Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Sociální kapitál sítí

Facebook je megaúspěch. Od svého zrození neustále prudce roste a letos v létě dosáhl na 300 milionů aktivních uživatelů. Chybí mu jediné: peníze. Za rok budete na Facebooku nakupovat, za pár let třeba psát domácí úkoly a dívat se na online televizi.

I to by se teď mělo změnit. V tiskové zprávě ze začátku školního roku, která obletěla svět, uvádí zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg, volně přeloženo: „V tomhle kvartálu máme vůbec poprvé pozitivní cash flow, což nám umožňuje zůstat nezávislí.“ Není to tak úplně pravda. Na růst dosáhl Facebook spíš díky nedávným úsporám, než nějak zásadně rostoucím příjmům. Co je ale zarážející, je prostinký fakt: armáda tří set milionů uživatelů nedokáže vytvořit zisk? Překvapuje o to víc, že Facebook disponuje vůbec nejsledovanějším prostorem na webu, „zdí“, kam píšou novinky vaši online přátelé.

Hledá se obchodní model

Klíčový je obchodní model, tedy způsob, jakým chce největší sociální síť vykouzlit z uživatelů peníze. Facebook dosud sázel, pěkně postaru, na inzerci: hlavním zdrojem příjmů měly být bannery. Stejně ostatně postupoval i největší dosavadní konkurent, sociální síť MySpace.

Inzertní řešení je ale zjevně zastaralé. V době, kdy vydavatelé internetových médií uvažují o nahrazení inzerce zpoplatněným obsahem (a k uskutečnění chybí pouze odvaha být první, kdo to zkusí naplno), se Facebook stále drží původní cesty, a je to špatně. Existuje mnoho důvodů proč na ni nespoléhat: třeba bannerová slepota, tedy stav, kdy mozek uživatele webu automaticky ignoruje blikajících oblasti s reklamou. Nebo slabá navázanost Facebooku na komerční aktivity. Nebo změny v marketingovém chování firem. Výsledkem tohoto komplexu je každopádně nedobrý poměr peněz z inzerce k počtu uživatelů. Se ziskem 2,57 USD za uživatele za rok patří Facebook k suverénně nejhorším sociálním sítím. Pro srovnání: MySpace má ve stejné kolonce údaj 6,50 USD, japonská síťka Dena s třinácti miliony uživatelů 29,37 USD.

O budoucnost webu

Existuje přitom několik variant, kam by se mohl Facebook posunout. K dispozici jsou vyzkoušené obchodní modely i úplně nová řešení. A nejde jen o budoucnost této sociální sítě. Odpověď na otázku, jaký model si Facebook vybere, totiž hodně prozradí o současném a budoucím webu. Největší sociální síť dnes představuje samostatné odvětví, ve kterém stamiliony uživatelů doplňují statisíce vývojářů. Na „facebookonomiku“ se orientuje stále více firem i webových aplikací. Bude tenhle trend pokračovat?

Nový obchodní model by měl tuto komunitu posílit. Jinými slovy, ještě více síť otevřít.

První otevření Facebooku proběhlo v roce 2007. Jako vůbec první sociální síť nabídl vývojářům možnost vytvářet pro rozsáhlou komunitu uživatelů vlastní aplikace. V současné době jich existuje téměř šedesát tisíc a jejich celková hodnota se pohybuje těsně pod 300 miliony USD. Možnosti programátorů ale donedávna byly velmi omezené, nezahrnovaly o moc víc než nechvalně známé kvízy.

To se rychle mění. V prosinci 2008 přibyl Facebook Connect umožňující propojit komunitu s libovolným webem (zalidnit web uživateli sítě). Tímto krokem se z jednoúčelové platformy stal univerzální nástroj. Letos v říjnu pak přibyla podpora funkcí pro online platby, další rozšíření nástroje.

Líný avatar, holé neštěstí

Zjednodušeně řečeno: z Facebooku se pravděpodobně stává moloch ve stylu Googlu. Zapomeňte na to, že jde o sociální síť. Za rok budete na Facebooku nakupovat, za pár let třeba psát domácí úkoly a dívat se na online televizi. Poměrně rychle může tato síť nahradit Google na pozici jedničky mezi vyhledávači, protože i vyhledávání se částečně mění na komunitně orientovanou službu. To všechno se přitom nebude odehrávat na jediné webové stránce, ale po celém internetu. Facebook poskytne pouze podhoubí pro nejrůznější webové služby, které dokáží využít propojení mezi přáteli.

Inspirace, kudy se vydat, má Zuckerberg dost a dost. Stačí se podívat do světa Second Life. Tento fascinující projekt, kde se „socializujete, spojíte a spolutvytváříte“ předběhl dobu jak nápadem, tak technologicky. Dnes se Second Life rapidně vylidňuje. Firmy, které se rozhodly zabydlet Second Life svými pobočkami, mu přezdívají „marketingový Vietnam“. Přesto má čím inspirovat.

Když jsem do tohoto světa nakrátko nahlédl i já, zaujala mě uživatelka, kterou pobyt v tomto světě zajišťuje i v reálném životě: chodila na všechny virtuální svatby v „druhém světě“ a natáčela je. Videa pak prodávala za virtuální peníze virtuálním postavičkám (avatarům). Zajímavé je, že vydělané pseudopeníze v bance vyměnila za skutečné libry. Které zase často investovala do pěkných oblečků v Second Life.

Podobným směrem by se měl pustit i Facebook. Měl by se pokusit vdechnout vaší identitě život. Místo aby váš avatar celý den nečinně ležel, jen občas pronesl nějaký chytrý výrok nebo upozornil na zajímavé video, měl by se naučit spoustu dalších věcí: nakupovat, hrát online hry, chatovat s přáteli nebo komentovat diskuze na libovolném webu, naučit se všechna vaše přihlašovací jména a hesla a koneckonců cokoli, co se jej rozhodnete naučit …

Taky vás tahle představa děsí?

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 12 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK