Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak začít s golfem

| 28. 6. 2008

O co v golfu vlastně jde? Na velkou kouli o poloměru 6378 km položíte menší kouli o průměru 4,3 cm. Napřáhnete holí a musíte trefit ten menší objekt. Zkuste to. Jak jednou pěkně odpálíte, velmi pravděpodobně se pro vás golf stane radostí na celý život.

Jak začít s golfem

Golf je krásný od prvního dne. Když začínáte, radujete se z každého trefeného míčku. Těší vás, že vám to „letí daleko“. (Postupně dokážete hrát přesnější rány, ale poměr radosti a zoufalství při hře zůstává skoro stejný.)

Začátečník se pozná snadno – mluví o golfu, kudy chodí. Láká kamarády, aby to šli zkusit, zatvrzelé odpůrce přesvědčuje, že golf opravdu není předražená kratochvíle pro bohaté manažery, co se při hře baví o byznysu. Časem člověka tahle prvotní „délková“ a „osvětová“ fáze přejde.

Omyly začátečníků
Už v prvním odstavci jsme jeden z hlavních zažitých omylů naťukli. Golf opravdu není sport pro horních deset tisíc, jak si myslí mnozí včetně expremiéra Jiřího Paroubka, který se před časem do golfistů pěkně obul v jedné předvolební řeči. Naopak, golf je ideální rodinný sport, ne dražší než třeba lyžování nebo tenis.

Pokud někdy na golfu narazíte na někoho, kdo se nechová mile a nosí nos nahoru, pak je to hlupák, který nepochopil, o čem golf je. Netvrdím, že takové lidi v klubovně nebo na hřišti nikdy nepotkáte, ale pozor - oni jsou ti, co na golf zabloudili omylem, ne vy. Golf je sport pro slušné, chytré a tolerantní lidi, kteří mají respekt k ostatním.

Dalším omylem je, že počáteční náklady na vybavení jsou příliš vysoké. Když přijdete poprvé na cvičné odpaliště (říká se mu driving) stačí vám jedna golfová hůl. Ideálně „sedmička železo“, s tou se skamarádíte nejsnadněji. Nejlepší je samozřejmě mít kamaráda golfistu, který vám hůl půjčí a napoprvé si vás vezme do parády.

Poprvé na drivingu
Druhá možnost je vypůjčit si hůl v klubovně nebo recepci za nějakých 50 korun. Za dalších 50 až 100 korun si půjčíte košík tréninkových míčků. Pokud si nechcete jen tak „zablbnout“, domluvte si v recepci půlhodinku s trenérem. Zaplatíte mu 300 a více korun, což už vás trochu zaskočí, ale o pár týdnů později dokážete tuto investici ocenit. A nebudete litovat.

Zpočátku také budete řešit otázku vybavení. Potřebuju všechny ty hole, co nosí ostatní v bagu? Mám si koupit nové, nebo použité? A mají být rovnou dobré, značkové za dvacet tisíc, nebo stačí ty za pár korun?

Z vlastní zkušenosti radím pořídit kompletní sadu holí, ale opravdu stačí neznačkový „set“ za zhruba 8000 nebo použité vybavení třeba za 4000 i méně korun. První hole vás totiž po prvních úspěších začnou „pálit v ruce“ a budete si chtít udělat radost novými. Koupíte-li si hned na začátku drahé hole, připravíte se zaprvé o tohle potěšení (a odměnu za první úspěchy), za druhé velmi pravděpodobně sáhnete po typu, který byste si o rok později nevybrali.

Znám hodně golfistů, kteří si hned první rok pořizovali „hole na celý život“ (tím přívlastkem si ospravedlňovali jejich cenu). A neznám nikoho, kdo by je po roce nebo dvou nevyměnil za nové.

Zázračná vítězství

Ale pojďme od praktických rad k trochu polopatickému výkladu golfové teorie. Golf je geniální v tom, že mírně pokročilý začátečník může jít na hřiště s profesionálem, a oba si bezvadně zahrají. A co víc, začátečník může porazit zkušeného hráče. Kouzlo spočívá v hendykepovém systému. Profík musí určitou jamku „zahrát“ (tedy dostat míček z odpaliště do jamky) vždycky o tolik lépe, o kolik je podle předchozích výsledků lepším hráčem.

Těžko se to takhle od stolu vysvětluje. Kdyby byl takový systém zaveden v tenise, musel by zkušený hráč uhrát třeba dvakrát více vítězných výměn, aby získal jednu hru. Nebo hrát stále menší raketou. Nebo by jeho půlka dvorce byla stále větší. No nic, srovnání trochu kulhá, podstatné je, že právě začátečníci si v prvních měsících a letech užívají zázračná vítězství v turnajích. Jenže pokaždé, když se vám zadaří, snižujete svůj hendykep a v příštím turnaji musíte podat o to lepší výkon, abyste dosáhli stejného výsledku. Přísné, ale spravedlivé jako sám život.

Když budete chtít s něčím poradit, ptejte se zkušenějších hráčů v diskusi pod článkem. Nikoho asi nepřekvapí, že právě na webu pro finančníky narazíte na větší než malé množství zkušených hráčů.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

Indrik myneur | 5. 8. 2008 18:50

A co členství v klubu? Není to tak, že kdo chce aspoň trošku hrát, musí být členem nějakého klubu, a za to vyplázne pár tisíc až desítek tisíc ročně?Pak by bylo houbaření ekonomičtější sport. Ale bohužel neřeší ještě tu druhou základní potřebu člověka mlátit do všeho holí:)Co takhle založit nový sport extrémní houbaření? Pravidla už se nějak domyslí...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 5. 8. 2008 19:15
reakce na Indrik myneur | 5. 8. 2008 18:50

Členství v klubu se pohybuje od deseti tisíc (na celý život, členství se dá zase prodat) do pár desítek tisíc. Extrémy jsou - Karlštejn, Motol, Karlovy Vary, ale o tom není potřeba spekulovat, to je prostě pasé.Extrémní houbaření jsem zakusil o víkendu - sousedka na chalupě hlásila, že rostou. Když jsme se vrátili s nepořízenou, upřesnila, že rostou, ale hodně daleko od sebe.Jinak extrémní golf zadarmo se dá hrát na horských lukách hned po zimě, když zmizí sněhy. Na slehlé trávě se báječně odpaluje, určíte si namísto jamky třeba nedaleký kmen nebo třeba 7 km vzdálenou věž na vrcholu Klínovce. Na záda hole a termosku s čajem...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marek Hajn | 1. 7. 2008 14:38

Golf je úžasná záležitost....Jak píše pan Majer, s dětmi v pubertálním věku je to těžké, viděl jsem to sám na sobě, když otec kdysi chtěl, abych začal hrát. Vidím to na bratrovi, který v 15ti letech je schopný zlepšit si během jednoho turnaje hendykep o 20 bodů, ale golf je prostě nuda. Nicméně o pár let později jsem golfu propadl a i nadále se snažím najít si čas na to, abych si zašel někam zahrát. Nejradějí chodím úplně sám a na nějaká menší a klidnější hřiště, typu Litoměřice či Stará Boleslav nebo Nová Bystřice. V létě, kolem osmé hodiny večerní, je to naprosto neuvěřitelný relax a člověk si krásně vyčistí hlavu. A že je to drahá záležitost? Nesouhlasím. Všechno jde, když se chce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomas Pieter | 1. 7. 2008 18:29
reakce na Marek Hajn | 1. 7. 2008 14:38

no vsechno jde kdyz se chce je sice hezke, ale porad proste golf neni uplne pro vsechny at se vam to libi nebo ne. to ze nekde v horni dolni na kopci stoji feecko 100kc na tyden je sice moc hezke, ale kdyz vezmu vetsi mesta, tak dobra hriste kolem techto mest nejsou uplne gratis. stejne tak rocni clenstvi, vybaveni, obleceni, atd neco stoji. a pokud chci jit hrat na hezka a dobra hriste tak uz to rozhodne pro "obyc" lidi neni zatim. kdezto vybrat si horsi nebo super sjezdovku v rakousku, francii si porad muze dovolit o "obyc" rodina.rozhodne se to zlepsilo, ale porad proste golf neni pro vsechny, jak se vetsina lidi snazi tvrdit.P.S. u vas v Bystrici, Lito., se muze na green bez karty? ja myslel, ze si nikde bez toho nezahrajete a cgf o vas nic nevi ;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Marek Hajn | 7. 7. 2008 16:27
reakce na Tomas Pieter | 1. 7. 2008 18:29

Nechci se dohadovat o tom, co kde stojí nebo nestojí. Podle mě, pokud člověk nemusí za každou cenu hrát Karlštejn, Konopiště, Ypsilonku apod., dá se golf hrát relativně levně.P.S. Co se týče mojí osoby. Jak to říct. Kdo umí, umí a všechno jde, když se chce... ;-)A k cgf, ti nevědí takových věcí... :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 2. 7. 2008 09:57
reakce na Tomas Pieter | 1. 7. 2008 18:29

To mi připomíná diskuse finančního poradce s klientem, který odmítá jakékoli investice:-) Ani to samozřejmě není pro všechny, ale jen pro ty, kteří se tomu zuby nehty nebrání. Nebudu vás lámat, Tomáši, jen přidám čerstvou zkušenost: Jsem na dovolené, včera jsem hrál v Mostě, za hru jsem zaplatil 300 korun. Trénovaly tam děti, tak jsem se zeptal, co je to stojí. 1000 korun ročně. Šmitec, nic k tomu. Dospělí platí za rok 4500, senioři 3000 - a mohou být na golfu každý den jak dlouho chtějí. Kdyby se o golfu netradovaly nesmysly, plno dětí by mohlo trávit volný čas tímhle zdravým a ke slušnosti vychovávajícím sportem. Místo smažení počítačových her.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomas Pieter | 30. 6. 2008 10:55

ale no tak Honzo. mozna to neni uz pro hornich "10.000", ale porad to neni levna zalezitost. ano jit na driving range a palit do micku je dostupne, ale zaplatit si trenera, ziskat kartu abych vubec mohl zacit hrat to uz levne neni. zvlast pokud to chci delat s pritelkyni nebo rodinou. feecka taky nejsou zrovna pro normalni lidi uplne dostupna. a to nemluvim o tom, ze musim nejak vypadat. golf ma urcitou uroven a nemel bych se na greenu prochazet v dzinach a prestizkach(mozna vam to prijde snobacke, ale je to tak). staci se podivat na ceny vetsiny hrist. ted nemluvim o Karlstejnu. a tam je zrovna hezky ;) takze kdyz si to sectu, tak za rok to vyda pro normalni rodinu velmi penez. pokud budu brat premisu pana Traxlera, ze normalni lidi jsou ti, co jsou radi ze daji bokem 500-1000 do OFP tak pro ty, golf rozhodne neni.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 1. 7. 2008 09:18
reakce na Tomas Pieter | 30. 6. 2008 10:55

Levná záležitost to například v Praze určitě není, stejně jako lyžování nebo tenis. Taky ale není dražší. Zmínil jsem golfový klub ve Svobodných Hamrech na Vysočině. Maličká vesnička, kde většina dětí tráví volný čas na hřišti. Někteří jsou už na špičce republikového žebříčku. Co je to stojí? Pět nebo sedm stovek ročně. V tom je vše, včetně tréninků. Rodiče platí za rok od pěti do deseti tisíc (noví členové platí víc než staří, kteří zase platili vyšší vstupní poplatky). Tedy, podobně jako s lyžováním - můžete do toho dát dvacet tisíc měsíčně, nebo jen dva tisíce. Každý koníček něco stojí (koneckonců ty dva tisíce utratí běžný kuřák za cigára nebo nezaměstnaný za loterii).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Luděk Zdražil | 29. 6. 2008 08:30

