Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Platidla v éře hojnosti

Řekněme, že technologický pokrok značně postoupil a k hmotnému zabezpečení už není třeba fyzicky pracovat. Ostatně materiálno je beztak čím dál efemérnějším zbožím. Žijeme v postindustriálním digitálním světě, pro který mohou platit úplně jiná pravidla.

Základem digitální společnosti je informace. Její zdroje nejsou omezené surovinovým bohatstvím, ale jen kreativitou lidské mysli. Její šíření je omezeno ochotou nechat ji šířit, popřípadě užívat jinými lidmi.

V dostatečně pokročilé a zabezpečené společnosti nebude důvod, proč si sedět na vlastních nápadech a nesdílet je. Jenže až jednou bude platit, že stačí přijít a cokoliv si vzít, včetně kulturních a softwarových produktů, kam se poděje lidská soutěživost a kreativita?

Kolik máš fíhy?
Kanadský spisovatel a internetový aktivista Cory Doctorow (na snímku) předvídá systém jakýchsi osobních ohodnocení, která budou vyjádřena číslem v osobním profilu každého člověka. Do osobního profilu vám může nahlédnout kdokoli kdykoli, protože všichni už jsou vybaveni implantáty na bezdrátové připojení k internetu. Ocitáme se ve společnosti reputační ekonomiky.

V éře hojnosti je reputace něco, co si musíte zasloužit a co nejde získat žádným pokoutním způsobem. Jestliže děláte něco, co lidi těší a přináší jim užitek, vaše reputace roste. Pokud máte nadání lidi kolem sebe jenom štvát, nabíhají vám naopak minusové body.

Doctorow této nové měně říká v originálu „whuffie“, což je zvukomalebný novotvar, jemuž by slušel třeba ekvivalent „fíha“. Kdo určuje, kolik fíhy máte mít? Kdokoliv, prostě veřejné mínění.

Díky množství fíhy můžete získávat věci, které si nelze koupit. Například sympatie, pozornost, pozvánky na večírky; fíha také může převážit misku vah ve váš prospěch v éře přímé demokracie, která je díky všeobecnému připojení samozřejmostí. Chcete si postavit dům na pozemku, o který má zájem víc lidí? Index fíhy pravděpodobně rozhodne.

Webová utopie
Doctorow takovou společnost popsal před pěti lety v románu Down and Out in the Magic Kingdom (Na dně v Říši pohádek). V digitálním světě je jako doma a právě takzvaná „netiketa“, internetová morálka, mu byla inspirací při popisu oné bezmála utopické společnosti.

Své postoje podepřel nezvyklým a velmi úspěšným rozhodnutím. Umístil kompletní text svého románu na web krátce poté, co vyšel knižně. To se ukázalo jako promyšlený tah hned na dvou úrovních. Kupodivu i na té materiální. Prodejnost tištěné knihy vůbec neklesla, naopak, volně stažitelná verze udělala textu takovou reklamu, že počet lidí, kteří toužili vlastnit knihu fyzicky, raketově narůstal.

Kromě toho Doctorow znásobil svou vlastní fíhu do galaktických rozměrů. Už předtím byl expertem a oblíbeným autorem povídek, ale nyní je velmi známým expertem a jedním z nejoblíbenějších autorů, což je v záplavě expertů a začínajících spisovatelů zásadní rozdíl. Upoutal na sebe pozornost. Tím, že něco vytvořil a věnoval, velmi mnoho získal.

Odborníci hovoří o ekonomice pozornosti, která bude v informační společnosti základem. Dosud ji dokonale zvládaly celebrity. Jestliže je společnost definována spotřebou, v informační době a záplavě faktů je spotřebovávána právě pozornost. Systém typu fíha potom představuje způsob, jak pozornost kvantifikovat a jak s ní nakládat.

Ukaž karmu, brouku
Doctorow se svým volně šiřitelným textem ukázal v reálu a v malém to, co funguje ve velkém v jeho budoucím světě. Už dnes se ovšem setkáváme s náběhy k podobným systémům.

Řada internetových serverů, z nichž možná první byl Slashdot, používá pojem karma. Pokud se vám líbí článek, který jste si přečetli, můžete mu přihodit bod a posílíte tak jeho karmu. Obdobně lze hodnotit i samotné autory článků.

Pokud usoudíte, že nějaký diskutující je přínosem pro web, můžete mu karmu zvýšit. Její hodnota pak může přitáhnout ostatní. A o to přece v diskusních klubech jde. Ale nejen o to. Respekt ve virtuálních diskusích vám také příjemně pohladí ego a může i usnadnit osobní setkání s někým, na kom vám záleží. Zisky mohou být tedy velice konkrétní.

Román Na dně v Říši pohádek si mezitím žije vlastním životem. Jeden z fanoušků knihy již naprogramoval reálně použitelný reputační systém, který by teoreticky mohl umožnit start paralelní ekonomiky. A kdyby se vám nechtělo číst anglicky, jiný fanoušek přeložil román do slovenštiny. Zdarma, pro radost a snad i trochu té reputace. Fíha! Ono to funguje!

Článek vyšel v dubnovém vydání časopisu FINMAG - finanční magazín. Foto: Profimedia.cz.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK