Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Připravte se na nový styk

Na příspěvek o menstruační dovolené by měl možná navázat článek o styku jiném než platebním, ale nebude tomu tak. Od začátku listopadu totiž čekají změny všechny ty, kteří mají běžný účet v bance.

Před spaním jsem si četla ve své oblíbené literatuře – sazebnících bank. Hledala jsem úplně něco jiného, zaujaly mě ale nulové poplatky za blokaci ztracené nebo odcizené platební karty. Tradičně totiž byl právě tento poplatek trnem v oku majitelům embosovaných karet, jimž banka strhla z účtu za blokaci zmizelé karty klidně dva tisíce korun. Tento poplatek byl i jedním z argumentů, proč se spokojit s kartou elektronickou, kde poplatek za blokaci činil jen zhruba 200 korun.

Vysvětlení jsem objevila záhy: Banky se již připravují na úpravy dle nového zákona o platebním styku, který vstupuje v platnost prvního listopadu. Podle něj si již banky poplatek za blokaci nebudou moci účtovat. Změny nastanou i v dalších oblastech platebního styku: odpovědnosti za zneužití karty, rychlosti převodu peněz mezi účty, výpisech nebo inkasních limitech.

Za vším hledej Unii

Směrnice Evropského parlamentu a Rady o platebních službách se týká i ostatních členských států, a důsledkem tak bude částečné sjednocení platebního styku v Unii. Pro majitele běžných bankovních účtů a platebních karet je zásadní změnou i nová úprava odpovědnosti za zneužití platební karty. Ta doposud ležela na jejím majiteli až do momentu zablokování. Nebezpečí zneužití především u embosovaných karet se proto nejčastěji řešilo pojištěním, které ovšem v mnoha případech nebylo právě stoprocentní.

Nyní se musejí pojišťovny připravit na menší zájem: od listopadu totiž bude majitel karty nést ztrátu maximálně do výše 150 euro (cca 3800 korun). Zbytek zaplatí banka. ČSOB na svých stránkách trochu krkolomně píše: „U neautorizovaných plateb provedených prostřednictvím zneužitých, ztracených či odcizených platebních karet nesete do oznámení této skutečnosti bance ztrátu maximálně do výše 150 euro za jednotlivou transakci, pokud ji oznámíte bez zbytečného odkladu po té, co jste se o ní dozvěděli.“

Z banky do banky za dva dny

Poměrně zásadní změnou je i rychlost provedení převodu platby z jednoho účtu na jiný, která se zkracuje o jeden den. To znamená, že platba z účtu v jedné bance na účet u banky jiné (v rámci ČR), potrvá maximálně dva dny. Zrychlují se i převody v rámci EU.

Další změny jsou spíše kosmetické: klienti bank musejí dostávat bezplatně výpis z účtu minimálně jednou měsíčně (ale může to být i elektronicky) a inkasní platby musejí mít nastavený přesný limit na konkrétní období (zpravidla měsíc). Na zrušení účtu z vašeho podnětu už bude mít banka pouze jeden měsíc a zrušení účtu po 12 měsících musí být bezplatné (poplatek však již dnes účtuje jen Poštovní spořitelna – 200 korun).

O změnách banky věděly již dlouho a spousta z nich se již v sazebnících a všeobecných podmínkách odrazila. Z výčtu se zdá, že by se mělo jednat posun k lepšímu. Otázkou zůstává, zda se náklady, které bankám novou úpravou vzniknou, nepromítnou do jiných položek, například za vedení účtu, za platební kartu apod. Banky slibují, že nic takového se nestane. Překvapivě.

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 8 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK