Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdepak nulový výnos. Růst o 11 % každý rok!

| 23. 4. 2010

Vždy, když někdo říká, že akcie ztratily celé desetiletí a že strategie buy and hold už nefunguje, poposkočí se mnou celá židle, div se jí nerozjedou kolečka na všech pět stran. Na každém trhu jsou vždy akcie, jejichž cena vzrostla, a vedle nich jiné, jejichž cena poklesla. Pakliže průměr trhu měřeno akciovým indexem nevzrostl, ještě to neznamená, že investor nemohl vydělat.

Kdepak nulový výnos. Růst o 11 % každý rok!

Text Pavla Kohouta Jedenáct let peripetií, nulový výnos!, s nímž v tomto článku polemizuji, najdete zde.

Ano, americký nebo německý trh jsou v průměru na desetileté periodě v mínusu. Našli bychom zde ale také akcie, dokonce z řad známých značek, které během uplynulé dekády více než zdvojnásobily svou hodnotu. Za zmínku stojí například výrobci sportovní obuvi a oblečení Adidas, Nike a Puma nebo automobilky Audi a Volkswagen.

Od Irska (-12 % p. a.) až po Kolumbii (+30 % p. a.)

Zadruhé, ne všechny trhy jsou v červených číslech, což názorně dokazuje tabulka výnosů akciových trhů dle indexů MSCI. Jak vidíte, pouze na tříleté periodě mírně převažuje červená barva, na pětileté i desetileté periodě však převládá zelená. Rozvinuté trhy jsou za posledních deset let v průměru lehce v mínusu, naopak rozvíjející se trhy zaznamenaly za uplynulých deset let nárůst o 8 % p. a.

Čísla u desetileté periody by byla zhruba o jeden procentní bod vyšší, kdybychom započetli dividendy (u kratších period jsou dividendy započteny), bohužel data se započtením dividend nejsou pro desetiletý horizont k dispozici.

Výnosy akciových trhů dle indexů MSCI

Zdroj: MSCI Barra a FINEZ Investment Management, data k 16. 4. 2010

Předcházející tabulku, která přehledně zachycuje výnosnost akcií na jednotlivých trzích za jeden, tři, pět a deset let najdete v plné velikosti zde. Jak je z ní patrné, nejhorší výsledek zaznamenal akciový trh v Irsku, který se v roce 2008 propadl do hlubin podobných Mariánskému příkopu a pohybuje se dnes okolo hodnot, jaké měl před dvaceti lety. Podobně odstrašující případ je Japonsko. Tamní akciový trh má dnes poloviční hodnotu ve srovnání s koncem osmdesátých let.

Ovšem i mezi rozvinutými trhy bychom našli kladné zhodnocení. Nejlépe si v uplynulých deseti letech vedly Austrálie, Kanada a Norsko. Co mají společného? Jedná se o významné exportéry komodit, z čehož profituje jak akciový trh (vysoké zastoupení těžebních společností), tak celá ekonomika.

Graf indexu MSCI Ireland

Zdroj: MSCI Barra, plná velikost zde

Z rozvíjejících se trhů (tzv. emerging markets) zaznamenal za uplynulých deset let nejvyšší zhodnocení kolumbijský akciový trh s téměř 30 % p. a. následovaný trhem peruánským (21 % p. a.), indonéským (18 % p. a.) a brazilským (17 % p. a.). Opět si všimněte, že se jedná o významné světové producenty a exportéry komodit. Vměstnal se mezi ně ještě Egypt s růstem akciového trhu o 21 % p. a., ovšem pouze v lokální měně, po přepočtu na dolar nebo euro by mírně zaostával.

Také český Franta Investor moc dobře ví, že kdo koupil ČEZ, vydělal majlant. A nejen ČEZ. Index MSCI Czech Republic vzrostl za uplynulých deset let o 11 % p. a. Navíc koruna během té doby výrazně posílila, takže třeba americký investor by po přepočtu na dolary měl výnos 19 % p. a.

Graf indexu MSCI Japan

Zdroj: MSCI Barra, plná velikost zde

Je nutné sledovat rentabilitu investice

Pozor, nikdo neříká, že i v následující dekádě rozvíjející se trhy porostou v průměru o 8 % p. a. nebo dokonce víc. A už vůbec bych se neodvážil odhadovat, že český trh udrží tempo 11 % p. a., to je hodně naivní představa.

Ceny akcií rostou ze třech důvodů:

  • inflace,
  • růst zisků společnosti (růst rentability investice),
  • klesající požadovaná rentabilita investice ze strany investorů.

Inflaci neovlivníte, ale stojí za zmínku, že akcie představují dlouhodobě velmi dobrou ochranu před inflací. Aby akcie rostly nad inflaci, musí nastat jeden z dalších dvou bodů. Avšak kupovat akcie pouze s tím, že dnes je P/E 10 (např. akcie ČEZ) a akcie nejsou tedy z historického pohledu předražené, to je ryze spekulace, že investoři budou ochotní akceptovat vyšší P/E (aneb nižší rentabilitu investice).

Graf indexu MSCI Czech Republic

Zdroj: MSCI Barra, plná velikost zde

Moudrý investor vyhledává takové akcie, které mají nízké P/E, zároveň ale očekává růst zisků společnosti, je to pro něj tedy investice s vysokou rentabilitou, jež může ještě dále růst, když porostou zisky firmy. Zrovna akcie společností obchodovaných na české burze moc velký prostor pro růst tržeb a zisků nemají. Ačkoliv jsme prozatím ještě zařazeni mezi emerging markets, náš trh už je zasycený.

Daleko lepší vyhlídky mají v tomto směru akcie brazilské, čínské, indické, mexické, indonéské a akcie z dalších velkých rozvíjejících se trhů, kde rychlým tempem roste střední třída obyvatelstva a její koupěschopnost. Šanci navyšovat rychle zisky mají také akcie menších technologických společností. Ve většině případů ale bývá očekávání rostoucích zisků již zahrnuto v ceně akcií, ty pak mívají vyšší P/E (nižší rentabilitu) než akcie velkých zavedených firem s malým potenciálem další expanze.

Graf indexu MSCI Colombia

Zdroj: MSCI Barra, plná velikost zde

Co čekat v další dekádě?

Před rokem byly akcie výrazně podhodnocené, na trzích panoval strach a do cen akcií se promítala velmi pesimistická očekávání. Nyní nepovažuji akcie za podhodnocené ani nadhodnocené, do cen jsou dle mého názoru zahrnuta realistická očekávání, a to nejen mírně rostoucích zisků, ale také očekávání zvýšené inflace – na to mnoho analytiků zapomíná.

Z toho plyne závěr, nečekejte v tomto roce ani v následující dekádě další závratné výnosy akcií. Z dlouhodobého hlediska by růst akciových trhů měl odpovídat růstu nominálního HDP. U akcií velkých společností na rozvinutých trzích je tudíž reálné očekávat růst zhruba o dva procentní body nad inflací. Akcie emerging markets (vyjma střední Evropy) by i nadále měly přinášet vyšší výnosy s dlouhodobým růstem 4–5 procentních bodů nad inflací.

Ale nechci už slyšet žádné řeči o tom, že akcie deset let nevydělaly. Jestli někdo nevydělal, tak pouze investor, který vybral „špatné akcie“ (příliš draze oceněné – s nízkou rentabilitou). To je jako kupovat chalupu na spadnutí – a pak se divit, že spadla.


Autor je ředitelem a hlavním investičním manažerem FINEZ Investment Management.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

Jan Dvořák | 26. 4. 2010 10:36

Pozor na zvýšenou inflaci. Ta může napáchat škody na akciích, ačkoliv se akcie někdy vydávají za ochranu proti inflaci..Ukázku mám zde:http://www.oinvesticich.cz /inflace-je-zradna/
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Likavec | 23. 4. 2010 22:24

Chtělo by to očistit nominální růst od reálného. Pak by tam sice růst byl, ale ne zdaleka tak závratný. Spíše se v tomto případě přikláním k Pavlovi Kohoutovi. Pavel popisuje Index Down Jones a ten se týká US trhu. Co je mi platný růst ceny akcie, když si za peníze z jejího prodeje koupím reálně méně, než za peníze, které jsem vynaložil na její koupi?Na příkladu Emergin Markets to nelze aplikovat, tam je cena hnaná nahoru přílivem zahraničních investic, růstem úvěrů a růstem produktivity práce. To je pěkně vidět právě na tom Irsku a také je tam vidět to splasknutí bubliny. Pavel Kohout psal článek o indexu US trhu a tam je jeho článek více než pravdivý a pro mnohé američany dost hořký a smutný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 24. 4. 2010 10:59
reakce na Pavel Likavec | 23. 4. 2010 22:24

Ano, Pavel popisuje Dow, tak pak by ale mel psat, ze "index Dow" za x let prinesl nulovy vynos, ne ze "akcie" mely nulovy vynos. Je v tom obrovsky rozdil..Jinak nemam nic proti zminenemu clanku, je zajimavy. Ale nesnasim, kdyz nekdo vztahuje prumerny vysledek americkeho indexu na akcie jako takove..Treba v CR bude zcela jiste za uplynulych deset let vice lidi v zisku nez ve ztrate (pocitame-li samozrejme jen ty, kteri skutecne celych deset let drzeli akcie). Proc? Protoze vetsina drzela velkou cast portfolia v ceskych akciich... a ty rostly tempem 11 % p.a..Jan TraxlerFINEZ Investment Management.P.S. Nemyslim si, ze clanek byl urcen pro Americany. ;-))
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Adam | 24. 4. 2010 09:27
reakce na Pavel Likavec | 23. 4. 2010 22:24

Pokud americane kupovali akcie z rozvijejicich se trhu, tak diky poklesu dolaru vydelali jeste vice, nez tady uvadi pan Traxler.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Bedrich Navratil | 24. 4. 2010 07:15
reakce na Pavel Likavec | 23. 4. 2010 22:24

Pavel Likavec je sám Pavel Kohout nebo bratranec. Ve skutecnosti opravdu nelze s americkým indexem dokazovat, ze akcie 10 let nerostly. Ty nejlepsí akcie z Evropy vynesly za posledních 10 let stovky az tisíce procent plus, ale ty nejhorsí akcie prinesly pouhé desítky procent mínus. Ani jedna akcie na svete neztratila více nez -100% za posledních 10 let. Jan Traxler se ucí velice rychle, aby se stal jednou moravský Warren Buffett. On ví, ze pro výnos z akcie je dulezité nízké P/E a soucasne i vysoký rust zisku G. Tedy pro spatný rust zisku nebylo nikdy vhodné kupovat akcie General Motors, i kdyz byly stále levné. Zbývá jen, aby si Jan Traxler uvedomil, ze jistá období jako roku 2009 nelze hledat levné akcie podle P/E, ale podle P/S a P/C. Nebot roku 2009 u nemocných bank zádné P/E neexistovalo a nasly se levné akcie bank jen díky nízkým P/S a P/C. Stací jen, aby Jan Traxler prestal spekulovat s potravinami, kdyz tou jeho spekulací s potravinami umírají lidé v Africe hladem. To by opravdový Warren Buffett nedelal, ten prispívá na dobrocinné spolky a nespekuluje s potravinami na burze. Pavel Kohout má nebo bude míti profit z banky Goldman Sachs a FED, proto musí býti na jejich strane. Snad jednou bude pracovat u banky Goldman Sachs v Londýne nebo ve Frankfurtu. My, kdo s GS a FED nechceme míti nikdy nic spolecného, muzeme klidne mluvit pravdu, ze FED a GS od 1914 do dnes konstruují spolecnou silou jednu krizi za druhou, aby dostaly z krizí peníze z Ameriky i z Evropy.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 24. 4. 2010 11:15
reakce na Bedrich Navratil | 24. 4. 2010 07:15

Ladislave, skutecne si myslite, ze u akcii vubec nesleduji vyvoj trzeb? To vite, ze sleduji. A sleduji daleko vice veci. Ale nechtejte po mne vmestnat cely proces vyberu akcii do 4500 znaku v clanku urcenem pro investory laiky... tam logicky musim uvest jen to "nejdulezitejsiquot;a jeste to rict stravitelnou formou. Viz clanek, na ktery narazite:http://www.finez.cz/o dborne-clanky/detail/jak-vybir at-akcie/.Aza klicove pri vyberu povazuji "budouci zisky" (kolik je spolecnost schopna v pristich letech vygenerovat zisku), resp. jejich pomer vuci trzni hodnote firmy... aneb za kolik let firmy vydela na svou soucasnou hodnotu... cemuz rikam "rentabilita&qu ot;(i kdyz se Vam to terminologicky nemusi libit)..To ale neznamena, ze sleduji jen P/E. Navic samotne P/E kalkulovane napr. za uplynulych 12 mesicu (resp. jak jste me spravne opravil za uplynule 4 kvartaly) pro me neni podstatne. Dulezite jsou "budouci zisky". ;-).Hezky den.Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Jablunka | 24. 4. 2010 16:47
reakce na Jan Traxler | 24. 4. 2010 11:15

Pane Traxlere, možná hloupý dotaz, berte ho prosím tedy laicky:Jak uchopit otázku očekávání budoucích zisků? To přece závisí na mnoha faktorech, z nichž bez hlubokých inside informací-a to ještě uniknutých či neoficiálních-jsou některé faktory nezjistitelné. Např. jak je celkově zakázkově firma zajištěna, nasmlouvána, co se děje v topmanagementu (jestli tam nehrozí nějaká brutální aféra), jestli se nedá očekávat nějaká velká kádrová obměna jako taková - i na "běžných postech" , to může firmu dočasně ochromit, nemusí to mít hladký průběh. Nebo jaké možná absolutně zásadní kroky firma chystá a předem se tím logicky chlubit nechce, jestli to posvětí valná hromada atd, atp. .....Neumím si představit, jak při tolika těžkých neznámých pohlížet na očekávaný růst nebo pokles budoucích zisků ? Těžké inside informace získá obvykle jen zanedbatelný zlomek lidí (aby to tedy byly informace spolehlivé). To v publikovaných finančních výkazech k nalezení není a nebude.Je tajemstvím, jak k očekávání budoucích zisků- jakožto pořád malý investor- přistupujete, na co přitom hledíte? Jen zpětné zrcátko z minulosti a propočet z výkazů pro budoucnost asi nestačí...zajímá mě to čistě z pohledu teorie, nikoliv praktického svého investování.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 25. 4. 2010 08:57
reakce na Aleš Jablunka | 24. 4. 2010 16:47

Jak uchopit "budouci zisky"? Na zaklade subjektivniho ocekavani. To jinak nejde. Jiste ze se muzete mylit. O tom prave investovani je. Kdyby slo nejakym objektivnim zpusobem presne urcit "ferovou cenu" akcie, tak by trh byl dokonale efektivni a vsechny trzni ceny akcii by se rovnaly jejich "vnitrnim hodnotam". Ale tak to neni. Kazdy investor ma sva vlastni subjektivni ocekavani. Nejvice pak vydelate tehdy, kdyz mate spravne ocekavani, zatimco vsichni ostatni se pletou. ;-) Ale to je na dlouhe povidani..Nemusite byt genius ani mit insider informace... staci pouzivat vlastni selsky rozum a uvazovat trochu dlouhodobeji, protoze vetsina lidi uvazuje velmi kratkodobe. Treba pred rokem se takto daly najit neuveritelne investicni prilezitosti (a to upozornuji, nemam na mysli banky)..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Aleš Jablunka | 25. 4. 2010 13:42
reakce na Jan Traxler | 25. 4. 2010 08:57

Děkuji za odpověď.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 24. 4. 2010 14:50
reakce na Jan Traxler | 24. 4. 2010 11:15

Mr. Traxler, nejvíce vynesly od brezna 2009 do dnes akcie bank a pro negativní netto zisk je nebylo mozno hodnotit s P/E, ale s P/S a P/C. Smiluj se tedy a priznej, ze levné akcie od firem majících poslední 4 kvartály ztrátu je mozno shledati levné s P/S a P/C, protoze nejprve nemaji vubec zádné P/E a pozdeji dostanou asi P/E 1000 nebo P/E 100, ale P/S a P/C maji stále atraktivne nízké. Dalsí vec: správný value investor nepotrebuje nikdy komodity, certifikáty, dluhopisy ani opce, ani nepotrebuje sledovat makroekonomické faktory a muze investovat stále jen ze 100% do akcií. A value investor nemel zádnou ztrátu 2007-2010, jestlize zádné akcie neprodal a nemel zrovna akcie HRE, LEH ani GM. Taky se nestarej furt o akcie latinské ani asijské, protoze nejvyssí potencial rustu maji mnohé blue chips z Nemecka, Británie a USA a nejdeme o nich dostatek informací, zatimco o akciích latinských ani asijských nenajdeme témer nic a nesmíme to nechat nikdy na fondu ani certifikátu. Nejlepsí je míti samé akcie a 50x za rok dividendy z asi 20 akcií.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 25. 4. 2010 08:45
reakce na Ladislav | 24. 4. 2010 14:50

Ne, neni je mozne shledat levne podle P/S a P/C... protoze to nic nerika o tom, jake zisky firma v pristich letech vygeneruje. Jsou to take dulezite ukazatele, ale pouze pomocne. Pro me je klicova budouci rentabilita..Ze firma byla ve ztrate, a tudiz nemam k dispozici P/E? To je fuk. Klicove jsou budouci zisky!!! A ty nikde nevyctete, ty musite odhadovat! Kdybych mel investovat jen na zaklade minulych zisku, nebo na zaklade P/S, tak to radsi pujdu hrat ruletu..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 25. 4. 2010 13:43
reakce na Jan Traxler | 25. 4. 2010 08:45

Chápu, ze P/S a P/C z USA do Brna jeste do dnes nedosly, ale jednou snad taky dojdou. Protoze je nutné zjistit, zda jsou akcie levné, i kdyz firma delá ztrátu jeden rok a nemá P/E. Pro nejlepsího a nejslavnejsiho investora a poradce a autora knihy Super Stock ze San Franciska = Ken Fisher od Fisher Investment http://www.fi.com , pro nej je mnohem dulezitejsí P/S nez P/E a rád by koupil jen akcie s P/S pod 1 a rád by prodal akcie po rustu na P/S 3.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 25. 4. 2010 23:02
reakce na Ladislav | 25. 4. 2010 13:43

Takze podle Vasi teorie s P/S byly napriklad akcie General Motors levne. ;-) To Vam nezavidim, pokud se teto teorie drzite. ;-)).Trzby jsou pekna vec, ale pokud z nich firma neumi vytvorit zisk, tak je na nejlepsi ceste zkrachovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 26. 4. 2010 03:35
reakce na Jan Traxler | 25. 4. 2010 23:02

Uz je to mnoho let, co jsem vynalezl, protoze jsem to nevidel v zádné knize, ze vedle nízkého fundamentálního ocenení akcie je potreba také, aby podnik zvysoval zisk. Tedy presný opak toho, co se píse vmagazínech a na webstránkách =akcie je drahá, nebo zisk podniku má klesat, ale prolhaní analytici a redaktori magazínu daji takové akcii klidne rating buy. Asi 5 let mám uz na mojí webstránce napsáno, ze akcie General Motors je levná, ale nemá sanci rusti, protoze díky konkurenci nedosahuje koncern rustu zisku. Pan Traxler se snazí mne zesmesnit, jako ze bych nevedel, ze zisk podniku musí rusti. To já uz mnoho let ale vim. Pouze redaktori investicních magazínu a analytici to nevi, kdyz dávají rating buy zcela naopak.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 25. 4. 2010 20:35
reakce na Ladislav | 25. 4. 2010 13:43

To investujete podle toho, co jste si přečetl v nějaké knížce?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan TraxlerJan Traxler
Privátní investiční poradce a ředitel společnosti FINEZ Investment Management
Přední český expert v oblasti investování. Prosazuje férovou provizi podílem...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!