Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tesla Motors: Supernova, černá díra?

, | 18. 8. 2015 | Vstoupit do diskuze

Je to pět let od chvíle, kdy Elon Musk uvedl svou Teslu na burzu. Zazářila na akciovém nebi jako málokdo. Jak ale vědí astronomové, supernova svítí chvíli, potom se z ní stává trpaslík nebo rovnou černá díra.

Tesla Motors: Supernova, černá díra?

Když vstupovala Tesla Motors v roce 2010 na burzu, nabídla investorům všechno, po čem je tak velká poptávka. Zajímavý příběh, vizi velké budoucnosti, charismatického lídra Elona Muska a „cool“ produkt v podobě Modelu S. V prospektu akciové emise firma uváděla, že hodlá plně využít „historické příležitosti“ a vytvořit společnost, která „úspěšně komercializuje elektrická vozidla, aniž by dělala kompromisy v dojezdu, výkonu či designu“. Vzkaz byl jasný – přesedněte na zelenou, a ještě na tom pořádně vydělejte.

Přestože elektromobily nejsou žádným novým, převratným vynálezem, příběh zaujal. Alespoň soudě podle vývoje ceny akcie. V posledních třech letech cena vzrostla zhruba o sedm set procent. Jen v roce 2013 přidala přes tři sta procent. Fakt ale je, že mnoho investorů akcie kupovalo až v době, kdy jedna stála už hodně přes dvě stě dolarů (cena akcie k 14. srpnu činila 243 dolarů).

Vývoj ceny akcií Tesla Motors na burze NASDAQ

Zdroj: Tesla Motors

Martin Tománek

Investiční poradce a externí spolupracovník Partners Financial Services. Věnuje se sestavování portfolií pro bonitní klientelu a školení v oblasti investic. Sledovat ho můžete rovněž na jeho blogu.

Aleš Kalup

Doktorand na Katedře fyzikální chemie a teorie technologických procesů Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava

Obecně platí, že investorům většinou nechybí schopnost představit si, jak krásně by mohlo být, nejsou ale už tak připravení čelit nepřikrášlené realitě. Cena akcie Tesla je tak vysoko, že v následujících letech musí dojít k raketovému růstu zisků, aby byla ospravedlnitelná. Jen dodejme, že firma je stále ve ztrátě. Pro zajímavost jedno srovnání. Tesla Motors prodala v roce 2014 přibližně 35 tisíc vozů a má tržní kapitalizaci zhruba 30 miliard dolarů. Daimler prodal 2,5 milionu vozidel (z toho 1,72 milionů vozů Mercedes-Benz) a má tržní kapitalizaci necelých sto miliard dolarů. Je evidentní, že cena akcie Tesly v sobě zahrnuje pořádnou dávku optimismu a velká očekávání budoucího růstu.

Ambiciózní plány

Tesla má velké plány. Počínaje rokem 2020 chce být v černých číslech a má v plánu vyrábět půl milionu vozů ročně. Pokud by se to podařilo, vzrostla by produkce aut o 1400 procent (!) během pěti let. Inteligentní investor se může ptát, jestli bude pro ten půlmilion aut taky poptávka – Tesla totiž není jediná, kdo vyrábí elektromobily.

A ještě jedna, možná trochu kacířská otázka. Je možné, že se Tesla do zisku vůbec nedostane? V cestě má totiž nemalé překážky. Pojďme se podívat na tu nepřikrášlenou realitu.

Zadlužení Tesly

V milionech dolarů

Zvětšíte klikem. Zdroj dat: Morningstar

Zpátky na zem

Fakt je, že firma zatím kumuluje jen samé ztráty. Ve druhém kvartálu letošního roku oznámila Tesla čistou ztrátu ve výši 184 milionů dolarů, což je ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zhruba trojnásobné číslo. Příjmy vzrostly na 955 milionů oproti 769 milionům minulý rok (Q2). V celém prvním pololetí 2015 firma prodala 21 600 vozů. Elon Musk před pár dny řekl, že firma zřejmě nesplní plán prodat v letošním roce 55 tisíc aut. Zároveň uvedl, že prodeje opožděného Modelu X se mohou rozjet pomaleji, než se očekávalo. 

Přitom existuje jedna věc, která roste svižně – zadlužení. Pokud se podíváme na D/E, tedy poměr půjčených peněz a vlastních prostředků, zjistíme, že Tesla má mnohem agresivnější kapitálovou strukturu než velké zavedené automobilky. Otázka tedy je, jestli je zadlužení Tesly vůbec udržitelné.

Anketa

Lákal by vás elektromobil?

Konkurence nespí

Investoři by si měli taky položit otázku, jestli má Tesla dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu. Zvlášť, když se zbavila svých patentů. Jistě nelze čekat, že konkurenční automobilky přenechají Tesle segment elektromobilů naprosto bez boje. Tesla vážnou konkurenci bezesporu má a konkurenční boj v poslední době sílí. Když se podíváme na americký trh, mají kromě Tesly výrazný úspěch automobilky Nissan (model Leaf) a BMW (model i3). Mnozí zákazníci navíc kvůli mnohem vyššímu dojezdu sáhnou po hybridním automobilu, takže počítat musíme také s Chevroletem (Volt), Fordem (Fusion a C-Max Energi) nebo třeba Toyotou (Prius Plug In).

Důležitá je rovněž cena. Zatímco Tesla Model S se prodává zhruba od 70 000 dolarů, cena konkurenčního Nissanu Leaf začíná na 22 000. Jistě, nelze srovnávat luxusní Model S s malým Nissanem Leaf. Nicméně zákazník přemýšlející nad koupí elektromobilu se určitě bude rozhodovat, jestli skutečně potřebuje luxusní auto, nebo mnohem levnější alternativu. Alternativu, která sice nevypadá tak úžasně, ale splní svůj účel.

Mimochodem, viděli jste už čínskou kopii Modelu S, elektromobil Youxia X? V dnešním globalizovaném světě se zkrátka technologie šíří velmi rychle. A Číňané jsou obzvláště rychlí. Může to být právě tvrdý konkurenční boj, který nakonec povede k mnohem nižším ziskům Tesly, a tedy ke zklamání investorů. Velké zavedené automobilky mají navíc oproti Tesle výhodu v tom, že nespoléhají pouze na elektromobily.

Baterie, baterie, baterie

Potom je tady otázka praktičnosti elektromobilů, která hodně souvisí s bateriemi. Model S má aktuálně dojezd zhruba 400 kilometrů. Poté musíte baterie nabít. Vzhledem k tomu, že se jedná o lithium-iontové akumulátory, měli byste je nabíjet plně. V opačném případě se bude celkem rychle snižovat kapacita baterií. Jde o takzvaný paměťový efekt, který známe například u notebooků.

Se správnou rychlonabíječkou můžete baterii nabít na 80 procent kapacity za patnáct nebo dvacet minut. To se sice blíží času, který na benzince stráví auto se spalovacím motorem, jenže 80 procent není plně nabito… Rychlonabíječky tedy nenabízejí ideální řešení.

Z obyčejné zásuvky budete Teslu S dobíjet celou noc, při použití rychlodobíjecí stanice se dostanete na necelou hodinu a půl. Záleží tedy na použitém zdroji elektřiny. Pořád jde ale o vůz spíše na dojíždění a popojíždění než na cesty, což ho v očích mnoha spotřebitelů bude diskvalifikovat.

Tesla model S ukazuje přední kufřík. Ten má sto padesát litrů. Celkem může tento model nabídnout až 850 litrů zavazadlového prostoru. Foto Jia Li / Shutterstock.com

Postupně se sice zvyšuje dojezd elektromobilů, nicméně nejde to nijak závratným tempem a uživatel musí počítat s tím, že baterie zabírají mnoho místa. Na zavazadla už moc prostoru nezbývá. Kdo viděl kufr Modelu S, ví své. Samozřejmě nejde zdaleka jen o problém Tesly. Jde o charakteristiku obecně – zkrátka na velké nákupy a rodinné dovolené u moře elektromobily nejsou.

Tesle nicméně nemůžeme upřít nesporné úspěchy. Firma investuje mnoho peněz do výzkumu a inovací. V nevadské poušti buduje obrovskou továrnu na výrobu baterií, takzvanou Gigafactory. Jde o impozantní projekt, díky kterému bude vyrábět baterie o poznání efektivněji a levněji. Nové baterie budou díky novým materiálům lehčí a odolnější. Neustále se také zvyšuje kapacita. Je samozřejmě dost možné, že za pár let bude některý z nových modelů udávat dojezd, který bude podobný dojezdu automobilu s benzinovým motorem. I tak to ale bude papírový dojezd, který bude silně ovlivňován využíváním elektrických spotřebičů. Takže pane řidiči, ať vás ani nenapadne zapínat klimatizaci, rádio, nebo GPS. Potom tam možná dojedete bez nabíjení.

Ukaž zisky, Elone

Vraťme se zpět k akciím Tesly. Co může investor čekat? Patrně cokoli, kolem firmy je totiž velká míra nejistoty. Cena akcie v posledních letech raketově vzrostla a teď jsou na řadě zisky. Firma je zadlužená, má historii ztrát a je opravdu velká otázka, kdy a do jaké míry se dostane do černých čísel. Nemusíme asi říkat, že o zisky jde investorům především. Všechno ostatní je pouhá konverzace. Pokud budou zisky mnohem nižší, než se čekalo, nebo se dokonce nedostaví vůbec, půjde cena akcie volným pádem dolů. Samozřejmě nelze vyloučit optimistický scénář rychlého růstu zisků počínaje rokem 2020. Třeba má Elon Musk v rukávu nějaké pořádné eso. Každopádně současná cena akcie je podle našeho názoru absurdní. 


Na úvodním obrázku Tesla S na dobíjecí stanici Tesla Supercharger. Foto Taina Sohlman / Shutterstock.com

Martin Tománek

Martin Tománek

Pracuje jako investiční analytik ve společnosti Partners Financial Services, kde má na starosti portfolia nad milion korun. Zaměřením hodnotový investor. Předmětem jeho zájmu jsou především akciové trhy a podílové fondy....

Komentáře

Celkem 53 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Petr B | 18. 8. 2015 22:34

Vážený pane Tománku a pane Kalupe,

po přečtení Vašeho názoru na vývoj akcií Tesly si dovolím reagovat spíše na technické části článku, než ty hypotetické / finanční.

Předem si dovoluji napsat, že jsem od března velmi šťastným majitelem Tesly a je velmi nepravděpodobné, že bych přesedlal zpět na benzínové nebo dieslové motory. Nejsem (alespoň ne přímo) majitelem jediné akcie, protože akciovému trhu prostě nerozumím (respektive nejsem v životě hazardér).

Každý, kdo se dlouhodobě zajímá o Elona Muska ví, že termíny nejsou jeho silná stránka. Co je však jeho silná stránka je dotahovat věci do konce (byť ne všechny jeho projekty se zdařily). Ale příslový zní Without action is no reaction.

Ve Vašem článku srovnáváte ceny jiných elektromobilů, ale již neuvádíte, že tyto jsou schopny dojet stěží z Liberce na kraj Prahy, přičemž s Teslou dojedete z Liberce 50km za Rozvadov na první Supercharger. Ale rozumím tomu, že konkurence nespí, což je pro mě dobře, protože pohodlně cestovat na elektřinu vyrobenou (alespoň z nějaké části) z domácí solární elektrárny musí každého jedině potěšit. Pokud se tedy bude zákazník rozhodovat o koupi elektromobilu, nebude cena jediným kritériem. Dojezd bude vždy tím druhým, v mnoha případech dokonce tím prvním. V současné době žádný elektromobil nedokáže nabídnout to, co Tesla. Evropskou vzdálenost 1000km překonávám jen o 2 hodiny déle než s dieslovým vozem (cena za energie je v takovém případě 130,- Kč - cesta na první Supercharger)

Informace o velikosti zavazadlového prostoru jste již napravili. Dále zmiňujete, že automobil není vhodný na velké nákupy a rodinné dovolené. Zajímalo by mě proč? Kufr je dostatečně veliký, příprava na příčníky pro upevnění rakve existuje. A co víc? Snad jen tažné zařízení na pohodlné umístění kol chybí. Již několikrát jsem využil sedmé sedačky v kufru (pro děti do 36kg), které dovolily dojet dvěma rodinám několik desítek kilometrů na koupaliště, či za jiným společným zážitkem. Pro nás všechny to byla vždy velmi příjemná cesta a děti v kufru si ji vážně užívaly.

Dále si myslím, že byste měli hovořit o provozních nákladech tohoto automobilu. V mém podání (najeto 21 000 km), kde odhadem 2/5 dobíjeny zdarma a 3/5 doma je cena za ujetý km (cena energií) cca 0,2 koruny.

Informace o tom, zda budete nebo nebudete topit nebo klimatizovat, abyste dojeli je naprosto zcestná. Tyto aspekty (stejně jako vyhřívání sedaček) jsou při provozu zcela irelevantní. Dojezd vám omezuje rychlá jízda (a samozřejmě vertikální profil cesty) a to velmi drasticky. Při 115km/h jste schopni dojet až k 500km na jedno dobití. Při 220 km/h najedete pravděpodobně 100km. To jsou mé subjektivní odhady. Při 130 km/h ujedete cca 350 km. Kapacita mých baterií je 85kWh. Dnes je k dispozici již 90kWh. Tedy o cca 6-7% více.

Baterie - Tesla NEDOPORUČUJE nabíjet baterie naplno. Ideální nabití je 50-90%. Takže Vaše zmínka o paměťovém efektu se zřejmě nezakládá na pravdě. Nejsem specialista na baterie, ale věřím, že lidé z Tesly ano.

Píšete, že z rychlodobíjecí stanice se na plnou baterii dostanete za hodinu a půl. realita je maximálně 70 minut. Ale do plné nikdy nedobíjíte. Doma nabíjím (pokud cestuji) 4-5h přes noc (v levném tarifu). 3 fáze 16A. Na Superchargerech jsem stál maximálně 40 minut (když byl další supercharger cca 230km daleko)

Dále byste neměli opomenout několik specifik, které se liší od obyčejných aut.
1) Velký display s internetem po celém světě s mobilní aplikací, která ovládá Váš vůz (a věřím, že bude lepší a lepší)
2) Možnost poslouchat internetová rádia (tedy kdekoliv ve světě poslouchat oblíbenou českou stanici). Zde jsem překvapen z kvality poslechu (na ujetých 1000km jsem měl cca 15 několikavteřinových výpadků. Přenos rádia i po Edge funguje. Samozřejmě záleží na tom kde jedete. (Můj příklad je cesta Rozvadov - Frankfurt - Aachen - Brussel)
3) Upgrady SW vybavení. Koupíte si vůz, který se v průběhu času zdokonaluje. Když jsem já kupoval Model S, nebylo k dispozici hlídání slepého úhlu. Po upgradu systému je již k dispozici. Nyní každý majitel Modelu S čeká na automatické hlídání vozu v pruhu. Tedy pokud se náhodou na dálnici rozhodnete vyjet z pruhu, Tesla Vás nenásilně sama vrátí zpět. Mimo veřejné komunikace budete moci vozidlo ovládat pomocí mobilu. Předpokládám, že si samo otevře vrata (Home link je již implementován) a dle naučeného postupu zajede do garáže.
4) Neuvěřitelné zrychlení Tesly, která do 100km/h uteče téměř komukoli (určitě vozům ve stejné cenové relaci)
5) Rychlost nabíjení na Superchargerech - Cca za 20 minut máte nabito 50% baterie. Většinou tedy dojezd na další Supercharger vzdálený 150km.
6) Google navigace s online informacemi o provozu (stejné jako na maps.google.com). Díky této navigaci jsem ušetřil již minimálně 4h v kolonách.

Na závěr znovu dodávám, že nevím, co bude s vývojem akcií, ale na Model S nenechám dopustit. Kdybyste se měli zeptat na negativa Modelu S? Dojezd to v žádném případě není. Vadí mi nepohodlné sedačky pro spolujezdce (špatně se na nich spí). Absence softclose a chlazení sedaček. Mechanické zpracování karoserie se s německými vozy bohužel nedá rovnat. Není to auto světa, ale je to auto, ve kterém mě po mnoha letech opět baví jezdit.

+2
+
-

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK