Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tesla Motors: Supernova, černá díra?

, | 18. 8. 2015

Je to pět let od chvíle, kdy Elon Musk uvedl svou Teslu na burzu. Zazářila na akciovém nebi jako málokdo. Jak ale vědí astronomové, supernova svítí chvíli, potom se z ní stává trpaslík nebo rovnou černá díra.

Tesla Motors: Supernova, černá díra?

Když vstupovala Tesla Motors v roce 2010 na burzu, nabídla investorům všechno, po čem je tak velká poptávka. Zajímavý příběh, vizi velké budoucnosti, charismatického lídra Elona Muska a „cool“ produkt v podobě Modelu S. V prospektu akciové emise firma uváděla, že hodlá plně využít „historické příležitosti“ a vytvořit společnost, která „úspěšně komercializuje elektrická vozidla, aniž by dělala kompromisy v dojezdu, výkonu či designu“. Vzkaz byl jasný – přesedněte na zelenou, a ještě na tom pořádně vydělejte.

Přestože elektromobily nejsou žádným novým, převratným vynálezem, příběh zaujal. Alespoň soudě podle vývoje ceny akcie. V posledních třech letech cena vzrostla zhruba o sedm set procent. Jen v roce 2013 přidala přes tři sta procent. Fakt ale je, že mnoho investorů akcie kupovalo až v době, kdy jedna stála už hodně přes dvě stě dolarů (cena akcie k 14. srpnu činila 243 dolarů).

Vývoj ceny akcií Tesla Motors na burze NASDAQ

Zdroj: Tesla Motors

Martin Tománek

Investiční poradce a externí spolupracovník Partners Financial Services. Věnuje se sestavování portfolií pro bonitní klientelu a školení v oblasti investic. Sledovat ho můžete rovněž na jeho blogu.

Aleš Kalup

Doktorand na Katedře fyzikální chemie a teorie technologických procesů Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava

Obecně platí, že investorům většinou nechybí schopnost představit si, jak krásně by mohlo být, nejsou ale už tak připravení čelit nepřikrášlené realitě. Cena akcie Tesla je tak vysoko, že v následujících letech musí dojít k raketovému růstu zisků, aby byla ospravedlnitelná. Jen dodejme, že firma je stále ve ztrátě. Pro zajímavost jedno srovnání. Tesla Motors prodala v roce 2014 přibližně 35 tisíc vozů a má tržní kapitalizaci zhruba 30 miliard dolarů. Daimler prodal 2,5 milionu vozidel (z toho 1,72 milionů vozů Mercedes-Benz) a má tržní kapitalizaci necelých sto miliard dolarů. Je evidentní, že cena akcie Tesly v sobě zahrnuje pořádnou dávku optimismu a velká očekávání budoucího růstu.

Ambiciózní plány

Tesla má velké plány. Počínaje rokem 2020 chce být v černých číslech a má v plánu vyrábět půl milionu vozů ročně. Pokud by se to podařilo, vzrostla by produkce aut o 1400 procent (!) během pěti let. Inteligentní investor se může ptát, jestli bude pro ten půlmilion aut taky poptávka – Tesla totiž není jediná, kdo vyrábí elektromobily.

A ještě jedna, možná trochu kacířská otázka. Je možné, že se Tesla do zisku vůbec nedostane? V cestě má totiž nemalé překážky. Pojďme se podívat na tu nepřikrášlenou realitu.

Zadlužení Tesly

V milionech dolarů

Zvětšíte klikem. Zdroj dat: Morningstar

Zpátky na zem

Fakt je, že firma zatím kumuluje jen samé ztráty. Ve druhém kvartálu letošního roku oznámila Tesla čistou ztrátu ve výši 184 milionů dolarů, což je ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zhruba trojnásobné číslo. Příjmy vzrostly na 955 milionů oproti 769 milionům minulý rok (Q2). V celém prvním pololetí 2015 firma prodala 21 600 vozů. Elon Musk před pár dny řekl, že firma zřejmě nesplní plán prodat v letošním roce 55 tisíc aut. Zároveň uvedl, že prodeje opožděného Modelu X se mohou rozjet pomaleji, než se očekávalo. 

Přitom existuje jedna věc, která roste svižně – zadlužení. Pokud se podíváme na D/E, tedy poměr půjčených peněz a vlastních prostředků, zjistíme, že Tesla má mnohem agresivnější kapitálovou strukturu než velké zavedené automobilky. Otázka tedy je, jestli je zadlužení Tesly vůbec udržitelné.

Anketa

Lákal by vás elektromobil?

Konkurence nespí

Investoři by si měli taky položit otázku, jestli má Tesla dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu. Zvlášť, když se zbavila svých patentů. Jistě nelze čekat, že konkurenční automobilky přenechají Tesle segment elektromobilů naprosto bez boje. Tesla vážnou konkurenci bezesporu má a konkurenční boj v poslední době sílí. Když se podíváme na americký trh, mají kromě Tesly výrazný úspěch automobilky Nissan (model Leaf) a BMW (model i3). Mnozí zákazníci navíc kvůli mnohem vyššímu dojezdu sáhnou po hybridním automobilu, takže počítat musíme také s Chevroletem (Volt), Fordem (Fusion a C-Max Energi) nebo třeba Toyotou (Prius Plug In).

Důležitá je rovněž cena. Zatímco Tesla Model S se prodává zhruba od 70 000 dolarů, cena konkurenčního Nissanu Leaf začíná na 22 000. Jistě, nelze srovnávat luxusní Model S s malým Nissanem Leaf. Nicméně zákazník přemýšlející nad koupí elektromobilu se určitě bude rozhodovat, jestli skutečně potřebuje luxusní auto, nebo mnohem levnější alternativu. Alternativu, která sice nevypadá tak úžasně, ale splní svůj účel.

Mimochodem, viděli jste už čínskou kopii Modelu S, elektromobil Youxia X? V dnešním globalizovaném světě se zkrátka technologie šíří velmi rychle. A Číňané jsou obzvláště rychlí. Může to být právě tvrdý konkurenční boj, který nakonec povede k mnohem nižším ziskům Tesly, a tedy ke zklamání investorů. Velké zavedené automobilky mají navíc oproti Tesle výhodu v tom, že nespoléhají pouze na elektromobily.

Baterie, baterie, baterie

Potom je tady otázka praktičnosti elektromobilů, která hodně souvisí s bateriemi. Model S má aktuálně dojezd zhruba 400 kilometrů. Poté musíte baterie nabít. Vzhledem k tomu, že se jedná o lithium-iontové akumulátory, měli byste je nabíjet plně. V opačném případě se bude celkem rychle snižovat kapacita baterií. Jde o takzvaný paměťový efekt, který známe například u notebooků.

Se správnou rychlonabíječkou můžete baterii nabít na 80 procent kapacity za patnáct nebo dvacet minut. To se sice blíží času, který na benzince stráví auto se spalovacím motorem, jenže 80 procent není plně nabito… Rychlonabíječky tedy nenabízejí ideální řešení.

Z obyčejné zásuvky budete Teslu S dobíjet celou noc, při použití rychlodobíjecí stanice se dostanete na necelou hodinu a půl. Záleží tedy na použitém zdroji elektřiny. Pořád jde ale o vůz spíše na dojíždění a popojíždění než na cesty, což ho v očích mnoha spotřebitelů bude diskvalifikovat.

Tesla model S ukazuje přední kufřík. Ten má sto padesát litrů. Celkem může tento model nabídnout až 850 litrů zavazadlového prostoru. Foto Jia Li / Shutterstock.com

Postupně se sice zvyšuje dojezd elektromobilů, nicméně nejde to nijak závratným tempem a uživatel musí počítat s tím, že baterie zabírají mnoho místa. Na zavazadla už moc prostoru nezbývá. Kdo viděl kufr Modelu S, ví své. Samozřejmě nejde zdaleka jen o problém Tesly. Jde o charakteristiku obecně – zkrátka na velké nákupy a rodinné dovolené u moře elektromobily nejsou.

Tesle nicméně nemůžeme upřít nesporné úspěchy. Firma investuje mnoho peněz do výzkumu a inovací. V nevadské poušti buduje obrovskou továrnu na výrobu baterií, takzvanou Gigafactory. Jde o impozantní projekt, díky kterému bude vyrábět baterie o poznání efektivněji a levněji. Nové baterie budou díky novým materiálům lehčí a odolnější. Neustále se také zvyšuje kapacita. Je samozřejmě dost možné, že za pár let bude některý z nových modelů udávat dojezd, který bude podobný dojezdu automobilu s benzinovým motorem. I tak to ale bude papírový dojezd, který bude silně ovlivňován využíváním elektrických spotřebičů. Takže pane řidiči, ať vás ani nenapadne zapínat klimatizaci, rádio, nebo GPS. Potom tam možná dojedete bez nabíjení.

Ukaž zisky, Elone

Vraťme se zpět k akciím Tesly. Co může investor čekat? Patrně cokoli, kolem firmy je totiž velká míra nejistoty. Cena akcie v posledních letech raketově vzrostla a teď jsou na řadě zisky. Firma je zadlužená, má historii ztrát a je opravdu velká otázka, kdy a do jaké míry se dostane do černých čísel. Nemusíme asi říkat, že o zisky jde investorům především. Všechno ostatní je pouhá konverzace. Pokud budou zisky mnohem nižší, než se čekalo, nebo se dokonce nedostaví vůbec, půjde cena akcie volným pádem dolů. Samozřejmě nelze vyloučit optimistický scénář rychlého růstu zisků počínaje rokem 2020. Třeba má Elon Musk v rukávu nějaké pořádné eso. Každopádně současná cena akcie je podle našeho názoru absurdní. 


Na úvodním obrázku Tesla S na dobíjecí stanici Tesla Supercharger. Foto Taina Sohlman / Shutterstock.com

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Petr B | 18. 8. 2015 22:34

Vážený pane Tománku a pane Kalupe,

po přečtení Vašeho názoru na vývoj akcií Tesly si dovolím reagovat spíše na technické části článku, než ty hypotetické / finanční.

Předem si dovoluji napsat, že jsem od března velmi šťastným majitelem Tesly a je velmi nepravděpodobné, že bych přesedlal zpět na benzínové nebo dieslové motory. Nejsem (alespoň ne přímo) majitelem jediné akcie, protože akciovému trhu prostě nerozumím (respektive nejsem v životě hazardér).

Každý, kdo se dlouhodobě zajímá o Elona Muska ví, že termíny nejsou jeho silná stránka. Co je však jeho silná stránka je dotahovat věci do konce (byť ne všechny jeho projekty se zdařily). Ale příslový zní Without action is no reaction.

Ve Vašem článku srovnáváte ceny jiných elektromobilů, ale již neuvádíte, že tyto jsou schopny dojet stěží z Liberce na kraj Prahy, přičemž s Teslou dojedete z Liberce 50km za Rozvadov na první Supercharger. Ale rozumím tomu, že konkurence nespí, což je pro mě dobře, protože pohodlně cestovat na elektřinu vyrobenou (alespoň z nějaké části) z domácí solární elektrárny musí každého jedině potěšit. Pokud se tedy bude zákazník rozhodovat o koupi elektromobilu, nebude cena jediným kritériem. Dojezd bude vždy tím druhým, v mnoha případech dokonce tím prvním. V současné době žádný elektromobil nedokáže nabídnout to, co Tesla. Evropskou vzdálenost 1000km překonávám jen o 2 hodiny déle než s dieslovým vozem (cena za energie je v takovém případě 130,- Kč - cesta na první Supercharger)

Informace o velikosti zavazadlového prostoru jste již napravili. Dále zmiňujete, že automobil není vhodný na velké nákupy a rodinné dovolené. Zajímalo by mě proč? Kufr je dostatečně veliký, příprava na příčníky pro upevnění rakve existuje. A co víc? Snad jen tažné zařízení na pohodlné umístění kol chybí. Již několikrát jsem využil sedmé sedačky v kufru (pro děti do 36kg), které dovolily dojet dvěma rodinám několik desítek kilometrů na koupaliště, či za jiným společným zážitkem. Pro nás všechny to byla vždy velmi příjemná cesta a děti v kufru si ji vážně užívaly.

Dále si myslím, že byste měli hovořit o provozních nákladech tohoto automobilu. V mém podání (najeto 21 000 km), kde odhadem 2/5 dobíjeny zdarma a 3/5 doma je cena za ujetý km (cena energií) cca 0,2 koruny.

Informace o tom, zda budete nebo nebudete topit nebo klimatizovat, abyste dojeli je naprosto zcestná. Tyto aspekty (stejně jako vyhřívání sedaček) jsou při provozu zcela irelevantní. Dojezd vám omezuje rychlá jízda (a samozřejmě vertikální profil cesty) a to velmi drasticky. Při 115km/h jste schopni dojet až k 500km na jedno dobití. Při 220 km/h najedete pravděpodobně 100km. To jsou mé subjektivní odhady. Při 130 km/h ujedete cca 350 km. Kapacita mých baterií je 85kWh. Dnes je k dispozici již 90kWh. Tedy o cca 6-7% více.

Baterie - Tesla NEDOPORUČUJE nabíjet baterie naplno. Ideální nabití je 50-90%. Takže Vaše zmínka o paměťovém efektu se zřejmě nezakládá na pravdě. Nejsem specialista na baterie, ale věřím, že lidé z Tesly ano.

Píšete, že z rychlodobíjecí stanice se na plnou baterii dostanete za hodinu a půl. realita je maximálně 70 minut. Ale do plné nikdy nedobíjíte. Doma nabíjím (pokud cestuji) 4-5h přes noc (v levném tarifu). 3 fáze 16A. Na Superchargerech jsem stál maximálně 40 minut (když byl další supercharger cca 230km daleko)

Dále byste neměli opomenout několik specifik, které se liší od obyčejných aut.
1) Velký display s internetem po celém světě s mobilní aplikací, která ovládá Váš vůz (a věřím, že bude lepší a lepší)
2) Možnost poslouchat internetová rádia (tedy kdekoliv ve světě poslouchat oblíbenou českou stanici). Zde jsem překvapen z kvality poslechu (na ujetých 1000km jsem měl cca 15 několikavteřinových výpadků. Přenos rádia i po Edge funguje. Samozřejmě záleží na tom kde jedete. (Můj příklad je cesta Rozvadov - Frankfurt - Aachen - Brussel)
3) Upgrady SW vybavení. Koupíte si vůz, který se v průběhu času zdokonaluje. Když jsem já kupoval Model S, nebylo k dispozici hlídání slepého úhlu. Po upgradu systému je již k dispozici. Nyní každý majitel Modelu S čeká na automatické hlídání vozu v pruhu. Tedy pokud se náhodou na dálnici rozhodnete vyjet z pruhu, Tesla Vás nenásilně sama vrátí zpět. Mimo veřejné komunikace budete moci vozidlo ovládat pomocí mobilu. Předpokládám, že si samo otevře vrata (Home link je již implementován) a dle naučeného postupu zajede do garáže.
4) Neuvěřitelné zrychlení Tesly, která do 100km/h uteče téměř komukoli (určitě vozům ve stejné cenové relaci)
5) Rychlost nabíjení na Superchargerech - Cca za 20 minut máte nabito 50% baterie. Většinou tedy dojezd na další Supercharger vzdálený 150km.
6) Google navigace s online informacemi o provozu (stejné jako na maps.google.com). Díky této navigaci jsem ušetřil již minimálně 4h v kolonách.

Na závěr znovu dodávám, že nevím, co bude s vývojem akcií, ale na Model S nenechám dopustit. Kdybyste se měli zeptat na negativa Modelu S? Dojezd to v žádném případě není. Vadí mi nepohodlné sedačky pro spolujezdce (špatně se na nich spí). Absence softclose a chlazení sedaček. Mechanické zpracování karoserie se s německými vozy bohužel nedá rovnat. Není to auto světa, ale je to auto, ve kterém mě po mnoha letech opět baví jezdit.

+2
+
-

Další příspěvky v diskuzi (53 komentářů)

Tom JJ | 24. 9. 2015 10:47

Teslu Elona Muska by som radil k Applu Steva Jobsa, nie vzdy to bolo ruzove...Kazdopadne je to vizionar a dotahuje veci dokonca. A z rakuskej skoly investovania viem jedno, nikdy nevieme, co bude:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr B | 18. 8. 2015 22:34

Vážený pane Tománku a pane Kalupe,

po přečtení Vašeho názoru na vývoj akcií Tesly si dovolím reagovat spíše na technické části článku, než ty hypotetické / finanční.

Předem si dovoluji napsat, že jsem od března velmi šťastným majitelem Tesly a je velmi nepravděpodobné, že bych přesedlal zpět na benzínové nebo dieslové motory. Nejsem (alespoň ne přímo) majitelem jediné akcie, protože akciovému trhu prostě nerozumím (respektive nejsem v životě hazardér).

Každý, kdo se dlouhodobě zajímá o Elona Muska ví, že termíny nejsou jeho silná stránka. Co je však jeho silná stránka je dotahovat věci do konce (byť ne všechny jeho projekty se zdařily). Ale příslový zní Without action is no reaction.

Ve Vašem článku srovnáváte ceny jiných elektromobilů, ale již neuvádíte, že tyto jsou schopny dojet stěží z Liberce na kraj Prahy, přičemž s Teslou dojedete z Liberce 50km za Rozvadov na první Supercharger. Ale rozumím tomu, že konkurence nespí, což je pro mě dobře, protože pohodlně cestovat na elektřinu vyrobenou (alespoň z nějaké části) z domácí solární elektrárny musí každého jedině potěšit. Pokud se tedy bude zákazník rozhodovat o koupi elektromobilu, nebude cena jediným kritériem. Dojezd bude vždy tím druhým, v mnoha případech dokonce tím prvním. V současné době žádný elektromobil nedokáže nabídnout to, co Tesla. Evropskou vzdálenost 1000km překonávám jen o 2 hodiny déle než s dieslovým vozem (cena za energie je v takovém případě 130,- Kč - cesta na první Supercharger)

Informace o velikosti zavazadlového prostoru jste již napravili. Dále zmiňujete, že automobil není vhodný na velké nákupy a rodinné dovolené. Zajímalo by mě proč? Kufr je dostatečně veliký, příprava na příčníky pro upevnění rakve existuje. A co víc? Snad jen tažné zařízení na pohodlné umístění kol chybí. Již několikrát jsem využil sedmé sedačky v kufru (pro děti do 36kg), které dovolily dojet dvěma rodinám několik desítek kilometrů na koupaliště, či za jiným společným zážitkem. Pro nás všechny to byla vždy velmi příjemná cesta a děti v kufru si ji vážně užívaly.

Dále si myslím, že byste měli hovořit o provozních nákladech tohoto automobilu. V mém podání (najeto 21 000 km), kde odhadem 2/5 dobíjeny zdarma a 3/5 doma je cena za ujetý km (cena energií) cca 0,2 koruny.

Informace o tom, zda budete nebo nebudete topit nebo klimatizovat, abyste dojeli je naprosto zcestná. Tyto aspekty (stejně jako vyhřívání sedaček) jsou při provozu zcela irelevantní. Dojezd vám omezuje rychlá jízda (a samozřejmě vertikální profil cesty) a to velmi drasticky. Při 115km/h jste schopni dojet až k 500km na jedno dobití. Při 220 km/h najedete pravděpodobně 100km. To jsou mé subjektivní odhady. Při 130 km/h ujedete cca 350 km. Kapacita mých baterií je 85kWh. Dnes je k dispozici již 90kWh. Tedy o cca 6-7% více.

Baterie - Tesla NEDOPORUČUJE nabíjet baterie naplno. Ideální nabití je 50-90%. Takže Vaše zmínka o paměťovém efektu se zřejmě nezakládá na pravdě. Nejsem specialista na baterie, ale věřím, že lidé z Tesly ano.

Píšete, že z rychlodobíjecí stanice se na plnou baterii dostanete za hodinu a půl. realita je maximálně 70 minut. Ale do plné nikdy nedobíjíte. Doma nabíjím (pokud cestuji) 4-5h přes noc (v levném tarifu). 3 fáze 16A. Na Superchargerech jsem stál maximálně 40 minut (když byl další supercharger cca 230km daleko)

Dále byste neměli opomenout několik specifik, které se liší od obyčejných aut.
1) Velký display s internetem po celém světě s mobilní aplikací, která ovládá Váš vůz (a věřím, že bude lepší a lepší)
2) Možnost poslouchat internetová rádia (tedy kdekoliv ve světě poslouchat oblíbenou českou stanici). Zde jsem překvapen z kvality poslechu (na ujetých 1000km jsem měl cca 15 několikavteřinových výpadků. Přenos rádia i po Edge funguje. Samozřejmě záleží na tom kde jedete. (Můj příklad je cesta Rozvadov - Frankfurt - Aachen - Brussel)
3) Upgrady SW vybavení. Koupíte si vůz, který se v průběhu času zdokonaluje. Když jsem já kupoval Model S, nebylo k dispozici hlídání slepého úhlu. Po upgradu systému je již k dispozici. Nyní každý majitel Modelu S čeká na automatické hlídání vozu v pruhu. Tedy pokud se náhodou na dálnici rozhodnete vyjet z pruhu, Tesla Vás nenásilně sama vrátí zpět. Mimo veřejné komunikace budete moci vozidlo ovládat pomocí mobilu. Předpokládám, že si samo otevře vrata (Home link je již implementován) a dle naučeného postupu zajede do garáže.
4) Neuvěřitelné zrychlení Tesly, která do 100km/h uteče téměř komukoli (určitě vozům ve stejné cenové relaci)
5) Rychlost nabíjení na Superchargerech - Cca za 20 minut máte nabito 50% baterie. Většinou tedy dojezd na další Supercharger vzdálený 150km.
6) Google navigace s online informacemi o provozu (stejné jako na maps.google.com). Díky této navigaci jsem ušetřil již minimálně 4h v kolonách.

Na závěr znovu dodávám, že nevím, co bude s vývojem akcií, ale na Model S nenechám dopustit. Kdybyste se měli zeptat na negativa Modelu S? Dojezd to v žádném případě není. Vadí mi nepohodlné sedačky pro spolujezdce (špatně se na nich spí). Absence softclose a chlazení sedaček. Mechanické zpracování karoserie se s německými vozy bohužel nedá rovnat. Není to auto světa, ale je to auto, ve kterém mě po mnoha letech opět baví jezdit.
+2
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 23:40
reakce na Petr B | 18. 8. 2015 22:34

K ceně za ujetý km je třeba připočítat cenu za amortizaci baterií.

Zkoušel jste třeba změřit pokles kapacity v čase? Vydat se někam s plně nabitými bateriemi, zaznamenat si stav baterie na konci, a porovnat si tyto údaje se stavem baterie na stejné trase před rokem?

Typická ztráta Li-Ion činí 5–20% ročně. 5% ročně platí pro nevyužívané baterie skladované za ideálních podmínek a v ideálním stavu částečného nabití. Čím méně ideální jsou tepelné podmínky při nabíjení (škodí přílišné teplo i přílišný chlad), a čím více se baterie vybíjí k minimu, čím více se baterie při provozu zahřívá (např. při rychlonabíjení), tím rychleji klesá kapacita.

Plné nabití je problematické z jiného důvodu: nabíječ musí přepnout z nabíjení konstantním proudem do nabíjení konstantním napětím, a nabíjení probíhá pomaleji. Navíc musí elektronika přesně detekovat okamžik, kdy je baterie plně nabitá, jinak by hrozilo přehřátí a poškození článku.

Nejlevnější cestou k nové baterii je předplatné. Pro novou 85kWh baterii pro model S je to v přepočtu 300000Kč zaplacených navíc v době koupě vozu.

4) Konstantní kroutivý moment v celém rozsahu otáček je silnou vlastností elektromotorů.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr B | 19. 8. 2015 08:25
reakce na Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 23:40

Citace - Stanislav Brabec / 18.08.2015 23:40

K ceně za ujetý km je třeba připočítat cenu za amortizaci baterií.


Pokud bychom chtěli počítat i cenu za amortizaci baterií, pak bychom již museli srovnávat veškeré náklady na provoz a pořízení vozu v určitém horizontu let. Zde je však několik neznámých. Jaká bude cena vozu po této době, jaká bude degradace baterií a jaký bude obecně stav tohoto relativně nového automobilu. Předchozí automobil v o něco málo nižší pořizovací hodnotě jsem po 6 letech prodal za 15% ceny vozu. Pokud by za 6 let byla degradace baterií 30% (viz. níže), dojezd by byl stále 245km. To je dnes 2x tolik, co stojí jiný elektromobil za milion korun navíc s možností dobíjení na superchargerech zdarma. Nejsem vědma, ale myslím si, že prodejní cena bude minimálně 30% ceny pořizovací. Dále bychom museli pro srovnání uvádět náklady na provoz (mimo energií). Ročně najedu přes 50 000 km. U dieslového automobilu to pro mě byly téměř dvě prohlídky spojené s výměnou olejů (každá myslím za cca 16 000 korun). U Tesly je doporučený servis 1x ročně bez počtu najetých km a stojí 500 EUR (v případě předplacení, jinak 600 EUR). Dále jsou u dieslových a benzínových aut třeba výměny rozvodů, brzdového obložení, atp. Které u Tesly třeba nejsou. Tím, že v Tesle brzdy téměř nepoužíváte vydrží obložení mnoho desítek tisíc km. V servisu mi pán říkal, že viděl Teslu s najetými 70 000km s prvním obložením, které bylo jako nové.

Vždy záleží na úhlu pohledu a na výpočtu. Já tvrdím, že toto auto si nemůžete kupovat, abyste ušetřili. Ušetříte se Škodou Fabií nebo Octavií, což je perfektní vůz, který vás také spolehlivě doveze kam potřebujete.



Mám vůz jen 3 měsíce, což je ještě krátká doba. Tesla dává na baterie záruku 8 let bez ohledu na množství ujetých km. Sama přiznává, že denní nabíjení na Superchargerech není správné a obesílá dopisem každého, kdo jich zneužívá a tím ničí baterie. Jistou degradaci vidím. Když jsem na začátku nabil vůz naplno, ukazoval myslím 405km dojezd (nějaký typický). Dnes ukazuje 398km. Co jsem prozatím zjistil, degradace baterií by neměla klesnout pod 5% za rok. Pokud se tak stane, měl byste mít nárok na nové baterie v rámci záruky. Já se snažím baterie šetřit. Na CHAdeMO nabíječkách nabíjím jen pokud musím. Jinak si vybírám 16A a 32A dobíjecí stanice se střídavým proudem.



S tím souhlasím. Jak jsem psal. Pokles pod 70% do 8 let znamená automatickou výměnu baterií. Teplotám se Tesla brání tak, že je ve velkých mrazech umí předehřát a ve velkých vedrech je chladí (i když nejezdíte). Ale samozřejmě tyto operace berou bateriím energii, pokud zrovna nejste na nabíječce. Já mám doma automobil vždy k nabíječce připojený.



Pokud je mi známo, k úplnému nabití nikdy nedojde, protože stále roste odpor baterie. Tedy se ke 100% nabití vlastně nekonečně přibližujete. Jinak Tesla ukazuje nabíjecí proud a napětí, které do baterií teče. Na Superchargeru u vybitých baterek je to cca 360V DC a 330A. Postupně se hodnota proudu snižuje. U 80% nabití je již "jen" do 100A a postupně stále klesá.




Takovou nabídku jsem nikde neviděl, ani o ní neslyšel. Mám jen předplacený servis na 4 roky provozu.



Ano, rozjezdy jsou brutální. Jen je mi líto těch pneumatik.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xXx | 19. 8. 2015 09:58
reakce na Petr B | 19. 8. 2015 08:25

Ano, přesně toto si spočítejme.
Totální náklady na provoz:
- Tesla versus třeba Audi A6 3.0 TDI Avant (připadně i variantu s provozem na bionaftu)
- Pořizovací cenu
- Také prodejní cenu po třech letech
- Velikost kufru
- Kvalitu zpracování
- Možnost příplatkových výbav
- Tesla akceleruje jako supersport, kdo to ocení a využije, je to pro něj výhoda. Ale mnoha lidem V6 TDI s automatem docela stačí.

Odmysleme si pozlátko, které lze lehce dohnat: infotainment s velkými displeji, internetovou konektivitou, atd... vám do A6 udělají v každé AutoHiFi dílně. A předplacenou SIM kartu s jednotným tarifem na telefonování i data pro cenou EU lze v mnoha západních zemích pořídit za levný peníz (já sám mám v druhém SIM slotu takto výhodnou kartu od španělského operátora).

Tesla je určitě novátorský počin. Je samozřejmě na zvážení každého, zda si koupí jejich auto či jejich akcie. Při současných cenových hladinách zatím ale nekoupím ani jedno.
U těch aut je na tvrdých datech docela zřejmé, kolik lidí dnes dává přednost Tesle a kolik klasickým spalovacím motorům. Kdyby Tesla opravdu byla takové terno, prodeje by vypadaly jinak. A ekonomické výsledky firmy taktéž. Například v takovém operativním leasingu se vám náklady hezky dostanou do SROVNATELNÝCH MĚSÍČNÍCH částek. Takže to někdo můžete zkusit vyčíslit (veškeré náklady rozpočítat na měsíc). A pak je porovnat u obou vozů :
+ leasingová splátka (už po odečtení toho, za kolik si leasingová firma myslí, že to pak prodá)
+ náklady na palivo
+ další náklady na provoz a údržbu
+ pojistky a další poplatky
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr B | 21. 8. 2015 14:01
reakce na xXx | 19. 8. 2015 09:58

Nerozumím, proč bych měl finančně tato dvě auta srovnávat. Jednak ne vše se dá přepočítávát na peníze, druhak nevidím důvod, proč to srovnávat s A6. Pokud bych měl srovnávat srovnatelnější, pak bych srovnával s Audi S6, kde se výkony motorů dají býti srovnatelnější. Ale elektromobil je stejně tak rozdílný od aut se spalovacími motory jako jsou třeba jablka a hrušky. Koupíte si jablko, protože je levnější než hruška, byť máte raději hrušky?

Nerozumím, proč je třeba vždy vše srovnávat. Možná nějaká česká vlastnost. S Teslou je prostě radost jezdit a to se velmi těžce vyčísluje. A v současném světě, který bojuje se skleníkovými plyny mě hřeje i pocit, že planetu zasírám výrazně méně. Studie říkají, že i kdyby veškerá vyrobená elektrická energie pocházela z uhelných elektráren, stále je produkce CO2 na polovině toho, co spalovací motory. A to je pane xXx k nezaplacení!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 21. 8. 2015 15:23
reakce na Petr B | 21. 8. 2015 14:01

Ekologie? CO2? To jste trochu vedle! Na výrobu Li-Ion baterií do jednoho auta je potřeba vytěžit a zpracovat řádově 1000 tun horniny (běžná koncentrace lithia v rudě se pohybuje kolem 0,1%). A v jaké formě je lithium v rudě obsaženo? Většinou jako sloučenina vody, CO2 a lithia – uhličitan lithný. Jenom samotná redukce lithia z uhličitanu lithného tak uvolní do ovzduší řádově tunu CO2, tedy tolik, co benzinové auto na několika tisících kilometrech.

Ekologisté se často dívají jen na poslední článek řetězu, a snaží se „chránit přírodu“ právě tam, protože je to nejviditelnější, a nejlépe se to prodává do médií.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr B | 18. 8. 2015 23:13
reakce na Petr B | 18. 8. 2015 22:34

Omlouvám se za hrubku ve slově přísloví. Prosím editora o opravu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Autoři článku | 18. 8. 2015 21:53

Dobrý den,
děkujeme za diskusi, ještě pár poznámek. Nejprve k paměťovému efektu. Faktem je, že všechny baterie mají paměťový efekt, otázkou je jen velikost tohoto efektu. Toho si je vědoma i Tesla. Je pravda, že na svých stránkách (http://my.teslamotors.com/roa dster/technology/battery)zdůrazňuje, že Li-ion baterie nemají paměťový efekt, nicméně to je nutné brát s rezervou. Ostatně Coca-Cola také nikdy neřekne, že sladké nápoje způsobují obezitu.

Tvrzení Tesly v překladu znamená, že tento efekt je velmi malý, dost možná pro běžného uživatele nerozeznatelný od jiných vlivů (mechanické poškození, nižší kvalita výrobku, opotřebení).

Li-ion a Li-pol baterie jsou dvě velmi podobné kategorie baterií, s podobnými výhodami i nedostatky. Nevýhoda spočívá v postupné ztrátě kapacity, zvláště při nešetrném zacházení. Nejvíce vadí vysoké teploty a rychlonabíjení. Zdá se, že Li-pol baterie rychlonabíjením trpí o něco více. Na druhé straně mají oproti Li-ion bateriím větší hustotu uložené energie (běžně více než 300 Wh/kg) a nižší paměťový efekt.

Myslíme si, že Tesla ve svých autech bude používat (možná i používá) Li-pol baterie – tím se shodujeme s některými uživateli. Na druhé straně Tesla vždy uvádí Li-ion baterie. Nevíme to tedy na 100 %. Dostupné informace jsou neúplné a občas protichůdné.

Dalším zajímavým postřehem je výbuch těchto baterií. Tesla si je tohoto rizika vědoma a udělala opatření. I tak je ale jasné, že Model S není tank, nějakou fatální nehodu nelze samozřejmě vyloučit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

mmme | 19. 8. 2015 06:17
reakce na Autoři článku | 18. 8. 2015 21:53

Bohapustá demagogie. Prostě píšete v článku nesmysly (ohledně baterií) a ani nemáte koule to přiznat a opravit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 19:00

Problémem rychlonabíjení Li-Po baterií není paměťový efekt, ale postupná ztráta kapacity.

Rychlonabíjení Li-Po výrazně zkracuje jejich životnost, proto výrobci doporučují používat standardní pomalé nabíjení.

Existují sice baterie, které je možné zcela nabít za desítky minut bez výrazného zkrácení životnosti, ale ty jsou zase větší a těžší. Tesla je tedy v technologických kleštích: nabíjení lze zrychlit za cenu zkrácení životnosti nebo za cenu zkrácení dojezdu.

Leckdo si myslí, že Tesla vlastní nějaký zázračný recept na elektromobil. Jenže tomu tak není. Její první komerční vůz byl osazen 6831 články baterií do notebooku, oblíbených 18650.

Ani dnes nemá Tesla v rukávu žádnou lepší technologii, než to, co koupíte v každé prodejně baterií.

Li-Po baterie za posledních 10 let sice ušly kus cesty, a nejlepší dnešní Li-Po baterie jsou schopny dodat 400 Wh/kg, jenže benzín či nafta dokáží dodat více než 12000 Wh/kg! (A dnes vyvíjené Li2S údajně budou schopny dodat 1500Wh/kg.)

Uvolnění patentního portfolia není žádný strašný počin. Je celkem známo, že patenty výrazně zpomalují vývoj a nasazení nových technologií. A ty Tesla zoufale potřebuje. V IT branži podobný krok udělalo mnoho firem, a vývoj nových technologií to většinou uspíšilo.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Gabriel Pleska | 18. 8. 2015 15:18

Vážení čtenáři, nesmysl se zavazadlovým prostorem jsme uvedli na pravou míru, omlouváme se. Pokud jde o baterie, měli by večer přidat svůj komentář autoři.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

DenisK | 18. 8. 2015 11:09

Rád bych uvedl pár mých osobních zkušeností:
Akcie jsem nakoupil za cca 130$ a prodal o rok a něco později za 230$. Přiživit na trendu se tedy dalo. Musím ale dát autorovi za pravdu, že dnešní cena je překoupená a neodpovídá současným výnosům firmy (včera jsem někde zahlédl článek, že Tesla prodělává na každém prodaném autě 4000$.) O budoucích výnosech se dá maximálně věštit z křišťálové koule.
Uvažuji o nákupu, pokud by cena spadla zpět někam ke 120$, ovšem pouze za předpokladu černých čísel.
Ve voze jsem i seděl a viděl přední i zadní!! kufr. Zavazadel pojme dost. Autor vozidlo viděl asi jen na obrázku. Za poslední týden jsem v našem městečku potkal Teslu dvakrát.
Vím i o malém českém servisu, kde stojí dvě lehce havarované americké Tesly a čekají na zájemce.
Taky bych asi přirovnal trh s čistě bateriovými auty k situaci před sto lety. Jde jen o to, zda z Tesly bude novodobý Ford, či zanikne jako Deusenberg (jež mimochodem taky pojmenovával vozy Model ...).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zlý Jabko | 18. 8. 2015 10:03

Tesla je jedním z těch projektů, na které se za sto let bude ukazovat v učebnicích s poznámkami "tímhle to začalo." Samotný koncept přepisuje mocenské rozložení - hegemonie benzíňáků může skončit, a tím i relativně velká část naftařského průmyslu. Pokud se to všechno rozjede, tak státy nebudou mít jinou možnost a budou dotlačeny stoupajícím množstvím elektromobilů ke stavbě většího množství elektráren, nejlépe jaderných. Ano, zvedne se cena elektřiny, nicméně se nebude více platit šílené DPH na pohonných hmotách. Tepelné elektrárny jsou obsolentní už teď, co teprve za deset dvacet let. Všechno je tedy na docela dobré cestě. Klika, že jsme s rodinkou tehdy ty akcie coby scifitechnologičtí fandové koupili, vidím to růžově :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 18:28
reakce na Zlý Jabko | 18. 8. 2015 10:03

Na to přišla Tesla pozdě. O 170 let.

A když mluvíte o klice. Od té doby, co spalovací motory nepotřebují na start kliku, sláva a prodejnost elektromobilů jen pohasíná. Už přes 110 let.

I přes obrovskou snahu politiků to změnit. Změnit to totiž mohou jen nové vynálezy na poli baterií. Ty sice přicházejí, ale vývoj spalovacích motorů také neustal.

Považte: S jediným litrem nafty ujede běžný komerční spalovací motor 20km, speciál i více než 1000km. Na to elektromobil potřebuje desítky kilogramů drahých článků.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bambíno | 18. 8. 2015 12:37
reakce na Zlý Jabko | 18. 8. 2015 10:03

šílená na tom není ani tak DPH, jako spíš spotřební daň.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 18. 8. 2015 11:55
reakce na Zlý Jabko | 18. 8. 2015 10:03

No jednak je otázka, zda je tou budoucností bateriové auto, vodíkové auto, nebo něco úplně jiného - podle mne ani jedna z těchto koncepcí se nestane masovou v nejbližších letech, nepřekoná onen práh "critical mass" a vzhledem k překotnému vývoji se tedy může ukázat i něco jiného. Jak superrevolučního, tak i něco relativně "zpátečnického", ale levného a lehčeji zaveditelného - třeba břidlicový plyn a osvědčený spalovací motor (případně hybridní verze téhož, případně malý generátor el.energie hnaný plynovou turbínkou + baterie či velkokapacitní kondenzátor).

Problém je v tom, že se v celé oblasti velmi angažují státy. Na jednu stranu se cpou miliardy dotací do elektrických aut, na druhou stranu existuje efektivní lobbing velkých ropných koncernů. Dochází tak k obrovskému plýtvání a nepřirozeným investicím.

A hlavně: je naprostá iluze, že se přechodem na alternativní pohon zbavíme spotřebních daní (natož DPH). Stát takový výpadek ve výběru výpalného nepřipustí. Vezme si ty peníze buď na tom alternativním palivu (po jeho rozšíření jej také zdaní), nebo jinde. Když si v Británii hospodský do svého starého dieselového mercedesu naleje přefiltrovaný použitý fritovací olej, je to bráno jako daňový únik.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zlý Jabko | 18. 8. 2015 15:02
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2015 11:55

P.S.: Británie je fašounland.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 22. 8. 2015 22:06
reakce na Zlý Jabko | 18. 8. 2015 15:02

To suhlasim. Ale zatial sa nestriela a nikto v dlhom kozenom kabate ludom nadranom za tmy netrieska na dvere a nemieri na nich zbranou.

Zatial...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zlý Jabko | 18. 8. 2015 14:51
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2015 11:55

Líbí se mi to, že při rozšíření elektromobilů nebude mít vodík ani spalovací motor nejmenší šanci přinejmenším z hlediska bezpečnosti. S Teslou neexistuje šance, že v autě uhoříte, deformační zóny jsou oproti všem ostatním vozům dvojnásobné, žádný motor vám v tom neusekne nohy.
Souhlasím s těmi dotacemi - bylo by nejlíp, kdyby veškeré dotace na cokoliv stát zrušil, ale je to holt pohodlné korýtko bez rizika. Mě osobně dožírá to, že bych mohl mít díky Tesle, Powerwall a jedné hezké vychytávce z ČVUT prakticky elektriku doživotně - a tím i palivo - hezky ze sluníčka a větru, ale to by se u mě dveře s kontrolorama, validátorama a dalším regulačním ksindlem netrhly.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 18. 8. 2015 17:04
reakce na Zlý Jabko | 18. 8. 2015 14:51

"S Teslou neexistuje šance, že v autě uhoříte"

Uz ste videli horiet lithiovu bateriu? Na youtube je dost videi o nespravnej manipulacii s LiPo (lithium polymer) bateriami (v hojne miere vyuzivanymi napr. leteckymi modelarmi), celkom spektakularna show, ked LiPo bateria zacne horiet. A ked uz raz zacne horiet, tak je to nezvratny proces a celkom problem je taky ohen uhasit. Treba dufat, ze to Tesla ma dobre osetrene.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

kokos | 18. 8. 2015 18:54
reakce na Martin Risik | 18. 8. 2015 17:04

Jabko to spis myslelo tak, ze oproti spalovacimu motoru je sance na vzniceni podstatne nizsi. Vase informace je sice relevantni, ale Tesla na zaklade tohoto faktu zacala po crash testech, pri kterych se baterie porusilama vznitila, s vyrobou titanovych pouzder pro lithiovy clanek. Pravdepodobnost vzniceni je tak i pri nehode asi takova jako ze zrovna vase letadlo spadne.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 18:12
reakce na Martin Risik | 18. 8. 2015 17:04

Nemá. Naopak, udělala v designu školáckou chybu. Ochrana baterií před přílišným vybitím funguje pouze při jízdě. http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem

Kriticky vybitá Li-Po baterie je v tomto stavu nestabilní, a pokus o standardní nabití může skončit až explozí. (Naštěstí pro Teslu se nepojízdným autem nedá dojet k nabíjecí stanici.)

Již několika majitelům se stalo, že došlo k vybití zaparkovaného auta pod kritickou hranici, a tím i zničení baterií (tedy nutnost servisního zásahu v ceně mnoha desítek tisíc dolarů.)

Řešení, které Tesla použila, bylo poněkud neobvyklé: Přes sledovací GSM čip začala sledovat stav baterií zaparkovaných aut svých klientů, a v případě nutnosti zasáhla.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 18. 8. 2015 18:49
reakce na Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 18:12

Tak som to vygooglil, Tesla pouziva Li-ion baterie, mali by byt bezpecnejsie ako LiPo.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

kokos | 18. 8. 2015 18:47
reakce na Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 18:12

Vase zprava je tri roky stara. Tesla behem mesice uznala kiks a vsechna auta bezplatne majitelum upravila.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Mirek | 18. 8. 2015 08:48

Kdyz ona Tesla postavila novou tovarnu a ono to neco stoji :) ale nebojte, tady ve Svycarsku ji potkam alespon dvakrat za den. Zde se prodava dobre.

Srovnani s BMW i3 nebo Nissan Leaf je naprsoto mimo. To uz bych se mohl ptat, jestli lidi budou porad kupovat BMW 5 series, kdyz si muzou koupit Skodu Fabia nebo VW Touran.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Little Boy | 18. 8. 2015 08:44

Krasne plany... pul milionu aut rocne aneb papir snese vsechno :/. Nejak ale zapomeli na to kde chteji sebrat tolik litia?? Na takove objemy elektromobilu by se spotrebovala cela soucasna rocni svetova tezba tohoto celkem vzacneho kovu. A pritom pul milionu aut / rok je kapka v mori. At zije ekologie.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

satai | 18. 8. 2015 09:24
reakce na Little Boy | 18. 8. 2015 08:44

Co si nejdriv na ubrousku chvilku nasobit a odcitat?

Tesla is expecting to produce 500,000 cars per year by 2020. With an assumed average capacity of 65 kilowatt-hours per vehicle (taking into account both the smaller battery of the expected
Model S and the larger batteries like those in the P85 and P85D), 500,000 65-kilowatt-hour batteries per year would require, at about 10 kilograms of lithium per battery, 5 million kilograms (5,000 metric tons) of refined lithium per year.

vs.

The global production of lithium is to triple this century, from 200,000 tons in the year 2000 to over 600,000 tons in 2020...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xXx | 18. 8. 2015 12:05
reakce na satai | 18. 8. 2015 09:24

Tak jako tak, ta těžba lithia něco stojí a má ekologické dopady.
Stejně tak likvidace či recyklace baterií.
A stejně tak výroba elektřiny - je iluzí, že ji pro auta v dohledné době budeme vyrábět ze slunce a větru (navíc i ta výroba solárních článků má jistě limity, ekonomické náklady a ekologické dopady - už proto, že jejich životnost je VELMI omezená - navíc ta spotřeba stříbra...).

Ale možná toto všechno má nějaké řešení. Bohužel se ho díky pokřivování přirozených cen státem nedozvíme.

V dnešní době je, alespoň z mého pohledu, největším negativem elektromobilů (a i hybridů) ne dojezd, ale cena po třech letech. Kdo je zvyklý např. po 3 letech auta měnit a prostředky z prodeje starého použít na akontaci nového, má v případě elekroauta i hybrydu docela problém, protože nikdo soudný si nekoupí tříletý (a následně šestiletý a devítiletý) hybrid a elektomobil. Náklady jsou totiž těžko odhadnutelné a pravděpodobně vysoké - u elektroauta potřeba výměny drahých baterií, u hybridu vedle toho ještě komplikovaná hybridní soustava, jejíž opravy po záruce mohou být nákladnější, než zůstatková cena auta.
Třeba se toto časem změní, ale zatím to podle mne není v dohledu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 18. 8. 2015 17:08
reakce na xXx | 18. 8. 2015 12:05

Bol som osobne u dilera Tesly tu v UK, po troch rokoch auto odkupia naspat za polovicnu cenu, ak uz zakaznik nema zaujem dalej auto vlastnit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xXx | 18. 8. 2015 17:37
reakce na Martin Risik | 18. 8. 2015 17:08

Dělají to pro to, že by si to jinak nikdo nekoupil.
Ne proto, že se jim to vyplatí.
A také (mimo jiné) proto jsou a ještě dlouho budou ve ztrátě.
Prius, nebo Lexus RX350h od váz pan Toyoda za půlku kupní ceny po třech letech určitě nevykoupí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Risik | 18. 8. 2015 18:38
reakce na xXx | 18. 8. 2015 17:37

Robia to tu aj ini predajcovia. V 2009tom som kupil rocne auto a tiez ho bolo mozne po 3 rokoch vratit za vopred dohodnutych podmienok. Nieco ako personalny leasing, ale pointa bola, ze nebolo treba zaplatit plnu cenu, ak by som nechcel auto vlastnit po tych troch rokoch.

Inac tu v UK by sa mozno momentalne elektromobil vyplatil. Chodil som rok do Londyna na post gradualny kurz a na parkovisku, kde som zvycajne parkoval, boli nabijacie stanice na elektromobily, nabitie v cene parkovneho. Rano pridete do Londyna, auto zaparkujete a nechate nabit, vecer naspat s nabitym autom. Cesta spat "zadara". Napriklad.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Lukáš | 18. 8. 2015 12:43
reakce na xXx | 18. 8. 2015 12:05

Ojeté Tesly jsou dražší než nové (například ve Skandinavii) protože se na ně nemusí půl roku čekat...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xXx | 18. 8. 2015 12:59
reakce na Lukáš | 18. 8. 2015 12:43

Tesla je mozna vyjimka, diky exkluziite a omezene produkci.
Ale kouknete na Lexus, Toyotu, atd...
Kolik by jste VY OSOBNE dal za 6 let stary Prius? Ja bych ho nechtel ani zadara.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Satai | 18. 8. 2015 12:22
reakce na xXx | 18. 8. 2015 12:05

Tak ony ty ceny jsou deformovane nejenom statem ale tim, ze se do nich jaksi nezapocitavaji negativni externality - ani trebas za tu tezbu lithia (ropy, uhli...) ani za to, ze jak trebas kvuli spalovacim motorum vypadaji centra mest nebo okoli elektraren. Tohle bez dalsich cisel tezko rozhodneme od stolu.

Co je ale ocividne je predrecnikova predstava, ze Tesla spotrebuje vsechno lithium sveta na trapny pulmilion aut rocne.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

xXx | 18. 8. 2015 13:00
reakce na Satai | 18. 8. 2015 12:22

OK. Ale pokud posuneme tema kousek dal na "jsou auta na baterie budoucnosti", tzn. na baterie za 10 let budou prakticky vsechna auta, pak uz to zacina vypadat jinak, ne?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

satai | 18. 8. 2015 13:24
reakce na xXx | 18. 8. 2015 13:00

Coz je uplne jina otazka, nez se tu resi...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Satai | 18. 8. 2015 08:32

Je v tom clanku spravne neco jineho nez jmeno autora?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr M | 18. 8. 2015 10:03
reakce na Satai | 18. 8. 2015 08:32

Tak špatně vyargumentovaný článek se vidí málokdy. Autoři evidentně čerpají jen z výsledovek a nikdy neviděli ani samotnou Teslu S, ani nesledují obor.
- Li-ion baterie nemají paměťový efekt na rozdíl od NiMH .
- Tesla S má velký zadní kufr (740l, po sklopení sedaček 1650l), a k tomu malý přední (150l).
- Powerwall se v některých oblastech vyplatí už dnes, viz http://rameznaam.com/2015/04/30/tesla-powerwall-battery-economics-almost-there/
- Srovnání Tesly S s Leafem nebo i3 je úplně mimo. Koukněte se na výbavu, dojezd, záruku a jízdní vlastnosti.
http://www.teslamotors.com/support/model-s-specifications
http://www.businessinsider.com/tesla-tesla-model-s-achieves-best-safety-rating-of-any-car-ever-tested-2013-8?IR=T
- Nabíjení je naopak pomalejší: 40 minut na 80%
http://www.teslamotors.com/supercharger
Jinak souhlasím s tím, že projektovaný růst výroby hraničí se sci-fi. Já osobně bych si akcie nyní nekoupil, ale na druhou stranu jsem nekupoval ani GOOG a AAPL, když ještě byly zalevno...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 18. 8. 2015 19:22
reakce na Petr M | 18. 8. 2015 10:03

Oblasti, ve kterých se podle odkazovaného článku Powerwall vyplatí, velmi silně korelují s oblastmi, kde politika podpory „obnovitelných“ zdrojů a daně nejvíce zvyšují cenu energie z rozvodné sítě.

Nepochybuji, že až tam kritická masa lidí objeví Powerwall, politici vymyslí nové daně.

Bez politické deformace by se taková instalace vyplatila pouze v místech odříznutých od jiných zdrojů.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

mmme | 18. 8. 2015 06:57

Autor píše nesmysly. Každý teenager s mobilem v ruce (a li- ion baterií v něm) má vetší znalosti. Něco o zmiňovaných bateriích zde, v super tajném a nedohledatelném článku. https://cs.wikipedia.org/wiki/Lithium-iontov%C3%BD_akumul%C3%A1tor
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 05:10

Ale jasně že u revolučních společností jako Tesla je větší pravděpodobnost, že akcie spadnou než že vyletí. Kdyby tomu tak nebylo, nechoval by se trh racionálně - pod nulu totiž nemůžou, zatímco naopak... only sky is the limit.

Váhám, jestli je tohle ještě analýza, nebo už obyčejné škarohlídství. Jakoby autora někdo před lety naučil dividendový diskontní model a on od té doby ohrnoval nos nad všemi sektory, které mu do téhle rovnice nesedí, bez snahy o pochopení, proč tomu tak je (biotechnologické startupy z minula jsou dobrý příklad). Ani zmínka o Tesla Powerwall, jejíž baterie můžou za pár let postavit energetiku na hlavu. Zato strašení spotřebou rádia a GPS - bod pro toho, kdo dohledá jejich příkony a spočítá kolik dní v Tesle S pojedou. Já jen napovím, že když zvládáte hodiny rádio z klasické autobaterky (zaparkovaného auta), dá se tušit, že to asi nebude velký problém.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Axl | 18. 8. 2015 12:11
reakce na Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 05:10

No to tedy nevim.
Ja kdyz si otocim klickama, tak se rozsviti vevnitr i venku. A kdyz si k tomu pustim jeste 2DIN 7'' DVD radio s aktivnim wooferem v kufru, tak to baterie opravdu moc dlouho nevydrzi.
Kdybych mel elektroauto a mel na elektrinu i klimu/topeni, tak to klasickou autobaterii vyzdime za par minut.
Jasne, Tesla ma baterii vetsi, ale tyto veci proste maji svou spotrebu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Hugo | 18. 8. 2015 08:38
reakce na Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 05:10

Tesla Powerwall je sice moc hezký koncept, ale při současných nákladech na něj je to ekonomický nesmysl - dobrý buď pro fandy do technologie co náklady neřeší nebo ideální předmět nějakého eurosocialistického plýtvacího dotačního programu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Tětek | 18. 8. 2015 12:47
reakce na Hugo | 18. 8. 2015 08:38

Ad dotace: US gov s tím má již pěknou zkušenost s Fisker Automotive. Pokud poteče Tesle do bot, určitě si to rádi zopakují...
https://en.wikipedia.org/wiki/Fisker_Automotive
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 08:45
reakce na Hugo | 18. 8. 2015 08:38

Dnes určitě. Když se podíváte co píšu, zdůraznil bych slova "můžou" a "za pár let". Pěkně o tom píše Patrik Zandl z Energomonitor, který tomu - na rozdíl ode mne - trochu rozumí: "O významu baterií Tesla Powerwall" (doporučuju!)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Altman | 18. 8. 2015 12:23
reakce na Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 08:45

Otázka je, jak dlouho těch "pár let" bude trvat.

Také se může stát, že to bude 10 let a že Tesla tak dlouho přežívat v červenejch nevydrží.

Také se může stát, že až doba nazraje, vrhne se na výrobu baterií či elektroaut nějaký levný asijský výrobce a Tesla z toho, že "čas už nastal" nic nebude mít (bude za sebou mít akorát dluhy a investice z dob, kdy technologie byly drahé). Za pár let bude Čína s výrobou aut tam, co dnes Korea a před pár lety Japonsko.

A také se může stát, že během těch "pár let" se vyjeví nějaká zcela jiná technologie a technologie Tesly se tak stanou slepou větví.

A nebo to Tesle vyjde - to je samozřejmě také varianta. Kdo ví.

Já bych koutkem oka pokukoval po zavedených automobilkách. Pokud vycítí, že doba elektřiny nazrála, obují se do toho naplno. Zatím však jen výrobu elektroaut předstírají, dělají omezené série kvůli image a za dotace.
Indikátorem zralosti technologie by mohl být i třeba spontánní růst produkce elektroskútrů: skutr se přirozeně používá na krátké vzdálenosti a nikdo si jej neodmítne koupit proto, že se s ním nedá doject na dovolenou k moři. Stačí dojezd 20km do práce či na nákup. Zde to prostě dává daleko větší smysl a dokud zde nezačne masový prodej, masový přechod na elektroauta je podle mne daleko.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Stanislav Brabec | 19. 8. 2015 15:30
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2015 12:23

Ono už by dnes nebyl problém vyrábět lehká, levná, úsporná a mnohem komfortnější vozidla než skútr: lehká uzavřená kompozitní skořepina chránící jednoho cestujícího před nepřízní počasí i při nehodě a zavazadlo. Malý motor, ať už benzinový nebo elektrický.

Bylo by to ideální vozidlo pro cesty do práce za každého počasí či na menší nákupy, a zároveň ideální objekt vývoje nových typů pohonu.

Jenže státní regulace taková vozidla neumožňují provozovat na veřejných komunikacích, údajně kvůli bezpečnosti. A dokonce i běžná auta neustále těžknou a těžknou.

Ne každý si může dovolit dvě auta – jedno na cesty do práce, a druhé na víkendy a dovolenou. Výsledek je takový, jaký vidíme každý den v ulicích měst: velká těžká čtyřmístná auta dopravují den co den lidi do zaměstnání a zpět.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

K IV | 19. 8. 2015 08:36
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2015 12:23

K poslednímu odstavci. To by taky byl pěknej bordel, aby si každej jezdil jak chce a nechal Saudy a navazující byznysmany na holičkách :-). K velkým změnám není důvod ani vůle!
Jinak s Vámi souhlas a Muskovi držim palce!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Mirek | 19. 8. 2015 07:48
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2015 12:23

Koukat koutkem oka po zavedenych automobilkach, je jako cekat, ze Microsoft prorazi na trhu s mobilnimi telefony. Sice zde mame zavedene firmy, ale "disruptive innovation" prichazi vzdy odjinud a o to zde bezi. Tesla muze krachnout, ale zatim je to technologicky leader ve svete automobiloveho prumyslu. Hlavne pak v USA.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Autoři článku | 18. 8. 2015 22:02
reakce na Jan Altman | 18. 8. 2015 12:23

Skvělý komentář!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 23:17
reakce na Autoři článku | 18. 8. 2015 22:02

Tím chcete říct, že autorův světonázor koresponduje s vaším. Faktické chyby se budete snažit do maximální míry popřít a zbytek ignorovat? Wow! Tak před takovýmito "investičními poradci" mě pánbůh ochraňuj.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Qq? | 19. 8. 2015 10:04
reakce na Michal Hatlapatka | 18. 8. 2015 23:17

Kde je tam neco o svetonazoru?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Martin TománekMartin Tománek
Pracuje jako investiční analytik ve společnosti Partners Financial Services, kde má na starosti portfolia nad milion korun. Zaměřením hodnotový investor....více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!