Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dieselgate očima investora: Hrozba, nebo příležitost?

| 5. 10. 2015

Akcie Volkswagenu už spadly o 60 procent. Ostatní automobilky ztratily zhruba patnáct až třicet procent tržní hodnoty. Krátkodobě může být hůř. Dlouhodobě se ovšem investorům možná nabízí zajímavá příležitost.

Dieselgate očima investora: Hrozba, nebo příležitost?

Jeden z největších výrobců automobilů na světě, koncern Volkswagen, čelí obrovskému skandálu. Krátce poté, co automobilka vystřídala Toyotu na pozici jedničky co do počtu prodaných vozů, byla obviněna z podvádění při emisních testech dieselových motorů. Podle posledních zpráv společnost uvádí, že se problém celosvětově týká zhruba jedenácti milionů vozů. V těch je údajně instalován jakýsi speciální software, který dovede podle polohy volantu, tlaku vzduchu a mnoha dalších kritérií rozpoznat, že je vůz ve válcové zkušebně – a v takový okamžik přepíná motor do zvláštního režimu „nižších emisí“. Některé naftové motory prostě nedokázaly splnit přísná kritéria emisí a zůstat zároveň dostatečně výkonné, tak Volkswagen testy obešel podvodem.

S Volkswagenem se propadá celý německý akciový trh

K tématu už bylo řečeno z nejrůznějších úhlů mnoho a asi ještě dlouhou dobu bude plnit stránky všech deníků. My se dnes na aféru dieselgate podíváme pohledem investora. Skandál pochopitelně způsobil drastický pád ceny akcií společnosti Volkswagen na burze. Od dubna, kdy se krátce cena jedné akcie VW dostala nad 250 eur, tržní hodnota firmy spadla o více než 60 procent. Aktuálně stojí jedna akcie VW méně než sto eur a zatím v podstatě každým dnem dál padá.

Akcie Volkswagenu: vývoj za posledních pět let

Další světové akcie na Peníze.cz

Panika se samozřejmě přenesla i na další automobilky a také na celý německý akciový trh. Po srpnovém výprodeji se ve druhé polovině září prohloubil pokles akcií. Hodnota německého akciového indexu DAX, složeného z třiceti největších německých veřejně obchodovatelných akciových společností, poklesla zhruba o pět procent; ze svého dubnového vrcholu index DAX ztrácí přes dvacet procent. Tak velkou korekci naposledy německý trh zažil v roce 2011, kdy tamější ekonomiku ochromila recese.

Index DAX: vývoj za posledních pět let

Zdroj: Peníze.cz

Akcie Volkswagenu poslední roky patřily k hlavním tahounům růstu německého trhu. Jak můžeme vidět na následujícím grafu, hodnota akcií VW rostla výrazně rychleji než průměr trhu (měřeno indexem DAX). Nyní je situace opačná a akcie VW táhnou německý trh dolů. „Pomáhají“ v tom i další německé automobilky Daimler a BMW. A všechno umocňují německé energetické společnosti RWE a E.ON, jejichž hodnota v září spadla na nejnižší úroveň za posledních dvacet let.

Relativní srovnání vývoje ceny akcií Volkswagen a indexu DAX

zdroj: FINEZ Investment Management

Investovat a šetřit!

Jasně, nachystat se na stáří. Dobře si vychovat hodně šikovných dětí, pořídit si byt, aby se nemusel platit nájem, a zahrádku, aby si člověk sám vypěstoval lacino dobroty.

Ale k tomu pořád investovat a šetřit.

Rádi poradíme s výběrem a pomůžeme porovnat:

Hrozba, nebo příležitost?

Nabízí se samozřejmě otázka, jestli jde o začátek dalšího velkého propadu podobně jako v letech 2007–2009, nebo už je tu teď zajímavá nákupní příležitost. Odpověď ukáže čas a platí to pro jednotlivé zmíněné akcie i trh jako celek. Nejlepší strategie je dnes něco nakoupit, ale ponechat si dostatek kapitálu na další nákupy, pokud by se propad dál prohluboval.

Pokud jde konkrétně o Volkswagen, ve hře je mnoho neznámých. Už dnes je skandál velmi rozsáhlý a zcela jistě způsobí firmě dočasně značné ztráty. Firma podváděla, nejedná se tu o nešťastnou havárii, k tomu soudy zcela jistě přihlédnou a společnost neminou velmi tučné pokuty. Dočasně klesnou tržby, protože firma nějakou dobu nebude smět prodávat některé naftové modely. Dál tu budou vysoké náklady na svolání dotčených aut a nápravu, na krizový management a už započatou restrukturalizaci firmy. Jak vysoké ztráty nakonec budou a jak ovlivní platební schopnost firmy, se těžko odhaduje. Dozorčí rada mluví i o variantě navýšení základního kapitálu, pravděpodobně emisí nových akcií, což by samozřejmě mělo negativní dopad na hodnotu těch stávajících.

Krátkodobě budou akcie VW určitě silně volatilní a nelze vyloučit, že jejich hodnota spadne ze stávající úrovně třeba o dalších třicet až padesát procent. Nicméně je velmi pravděpodobné, že Volkswagen celou aféru ustojí a za pár let bude opět útočit na pozici světové jedničky. Troufám si odhadovat, že za pět let bude hodnota firmy podobná jako před touto aférou. Proto věřím, že z dlouhodobého pohledu skýtají akcie VW dobrou nákupní příležitost, ale jak už jsem psal, nakupoval bych postupně po menších tranších, protože pád ještě nemusí být u konce.

Zajímavý potenciál skýtají také dluhopisy emitované společností Volkswagen. Poměrem výnos/riziko mě lákají dokonce více než akcie. Jejich cena poslední týdny také dramaticky poklesla. Očekává se, že ratingové agentury brzy sníží firmě úvěrové hodnocení, což může ještě dál ceny dluhopisů podlomit. Ale propad na dluhopisech už teď považuji za přehnaný. Je to rozhodně výrazně konzervativnější spekulace než u akcií, pravděpodobnost, že Volkswagen zkrachuje, je podle mého názoru maličká. Až se celá situace trochu uklidní, úrokové výnosy dluhopisů budou zase klesat zpátky, a tržní cena dluhopisů tedy poroste. Dluhopisy Volkswagenu tak na rozdíl od akcií mohou být velmi povedenou spekulací už do jednoho roku.

Koupit akcie jiné automobilky?

Nabízí se také myšlenka nakoupit akcie jiných automobilek. Negativní nálada totiž zachvacuje celé odvětví. Automobilky tak sice hlásí rekordní prodeje, ale ceny jejich akcií na burze výrazně klesají. Kupříkladu BMW i navzdory očekávanému ochlazení čínské ekonomiky zatím hlásí měsíc co měsíc prodejní rekordy. Hodnota firmy na burze se ale od dubna smrskla na dvě třetiny, tedy o víc než 30 procent. Za normálních okolností by to tedy mohla být velmi dobrá šance „levně nakoupit“.

Akcie BMW: vývoj za posledních pět let

Další světové akcie na Peníze.cz

Jan Traxler

Jan Traxler – ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

Odborník na akcie, zakladatel a ředitel společnosti FINEZ Investment Management, poskytující privátní investiční poradenství.

Publikuje pravidelně v deníku E15, v měsíčníku Finanční řízení & controlling v praxi, na Investujeme.cz, Finmagu a Peníze.cz a příležitostně v dalších médiích.

Jenomže hlavní otázka zní: Je Volkswagen jediný, kdo takhle podvádí, nebo podobné manipulace s testy dělají i jiné automobilky? Kauza určitě povede k rozsáhlému testování napříč celým trhem. A objevují se hlasy, že máslo na hlavě má ve skutečnosti nejedna automobilka.

Anketa

Jak moc vás zajímají emise, co čadí z vašeho vozu?

Pokud se ukáže, že podváděl jenom Volkswagen, poškodí to jméno firmy, zato akcie jiných automobilek by měly růst. Ale možná se dozvíme, že nějakým způsobem fixlují s emisemi a spotřebou všichni. To by naopak byla Volkswagen dobrá zpráva. Značka VW by neutrpěla takovou škodu. Pokuta by neminula i jiné automobilky. Cena jejich akcií by pravděpodobně propadla, naopak cena akcií VW by se v takovém případě mohla začít zvedat ode dna.

Nechci se pouštět do spekulací a kohokoliv dalšího obviňovat z podvodů. Jako spotřebitel jsem nikdy neměl potřebu řešit, jak moc uváděné emise souhlasí. A ani to řešit nehodlám. Stejně tak nikdy úplně nevěřím uváděné spotřebě paliva. Domnívám se, že naprosté většině řidičů je celá kauza Volkswagen ukradená, řeší to hlavně úřady a média. Jako investor mám ale obavu, že problém bude plošný a že celé odvětví automobilek čeká delší období, kdy budou v nemilosti investorů. Krátkodobě asi nečeká akcie automobilek růžové období. Pokud akcie držíte dlouhodobě, nemusíte situaci až tak řešit, za pár let všichni zapomenou a akciím se bude zase dařit. 

Smutný paradox je, že právě akcie BMW a Volkswagenu patřily posledního půl roku mezi moje favority. Ačkoliv veškeré fundamenty hovořily v jejich prospěch, nakonec z ničeho nic přijde taková kauza a všechno obrátí naruby. Alespoň mám na čem ukazovat, jak důležitá je diverzifikace rizika. I z nejlepší investice může ze dne na den být pěkný průšvih.


Umělecké úvodní foto ptačího trusu a loga automobilky: rkl_foto / Shutterstock.com

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (1 komentář)

Jan Altman | 5. 10. 2015 11:58

Já naštěstí akcie automobilek donedávna ignoroval a VW jsem začal nakupovat až minulý týden. Asi tedy ještě přikoupím a zkusím "diverzifikovat" i do BMW.
Minulý týden mi udělaly největší radost akcie Glencore - i když jsem vybral profit předčasně po 30% růstu a ony rostou i dnes. Uvidíme, co dál bude s dalšími "gambly" Rio Tinto a BHP - ale člověk nemůže mít jen fejzbůky a epply.

Co se týče VW, tak podle mne je klíčové toto:

1) Problém je hlavně v USA. Tzn. problém potencionálně má jen ten, kdo tlačil diesely do USA. A v tom VW hrálo prim. Pokud vím, diesely tam nabízí i BMW a MB, především do SUVček. Ale nejsem si jist, zda je tam nenabízí kratší dobu a tedy (převážně) již se vstřikováním močoviny. Takové Volvo podle mne v USA diesel nanebízí ani ve velkém SUV XC90. Stejně tak Ford či GM - i americká odnož Mondea se v USA prodává jen s benzínovými motory. Stejně tak odnož Insignie (buick),

2) Vliv států: na jednu stranu německá vláda VW padnout nenechá. Na druhou stranu francouzská vláda ve ve VW skandálu ráda pošťourá, aby pomohla svým (většinou problémovým) automobilkám.

3) Již od začátku (minulé?) krize se mluví o nadprodukci automobilek a o tom, že trh by vyčistil bankrot jedné až dvou velkých. Státy problém dočasně odsunuly pomocí záchran, dotací, šrotovného a dalších "systémových" opatření.
Některé automobilky problémy s odbytem (ve snaze zachovat produkci a "tržní" podíl) "řeší" tím, že ne nevýznamnou část produkce kupují samy, auta někde uskladní a za pár měsíců je prodávají jako zánovní ojetiny s velkou slevou (jisté je, že to nejde dělat donekonečna). Říkalo se to hlavně o Opelu a Fordu.
Nebo nabízejí "podezřele výhodný" operativní leasing - například Ford nabízí nové Mondeo combi diesel 180k ve výbavě titanium+výbava navíc s ceníkovou cenou 900tis za 7777Kč/měsíčně bez DPH. Vzhledem k tomu, že ten leasing obsahuje i servis, ručení a pojistku, tak dejme tomu, že za samotné auto za 2 roky klient zaplatí cca 200tis včetně DPH. Pak ho Fordu vrátí a Ford dvouleté auto prodá jako ojetinu - ovšem pochybuji, že si ojeté firemní auto po leasingu někdo koupí za 900-200. Spíše dojde ke ztrátě alespoň 100tisíc (resp. takovou slevu musela dostat leasingovka, aby byla alespoň na nule. Jenže jakou má Ford marži, nedostane se do záporu?

Tedy pokud by k vyčištění trhu a obnovení dlouhodobě udržitelných marží výrobců byl potřeba krach jedné až dvou větších automobilek, tak donedávna ve frontě na tento krach zřejmě byl na čele někdo z množiny Opel, Ford, nějaký francouz, možná ital. A dnešní otázka je, jak kauza VW s tímto pořadníkem na smrt zamíchá.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan TraxlerJan Traxler
Privátní investiční poradce a ředitel společnosti FINEZ Investment Management
Přední český expert v oblasti investování. Prosazuje férovou provizi podílem...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!