Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Mají elektromobily šanci?

| 2. 10. 2009

Minimální hluk a vibrace, čistota, úspornost a ekologičnost. To jsou vlastnosti, kterými se elektroautomobily po právu pyšní. Jízda takovým vozem je skutečným zážitkem. Opětovné nasednutí do „obyčejného“ automobilu (jakkoliv je luxusní) působí jako návrat o desítky let zpátky.

Mají elektromobily šanci?

Stále dokonalejší baterie umožní v blízké budoucnosti zvýšit počet kilometrů bez nutnosti dobití z dnešních desítek na stovky kilometrů. Jen pro informaci: v současnosti se dojezdových maxim dosahuje pomocí litiových baterií, s nimiž je na jedno nabití možno ujet až 200 kilometrů. To plně dostačuje k většině jízd. Hlavním a zatím zásadním negativem však zůstává jejich vysoká cena, kterou pravděpodobně sníží až jejich plánovaná masová výroba.

Společně s rozvojem elektroautomobilismu budou vznikat další dobíjecí místa. Jejich rozvoj je pro úspěch této alternativy zcela zásadní. U nás jich v současnosti najdete přes sto a neustále přibývají další. Přehled dobíjecích stanic nabízí i Google Maps.

A jaké budou důsledky masového rozšíření elektromobilů? Za prvé bude neustále stoupat poptávka po elektřině (zájem o ni však ovlivní především start nové konjunktury). Pokud do kalkulace započteme i dotace pro energii získanou z obnovitelných zdrojů, mohlo každoročně docházet k mnohaprocentnímu zvýšení její ceny. Tvořily by se tak významné inflační tlaky.

I tak se ale jízda elektromobilem vyplatí. Dle www.elektromobily.org spotřebuje například Peugeot 106 osazený NiCd články 12 až 16 kWh na 100 km, což se při noční ceně energie (NT) 2 Kč rovná nákladům 0,30 Kč/Km, neboli 30 Kč na 100 kilometrů. Pojďme si udělat malé srovnání: Ten samý automobil s klasickým motorem o objemu jeden litr má kombinovanou spotřebu 6.2 litrů na 100 kilometrů. To odpovídá provozním nákladům, které při současné ceně pohonných hmot hravě překračují 170 korn na 100 kilometrů. Celkové provozní náklady tak jednoznačně vyznívají neprospěch spalovacího motoru. To však není vše. Další peníze úšetříte, protože u elektromobilů není třeba měnit olej, spojku, výfuk, svíčky či rozvody.

Co na to automobilky?

Budoucnost v alternativních technologiích vidí i krachující automobilka General Motors, pro níž se levné ekologické auto stalo symbolem znovuzrození. Úsměvné na tom je, že GM již v minulosti elektromobil vyráběla. Nechala ho však "bezostyšně zabít". Celou anabázi vtipně popisuje dokument „Who killed eletric car“ natočený v roce 2006. Film vypráví o smutném osudu krásného EV1, které nakonec nechala automobilka sešrotovat. Prý po něm nebyla poptávka.

Jedním z nejočekávanějších automobilů je Tesla model S, který se hromadně začne vyrábět až v roce 2011. Jde o skutečnou designovou hříčku, u níž byly odstraněny téměř všechny neduhy. Zůstaly „pouze“ výhody. Uvozovky jsou ale použitý záměrně, neboť cena tohoto auta je v přepočtu jeden milion korun. Na podobně „vychytané“ lidové elektromobily si proto budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Technologický souboj velmocí

Budoucnost elektromobilů si jako první uvědomila Čína, kde si prudký růst žádá stále další a další miliony barelů ropy. Tamější výrobci navíc správně pochopili, že na světových trzích mnohem snáze prorazí s alternativními vozy, než s konvečními automobily. Je tak možné, že to budou právě Číňané, kdo za deset let potáhne otěže technologického pokroku v této oblasti podobně, jako Japonci po druhé světové válce. Stranou ale nechtějí zůstat ani Spojené státy. Obamova administrativa na podobný program vyčlenila 2.4 miliardy dolarů.

Na druhou stranu je však třeba mírnit obecné nadšení, že by elektromobil během několika let zcela nahradil konveční automobily na fosilní pohon. Dle národního programu rozvoje elektromobility, který schválila německá spolková vláda, se očekává, že za deset let se německými silnicemi bude prohánět „pouze“ milion elektromobilů. V roce 2030 jich však už má být pět milionů a v roce 2050 už tichá auta zcela vytlačí tradiční konkurenci.

Elektromobily tak sice stále zůstávají vzdálenou budoucností, která naše města zbaví smogu a zlepší ekonomičnost provozu, jejich doba ale pomalu a jistě přichází. S jejich příchodem se navíc nesníží jen emise škodlivin v městských centrech, ale také naše závislost na politicky nestabilních oblastech, z nichž dnes proudí drtivá většina černého zlata.

Je tedy možné, že elektromobil nevyvolá jen revoluci dopravní ale také politickou a způsobí pád řady nestabilních režimů. Uvidíme.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (14 komentářů)

vk | 6. 10. 2009 16:47

Co se týká té bezhlučnosti elektromobilů, tak tam myslím bylo "přání otcem myšlenky". S elektromobilem jsem už měl tu čest jezdit a nemůžu říct, že by byl výrazně tišší než benzínové auto. Pneumatiky hučí i na hladkém asfaltu, a co teprve na běžných ulicích (=tankodromech) českých měst. Aerodynamika hučí stejně. Místo vrčení spalovacího motoru je slyšet bzučení elektřiny (které je tišší než u dieselu, ale řekl bych že srovnatelné s moderními benzínovými motory).Vrhají se snad chodci bezhlavě pod kola trolejbusů? O ničem takovém jsem ještě neslyšel. Rozdíl hlučnosti mezi běžným autem a elektromobilem je stejný jako rozdíl mezi autobusem a trolejbusem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Heřman Václav | 28. 8. 2010 12:40
reakce na vk | 6. 10. 2009 16:47

Osobmě by mě zajímalo jakým elektromobilem jste měl tu čest?Např.Peugeot Partner se při rozjezdu chová natolik NEhlučně,že i má přítelkyně prohlásila,že si připadá jako by nás někdo táhl na laně! :-)navíc další fakt je ten,že i při vyšší rychlosti vám muže rádio hrát pořád stejně potichu jako i když vozidlo nečinně stojí.Otec tomu stroji říká "větroň na kolech" protože je slyšet pouze vítr....:-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 7. 10. 2009 07:06
reakce na vk | 6. 10. 2009 16:47

Pravděpodobně záleží na typu elektromobilu - např. ČEZ má již několik let několik Favoritů pick-up a Fábií pick-up na baterie a ty jsou hlučené docela dost. Ale např. Prius je prý při jízdě na baterie téměř bezhlučný.Trolejbusy jezdí po velkých silních kde jsou chodci více ostražití a většinou přechází na zelenou na přechodech. Pokud přechází jinde, jsou většinou velmi ostražití. Auta ale jezdí i v obytných čtvtích a tam se IMHO chodci více spoléhají na hluk aut. To jak se spoléhám na hluk jsem si všimnul až poté co jsem si před lety kopil Walkman - se sluchátky na uších jsem se rozhlížel mnohem poctivěji a častěji. A navíc - trolejbusy jsou jistě mnohem hlučnější než moderní osobní elektromobily.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin Moravec | 5. 10. 2009 08:14

Masové nasazení elektromobilů nebude podle mého názoru v dlouhodobém měřítku zanmenat žádné snížení nákladů. Přínosem bude snad jedině z hlediska ekologie. Cenová kalkulace v článku je špatně nejen z pohledu nezapočtení nákladů na baterie. Tenhle problém bude zřejmě řešený standardizovanými bateriemi vyměňovnými na "čerpacích stanicích" s příslušným poplatkem. Odhadnout se dá příplatek nějakých 3-5 Kč/km pokud cena baterií přiměřeně klesne. Nejpodstatnější zkreslení je ale z pohledu silniční daně. Ta dělá více než polovinu ceny dnešních paliv a pokud dojde k hromadnému přechodu na elektromobily, bude samozřejmě nutné ji vybírat jinou metodou. Rozdíl tedy můžeme odhadnout na cca 34 vs. cca 70. Pokud místo zastaralého benzínu srovnáme moderní diesel, jsme o dalších řekněme cca 20 procent níž. Takže výsledný poměr bude 34 vs. 56 Kč/km. Náklady na kilometr elektromobilu mohou být tedy o nějakých 40 procent nižší. Ovšem za předpokladu, že pořizovací cena elektromobilu bude stejná jako u dnešního dieselového vozu a cena elektrické energie přes enormní zvýšení poptávky nevzroste. A ona vzroste, to si pište...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Kosour | 3. 10. 2009 19:50

Jak jiz zminoval VK, bude treba pripocist i cenu vymeny akumulatoru. Pokud by se ale vyrabely standardizovane napric vsemi znackami aut, jejich cena by nemusela byt vysoka, obzvlast pri recyklaci materialu po pouziti. Navic by to byla velka vyhoda pro jaderne elektrarny, ktere nemohou prilis rychle a casto snizovat vykon, takze misto aby pres noc jely nevyuzite nebo zasobovaly precerpavaci elektrarny, mohou nabijet elektromobily. Ted jde jen o to, jestli existuje sila, schopna realizovat cely tento retezec - auta, akumulatory, elektrarny.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 3. 10. 2009 13:53

K využití by se měli vyjádřit zelení ekonomové, ti kteří počítají tzv. ekologickou stopu. Elektromobily sice nekouří, ale spotřebovávají elektrickou energii, která vzniká nepříliš efektivním spalováním fosilních paliv, což jsou opět nějaké emise.Stálo by za úvahu spočítat, kolik Temelínů by bylo potřeba postavit aby všechny stávající automobily mohly najezdit své kilometry.Ale zajímavý drobný problém jsem si uvědomil z hlediska bezpečnosti. Stávající automobily jsou velmi hlučné a tak se v městském provozu orientuji, vedle zraku, také sluchem. Až budou tiché elektromobily, tak jej neuslyším a vesele "skočím" do vozovky. Bude nutná změna návyků :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor | 27. 12. 2009 14:41
reakce na Aleš Müller | 3. 10. 2009 13:53

Ale taky by zelení měli sledovat ekologickou stopu při výrobě nafty či benzinu a při jejich dopravě na čerpací stanice. Nebo není snad žádná ?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Arsen Lazarevič | 27. 12. 2009 17:24
reakce na Libor | 27. 12. 2009 14:41

Jaderná energetika je nejvýhodnější z hlediska čistoty/ceny. Jaderné reaktory sice vypadají na pohled děsivě a po Černobylu se na ně pohlíží jinak, každopádně do ovzduší vzhledem k vyrobené energii vypouštějí skutečně zanedbatelné množství škodlivin a jsou v porovnání s uhelnými elektrárnami doslova parkem oproti měsíční krajině :-)) Doufám, že se k tomu vyjádří i nějaký chemik a trošku to specifikuje odborněji :-) Hlavní přínos elektromobilů vidím však v něčem jiném. Především v tom, že se znečistění odsune z měst do lokalit s nižší zalidněností a tudíž se celkově pomůže společnosti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Arsen Lazarevič | 27. 12. 2009 17:25
reakce na Arsen Lazarevič | 27. 12. 2009 17:24

Promiňte, to byla reakce na příspěvek Aleše Müllera.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 6. 10. 2009 14:25
reakce na Aleš Müller | 3. 10. 2009 13:53

Nízká hlučnost není problém jen u elektromobilů ale i u hybridů. Podle mě se skutečně jedná o problém neboť nelze očekávat že se lidé ze dne na den začnou spoléhat jen na zrak. Udělat automobil hlučnější ale podle mě není složité (kdyby ten Peugeot vydával zvuk třeba jako Ferrari Enzo tak bych si ho snad i koupil:) Hlučné auto je nejen v zájmu chodců ale i majitelů automobilů - srazit chodce není příjemné ani pokud z toho vyjde řidič bez postihu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 6. 10. 2009 15:21
reakce na Radovan Kubát | 6. 10. 2009 14:25

Chodci, cyklisté ani někteří další účastníci silničního provozu nejsou hluční a nikdo se nad tím nepozastavuje. Nevidím tedy problém, když se k nim přidají i automobily. Naopak, konečně budu moci poslouchat hudbu a neohluchnout u toho.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

vk | 2. 10. 2009 20:17

Ono sice nebude potřeba měnit olej či rozvody, ale zase bude potřeba měnit akumulátory. Dnešní lithiové akumulátory prostě nevydrží déle než nějaké 2-4 roky, a bohužel sada akumulátorů třeba pro ten Peugeot 106 stojí 200-300 tisíc Kč, což bohužel těmi celkovými provozními náklady docela hodně zahýbe. Ale jak říkáte - snad se ceny akumulátoru sníží, až se začnou vyrábět masově.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

HEŘMAN VÁCLAV | 4. 9. 2010 08:01
reakce na vk | 2. 10. 2009 20:17

I originální sada akumulátorů koncernu PSA z roku 1998 vydržela 10-12 LET!!!A jejich životnost byla cca až 200 tis.km-A TO JE PRAVDA!jejich jediná pravidelná udržba spočívala pouze v dolévání chladící kapaliny každé cca 4-5 tis.kmPokud někdo pochybuje ať mrkne na :http://www.elektromobily.org/ wiki/Nej%C4%8Dast%C4%9Bj%C5%A1 %C3%AD_ot%C3%A1zky_k_elektromo bil%C5%AFm#Jak_.C4.8Dasto_se_m .C4.9Bn.C3.AD_baterie.3F
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef Vejvoda | 2. 10. 2009 19:24

Také se těším na tichá, čistá a "voňavá" auta - problém vidím v použítí lidskému zdraví škodlivých těžkých kovů na výrobu NiCd článků. Kolik jich asi bude potřeba do těch plánovaných milionů elektromobilů, a jak to bude s jejich likvidací? Nevím, málo to asi nebude. Řešením by snad mohlo být zmiňované lithium.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Arsen Lazarevič
Ekonomický publicista. Narodil se v Bělehradu, v České republice žije trvale od svých pěti let. Na Finmagu začínal, dnes působí na serveru Měšec.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!