Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Pýcha a ekonomický růst

Juraj Šabatka
Juraj Šabatka
1. 5. 2009

Globální ekonomika není aktuálně ve své nejlepší kondici, rozvinuté ekonomiky už vůbec ne. Důvody jsou různé, stejně jako možné způsoby opětovného nastartování ekonomického růstu. Gordon Brown při své nedávné přednášce vyzdvihl úlohu vědy. V budoucnosti Velké Británie má (ve spolupráci s USA a EU) sehrát klíčovou roli a navrátit zašlému království jeho lesk a ekonomickou sílu.

Pýcha a ekonomický růst

Není divu, britská věda po staletí produkovala ty největší vynálezy z oblasti fyziky, matematiky, medicíny, chemie a dalších. Nová generace mozků zvýší konkurenceschopnost Velké Británie na poli světového hospodářství a zajistí ekonomický růst.

Od dob Isaaca Newtona se ale hodně věcí změnilo. Nestačí jen produkovat myšlenky, vynálezy, nové vědecké přístupy atd. Pokud chce země bohatnout, tyto "produkty" musí být přeměněny na reálné ekonomické hodnoty, jinými slovy je musí někdo koupit ve formě výrobku či služeb.

Technologie - nástroj nebo cíl?

Vylepšovat výrobky, zdokonalovat jejich funkce, činit je ještě sofistikovanějšími a vyhovovat tak ještě náročnějším zákazníkům. Firmy jak ve Velké Británii, tak v řadě jiných zemích, často používají nové inovace k vyplňování dosud nezaplněných "tržních okének", dílčích segmentů trhu, s nepříliš početnou skupinou potenciálních zákazníků. Zato však movitou. Snaží se přijít s něčím novým a lepším, dosáhnout nové kvalitativní úrovně jejich produkce.

Současná ekonomická krize ale možná poukáže na úspěch přístupu jejich konkurentů z méně rozvinutých částí světa, zejména z Číny. Tam se některé firmy na technologie dívají jinak. Už to není o tom, jak vytvořit nový sofistikovaný produkt a dostat ho na malý segment trhu, pro relativně malou skupinu klientů. Technologie totiž může posloužit také k tomu, že z drahého výrobku úzce zaměřeného se může stát produkt masového trhu. A pro firmu otevřít obrovské možnosti.

Klíčovým je poměr cena/výkon pro koncového zákazníka, jde o "dodání hodnoty". Čínské firmy mnohokrát prokázaly, že i malý trh se může výrazně rozšířit, pokud u výrobku srazí náklady a začnou ho vyrábět masově. Technologie zde slouží k úspoře nákladů a zvýšení konkurenceschopnosti. Příkladem mohou být baterie do mobilních telefonů, dříve neúměrně drahé (40 dolarů za kus) byly odsouzeny pro použití ve výrobcích pro vyšší příjmovou třídu. Až pokles výrobních nákladů na cca 12 dolarů za kus otevřel jejich použití pro masový trh. Netřeba dodávat, odkud byla firma, která toho dosáhla.

Hořká pilulka

Řada firem po celém světě má nyní problémy, pokles poptávky po jejich produktech je znatelný. Nepříznivé ekonomické podmínky je možná povedou k přehodnocení strategií. Ukazuje se, že poměr cena/výkon je pořád důležitý. Úspora výrobních nákladů místo dodatečných funkcí, funkčnost místo vizionářského designu, masová distribuce výrobků místo létání manažerů tam a zpátky po světě.

Pro inspiraci nemusí jít daleko. Řada z nich má dceřiné firmy právě z Číny, dosud je ale moc neposlouchala. I když je Čína z makroekonomického hlediska spíše odstrašující případ (řízená ekonomika kombinovaná s volným trhem a falšováním všemožných ekonomických ukazatelů), řada čínských firem přesně ví, co dělá. Jestli se západní firmy oprostí od předsudků a začnou pracovat např. s nápady ze svých (čínských) poboček, mohou získat velice zajímavé know-how za pakatel.

Gordon Brown má pravdu, že technologický potenciál Velké Británie a USA je obrovský. Do budoucna dozajista obohatí lidstvo a posune jeho možnosti. Kdo ale bude mít ekonomický prospěch z těchto inovací, už tak jisté není. Nové produkty si v příštích letech budou muset koupit široké masy, jinak půjde jen o nápady v knížkách. Některé západní firmy čeká kromě hořké pilulky v podobě padajících zisků ještě jedna další - uznání technologické kompetentnosti a podnikavosti firem čínských. Nehledě na ekonomický hybrid, ze kterého pocházejí.

Zdroje:
Gordon Brown - Romanes Lecture: Science and our economic future (Oxford University).
Peter Williamson - "Value for money" makes the world go round (Cambridge university)

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Juraj Šabatka

Juraj Šabatka

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo