Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Moji dveřníci a rámovači

Roman Stuchlík
Roman Stuchlík
19. 3. 2008

Začínám pracovat už cestou do kanceláře. Od té doby, co britský týdeník The Economist (www.economist.com) umožňuje předplatitelům stáhnout si ve formátu mp3 celé číslo namluvené profesionálními hlasateli, poslouchám články už v tramvaji.

Moji dveřníci a rámovači
Článek vyšel v rubrice Moje zdroje březnovém čísle časopisu FINMAG - finanční magazín.

Kapesní přehrávač zapínám v osm ráno na zastávce šestky u brněnského Ústředního hřbitova. Před osmou nevycházím – kvůli nacpaným tramvajím. Raději počkám, až zasedne mládež do školních lavic a úředníci do svých kanceláří. V poloprázdném drnčícím voze a se sluchátky na uších pak uháním Vídeňskou na Mendlák, nahoru Pekařskou na Šilingrák a Husovkou na zastávku Česká, tedy do centra.

Jak to vidí Economist

Tištěný The Economist vychází v pátek. Během dopoledne se na internetových stránkách časopisu objeví velký soubor (až 160 MB). Dva hlasatelé přes noc v nahrávacím studiu načítali nahlas článek po článku, a za několik hodin měli celé vydání přeříkané (časopis má přes sto stran).

Od pondělka do pátku pak cestou do práce poslouchám, co se stalo týden předtím, protože The Economist stále znovu dokazuje, že síla žurnalistiky není v rychlosti, ale v hloubce. Toto je obraz minulého týdne, takový byl, říkají redaktoři a editoři Economistu. Už roky věřím, že jimi předkládaný obraz světa je pravdivější než jiné obrazy světa v jiných médiích. Přitom vím, že pravdivější znamená pouze to, že je mi bližší. 

The Economist píše jen o tom, co považuje za důležité. Editoři drží stráž u dveří. Přijde-li zpráva, která podle nich nemá relevanci, nevpustí ji dovnitř. Líbí se mi, jakým způsobem vykonávají funkci dveřníka. The Economist je názorový časopis. Informuje o faktech, které uvádí do kontextu, sobě vlastním způsobem je vysvětluje, rámuje.

Líbí se mi nejen to, jak The Economist vybírá události (gate keeping), ale i jakým způsobem je umí zarámovat (framing) – dodat interpretaci. S nabízeným výběrem a výkladem se pak čtenář ztotožní a další týden čte (resp. poslouchá) znovu, nebo neztotožní, a najde si jiné dveřníky a rámovače, svému vkusu bližší. Ti mu dodají jiný obraz světa, kterému bude možná lépe rozumět, a bude v něm spokojenější.

Co považuje za důležité Financial Times
Po příchodu do práce čtu deník Financial Times (www.ft.com). V něm najdu obraz včerejšího dne. Takový byl, vše důležité jsme zaznamenali, říkají redaktoři a editoři Financial Times. Čtu FT, protože se ztotožňuji s jejich názorem na důležitost a nedůležitost událostí předešlého dne, s jejich selektivním přístupem souhlasím. Jsou to dobří dveřníci. Hodnotové a významové zarámování událostí je v FT upozaděno, ale zcela obejít se samozřejmě nedá, jazyk to nedovoluje (např. terorista versus bojovník za svobodu).

Financial Times jsou drahé noviny. Roční předplatné stojí v Česku 570 eur (14 800 Kč). Kdo netrvá na papíru, může ušetřit nákupem přístupu ke všem článkům online za 119 eur (3 100 korun). Roční předplatné Economistu pro ČR vyjde na 132 eur (3 400 korun). Omezený počet článků je u obou periodik přístupný na jejich internetových stránkách bezplatně.

Po „přežvýkání“ Financial Times zpravidla proběhnu na internetu nadpisy aktuálního vydání Wall Street Journal (www.wsj.com) a ty, které zaujmou, rozkliknu. Nový majitel listu už půl roku slibuje online přístup ke všem článkům zdarma, ale zatím se platí.

Zcela zadarmo je na internetu New York Times (www.nytimes.com) a jejich evropská sestra International Herald Tribune (www.iht.com). V obou čtu rád ekonomickou rubriku a hlavně názorovou stranu. O dění v ČR se nechávám informovat prostřednictvím Hospodářských novin (www.ihned.cz).

A další, které mám rád
Než se dozvím základní informace o tom, co se stalo předchozího dne v politice, ekonomice a na finančních trzích a co si o tom kdo myslí, je už většinou deset hodin. Teprve pak začínám pracovat na svých textech a analýzách pro časopis FOND SHOP. Informačních zdrojů je bezbřehé množství. Vždy záleží na povaze zpracovávaného tématu. Nicméně rád bych upozornil na dva zdroje informací, kterých si vážím.

Prvním je Index Universe (www.indexuniverse.com) s podtitulem The world of indexing and beyond. Odtud asi plyne vysvětlení, proč jsem propagátorem co nejlevnějšího indexového investování a mám alergii na poplatky. Velmi zajímavé čtení najdu i v měsíčníku Journal of Financial Planning vydávaném americkou Financial Planning Association (www.fpanet.org).

Vyhovují mi jeho dlouhé a analyticky velmi důkladně zpracované články.Z kanceláře neodcházím před šestou – kvůli plným ulicím. Raději počkám na večer, kdy už ostatní sedí u večeře nebo u televize. S Economistem v uších vyrážím domů pěšky přes Špilberk a Staré Brno.

Autor je redaktor časopisu FOND SHOP.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Roman Stuchlík

Roman Stuchlík

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo