho.

Kdyby k volbám nešla polovina voličů váha hlasů zbývajících je dvojnásobná. Zvláštní - když dávám právo za sebe hlasovat někomu v jedné ze správních rad, musím to mít často písmeně a hezky u notáře ověřené. Pokud tak činíme s politickými volbami, lidé nad tímto principem mají tendenci prostě mávnout rukou.

Čeho se tedy při volbách držet, koho volit? Tak za prvé není pravda, že není z čeho vybírat, existuje zde mnoho sympatických stran a politiků či političek. Osobně se například na volební víkend těším, děláme z toho rodinnou událost. Stačí si vybrat.

Jak? Pokud stále nevíte, vyškrtněte si strany, které volit nechcete a u zbývajících si třeba hoďte kostkou. Ale volit jděte protože svou neúčastí podporujete právě strany, které byste za nic na světě nechtěli.

Za třetí volte spíše podle minulosti (jak se chovali) než budoucnosti (jak horem dolem slibují, že se chovat budou). Má to tu nezanedbatelnou výhodu, že nemusíte číst volební programy, pokud vás to nebaví. Ale nejít k volbám, to je mimo diskusi.

Psáno pro HN

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

Marek | 30. 5. 2010 18:18

Tak gratuluji všem naivním voličům, že byly u voleb.Stejně nakonec budou sestavovat vládu strany, které vlastně volby ani nevyhrály.Dobře Vám tak, máte co jste chtěly:-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Kosour | 28. 5. 2010 15:57

Kdo nepřijde k volbám, nemá pak právo čtyři roky mlátit půllitrem do stolu a tvrdit, jak by to on(a) dělal(a) jinak.A ma pravo si stezovat clovek, ktery zvolil dle volebniho programu, ktery pak byl naplnovan presne opacne, nez bylo pred volbami prohlasovano?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Argent Goldmann | 28. 5. 2010 15:03

NESOUHLASÍMNesouhlasím s autorem.Nesouhlasím se systémem, kdy jedni mohou hlasovat o životě a majetku druhých.Nesouhlasím s politikou, protože jde o institucionalizované permanentní porušování vlastnických práv.Současné volby respektuji úplně stejně, jako volby za komunismu. Svou účastí bych tehdy i nyní principiálně zločinnému systému jen dodával zdání legitimity.Svůj hlas klidně přenechám těm druhým. Ať si klidně zvolí sedmnácté důchody a mateřskou ve výši trojnásobku průměrné mzdy. Ať si klidně zvolí celoroční léto a poloviční gravitaci pro obézní spoluobčany. Těmito pokusy přechytračit realitu jen zkrátí agónii tak jako tak neživotaschopného a amorálního systému.Jako zastánce zcela jiného systému (spontánní řád, svobodná společnost, ...) nemám jediný zájem legitimizovat současný systém, legitimizovat porušování vlastnických práv (vyvlastňování, regulace, daně).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

mposs | 28. 5. 2010 21:30
reakce na Argent Goldmann | 28. 5. 2010 15:03

Neučast vo volbach ma dva pozitivne dôsledky :- NElegitimujem nasilny system.Je to síce "iba" morálny zisk, ale azda aj morálka má svoju hodnotu . Nie ?- Zvýšim pravdepodobnosť, že zvíťazí ZLO, ale víťazstvo ZLA môže mať pozitívny dôsledok, že v ďalších volbach zvíťazí (konečne) dobro.Mám pocit, že DOBRO zvíťazilo v historii vždy až potom, ako DOSTATOČNE SILNE A DLHO víťazilo ZLO.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

kulik | 28. 5. 2010 11:19

illusion of freedom... to je dnesni demokracie podle me
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Janek | 30. 5. 2010 18:09
reakce na kulik | 28. 5. 2010 11:19

Děkuji všem, co k volbám nešly.Nezáleží vůbec na tom, kdo volby vyhraje, protože vládu bude sestavovat stejně strana, která ve volbách vlastně vůbec nevyhrála, tak k čemu ta fraška je?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

petr | 28. 5. 2010 09:32

Kdyby k volbám nešla polovina voličů, tak to automaticky neznamená, že zdvojnásobená váha hlasů zbývajících voličů se do výsledku voleb nějak promítne. Ve volebním systému ČR, kde se neplatné a neodevzdané hlasy nijak nezohledňují, se "váha" jejich hlasů změní pouze do té míry, do jaké jsou preference jednotlivých stran v obou skupinách odlišné.Nemáte někdo odkaz na studii, která by dokazovala, že mezi nevoliči je extrémně odlišné rozložení preferencí, které by dokázalo změnit celkový výsledek parlamentních voleb?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

cml11 | 28. 5. 2010 11:14
reakce na petr | 28. 5. 2010 09:32

Jenže jak zjistit preference nevoličů, když nejdou volit? To bude těžký oříšek. Z toho co vidím kolem sebe bych řekl, že pro nevoliče jsou buď všichni politici gauneři patřící do jednoho pytle, nebo u nich vítězí pocit nicotnosti vlastního názoru nad nějakými preferencemi. Ze všeho nejčastěji pak kombinace obojího..Mimochodem, ta fotografie s ďábelským smíchem mě dráždí víc než včerejší pohled do ... pozadí:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 28. 5. 2010 07:54

Mimochodem, v několika zemích je účast ve volbách povinná. Říkal mi spolupracovník z Belgie, že u nich tomu tak je a kdo nejde k volbám, ten dostane pokutu od finančního úřadu.Obvykle prý nepříjde volit jen několik procent. Před několika lety se stalo, že berňák pokuty nevyměřil a hned následující volby se neúčast zvýšila několikanásobně.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 30. 5. 2010 22:07
reakce na Aleš Müller | 28. 5. 2010 07:54

A řekl Vám také, kolik tam mají neplatných hlasů? Protože ten, kdo volit nechce, tak vhodí do urny pouze prázdnou obálku. Volební máme právo, nikoliv povinnost, takže nejít k volbám (resp. odevzdat neplatný hlas) je legitimním přístupem k volbám.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 28. 5. 2010 15:59
reakce na Aleš Müller | 28. 5. 2010 07:54

Otazka je, zda to jiz neni jen krucek od toho, vybirat pokuty za zvoleni spatne strany.Ja myslim, ze clovek by mel mit pravo rici, ze se soucasnym systemem nesouhlasi a ne byt do nej pod pohruzkou financniho postihu nucen.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vlad Ender | 28. 5. 2010 15:32
reakce na Aleš Müller | 28. 5. 2010 07:54

V Australii jsou volby povinne. I kdyz postih je vcelku trivialni, pokuta tusim A$20 pokud si dobre pamatuji, vetsina lidi voli.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pepino | 28. 5. 2010 07:13

Ciste teoreticky ma pan Sedlacek pravdu, jenze.. ono opravdu neni z ceho vybirat! Z lidi se podle meho nazoru stali alibiste, radeji k volbam vubec nepujdou a pozdeji pri odhaleni nejake afery te ci one politicke strany (a ze jich za poslednich let nebylo malo) nemaji spatny pocit, ze onem politikum ke korytum pomohli prave oni.. je to samozrejme pocit mylny, ale jak se ma bezny obcan ktery se o politiku nijak zvlast nezajima rozhodnout koho volit? na zaklade predvolebnich slibu? Tak tady by snad naivita uz hranicila s blbosti! Nevolit strany na zaklade minulych zkusenosti? Naprosta vetsina politiku je v politice kvuli vlastnim zajmum, pokud nebudou uspesni v jedne strane, klidne vstoupi do jine kde budou mit vetsi sanci dostat se ke korytku. Kazda politicka strana je uz dneska zdiskreditovana-kakaovy Kraus, prebehlici z CSSD, korupcni afery napric politickym spektrem, Gross a jeho zazracne zbohatnuti, Cunek a estrada s obcanskym prukazem a puvodem penez,ex-ministr Nemec a jeho enormni ucty za telefon na ministerstvu, stotisicove ucty za vecere a kvetiny, kauza katarskeho prince,handly s volbou presidenta, predrazene statni zakazky, elektronicke vinety,justicni mafie, ex sef NBU Mares zvany Marena, nyni pracujici na ministerstvu obrany, Jancik (netreba komentovat) a tak bychom mohli pokracovat donekonecna! Vsechno je to jen byznis a vysmech obycejnym lidem! Nikdo nikdy nebyl odsouzen a ani nikdy nebude, vse se zamete pod koberec!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Standa | 28. 5. 2010 11:29
reakce na Pepino | 28. 5. 2010 07:13

Možná budete překvapen, ale do voleb kandiduje 27 stran a hnutí. Nejen ty, které si rozhodnutím RRTV zajistily výhradní přístup médií (a nejen DSSS, které se to povedlo i přes to). Nikdo vás přece nenutí volit ty, kteří tam sedí dnes!Jsou tam i takové, které by vás možná oslovily. Můžete jít na http://cs.kohovolit.eu/cz/psp/ (momentálně trochu přetížený) a tam si najít blízkou stranu nebo můžete vyřadit lístky neoblíbených stran a ze ze zbytku si jeden vylosovat.Vždy to bude lepší než volit menší zlo. Přinejhorším alespoň zlo nedostane váš volební příspěvek.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pepino | 29. 5. 2010 07:04
reakce na Standa | 28. 5. 2010 11:29

Mozna mate pravdu, ale proc volit male strany ktere ani nemaji snaci dostat se do snemovny a muj hlas tak stejne nebude mit zadnou vahu? Asi namitnete, ze kdyby takhle uvazovali vsichni.. jenze je to realita, teoretickou sanci samozrejme maji, ale na 99% se tyto strany do parlamentu stejne nedostanou.. navic je to mnohdy jen spolek recesistu.. nikoho z techto stran neznam, kde mam vzit jistotu ze se zastupci techto stran budou chovat jinak nez jejich kolegove z vetsich stran?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Standa | 30. 5. 2010 22:08
reakce na Pepino | 29. 5. 2010 07:04

Mnohé malé strany jsou poměrně aktivní, a lidé z nich jsou veřejně činní. Stačí se porozhlédnout mimo oficiální média, k těm, kteří nemusí dodržovat rozhodnutí RRTV o přístupu politických hnutí do médií (klíčem k přístupu je rozložení sil v parlamentu, ti, kteří v parlamentu nejsou, do regulovaných médií nesmějí).Už od 1,5% hlasů dostává strana volební příspěvek 100Kč za hlas. Ten jim zvýší šanci na úspěch v příštích volbách.Logika „můj hlas propadne“ je propagandou velkých stran, a uzavírá cestu změně. Ke stejnému účelu slouží i manipulace s předvolebními průzkumy.Deset tisíc voličů volících „menší zlo“ mu věnuje další provoz milion korun. Za hlas malé a neúspěšné straně nedostanou nic.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vlad Ender | 28. 5. 2010 15:31
reakce na Standa | 28. 5. 2010 11:29

Nemluve o tom, ze si kazdy muze zalozit svou stranu, presvedcit sve zname a dalsi, vybrat lidi na kandidatku atd..Ale to je tezsi nez rikat "neni koho volit, tak volit nepujdu"..Prijde mi to stejne jako kdyz nekdo narika ze ma nudnou praci, tak ji flaka. Bud si muze vybrat jinou praci, nebo zacit delat vlastni firmu - ale to je oboji zmena a vyzaduje nejakou namahu, tak je lepsi narikat dale.Pokud by se tak ale chovali vsichni, nikdo nikdy nezalozi novou firmu, nic noveho se nevymysli, nic noveho se nestane...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Tomáš Sedláček
Je hlavní makroekonomický stratég ČSOB. Působil jako poradce prezidenta Václava Havla a v letech 2004–2005 jako poradce ministra financí. Přednáší filozofii...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!