Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Baltic Dry: U kormidla světové ekonomiky

Index Baltic Dry vyjadřující náklady na dopravu získal během posledního desetiletí na důležitosti. A to nejen v oblasti přepravy, ale také jako ukazatel stavu globální ekonomiky. Obrovský počet „předkrizových“ lodí, které budou letos spuštěny na vodu, však snižuje jeho dříve nezpochybňovanou hodnověrnost.

Baltic Index hodnotí náklady na přesun zboží na hlavních obchodních cestách ve čtyřech největších třídách lodí. Index je zveřejňován pětkrát týdně a udává srovnatelné úrovně pro různé náklady - obvykle železnou rudu, uhlí a obilniny. Díky stabilní struktuře nabídky v lodní dopravě byl index až donedávna považován za excelentní barometr celosvětové poptávky po komoditách a surovinách: stavebních kamenech globální ekonomiky. Doba jeho slávy ale, zdá se, minula.

„S neobvykle vysokým počtem plánovaných nových lodí na rok 2010 ztrácí index schopnost vypovídat o poptávce po surovinách a ekonomickém vývoji. Sice bude stále reagovat na nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou, jeho využití už ale bude mít menší výpovědní hodnotu,“ okomentoval situaci Plamen Natzkoff, dopravní stratég z Citigroup.

Vydavatel indexu se ho samozřejmě stále zastává: "Když je nabídka lodí dostatečně stabilní, poptávka vyjadřuje spolehlivý indikátor aktivity v primárním průmyslu," tvrdí Jeremy Penn, ředitel Baltic Exchange.

Protože postavit loď trvá

V květnu 2008 vyrostl index na rekordní hodnotu 11 793 bodů. Pak ale přišla krize a s ní i utlumení poptávky po surovinách -do prosince index klesl na pouhých 663 bodů. Od té doby však stihl znovu vyrůst. Dnes již měl hodnotu 3 316 bodů.

Zdroj: Bloomberg (plná velikost zde)

Přesnosti indexu nahrává (či spíše nahrávala) do karet dlouhá doba potřebná na stavbu velkých nákladních lodí – každá se staví přibližně tři roky, proto je v tomto sektoru nabídka snadno předvídatelná a relativně málo flexibilní. Výkyvy cen za dopravu tak poptávka po lodích ovlivňuje jen minimálně. Mnohem větší vliv na ně má fluktuace poptávky po komoditách, které lodě převážejí. A to je podstatou indexu.

Zdroj: Bloomberg (plná velikost zde)

Někteří analytici se však obávají, že došlo ke změně. Amrita Sen, analytička z Barclays Capital v Londýně, tvrdí, že právě nyní je dokončováno obrovské množství nových lodí, které byly objednány v době ekonomického vrcholu v letech 2007 až 2008. Možnost využít tyto nové přepravní kapacity je však stále omezená. Poptávka po surovinách sice stoupá, k hodnotám před krizí má ale stále na míle daleko.

Jen pro ilustraci: zatímco za posledních pět let průměrně zapojilo do provozu 283 lodí ročně, letos trh zaplaví na 1400 nových plavidel. Pokud k tomu skutečně dojde, povede významný přebytek lodí ke katastrofálnímu poklesu přepravného. Co to udělá s indexem, je zatím možné jen odhadovat… "Index sice stále dokáže reflektovat oživení globálního obchodu, jeho hodnoty však mohou být letos velmi zavádějící," varuje Lambros Varnivides z Royal Bank of Scotland v Londýně.

Autor je redaktorem www.investicniweb.cz

Foto: Profimedia.cz

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK