Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nejsme mimo?

Před pár lety mě svou upřímností překvapil, pobavil a potěšil ctihodný představitel finanční instituce, s níž jsem spolupracoval v oblasti PR. Po náročné půlhodině, kdy jsme spolu vymýšleli témata pro mediální komunikaci, odložil tužku a papír a vydechl: „Víte, já si někdy říkám, jestli to všechno třeba není úplně jinak. Pořád mluvíme o penězích, penzi, zhodnocení, a možná jsme úplně mimo.“

Pak mávl rukou a víc jsem z něj na tohle téma nedostal, i když jsem se snažil. Možná šlo o chvilkový projev bezradnosti a profesionální únavy. Možná v tom byl zárodek myšlenky, která by posunula komunikaci finančních témat na úroveň lépe srozumitelnou široké veřejnosti. A možná ten slušný a moudrý pán ve slabé chvilce prostě jen vyslovil pochybnost o smyslu našeho počínání: Co když žijeme v bludu a jsme součástí nějaké velkolepé habaďůry?

Nedávné události na finančních trzích by takovou obavu v mnoha ohledech potvrdily, ale to jsme pořád v té povrchní úrovni uvažování. Co když na příští rok ohlášené zveřejnění závěrů dosud nejrozsáhlejšího experimentu zkoumajícího mysl umírajících lidí prokáže, že naše materiální vnímání světa je jeden velký omyl? Už metody toho experimentu naznačují, kam vědci míří: U lůžek umírajících jsou ve dvaceti nemocnicích na podlaze instalovány projektory, jež pacient nemůže vidět. Lidé, kteří přežili klinickou smrt, popisují, že svoji resuscitaci sledovali shora, od stropu. Vědci se jich budou ptát, co viděli. Jestli budou popisovat také to, co zobrazovaly projektory, bude to... docela psycho.

Jak by nás (a společnost) změnilo vědecky potvrzené vědomí, že náš život je jen jedna z fází, jimiž prochází naše mysl? Že náš mozek je jen hardware, který k tomu „duše“ dočasně používá, a že po životě směřujeme kamsi dál, kde nám velmi pravděpodobně nebude fungovat naše kreditka?

A jak by asi zněl slogan první reklamy na finanční produkty nebo služby, která by na novou situaci reagovala? Autor nejlepšího návrhu získá roční dárkové předplatné časopisu Finmag!

Komentáře

Celkem 36 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK