Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Příští velká věc: sociální nakupování

| 6. 10. 2009 | Vstoupit do diskuze

Webovou aktivitou číslo jedna se během několika posledních let staly sociální sítě: Facebook, Twitter a na ně navázané služby. Co do návštěvnosti dokonce překonaly porno, dnes až druhou nejčastější webovou aktivitu. Myslete si o tom, co chcete.

Příští velká věc: sociální nakupování

Facebook s 250 miliony aktivních uživatelů se stal druhým nejpopulárnějším webem hned po Googlu. Twitter sice využívá „pouhých“ šest milionů, ale počet jeho uživatelů narůstá ďábelským tempem, meziročně jich přibude neuvěřitelných 1 300 procent. Obě sociální sítě přitom spojuje jedna moucha: nedokáží z masy uživatelů vyždímat zisk. Facebook mátožně servíruje sloupek s inzercí, Twitter zatím tápe úplně. Nejde o žádné překvapení, internetoví uživatelé prostě nejsou zvyklí za obsah platit. Obchodní model pro sociální sítě krystalizuje pomalu.

Línej net, holý neštěstí

Na webu ovšem existuje jedno místo, kde se peníze utrácejí. Internetové obchody (e-shopy) generují rok od roku vyšší obrat, celosvětově i v Česku. Jen u nás se přitom počet e-shopů odhaduje na tisíce. Některé segmenty zboží (potraviny, oblečení) přitom internet téměř neobjevily, v jiných (elektronika) panuje tvrdá konkurence. Při boji o zákazníka se v těchto segmentech snižuje marže na minimální hodnotu, nutnou k přežití. Toho využívají „pricehunteři“, česky snad „hledači cen“, když ve vyhledávacích enginech typu zboží.cz pátrají po tom úplně nejlevnějším.

Co když nebudu hledat to nejlevnější, ale nejspolehlivější, nejvýhodnější nebo nejslušivější zboží? Zeptám se. V kamenném obchodě obvykle prodavače nebo přítele, který prochází obchody se mnou. Na internetu? (Než budete pokračovat ve čtení, zkuste se sami zamyslet. Odpovědí je víc.)

Metafora prodavače a přítele platí na webu úplně stejně. Také v internetovém obchodě by většina z nás nejraději měla po boku někoho, kdo bude schopný poradit nebo aspoň schválit výběr. A tady do hry vstupují sociální sítě. Průsečík mezi Facebookem a e-shopy je ve schopnosti objevit někoho, kdo mi rozumně poradí, ať už přítele nebo odborníka. V newspeaku sociálních sítí: začínám sociálně nakupovat.

Mysli globálně, nakupuj lokálně

Sociální nakupování (v originále „social shopping“) není nic nového, probíhá na webu od samého počátku: ptáme se prostřednictvím e-mailu, procházíme tematická fóra, gůglíme značky i výrobky. V posledních letech se ale ze social shopping stal jasný trend. Nejprve byly zasaženy hlavní velmoci internetu: Spojené státy a Spojené království. Desítky služeb se v těchto zemích zaměřily na to, jak co nejsnadněji propojit zájemce o libovolné zboží s hledanými informacemi. Vznikly social shopping sítě Kaboodle, ThisNext, Iliketotallyloveit a spousta dalších.

Pro zalidnění tyto sítě často využívají otevřeného rozhraní běžných sociálních sítí. Jakmile své facebookové kamarády požádáte o radu s nákupem, sami se do social shopping sítě zapojí. V okamžiku, kdy nashromáždí kritickou masu uživatelů, mají vyhráno a Facebooku nebo Twitteru mohou ukázat záda. Oproti nim mají jednu velkou výhodu: nacházejí se na internetu v místech, kudy tečou peníze. Pokud si uživatelé na Kaboodlu nebo ThisNext na základě doporučení produkt koupí, část ceny putuje od e-shopu na účet sítě. Vyplatí se to všem.

Na rozdíl od klasických sociálních sítí se služby zaměřené na nakupování většinou nešíří za hranice země původu. Je to logické: zboží a obchody, které je nabízejí, jsou často lokální a na území jiných států je nenajdete. Liší se také kultura a potřeby nakupujících. Ani Kaboodle s pětiletou tradicí a milionem uživatelů, ani žádná z britských služeb se na Starém kontinentu neuchytila. V Německu, Francii i Holandsku vznikají jádra nových social shopping sítí. Internet může být sebeglobálnější, ale návštěvníci e-shopů zůstávají až překvapivě lokální.

Češi se socializují

V posledních měsících začínají sociální růžky vystrkovat i české firmy. Specifikem lokálního e-trhu je hustota internetových obchodů, ty se proto snaží za každou cenu odlišit od konkurence něčím novým. A právě sociální nakupování může být tou „příští velkou věcí“ českého internetu. Některé obchody nebo řetězce obchodů už podobné možnosti nabízejí: diskuzní fóra u jednotlivých výrobků se objevují čím dál častěji a vyvíjejí se i další sociální funkce. Vyhledávač zboží heuréka.cz dokonce nedávno představil svým uživatelům možnost hledat si přátele, hodnotit zboží a vytvářet doporučení, čímž se velmi přiblížil regulérní social shopping síti.

Vůbec nejslibnějším pokusem se u nás zdá být služba AskAround (v překladu „zeptejte se kolem“). Ta slibuje plnohodnotnou social shopping síť propojitelnou s Facebookem, ke které se dostanete z každého e-shopu přes nenápadnou ikonku. Na rozdíl od zámořských vzorů se tedy komunikace nad zbožím nebude odehrávat na zvláštní webové stránce, ale přímo uvnitř obchodů. Unikátní projekt s nemalými ambicemi je zatím ve vývoji, od října by ale měl začít objevovat v prvních obchodech.
Sociální nakupování se tak postupně stává globálním trendem. Svému vzoru – sociálním sítím – pomalu začíná být plnohodnotným kolegou, který umí dobře poradit. Třeba kde najít peníze.

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK