Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Sytý hladového sytí

| 25. 11. 2009

Krotitelé dluhů přinášejí jednu perlu za druhou: občas to skoro vypadá na soutěž v počtu nevýhodných úvěrů. Tradičně zastávám stanovisko, že kdo je schopný číst a chápat jednoduchý koncept dluhu, úroků a splátek, se zkrátka nemůže vymlouvat, že „nevěděl.“ Ostatně banky mu ten úvěr přece necpaly násilím. Nebo ano?

Sytý hladového sytí

Vánoční kampaně bank ale člověka přinutí minimálně k zamyšlení. Tento rok je koneckonců speciální v tom, že krátká lidská paměť ještě pamatuje finanční krizi, která na adresu bankovních domů často sypala slova jako nenasytnost, chamtivost a nezodpovědnost. Obžerství je dokonce jedním ze smrtelných hříchů. Jenže je tu vánoční čas a jakoby se na potíže zapomnělo. Naopak! Cokoli jste si přáli (ale báli se koupit) si nyní můžete pořídit hned, bez čekání, bez ručitele, bez příjmů, bez toho, abyste to potřebovali. Vánoční masáž reklam na ty nejvýhodnější spotřebitelské půjčky začíná.

Od Raiffeisenbank mi přijde SMS, že mi nabízí půjčku 70 tisíc Kč bez dokládání příjmů! Hlavně to musím stihnout do konce prosince. Nikdy jsem nebyla klientem této banky a nepamatuji se, že by mohl můj operátor rozdávat telefonní čísla svých klientů. Zabrouzdám na web ČSOB, kde mě uvítá obrázek skvostné elektrické kytary, motorky a obří televize. Zkrátka zboží, bez kterého absolutně nejde žít, nejde si na něj našetřit a je třeba ho pořídit hned. U fotek visí heslo: „70 000 Kč za kvalitní kytaru? Kde na to vzít? Může být vaše od 1 195 Kč měsíčně.“

V bankomatu České spořitelny na mě vybafne obrazovka s nápisem „Jako náš klient ji máte připravenou.“ Co? No přece půjčku! Titul nejdrsnější úvěrový humorista ale patří GE Money Bank, která roztáčí kampaň pod heslem „Získejte i vy bonus 5 % z půjčené částky!“ Zní to, jako že na půjčce vlastně úžasně vyděláte? No jasně, půjčka 90 tisíc na tři roky, na které zpět na splátkách bance zaplatíte přes 138 tisíc korun – o polovinu více! Kdo by to nechtěl?!

Zdá se mi to, nebo mi banky cpou peníze na bohatého ježíška všude, kudy chodím? Že by nedávná obálka týdeníku Euro s obtloustlým hodujícím bankéřem byla opodstatněná? Jsou skutečně banky tím, kdo se nakonec směje nejhlasitěji? Existuje nějaká hranice etiky v reklamě, kterou by banky, ohánějící se s takovou oblibou společensky odpovědným chováním, neměly překračovat?

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (2 komentáře)

Bohumil Šourek | 29. 11. 2009 08:44

Hlavně aby zas nějaký "spravedlivý&qu ot;neurčoval, co je a co není etické. Banky dělají svou práci a prodávají své produkty. Zodpovědný zákazník si to přebere a nekoupí. Nezodpovědný doplatí na svou nezodpovědnost. Možná se poučí. A to musí udělat on sám. Nikdo jiný naž vlastní blbost ho tomu nenaučí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Josef Vejvoda | 25. 11. 2009 10:41

Odpověď na poslední otázku je "ani náhodou". Podívejte se na tohle: http://www.citibank.com/czech/consumer-banking/czech/usite/v2010/index.htm
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Lada Kičmerová
Absolventka žurnalistiky a mediálních studií na FSV UK a programu MBA na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ještě během studií nastoupila v roce 2006 jako...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!