Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Mluv nahlas, budeš šéf!

Jan Majer
Jan Majer
3. 11. 2009

Znáte ten paradox. Manažeři v nižších a středních pozicích jsou obvykle přesvědčeni, že své práci rozumějí lépe než jejich nadřízení a že by tým mohli vést úspěšněji. Zkrátka, že šéf je jen sebevědomý blbec, který měl víc štěstí než rozumu.

Mluv nahlas, budeš šéf!

V mnoha případech tomu tak může být. Inteligence a znalosti totiž opravdu nejsou pro kariéru rozhodující, tedy alespoň podle nového průzkumu psychologů z University of California v Berkeley, o němž informaval Scientific American Mind. Povyšováni bývají lidé sebevědomí, kteří se nebojí hlasitě projevit své názory - bez ohledu na jejich správnost.

Suverénní vystupování vzbuzuje respekt samo o sobě. Klamnému hodnocení hlasitého a dynamického projevu přitom nepodléhají jen nadřízení, kteří o povyšování rozhodují. Hlučného kolegu považují za vůdce i spolupracovníci.

Při jednom z testů měly různé pracovní skupiny připravit podklady pro nový byznys. Poté účastníci brainstormingu hodnotili inteligenci a schopnosti ostatních členů jejich týmu. Za nejchytřejší označili spolehlivě dominantní jedince, kteří mluvili více a hlasitěji než ostatní.

Při následném objektivním hodnocení schopností a inteligence přitom tito vůdci nedopadli lépe než ostatní - v řadě případů tomu bylo právě naopak.

Lidé, kteří mluvili méně a tišeji, případně své postřehy sami zpochybňovali a relativizovali, byli ostatními členy týmů hodnoceni jako průměrně inteligentní a méně kreativní.

Dominantní osobnosti získávají hlavní slovo především proto, že nemají problém promluvit k problému jako první. Suverénně formulovaný názor pak méně průbojní jedinci málokdy zpochybňují, vysvětluje své závěry Cameron Anderson, který studii vedl.

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (6)

Vstoupit do diskuze
Jan Majer

Jan Majer

Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách novin a časopisů a vedl ekonomickou rubriku týdeníku... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo