Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Investiční chyby: Musím být první! Chcete být u zrodu hvězdy

Martin Tománek
Martin Tománek
30. 4. 2014
 14 222

V květnu 1997 vstupuje na burzu internetový obchodník Amazon. Firmě jsou tři roky, je několik milionů ve ztrátě. Do konce roku přesto cena akcie vzroste o 190 procent. V dalším roce přidá 980 procent. Kdo koupil akcie hned při vstupu na burzu, vydělal balík. A určitě i v tuhle chvíli probíhá první veřejná nabídka akcií nějakého nového Amazonu nebo Apple. Chcete být při tom?

Investiční chyby: Musím být první! Chcete být u zrodu hvězdy

V devadesátých letech se zdálo, že nákup akcií v rámci první veřejné nabídky neboli IPO (initial public offering) je rychlá cesta ke zbohatnutí. Na americké burze tou dobou upsalo své akcie víc než čtyři tisíce firem a investoři byli po nových emisích doslova hladoví. A nevyhráli jenom ti, kteří kupovali Amazon, podobných příkladů bychom našli hodně. Až vás bude někdo lákat na nákup akcií při IPO, jistě jich pár vysype z rukávu. A přece není nákup akcií při první nabídce zvlášť dobrý nápad.

Jste malá ryba? Připlatíte si…

Drtivá většina investorů nepatří do exkluzivního klubu velkých institucionálních investorů, kterým je umožněno koupit akcii za původní, upisovací cenu. Třeba jste výjimka, ovšem v tom případě buď řídíte penzijní fond, nebo jste váženým klientem investiční banky, která je úpisem pověřena. V opačném případě se k IPO dostanete až ve chvíli, kdy se akcie vyšplhá vysoko nad cenu počáteční nabídky. Jinými slovy, potenciálně můžete kupovat drahou akcii.

Možná kupujete předražený brak

Firmy se obecně snaží využít výhodných tržních podmínek, proto není divu, že se naprostá většina IPO objeví v době, kdy jde trh nahoru. Například v roce 1999, těsně před splasknutím bubliny technologických akcií vstoupilo na americkou burzu 476 společností. O dva roky později se nové nabídky dostaly do velkého útlumu, bylo zapsáno pouhých 79 nových akciových titulů. Obdobná situace se opakovala o několik let později, v roce 2007 nabídlo v USA své akcie veřejnosti 159 firem, v roce 2008 pouze 21.

Platí, že v období krize budou investoři spíše číst články o blížícím se konci kapitalismu, než aby přemýšleli o nákupu těch několika málo IPO, která se na trhu objeví. Mnozí nakupují prvně nabízené akcie v době, kdy se trh blíží vrcholu. Největší hazard je nákup „žhavé“ emise v aktuálně vysoce populárním (a tudíž pravděpodobně drahém) sektoru.

Pozor na reklamní kampaň

Vzhledem k tomu, že řada nových emisí má za sebou určitou reklamní kampaň, by měl být investor obzvlášť ostražitý. Zásadní je uvědomit si, že banka pověřená úpisem akcií a stejně tak obchodník s cennými papíry, který investorovi IPO nabídne, jsou v první řadě prodejci. Jejich hlavním zájmem je přitáhnout ke konkrétní akcii co největší pozornost. Způsob je přitom stále stejný. Vytvoříte k dané firmě příběh, načrtnete její slibnou budoucnost a nebudete příliš zmiňovat některé problematické věci, které váš příběh narušují. Koneckonců o věty typu „nikdy jsme nedosáhli zisku a v blízké budoucnosti očekáváme ztráty“ nemá nikdo zájem.

STÁT SE O VÁS NEPOSTARÁ. MY ANO…

Čím dříve začnete spořit na stáří, tím lépe se budete mít.

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

IPO jako špatný obchod

V žádném případě nechceme říct, že IPO je vždycky prodělečná investice. Ano, může se na vás usmát štěstí a můžete dosáhnout rychlého zisku. Mějte ale na paměti, že na každou úspěšnou z úspěšných firem nově uvedených na burzu připadne celá řada propadáků. A i když rychlých zisků dosáhnete, nemáte ještě vyhráno. Po večírku totiž může přijít bolest hlavy. Amazon po počátečním růstu odepsal v roce 2000 celých 83 procent. Kolik investorů se zbavilo akcií před krachem?

Nákup IPO znamenal v minulosti většinou špatný obchod, který v lepším případě dopadl tak, že investor nedosáhl výnosu trhu jako celku. Nejhorších výsledků přitom investoři dosahovali u menších firem. Tento fakt skvěle zdokumentoval profesor financí Jay Ritter, který analyzoval trh s nově uvedenými akciemi v USA od roku 1980.

Kam jsme se to dostali?

A jaká je dnešní situace? Americké i evropské akcie mají za sebou několik let růstu a v posledních letech roste počet IPO. Pravděpodobnost, že dnes koupíte novou emisi za přemrštěnou cenu (zvlášť v některých populárních oborech), je poměrně vysoká a rostoucí. Takže, je libo nadějnou biotechnologickou firmu, která se svým novým produktem zaručeně udělá díru do světa? Firma je sice v několikamilionové ztrátě, nicméně brzy se dostane do černých čísel. 

Připomeňme, že to není tak dávno, kdy se nejprestižnější banky do IPO vůbec nepouštěly. Podobný byznys byl totiž považován za zneužívání naivity investorů. Dneska je ale všechno jinak. Pro velké investiční banky IPO představují tučný zdroj příjmů a různí obchodníci s cennými papíry prodávají nové emise často nic netušícím retailovým klientům, jen aby získali svou provizi. Až příliš často vidíme na jedné straně prodejce motivovaného odměnou, na straně druhé potom naivního a neinformovaného klienta s vidinou rychlého zisku.

Jak trefně píše Jason Zweig, IPO není pouze zkratka pro „Initial Public Offering“, první veřejná nabídka, ale také pro „Imaginary Profits Only“, výhradně imaginární zisky. 

Investiční seriály Martina Tománka

Fondy, které za to stojí

Investice do komodit

Martin Tománek

Zaměřením hodnotový investor. Předmětem jeho zájmu jsou především akciové trhy a podílové fondy. V Partners Financial Services se věnuje exkluzivní službě poskytování nadstandardních produktů, sestavování portfolií pro bonitní klientelu a školení v oblasti investic. 

Vyučuje mezinárodní politickou ekonomii na Univerzitě Hradec Králové.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Martin Tománek

Martin Tománek

Vystudoval politologii na Univerzitě Hradec Králové, kde také vedl kurz mezinárodní politické ekonomie. Pracuje jako portfolio manager v Partners investiční společnosti. Věnuje se školení investičních... Více

Související témata

akcieamazoninvesticeinvestiční chybyipo
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo