Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Wor(l)d Global Network: Letadlo na solární pohon

Martin Vlnas
Martin Vlnas
24. 3. 2014
 75 663

Četli jste v novinách, jak zbohatli solární baroni? Chcete vydělat stejně jako oni nebo víc? Nevadí vám zapojit se do pyramidového systému? Právě pro vás je tu nabídka Wor(l)d Global Network.

Wor(l)d Global Network: Letadlo na solární pohon

Firma vstoupila na český trh loni, po celém světě ale má údajně už statisíce členů. Jak to funguje? Koupíte si solární panely v Rumunsku, pronajmete je singapurské společnosti a pak vám už jenom chodí pravidelná renta.

Je to samozřejmě konzervativní a zcela bezriziková investice! Kromě toho se můžete zapojit do systému jako obchodník, otevřít oči dalším budoucím zachráncům zelené planety – a ještě za každého z nich inkasovat provize. Zdá se vám to neuvěřitelné? Ono to také neuvěřitelné je.

Jistou míru skepse by měl vyvolat už pohled na rozjásané skákající lidičky na videích z prezentací WGN.

Pokud vás už tohle video odradilo i od dalšího čtení, zakřičte si spolu s nimi I CAN DO IT! a čtěte dál.

Velkým propagátorem Wor(l)d Global Network (WGN) v ČR je Jaromír Tichý, který figuroval v Institutu finančního poradenství (IFP), působí tu i jeho kolega Karel Suk. Sjednávání investičního životního pojištění „zajištěného“ proti stornu směnkou bylo v Česku před pár lety hitem. IFP ovšem podvod dotáhla k dokonalosti a peníze klientů odkláněla namísto do pojišťovny do vlastní kapsy. Nyní je firma v konkurzu.

Z naší sbírky finančních prasáren

Kupujte, kupujte. A kupujte na úvěr! Vyplatí se. To slibuje zákazníkům lákavá nabídka autobazarů.

„Dobrý den, jdu překontrolovat vaší smlouvu, zjistit, jestli nemáte nárok na slevu a rozšíření služeb…“ Ve skutečnosti vás ale chci jen přetáhnout ke konkurenci. A jestli je to pro vás výhodné, je mi fuk.

Vysoké výnosy bez rizika. Od nepaměti společný znak všech pyramidových podvodů. Ale co když nám to tentokrát vyjde?!

Zapíšete se do obchodního rejstříku a ve schránce vám přistane formulář. Na první pohled se jedná o registraci u Českého statistického úřadu. Ve skutečnosti jde o katalogový podvod.

Zvoní u našich dveří a pod různými záminkami se snaží vylákat podpis dokumentů, které ani nemáme možnost pořádně přečíst. Zdá se však, že klasickým praktikám odzvonilo. Přicházejí zcela nové triky.

„Konkurence chce koupit vaši doménu s jinými koncovkami. Může tak ohrozit vaše podnikání. Proto vám nabízíme odkoupení domén přednostně, je však třeba reagovat rychle, nejlépe se rozhodnout hned.“

Solární terno aneb nechci slevu zadarmo

Ale chybovat je lidské. Šestimilionová pokuta od České národní banky byla pro zástupce IFP určitě dobrou lekcí a třeba se z ní poučili. Podívejme se tedy podrobněji na to, jak WGN funguje.

Firma nabízí investici do solárního panelu za 1200 dolarů (zhruba 24 000 korun) a slibuje roční výnos 240 dolarů, tedy čtyřnásobnou návratnost investice během 20 let.

Elektrárny v Rumunsku společnost skutečně staví, to je třeba uznat. Problém je ale v inzerovaném dvacetiprocentním výnosu. V Česku solární panel o výkonu 240 wattů vyprodukuje při troše štěstí kolem 200 kWh ročně. Ve slunnějším Rumunsku vyrobí zhruba o polovinu víc. Když zanedbáme provozní náklady, jaká by musela být cena elektřiny, aby panel vydělal 240 dolarů ročně? Snadno spočítáme, že zhruba 800 dolarů, tedy necelých 600 eur za MWh.

Skutečné výkupní ceny elektřiny v Rumunsku se přitom pohybují daleko níže. Výnosy, které WGN slibuje, jsou tedy nerealistické. Jenže firma výnosy vyplácí (přesněji řečeno připisuje do elektronické peněženky s tučnými poplatky za převod do Česka), jak je to možné?

Jednoduše – solární panel o výkonu 240 wattů lze v ČR koupit za jednotky tisíc korun, ty kvalitnější zhruba od šesti tisíc. Panel od WGN stojí čtyřikrát víc. Něco samozřejmě spolknou náklady na instalaci, nemalou část provize pro prodejce. A zbytek firma vyplácí nově příchozím investorům – protože jednoduše není, kde jinde slibovaných 240 dolarů ročně vzít. Tedy když pomineme charitu.

Když hejla lapají…

Hranice mezi „síťovým marketingem“ a pyramidovou hrou bývá zkrátka často nejasná až neexistující. Rozklíčovat jak přesně firma funguje, je samozřejmě nemožné, protože v Česku není ani v obchodním rejstříku, natož aby zveřejňovala nějaké účetní výkazy.

Znamená to, že se projekt solárních elektráren brzy zhroutí? Nikoliv. Stačí si přečíst smlouvu, kterou má redakce Peníze.cz k dispozici. Tam stojí, že „garantovaný“ je pouze výnos 60 dolarů ročně, 180 dolarů je variabilní složka závislá na skutečné ziskovosti elektráren.

Až dojdou noví investoři, těm stávajícím firma pravděpodobně vysvětlí, že se změnily podmínky. Zůstane jim v lepším případě podíl na solárním panelu, který bude vynášet výrazně méně, než kdyby si ho za běžnou cenu koupili na střechu a pokryli tak část domácí spotřeby elektřiny.

Panel na střeše je navíc výrazně bezpečnější po právní stránce. Smlouva s firmou totiž obsahuje rozhodčí doložku – veškeré spory se budou řešit u rozhodčího soudu v Singapuru. Smlouva obsahuje i další háčky – panely se po dvaceti letech stávají vlastnictvím firmy. Přitom v té době mají ještě několik let životnosti a nenulovou hodnotu pro recyklaci.

Aktualizováno!

26. 3. Zvídavý čtenář v diskuzi upozornil na možnost, že by za vstupní investici 1200 dolarů firma koupila víc solárních panelů a zvýšila tak celkový výnos. To je – vzhledem k cenám panelů – možné, zmiňovaná smlouva ale výslovně hovoří o investici do jednoho panelu. Pokud tedy panely „navíc“ existují, investoři na případný výnos z nich nemají žádný nárok; je jen na libovůli společnosti, jak s penězi naloží.

Před každým hovorem a esemeskou reklama. Stálo by vám to za pár centů?

Nechte si platit za spam

Kromě solárních panelů firma nabízí systém AdKash umožňující vydělávat na zobrazování reklamy na telefonech.

Při příchozím hovoru či SMS vám systém nejprve zobrazí reklamu (ukázka zde), až pak můžete volat. Za každé zobrazení reklamy dostanete jeden až pět centů. Aby si tedy uživatel vydělal alespoň stovky korun měsíčně, musel by denně přijmout desítky hovorů s reklamou. V případě zapojení do multilevelové distribuce firma slibuje desetinásobně vyšší výdělek…

Co na to říká expert na on-line reklamu? „AdKash má na již první pohled dva háčky. Za prvé, on-line video reklama se běžně prodává za ceny, které jsou o desítky procent nižší než nabízená odměna za zhlédnutí. Ekonomicky tedy model nedává žádný smysl,“ říká Matěj Novák, ředitel sdružení Czech Publisher Exchange.

„Druhým háčkem je pochopitelně samotný fakt, že AdKash nabízí lidem peníze za zhlédnutí reklamy. O takovou cílovou skupinu žádný seriózní inzerent nestojí a on-line reklamní sítě takové pobídky obvykle ve svých pravidlech zakazují,“ dodává Novák.

Právě to, že většina příjmů pochází z provizí za nové členy, je typický znak pyramidových her – když dojdou nové ovečky, pohádkové výdělky se jednoduše vypaří.

Máňo, jdeme na burzu!

Na svém českém Facebooku firma v květnu avizovala „do dvou měsíců“ vstup na londýnskou burzu. Zatím ale skutek utek. V jedné z prezentací WGN dokonce uvádí í ocenění společnosti – 130 milionů dolarů. Ale nikde není ani zmínka o tom, že by společnost angažovala investiční bankéře nebo podnikla další kroky obvyklé při skutečném vstupu na burzu.

Nedávno však ohlásila otevření kanceláří v Londýně. Zástupci v Česku se zaradovali, že firma je na burze, na „ nejstarší burze světa – London Royal Exchange“, jak hlásili. Zádrhel je v tom, že Royal Exchange není akciová burza, ale obchodní centrum, kde má WGN pronajaté kanceláře…

Doporučeno Čmolíkem

Kolik Čechů už vábení snadných a ekologických zisků podlehlo? Čísla se těžko ověřují, ale na svém facebookovém profilu síť nedávno ohlásila překročení počtu čtyři tisíce členů. Své jistě udělalo i to, že se sítí spojil síly mimo jiné i „infopodnikatel“ Jiří Vokáč Čmolík, provozovatel projektu Neurorestart. 

Propojeno!

„Poslechněte si tu hrůzu: dno vašeho hrnce neakumuluje dostatek tepla a navíc musíte jídlo připravovat na tuku. NA TUKU! Div, že ještě nejste mrtví. Pořiďte si jedinečnou sadu nádobí a zachráníte zdraví celé rodiny. Dřív, než bude pozdě.“

Povědomé?

A víte, že dneska už se takhle neprodávají jen hrnce, ale i přeprogramování mozku?

Kdo však stojí za firmou jako takovou? Hlavou celé WGN je Ital Fabiano Galdi. I ten má podobně jako někteří čeští zástupci firmy zajímavou historii. Dříve společnost TELME, která slibovala výdělky na telekomunikačních službách v Latinské Americe. Stejně jako v případě WGN šlo o multilevelový prodej. Společnost už nefunguje.

Verdikt

Tedy rekapitulace: World Global Network dělají ti samí lidé, kteří napálili a okradli stovky, ale spíše tisíce klientů. Kupujete si od nich předražený solární panel, nesmyslnou mobilní aplikaci, slib vysokého výdělku a rozhodčí doložku v Singapuru.

Zdá se vám nemožné, že někdo je ještě ve 21. století tak naivní, že na to naletí? Je to víc než možné. Vidina rychlého výdělku bez námahy dokáže zaslepit každého. Jde jen o to, kolik mu slíbíte.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Rok studoval v Jižní Koreji. Během studia publikoval reportáže v Reflexu, Respektu nebo Týdnu, kariéru ale začal jako portýr. Od... Více

Související témata

elektřinainstitut finančního poradenstvíinvesticeipojiří vokáč čmolíkletadlomlmpyramidareklamarozhodčí doložka
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo