Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Přespolní chill out

| 24. 11. 2009

Bydlím v Praze, pracuju v Praze. Cestou do práce a z práce strávím v průměru asi 90 minut. Podle statistik je to o 22 minut víc než kolik na cestě mezi prací a domovem stráví průměrný obyvatel New Yorku.

Přespolní chill out

Čas strávený v zácpách, v metru, v přeplněných, přetopených nebo naopak vymrzlých tramvajích jsem vždycky bral jako újmu. Fakt je, že v poslední době už tohle příkoří snáším lépe. Pomáhá mi v tom, dle zvoleného dopravního prostředku, autorádio, iPod nebo noviny a časopisy. Často hledím jen tak oknem do blba.

Minulý týden jsem si během jedné takové cesty přečetl o studii, podle níž „dojížděči“ sice na přepravu nadávají, ve skutečnosti by ale neměnili. Celých 67 procent dotázaných Američanů by podle průzkumu nevyužilo možnost teleportovat se z práce domů ve stylu posádky Star Treku pomocí nějaké nové technologie. Raději by dál dojížděli.

To mě přimělo zamyslet se nad hořkým údělem přespolního ve vlastním městě. Ano, má to vlastně něco do sebe. Stav mé mysli se během přesunů dopravními prostředky ze všech dalších každodenních činností nejvíce blíží jakési buddhistické meditaci.

Zvlášť kodrcající tramvaj dokáže navodit to blažené rozpoložení, zastavit proud myšlenek. Po pár desítkách minut se sice odkudsi z nitra ozve nepříjemná potřeba opět začít vnímat svět okolo, abych vystoupil, kde vystoupit mám, ale ta krátká anestezie na sklonku dne funguje jako restart. V případě teleportace bych neměl kdy takhle dokonale vypnout. Po příchodu domů už zase funguju, v lepším případě pro rodinu, v horším opět pro zaměstnavatele.

Čas strávený v dopravním prostředku vnímáme jako zabitý. Nějakou dobu trvá, než si na tu každodenní vraždu našeho volného času zvykneme. Postupně se ale nevědomky naučíme využívat plonkové desítky minut k činnostem, kterým bychom jinak v práci ani doma nikdy tolik prostoru nedali. A spolehlivě jde o aktivity, jež nám pomáhají k duševnímu klidu.

Co vy, brali byste teleportaci? Co užitečného zvládáte během přesunů do práce a z práce? Nebo pracujete doma? Je o co stát?

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

Martin | 1. 12. 2009 14:54

K tomu teleportu musím dodať, že už existuje. Som hrdý na to, že som si s vynálezcom pred asi 5-10 rokmi vymieňal e-maily o nejakých detailoch. Ono sa za tým dnes skrýva oveľa viac ako vidíme v Star Treku. Vedci dokážu dnes teleportovať len svetlo a sú k tomu potrebné 2 vysielače na rôznych miestach, 1 prijímač. Originál signálu/svetla/človeka sa pri vysielači musí zničiť, aby sa mohla preniesť informácia k prijímaču... Takže osobne by som teleport nevyužil. A ešte jeden detail: Teleportácia ľudí je veľmi vzdialená: Dnešná technológia by teleportovaný objekt musela ohriať na 2000 stupňov.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ivan Adamovič | 25. 11. 2009 10:57

Zlaté dojíždění do práce. Přečtu si noviny nebo kus knihy, můžu se naučit slovíčko, nebo o něčem popřemýšlet nebo si procvičit PC svaly, oddělím starosti doma od starostí v práci a navíc kdybych nejezdil MHD, budu žít ve slonovinové věži a ztratím kontakt s tím, v jakém světě to žijeme.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Tůma | 26. 11. 2009 23:28
reakce na Ivan Adamovič | 25. 11. 2009 10:57

Ivane, to je docela ironie, že bys coby přední český expert na sci-fi dal před teleportem přednost tramvaji:)..Zelené Právo, 17. září 2089:"Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty replikátory a teleporty zakázal"- Ivan Adamovič, 122, důchodce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Střelec | 26. 11. 2009 10:53
reakce na Ivan Adamovič | 25. 11. 2009 10:57

Moje řeč. Nedávno jsem začal jezdit z Krumlova do Budějic autobusem v 6 ráno a nemůžu si to vynachválit! Do práce se projdu pěšky přes prázdné náměstí. Ve čtvrtek ráno prodávají na trhu u kláštera dědkové z okolí města svojí zeleninu a ovoce, občas u nich něco koupím - idylka :-) Když jsem jezdíval autem, neměl jsem kdy "vypnout" a zvolnit tempo. Kdyby byla teleportace, všechny starosti a povinnosti v životě by se ještě víc zakoncentrovaly ...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 24. 11. 2009 22:03

Mám své město rád. Snažím se je opečovávat, šetřit. Jezdím autem, jen když je to opravdu nutné a málokdy na druhý konec Prahy, přes centrum. To opravdu jen ve výjmečných sitaucích. Zjistil jsem, že nejvíc ušetřím, když auto využívám v krátkých vzdálenostech v okolí bydliště, autem to trvá do 10 minut, veřejnou dopravou kolem půlhodinky. Když jedu přes "město", tak ušetřím 10 až 15 minut z hodiny (kdo zná situaci an Jižní spojce nebo Veletržní, vím proč).Milí pražáci - jezdětě sockou, ať to město nerozjezdíme pneumatikami :-))Ale není nad chůzi. Nedávno jsem měl neformální schůzku s potenciálním klientem na jižním konci Prahy. Dopravou to bylo asi 30 až 30 minut, ale pak jsem se zařekl, že zkusím tu chůzi. Měl jsem to také kolem několika rušných křižovatek, 2x přes dálnici, ale také 2x parkem a za 70 minut jsem tam byl. Lehce spocený, lehce uanvený, ale po "meditaci" a spokojený, že jsem se vykopal. Bylo to levnější než fitko a zabralo to asi stejěn času.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ondra | 26. 11. 2009 22:23
reakce na Aleš Müller | 24. 11. 2009 22:03

"Milí pražáci - jezdětě sockou, ať to město nerozjezdíme pneumatikami..." - no člověk se už tak kolikrát stěží do socky narve a pokud by všichni co jezdí auty, snažili jezdit s MHD,tak ta bezpochyb zkolabuje.Je fakt, že člověk sice při transportu mezi "sociály"; )siněco třeba přečte(umenšuje tím pocit zabitého času), ale myslím, že zmíněná negativa převažují a ty bych docela rád oželel...Další fakt je, že dopravou autem člověk čas neušetří, ale zas si nepřipadá jak dobytče.:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 1. 12. 2009 09:58
reakce na Ondra | 26. 11. 2009 22:23

Podle článku i diskuse ne všichni považují čas strávený v hromadné dopravě (příp. autě) za zabitý. To mě docela překvapilo. Donedávna jsem si myslel že všichni považují čas strávený dopravu za nutné zlo..Mé pořadí oblíbenosti je toto:.1) Pokud by byl k dispozici teleport, bral bych ten s mezipřistáním v přírodě.2) Poloprázdná / prázdná hromadná doprava3) Doprava automobilem4) Plná / přeplněná hromadná doprava
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Tůma | 25. 11. 2009 08:09
reakce na Aleš Müller | 24. 11. 2009 22:03

Ekologičtější je ovšem jezdit autem:) Při chůzi spálíte víc kalorií, takže musíte víc jíst. A výroba jídla je energeticky náročná, takže v konečném důsledku jsou emise vyšší než kdybyste jel autem. No, prý to někdo spočítal... Nevím jestli je to pravda, ale raději šup zpátky do auta, než vás přijde strašit "velký teplý Al"...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lukáš Vlček | 24. 11. 2009 20:32

Před rokem jsem se přestěhoval z vesnice do Brna a musím říct, že na MHD jsem si nezvyknul. Předtím jsem to měl do práce asi 15 minut pěšky a šel jsem téměř doslova přírodou (jedna z tras skutečně vedla přes polní cesty a lesem). Teď to mám asi 25 minut s přesedáním (paradoxně pěšky to mám asi 30 minut městskými ulicemi s rušnými křižovatkami). Co se týče čistoty MHD, tak je to bída. Asi to jinak vnímá student, bezdomovec nebo rodič malých dětí, které po nastoupení do tramvaje stihnou vše osahat během prvních 15 vteřin a završí to tím, že si strčí ruku do pusy. Takže já bych teleport určitě bral... asi takto: opustím domov - teleport na polní cestu mezi lesy - 15 minut chůze klidnou přírodou (je možno i poslouchat přednášky) - a pak následuje teleport přímo do office.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 24. 11. 2009 21:37
reakce na Lukáš Vlček | 24. 11. 2009 20:32

Vy jste ten teleport dovedl k dokonalosti!:) Nejpřirozenějším pohybem je pro člověka chůze. Nedávno jsem slyšel toto doporučení: "Vystupte o několik stanic dříve a zbytek cesty dojděte pěšky." Chodit po velkém městě ale není zrovna ideální (smog, x minut čekáte na každém přechodu se semaforem, několikrát vás téměř srazí auto a nakonec jste rád když dorazíte domů živý a bez psího exkrementu na botě). Teleport s mezizastávkou v přírodě, to by nemělo chybu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Libor Kosour | 24. 11. 2009 19:29

Mam to sice do prace 10 minut pesky (v silnych mrazech to davam i za 5 minut), ale teleport bych bral. Kdyz clovek musi "oblitat" vic veci na ruznych mistech, je to peklo. Zatim to resim alespon optimalizaci - vytycim idealni trasu, abych vse zvladl na jeden zatah nejkratsi moznou cestou.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Dvořák | 24. 11. 2009 14:27

Dokud jsem bydlel v Praze a jezdil z práce a do práce autobusem a metrem, stíhal jsem po cestě přečíst dost článků..Jezdil jsem raději i s malou zajížďkou (5-10 min), abych jezdil poloprázdným autobusem proti hlavnímu proudu lidí a na metro sedal na konečné.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ondřej Pavelek | 24. 11. 2009 10:46

Měl jsem docela štěstí, do práce to mám asi pět minut pěšky. Ale musím přiznat, že mi občas cestování MHD chybí, hlavně ten relax při poslouchání hudby. Takže za mě teleport určitě ne. Jinak moc pěkný článek.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radovan Kubát | 24. 11. 2009 10:38

I když jezdím do práce poloprázdným metrem, bral bych ten teleport..Nedávno jsem musel jet ve špičce skrz centrum. Ještě dvě hodiny po dojezdu domů jsem byl znechucený z úrovně pražské veřejné dopravy a z některých lidí, kteří jí cestují. Bílé límečky hromadnou dopravou téměř nejezdí. V MHD potkávám převážně pochybné existence, manuálně pracující (často ve špinavém oblečení), důchodce a studenty.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

čtenář | 24. 11. 2009 14:14
reakce na Radovan Kubát | 24. 11. 2009 10:38

On každý nemá čas a prostředky na to být navoněný a načinčaný. A u manuálně pracujících je špinavé oblečení často uniformou. Ono při manuální práci dochází k ušpínění, víte? Zkuste si někdy vlézt do kopaného příkopu a uvidíme, jak čistý vylezete.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 24. 11. 2009 15:28
reakce na čtenář | 24. 11. 2009 14:14

Zajímavá poznámka! To předchozí tvrzení pana Kubáta bylo opravdu přehnaně elitářské... už scházelo jen dodat, že důchodci vám podráželi nohy francouzskými berlemi a igelitkami z Lídlu a studenti otravovali příjemné bzučení metra hlasitými beaty a přes jejich odporně dlouhé dready nebylo možné přečíst reklamní sdělení :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 24. 11. 2009 16:43
reakce na Martin Vlnas | 24. 11. 2009 15:28

No, Martine, ale ona taková prázdná tramvaj... K relaxaci je zkrátka vhodnější. Zvlášť v době chřipkových epidemií. Tvoje reakce je myslím zase přehnaně... jak je opak elitářského? :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 24. 11. 2009 17:09
reakce na Jan Majer | 24. 11. 2009 16:43

No, jako věčného studenta se mě to trochu dotklo, no :-) Myslím, že egalitářská.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 24. 11. 2009 20:57
reakce na Martin Vlnas | 24. 11. 2009 17:09

Omlouvám se za nepřesné vyjádření mého názoru. Nemyslel jsem to tak že mi vadí všechny vyjmenované skupiny (vadí mi jen páchnoucí lidé a ti, kteří si ve špinavém oblečení sedají na sedadla s potahem)..Myslím si, že většina lidí, kteří pražským MHD jezdit nemusí, jezdí raději autem a i přesto že je to dražší, nelze si během cesty číst a často je to i časově náročnější..Chápu že ne každý se může v práci převléct z pracovního oblečení do "společenského& quot;.Neměli by si ale sedat na sedadla s potahem (mimochodem zajímalo by mě kdo něco tak geniálního do MHD prosadil). Některá sedadla v MHD jsou tak špinavá že váhám zda je lepší stát nebo sedět na tak špinavém sedadle.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 24. 11. 2009 19:12
reakce na Martin Vlnas | 24. 11. 2009 17:09

Uf, málem jsem použil plebejská. Egalitářská je lepší. Takové noblesní slovo.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 24. 11. 2009 15:55
reakce na Martin Vlnas | 24. 11. 2009 15:28

No však to tak v metru taky vypadá. (-;.Já mám to štěstí, že nejsem v Praze, takže cestou do i z práce relaxuji pěší procházkou. Ale teleport bych bral hned, ono když prší, tak to není moc příjemné. A v některých okamžicích nedostatku času by jej určitě využil každý z nás..P.S.: V jednom z filmů o StarTreku byl ten teleport nespolehlivý a došlo tam k nehodě. Třeba to ovlivnilo rozhodování respondentů, kteří sice třeba nemají rádi MHD, ale mají rádi svůj život.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 24. 11. 2009 16:11
reakce na Petr Síla | 24. 11. 2009 15:55

I kdyby teleport někdo v blízké budoucnosti vymyslel, nemá v Praze šanci uspět. Odbory naší MHD by okamžitě prosadily zákaz jeho používání. Všechno by to začalo vyléváním cestujících do polí...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Tůma | 24. 11. 2009 17:14
reakce na Martin Vlnas | 24. 11. 2009 16:11

Hehe, trefné:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Tůma | 24. 11. 2009 10:04

Osobně bych bral tu teleportaci. I kdybych omylem skončil na planetě Vogonů, pořád by tam bylo dýchatelněji než bývá v zimě v MHD...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Adéla Plánková | 3. 12. 2009 22:47
reakce na Aleš Tůma | 24. 11. 2009 10:04

Leda v případě, že by vás nenutili poslouchat jejich poezii ;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 24. 11. 2009 09:51

Súhlasím, že čas strávený presunom do práce je celkom vzácny. Využívam ho na počúvanie prednášok, ktoré si stiahnem do telefónu a mám ich tak stále so sebou.Asi pol roka som do práce nedochádzal a nahromadila sa mi tak pekná kôpka prednášok, čo som mal záujem si vypočuť, ale pri práci z domu na ne jednoducho nedošlo...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Majer
Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!