Rybaření, muškaření.1. Můžete pobývat v krásné, nedotknuté přírodě (např. Laponsko, ale i některé řeky v ČR), kde nejsou téměř žádní lidé.2. Užíváte si radost z krásného vybavení - pruty, navijáky, šňůry a další lehounká, pro vrcholnou techniku, postačující výstroj.3. Přepestré sady nejrůznějších mušek, streamrů, chrostíků, nymf - samo o sobě, včetně osobního vázání mušek - přenádherné téma.4. Pohyb muškaře v proudné řece, po neviditelných kamenech, po pás ve vodě, blížícího se opatrně k nejlepšímu místu a opatrné náročné nahození šňůry se správnou bezprotihrotovou muškou, tak abyste se nazachytil za okolní větve - vyžaduje náročné soustředění se na samotný pohyb.5. A nyní pozor. Když už se dostanete až sem, musíte se pekelně soustředit na po vodě se pohybující nahozenou mušku na každém centimetru její dráhy (před dalším ze stovky denních náhodů), protože v každé desetince vteřiny může zabrat krásný pstruh či lipan. Ta koncentrace na to, abyste nespadli do vody a zároveň se totálně soustředili na plovoucí mušku, se statisticky nepravděpodobným, ale možným záběrem a včasným zásekem, vám spolehlivě vyžene z hlavy jakýkoliv problém.6. A pak zdolanou krásnou rybu, bez dotyku ruky, jemným uvolněním háčku opět pouštíte svobodnou do peřejí.7. Pak večerní vyprávění unavených rybářů o tom, kde, jak a na co vám utekla pravděpodobně ta největší ryba, kterou jste měl ten den na prutě.8. Rekreační sport - krásné téma, a když už jste se dotkl rybaření. Nic proti golfu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 29. 6. 2008 09:52
reakce na Luděk Zdražil | 29. 6. 2008 08:30

Tak to je opravdu jiný level, já si pod rybařením vždycky představil chlapíka sedícího na takové té rozkládací kempingové židličce, vedle v trávě lahváč... Ale nic proti rybaření :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Vyskočil | 29. 6. 2008 01:20

Pěkný článek :-) také mám v plánu se do golfu pustit!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Kohout | 28. 6. 2008 23:35

Kdysi jsem to s golfem zkoušel, ale zpravidla jsem se trefil do té větší koule :-) a tak jsem toho brzy nechal.Další nevýhoda golfu pro mě jakožto introverta je nutnost komunikace s lidmi. Ne snad, že bych lidi neměl rád. Za těch více než čtyřicet let, co žiji mezi nimi, jsem si na ně docela zvyknul a svým způsobem i oblíbil.Ale čas od času potřebuji komunikační přestávku, tím spíš, že v práci musím s lidmi mluvit celkem hodně. V takovém případě jdu na delší procházku (tak 20 km) anebo zaplavat si do bazénu (ideálně aspoň 2 km). Úžasná věc: několik hodin nemuset říct ani slovo!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 29. 6. 2008 19:38
reakce na Pavel Kohout | 28. 6. 2008 23:35

Ze stejneho duvodu rad jezdim na kole. Pri tom navic dokonale vybiju baterky. ;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ondra Záruba | 29. 6. 2008 12:42
reakce na Pavel Kohout | 28. 6. 2008 23:35

Několik hodin 2km snad neplavete Pavle.Max hodinku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 29. 6. 2008 10:17
reakce na Pavel Kohout | 28. 6. 2008 23:35

Jak píšu v článku, je to opravdu ideální rodinný sport, komunikaci s cizími lidmi se dá snadno úplně vyhnout. Doporučil bych vesnická hřiště typu Podbořánky nebo Svobodné Hamry, nejlépe mimo víkend. Když táta může vzít děti na hřiště a strávit s nimi několik hodin v přírodě činností, která všechny baví, je to veliká radost. (Pravda, když na ně leze puberta, je to už trochu o nervy :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 28. 6. 2008 08:24

Golf je nesmírně oblíbený, protože vyhovuje dvěma základním lidským potřebám: dělat dlouhé procházky a do všeho mlátit klackem :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan Majer
Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!