Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Čechy zachvátila DVD mánie

Martin Vlnas
Martin Vlnas
6. 3. 2009

Novinové stánky praskají ve švech. Každý den se na ně valí lavina levných DVD. Za padesátikorunu se tak můžete ocitnout V kůži Johna Malkoviche nebo společně s Přednostou stanice, Posledním mohykánem a Columbem prožít další neobyčejné dobrodružství v šesté sérii Pohádek z mechu a kapradí. Vydavatelé, distributoři i periodika, k nimž jsou DVD přibalována, si libují. Zato mnoha videopůjčovnám odzvonilo.

Čechy zachvátila DVD mánie

Jen během prvního únorového týdne se na stáncích objevilo celkem 64 nových DVD; téměř deset novinek každý den. Dle statistik První novinové společnosti (PNS) přitom v loňském roce vycházelo „jen“ 35 titulů týdně a před dvěma lety dokonce pouhých šest. Ze sběratelství papírových obalů s blýskavými disky se zkrátka stalo celonárodní hobby a jen těžko najdete rodinu, která by doma alespoň jednoho „papíráka“ neměla. V létě chodíme na houby, v zimě na dévédéčka.

S příchodem ekonomické krize však i toto odvětví očekává zpomalení. Podle obchodního ředitele distribuční společnosti Hollywood Classic Entertainment (HCE) Jakuba Kučery by však její důsledky nemusely být tak citelné jako jinde. „Lidé se chtějí bavit i v čase recesí a válek. Pokud budeme nadále poskytovat kvalitní produkci za nízkou cenu, věřím, že se nám ekonomické zpomalení vyhne,“ zhodnotil situaci na trhu s levnými DVD Kučera.

Jak se vyplácejí

Celkově Češi v loňském roce nakoupili minimálně 120 milionů levných nosičů, které vyšly společně s nějakým periodikem. „V porovnání s předchozím rokem se prodej CD a DVD zvýšil na dvojnásobek,“ uvedla pro ČTK manažerka marketingu a komunikace PNS Zuzana Hurychová. Nejprodávanějšími tituly byly dle očekávání české evergreeny- Jak dostat tatínka do polepšovny a Jak vytrhnout velrybě stoličku následované Slavnostmi sněženek a Troškovým majstrštykem Slunce, seno a pár facek.

Kde se počet prodaných kusů zastaví, budou-li novinky chrleny stejným tempem jako nyní, lze odhadnout jen těžko. Češi jsou sice stále lační, ale narůstající remitenda svědčí o tom, že vydavatelé přece jen možná přecenili kapacitu poptávky.

Růst remitendy souvisí i s neustálým rozšiřováním počtu nabízených titulů. Zatímco poptávka vzrostla dvakrát, počet vylisovaných a rozvezených titulů se meziročně zvýšil trojnásobně. Podle údajů PNS i tak nachází více než polovina všech disků svého vděčného majitele.

„Aby pro nás byl prodej nosičů ziskový, nesmí počet vrácených nosičů dlouhodobě překročit hranici 50 procent. Tituly vydávané s naším mediálním partnerstvím se stále pohybují mezi 25 a 30 procenty, jinde jsou na tom již hůře,“ sdělil měsíčníku FINMAG ředitel komerčních aktivit vydavatelství Ringier Daniel Hort.

Podle obchodního ředitele HCE Jakuba Kučery však remitenda nevypovídá o všem. „Samozřejmě, že je nutné pečlivě vypočítat náklad každého produktu, ten se odvíjí od výrobních nákladů – ceny ropy, papíru a lisování –, autorských práv a výdajů na marketing. Může se stát, že se vám vrátí pouze deset procent nosičů, a přesto skončíte ve ztrátě,“ upřesnil Kučera.

Zde je nutné vyvrátit jeden v české společnosti rozšířený blud. Levná DVD s filmovou produkcí totiž nevydávají vydavatelé těch periodik, ke kterým jsou přibalována, ale specializované distribuční společnosti. Jedničkou na trhu je právě Hollywood Classic Entertainment. „Tištěná periodika nám de facto jen propůjčí své logo. Veškeré náklady nese distribuční společnost. Novinám pak za mediální partnerství odvádíme část zisku,“ vysvětlil obchodní ředitel HCE Kučera.

Z ekonomického hlediska jsou DVD přílohy zajímavé jak pro distribuční a vydavatelské domy, tak i pro tvůrce, kteří by autorská práva ke starším dílům prodávali jen obtížně a na prodeji nových vydělávají obrovské částky. Na své si samozřejmě přijdou i výrobci DVD, distribuční společnost PNS a v neposlední řadě také drobní prodejci.

I v tomto odvětví se však podle Horta začínají projevovat obavy z hospodářské krize. „Některé distribuční společnosti omezily nákup nových titulů a publikují již jen skladové zásoby. Z pohledu novin a časopisů zase dochází k vyčerpání marketingového potenciálu. Nám však krize spíše pomáhá, protože z trhu postupně mizí slabí hráči,“ dodává ředitel komerčních aktivit Ringieru. Periodika spravovaná v rámci tohoto vydavatelství se v současnosti spolupodílejí zhruba na dvaceti levných nosičích týdně.

Žvýkačky a zábavu na večer

Na internetu vznikly speciální stránky, které pro nadšené sběratele dopředu vytvářejí přesné rozpisy s datem publikace, cenou, periodikem a nechybí ani divácké hodnocení dle Československé filmové databáze. Blýskavé disky tím pádem nemusíte vybírat na poslední chvíli před nevrlou trafikantkou a vyvarujete se mručení tabákových závisláků, kteří ve frontě za vámi odmítnou sdílet váš cit pro filmový detail. Vy si však za fundovanou volbu jistě vysloužíte i slova chvály svých partnerů a partnerek. Jedním z popisovaných portálů je třeba www.dvdinform.cz.

Podle obchodního ředitele HCE Jakuba Kučery však začíná čím dál více převažovat právě opačný trend, tedy impulzivní nakupování. „Dříve zákazníci cíleně vybírali konkrétní tituly. Do trafiky šli najisto za svým oblíbeným filmem. Dnes je situace jiná. Lidé do obchodu vběhnou pro žvýkačky a odnesou si také zábavu na večer. Stále větší význam proto hraje název filmu či seriálu.“

V nabídce deníků se přitom čas od času objevují i opravdové skvosty. Například distribuční společnost HCE v mediálním partnerství s vydavatelstvím Ringier, pod jehož křídla spadá mimo jiné bulvár Aha!, nabídlo 11. srpna loňského roku kultovní film režiséra Juraje Herze Spalovač mrtvol. Aha! tehdy skončilo v taškách a batozích, do nichž by podobně orientovaný plátek pronikal jen s velkými obtížemi.

Tuhle Sofiinu volbu mezi bulvárem a kvalitní kinematografií jsem řešil i já. Když jsem po krutém boji s vlastním svědomím předstoupil před oblíbeného trafikanta a poprosil o Aha!, odpovědělo mi jen s údivem zdvižené obočí. Ruměný, ale odhodlaný jsem se jal prodavači vysvětlovat, že mě skutečně zlákal Rudolf Hrušínský v životní roli pana Kopfrkingla a ne obrovský titulek Prosím, pomozte mi! doprovázený fotografiemi kolabujícího Bronislava Poloczka. Zda jsem ho přesvědčil, nevím. Spalovač mrtvol mi však stál za dočasnou ztrátu prestiže.

Vypadáme jako zloději

Fenomenální nástup levných DVD má ale i své oběti. „Když jsem před dvěma roky začal pracovat v síti videopůjčoven Planet DVD, zákazníci si u nás podávali dveře,“ vypráví mi bývalý zaměstnanec pobočky v Havlíčkově ulici v Praze Vojta Miller. „Na některé hity jsme dokonce vedli dlouhé čekací pořadníky. S postupem času však půjčujících výrazně ubývalo. Poslední dobou už k nám pomalu nezabloudila lidská duše. Ani se nedivím, že se to tu rozhodli zavřít,“ přiznává.

Podobně se vyjádřil také majitel sítě půjčoven Planet DVD Zbyšek Pertlíček v rozhovoru pro Hospodářské noviny: „Když si kdokoliv může koupit za padesátku film na stánku, tak my potom vypadáme jako zloději, když ho za stejnou částku jenom půjčujeme. To je jasné, že si člověk ten film pak radši koupí.“

(Převzato z časopisu Finanční magazín - Finmag). Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (4)

Vstoupit do diskuze
Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Rok studoval v Jižní Koreji. Během studia publikoval reportáže v Reflexu, Respektu nebo Týdnu, kariéru ale začal jako portýr. Od... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo