Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Další zvadlý tulipán?

Arsen Lazarevič
Arsen Lazarevič
6. 4. 2008

Cena některých komodit vzrostla za rok téměř o dvojnásobek. Většina investorů v těchto těžkých časech akciím už moc nevěří a komodity berou jako jistotu. Může se jejich předpoklad zhroutit jako někdejší byznys s tulipány?

Další zvadlý tulipán?
Všechno to začalo v Holandsku, tehdy jedné z nejvyspělejších zemí v Evropy. Tamní obchodníci si přivezli z území Turecka první tulipány. Rostliny si sice musely zvykat na nové evropské „ostré“ klima, ale přesto se tulipány uchytily a během chvíle se staly hitem.

Dokonce to dospělo tak daleko, že je musel mít každý. Lidé byli ochotni prodávat i své domy, aby je měli. Z tulipánů se navíc stal skvělý nástroj spekulace, cena tudíž rostla každým dnem. Dokonce už ani půda nestačila, a tak se do Holandska musely tulipány dovážět z většiny západní Evropy.

V roce 1636 však nastal tulipánový „černý pátek“. Den, kdy nabídka mnohonásobně převýšila poptávku a cena tulipánů se dostala na takovou úroveň, kde se tyto rostliny staly téměř bezcennými.

Někteří lidé to brali jako boží trest a začali tulipánové cibulky spalovat, většina však konečně prozřela z hezkého „voňavého“ snu o zbohatnutí. Ačkoliv spousta lidí přišla téměř o vše, stal se tulipán symbolem země a také dnes odsud tulipány putují do celého světa. V Aalsmeeru se nachází největší květinová burza a v dnešní době se v ní denně prodá téměř 14 milionů květin.

Tato bublina měla tehdy vliv nejen na holandské hospodářství, ale i na okolní země, jež do Holandska tulipány vyvážely. Můžeme si vzít poučení? Nehrozí něco takového s potravinářskými komoditami?

Vždyť cena některých komodit vzrostla za rok téměř o dvojnásobek! Při tomto tempu růstu brzy může nastat nová bublina a budou zase plakat všichni, kdo dnes na růstu vydělávají.

Navíc většina investorů v těchto těžkých časech akciím už moc nevěří a komodity berou jako jistotu. Může se to celé zhroutit jako někdejší byznys s tulipány? Moje odpověd zní: Nikoliv.

I když se ceny za některé komodity zdají velice nadsazené, není tomu tak. Podívejme se na tulipány: ceny rostly neustále, mnohem razantněji a hlavně bez racionálních důvodů. U potravin můžeme vyjmenovat mnoho důvodů růstu.

Kupříkladu stále lepší životní úroveň obyvatelstva a s ní intenzivně rostoucí poptávka, kterou nedokáže „doprovázet“ pozvolně rostoucí produktivita v zemědělství. Navíc nabídka spíše kvůli ekologických iniciativám evropské unie klesala, stejně jako nynější trendy v bio zemědělství, jež nedovolí intenzivnější využití půdy.

Potraviny jsou tedy dobrou ochranou proti inflaci a ve střednědobém horizontu by měly nejspíše růst. A nakonec, lidé se stále tulipány jíst nenaučili, na rozdíl od obilí, rýže, kukuřice a dalších rychle rostoucích potravinářských komodit.

Autor je student ekonomie.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Arsen Lazarevič

Arsen Lazarevič

Ekonomický publicista. Narodil se v Bělehradu, v České republice žije trvale od svých pěti let. Na Finmagu začínal, dnes působí na serveru Měšec.

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo