Robert Kiyosaki: Celý svět bankrotuje

| 28. 6. 2010

Lidový mudrc pro oblast financí. I tak se mluví o Robertu Kiyosakim. Jeho knihy, hlavně ty ze série „Bohatý táta, chudý táta“, jsou populární po celém světě, odborníci se nad nimi ovšem často pozastavují… To ale Kiyosakimu nevadí. „Moje výnosy jsou nekonečné. Vlastně si tisknu vlastní peníze,“ říká o sobě. Sebevědomí mu rozhodně nechybí.

Robert Kiyosaki: Celý svět bankrotuje

* Často píšete o konspiracích bohatých. Myslíte, že jedna z takovýchto konspirací je i v pozadí aktuální krize?

Zcela jistě. To je přesně ten důvod, proč jsou banky sanovány.

* Krize byla dle vás vyvolána záměrně, aby se bohatství už takto bohatých dále znásobila, hlavně na úkor středních vrstev.

Je to tak. Střední vrstva, alespoň v Americe, dostala těžký úder. Říkám, že Amerika je dnes nejchudší zemí na světě, protože její střední třída je zdecimovaná.

* Amerika je nejchudší zemí? Není to až příliš nadsazené?

Ale vždyť má 700 bilionů nebo kolik dluhu! Neexistuje žádný způsob, jak takovýto dluh splatit. Jde o stovky bilionů dolarů! Prostě není možné dostát těmto závazkům. Ale stejně postupně zbankrotuje celý svět. Lidé, co si spoří v penězích, ať už v dolarech, jenech či eurech, budou zničeni.

* Proč? Bojíte se možné inflace?

Dolar bude devalvovat. V dalších pěti letech Obamova administrativa natiskne, myslím, 1,6 bilionu dolarů ročně. A ještě budou lidem říkat, že si mají spořit - to je přece tak ubohé. Tomu nemůže už nikdo věřit! Prostě, kdo bude spořit, je pošahaný blázen.

* Co tedy s penězi dělat? Kam nyní investovat? Do nemovitostí?

Ne, určitě ne, nemovitosti jsou ještě nebezpečnější. Lidé totiž nejsou finančně dostatečně vzdělaní, aby do nich správně investovali. Proto říkám, že každý by měl investovat nejdříve do svého finančního vzdělání, a teprve potom investovat peníze. Ale kdo chce hned investovat peníze, tomu doporučuji zlato a stříbro, hlavně stříbro. To v současnosti radím i finančně velmi vzdělaným lidem. V dalších pěti až deseti letech to prostě bude tou nejlepší investicí.

* Stříbro je lepší než zlato? Proč?

Poprvé v dějinách je ve světě více zlata než stříbra. Stříbra je nedostatek. Je užíváno v elektronickém průmyslu, v lékařství, a přitom jeho zásoby jsou nyní tak nízké, až z toho mrazí. Je to s ním jako s ropou.

* Vraťme se ke zlatu. Neobáváte se, že trh s ním je dost přifouknutý. Kdekdo dnes mluví o bublině.

Bubliny jsou tu s námi pořád.

* Ale pak by nebyl příliš dobrý nápad zlato kupovat.

Prostě je pořád lepší mít zlato než dolar. Uvedu příklad. Zlato jsem začal nakupovat v roce 1972. Za tu dobu pěkně zdražilo, takže jsem vydělal slušné peníze. Kupovat zlato nyní - právně nyní - je opravdu hloupost, souhlasím, a právě proto doporučuji stříbro. Trhy se prostě pohybují nahoru a dolu, zažívají své růsty a propady, ale i přesto budu mít stále radši zlato či stříbro než kteroukoli z měn.

* Vyhovuje „konspirujícím bohatým", o nichž píšete, současná podoba vzdělávacího systému, kdy se lidé ve školách učí vše možné jen ne to, jak hospodařit s penězi a čím peníze jsou?

Ano. To je přesně to, co označuji za konspiraci bohatých. Jsou to Rockefelleři, kdo má pod kontrolou vzdělávací systém v Americe. Nevím, jak je tomu v České republice, ale v Americe nyní děti či mládež nedostávají na školách potřebné finanční vzdělání. Když v Americe lidé vyjdou ze škol, nic neví. Neví, co s vlastní budoucností, neví, proč do školy chodili.

tyden.cz

* V knize, kterou jste sepsal s Donaldem Trumpem, tvrdíte, že investujete výnosněji než Warren Buffett. Trump je však krizí značně zasažen. To se Buffettovi nestalo.

Já jsem nyní vydělal tolik peněz, že Buffetta stále porážím.

* Jaké jsou vaše výnosy?

Jsou nekonečné. Nemám zainvestované žádné vlastní peníze. Mám nekonečné výnosy, vlastně si tisknu své vlastní peníze.

* Počkejte. Jak tisknete své vlastní peníze?

Zeptejte se mých dvou poradců. (ukazuje na dva muže sedící opodál, pozn. red.).

* Když si tisknete vlastní peníze, proč nejste v žebříčku nejbohatších časopisu Forbes?

Jsem soukromá osoba. Nemusím tam být. Podívejte se: vydělal jsem teď více peněz, než kdykoli předtím. Chcete-li vědět jak, najdete to v Konspiraci mocných. Když si to zkusíte přečíst, pochopíte. Je mi líto lidí, jako jste vy, kteří byli vzděláni ekonomy. Mě ekonomové neučili, mě učí podnikatelé, byznysmeni. To je velký rozdíl. Využívám dluh. Protože dolar, to je teď dluh. Většina mých investic je stoprocentním dluhem. Pokud to nechápete, berte na mě aspoň ohledy. Rozumíte mi?! Můžete se něčemu naučit, nebo se hádat. Zeptejte se mých poradců, Kena a Toma (opět ukazuje na muže sedící opodál, pozn. red.). Ti vám to ozřejmí.

* Jsou to vaše peníze, ptám se vás.

Řekněme, že vlastním tuhle budovu, před níž právě sedíme. Nedal jsem do ní ani korunu, ale vlastním ji.

* Nedal jste nic, dostanete vše?

Prosím vás, poslouchejte mě, nemáte ponětí, o čem mluvím. Jste školák. Učili vás ekonomové, nikoli bohatí lidé. Řeknu vám něco: když chcete porozumět, o čem mluvím, musíte dávat pozor, co říkám. Já neprodávám budovy. Nemám v nich žádné vlastní jmění. Všechno je to na dluh.

* Ještě k tomu tištění vlastních peněz. Pokud vím, peníze dnes tisknou pouze centrální banky. Jaký máte názor na Federální rezervní systém (Fed; americká centrální banka, pozn. red.)?

Je to soukromý kartel. Bankovní kartel.

* Kdo jej tedy vlastní a ovládá?

To nikdo přesně neví. Ale Fed, Mezinárodní měnový fond, Světová banka, to jsou všechno titíž lidé.

* A kdo jsou ti lidé? Vy to nevíte?

No, někdo ze starých rodin Rockefellerů, Rothschildů či Morganů stál u zrodu Fedu. Ale jsou tu jiné rodiny, třeba Warburgové. Není to vůbec transparentní, tudíž skutečně nelze přesně vědět, kdo za tím stojí. Federální rezervní systém ale rozhodně není federální. Nemá ani žádné rezervy. Není to banka. Je to kartel. Něco jako OPEC.

* Dobře, to jsme odbočili. Jak tedy využíváte dluhu, konkrétně?

Znovu opakuji - je třeba nejdříve investovat do finančního vzdělání. Já sám mám asi tři sta milionů dolarů dluhu. Ale to je všechno dobrý dluh - bohatnu díky němu. Většina lidí je ovšem zadlužená, pročež chudnou. Nájemníci v mých nemovitostech, například, za mě splácí úroky z dluhu. Většina lidí ovšem, když si vezme hypotéku, tak splácí i úroky. Já je nesplácím, za mě je platí jiní. To vyžaduje dosti specifické vzdělání. Proto mi v roce 1973 můj „bohatý otec" doporučil, abych šel na kursy podnikání v oblast nemovitostí. Ne kvůli nemovitostem samým, ale kvůli dluhu. Abych se naučil tomu, jak dluh řídit. Většina ekonomů neumí s dluhem nakládat. Uvažují byrokraticky, jako zaměstnanci, ne jako podnikatelé stojící na vlastních nohou. Já nedostávám výplatnici, musím ovšem uřídit dluh. A propady trhu mě nelekají, ty lekají vás. Ve Vietnamu jsem se naučil, že buď zabiju já, nebo někdo jiný zabije mě.

Připraveno ve spolupráci s časopitem Týden (www.tyden.cz)

Vložit komentář

Pro psaní komentářů se musíte přihlásit. Pokud ještě nemáte svůj účet, tak se zaregistrujte.

Jste si jistí, že již na Finmagu učet máte, a nemůžete se přihlásit? Po přechodu na nový redakční systém si musíte změnit své heslo. Jak to udělat, zjistíte zde.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Joyin z Bayin | 29. 6. 2010 15:19

Odpusťte mu, neb neví co říká.

+1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (21 komentářů)

Tomas | 15. 7. 2010 01:18

no,cosi jsem procetl a polsouchal,hral parkrat jeho hru a snazil se pochopit co chce sdelit(nikoliv to ze se da zbohatnout na napsani "motivacni" ;knihy-ikdyz i to se z toho da naucit:)zbezne hodnoceni:je pravdou ze se snazi psat az zbytecne na moc stranek,nebo-li porad omyla to same... a jine uhle pohledu,mno,mozna to tak muzem nazvat.na druhou stranu je faktem ze(precetl jsem zatim jen malo-takze nejspise zakladni) myslenky o aktivech nebo hledani vhodne investice se mi zdaji v podstate logicky spravne.o tom zajistit si potrebne informace/vzdelani nez-li nekdo investuje celozivotni uspory na fin . kolotoce taky bezesporu.jen to bohuzel nefunguje tak jednoduse (jak podotkla pritelkyne,mimochodem desne dobra v jeho hre) ,avsak to prikladam vzdelavacimu charakteru hry/knihy a proto jeji jednoduchosti (priklad dopredu nevime za jakou cenu muzu koupenou budovu v budoucnu prodat/pronajimat a pod. )podotykam ze jsem VS student(nikoliv fin oboru) a o investovani se zatim jen zajimam...nez-li zacnu pracovat a investovat sve vydelane penize.(jsem rad ze alepson toto uz splnuji z jeho myslenek)
+0
+
-

Joyin z Bayin | 29. 6. 2010 15:19

Odpusťte mu, neb neví co říká.
+1
+
-

RomanK | 29. 6. 2010 10:36

Řada lidí zastává názor že Kiysaki zbohatl až vydáváním knih o tom, jak zbohatnout. Četl jsem "Rich Dad, Poor Dad" a je to celkem inspirativní kniha, ale na druhé straně plná faktických nesmyslů. Následující "The Cashflow Quadrant" pak neobsahuje nic nového, jen přežvýkává obsah předchozí knihy. Věcné chyby a rozpory rozebral fundovaně John Reed, doporučuji.http://johntreed.co m/Kiyosaki.html
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Síla | 30. 6. 2010 15:09

Tak Kiyosaki sám přiznává, že několikrát zbankrotoval a že většina myšlenek je jeho "bohatého táty". A samotné knihy jsou excelentní ukázkou postupů o kterých píše..Co se týká chyb, tak i já jich tam dost našel (byť ne z právní oblasti, na to je v US potřeba dobré právnické vzdělání). Ale to nijak nesnižuje hlavní myšlenky knih, které navíc dokáže velmi trefně a stručně sdělit. Proto je také tak oblíbený.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Marek | 29. 6. 2010 14:34

Četl jsem (i přes moji chabou znalost angličtiny) část stránek Johna Reeda a musím říct, že je silně zaujatý. Některé úryvky jsou dezinterpretací toho, co skutečně bylo napsáno v knize (za předpokladu správného překladu), další jsou neprůkazné a jiné jsou v přímém rozporu, co napsal RK v jiných knihách. Jsou tam uvedeny názory bez podložených a konkrétních faktů, žádný tvrdý "proof".Jo hnReed mi přijde přesně jako typ vysokoškolsky vzdělaného člověka, který se na věc nedokáže podívat z jiného úhlu, než tak, jak to vštěpuje školský systém. Navíc jsem měl občas pocit, že jednoduše závidí. Tak na mě působí jeho ostré texty.Neříkám ovšem, že se mýlí, je možné, že finanční "informace" ;v Kiyosakiho knihách jsou "dobré" i "špatné", nicméně může jít jen o špatnou interpretaci (jak jsou napsané), protože není spisovatel jako takový, a příběh okolo je jen dobře vytvořen s ideou pomoci lidem, aby mohl být dobře pochopen.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

RomanK | 29. 6. 2010 18:03

"Jsou tam uvedeny názory bez podložených a konkrétních faktů, žádný tvrdý proof."To jste četl asi špatně. Podívejte se např. na tabulku "Factual errors" kde jsou přehledně uvedeny hrubé chyby z "Rich Dad, Poor Dad" včetně odkazů na porušování US zákonů. Další fakta si každý může najít sám.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Marek | 29. 6. 2010 21:12

Ano, to je možné, tak daleko jsem se nedostal. Přečetl jsem circa 2-3 stránky (A4) a pak toho nechal.Nicméně v tom, co jsem přečetl, mě nic neupoutalo natolik, resp. tam nebyly ty relevantní důkazy, které jsem čekal a hledal. Každopádně děkuji za upozornění, ještě se na to podívám.V US zákonech se nevyznám, takže nemohu soudit, jak moc je to protizákonné nebo ne, ale pamatuji si radu, že všechno se musí konzultovat s odborníky (právník, účetní).Na zmíněných stránkách pana Reeda je nicméně vidět, že je silně zaujat a to sráží jejich důvěryhodnost, protože jsou vedeny dost útočně. To mi osobně hodně vadí, mám raději nestrannou a nezainteresovanou(přeci jen jsou "konkurenti&quo t;)objektivitu.
+0
+
-

Juraj Vyskočil | 29. 6. 2010 09:11

pardon, omylom som to odoslal skor....aj mna trochu prekvapila mierna arogancia v tomto rozhovore, ale ako Josef napisal, bude to pravdepodobne tym.Videl/pocul som ho na viacerych workshopoch a tam na otazky reagoval uplne normalne
+0
+
-

Aleš Müller | 28. 6. 2010 23:59

No, je to divný rozhovor. Když jsem poprvé četl jeho knihu Bohatý táta, chudý táta, tak jsem tomu naprosto nerozuměl. Používání pojmů jako aktiva a pasiva na věci obchodní povahy a soukromé spotřeby, jsem naštěstí po druhém čtení rozkódoval. I tento hovor mne utvrdil, že je to jen obyčejný spekulant s pozemky a nemovitostmi.Když mi někdo řekne že se jeho knihama řídí, tak se např. obávám kdy dostanu zaplaceno (viz heslo - plaťte nejprve sobě, pak jiným), atd.Také jisté opovrhování zaměstnanci, kteří svoji práci dělají za mzdu (to je ten chudý táta) mi nesedlo. Bez zaměstnanců by neexistoval kapitalismus.Tím ale neříkám, že některé myšlenky nejsou správné, ta hlavní je - hledejte mimořádnou příležitost, ověřte si ji a realizujte ji.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Juraj Vyskočil | 29. 6. 2010 09:08

Ja napriklad poznam prakticky jeho kompletne dielo a mozem povedat ze vacsina kritiky na neho je od ludi, co sotva citali jednu jeho knihu (vacsinou prvu, Rich Dad, Poor Dad). Tiez nikde neopovrhoval zamestnancami, iba jednoducho konstatuje ich financnu buducnost. Takisto "zaplat najprv sebe" ani omylom neimplikuje "nezaplat druhym".Nejdem polemizovat ci je podvodnik alebo nie, ale cisto podla jeho diel je jednoducho nepravda, ze je "spekulant s pozemkami", pretoze je to v priamom rozpore s tym, co pise vo svojich knihach. On pri budovani majetku stale dokola zdoraznuje potrebu cashflow investicii, nie metodu kapitalovych ziskov.Neviem, co znamena, ci su jeho knihy "terno". Jeho knihy su skor spojenim motivacnej literatury a zaroven ma dar podat taky nezatazeny nadhlad v otazkach bohatstva. V tomto je podla mna jeho dielo cenne. Obsahuje isty mental set, z ktoreho sa da pokracovat dalej.Co jeho knizky rozhodne nie su, tak navody na zbohatnutie. Jednoduche motto, najprv financna inteligencia, potom budovanie bohatstva.Aj mna trochu prekvapila
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiří Kratochvíl | 29. 6. 2010 14:53

Když trochu odbočím, můžete mi poradit jaké knihy bych si měl přečíst, abych pochopil to podstatné ? Z několika zdrojů jsem už pochytil, že se (jako všichni plodní autoři) poměrně často opakuje...Díky
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr Malý | 29. 6. 2010 20:20

No to záleží na úhlu pohledu, jestli se opakuje. Já to vidím tak, že omýlá to samé, ale pokaždé z jiného úhlu. A hlavně pokaždé názorně, nejlépe na příkladech a formou vyprávění. Čím více jsem toho od něj přečetl, tím ucelenější obrázek jsem si činil. Rich Dad Poor Dad je skutečně jen úvod, přečtěte si minimálně ještě Bohatý táta radí jak investovat, Zvyšte své finanční IQ a konečně moje nejoblíbenější: Co máte vědět, než začnete podnikat.Ale edukativní charkter to pro vás bude mít jen tehdy, když se budete chtít něco naučit.
+0
+
-

Jana | 28. 6. 2010 20:06

A tohle motivuje prosím podnikatele, všechno je tak jednoduché.Nevím, jaký máte názor, ale mě připadá jako pěkně vychytralý člověk, který vydělává na naivnosti lidí, kteří si kupují jeho pohádkové knihy.Člověk, aby zbohatl stejně jako on, nelze bez podvodu a korupce.
+0
+
-

marex | 28. 6. 2010 15:42

Ano, Kyosaki ma nemalo postrehov "k veci", ale v tomto clanku mi vyslovene nesadol a posobil ako sarlatan,ci podomovy predavac ponukajuci tabletku na chudnutie. Prehnane tvrdenia a namiesto odpovedi, doporucenie precitat jeho knihu.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Robin | 28. 6. 2010 19:45

Přijde mi, že mluví jako pilot "letadla". Samé superlativy. Jak je něco v oblasti financí obestřeno tajemstvím, převratné, je potřeba být zasvěcen, tak je to na 99% buď nelegální, nebo podvod.Druhou otázkou je nakolik JEHO rady způsobily a ještě způsobí realitní bubliny a krize kdekoli na světě.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

petrj | 28. 6. 2010 22:30

nevím jestli správně chápu váš názor, ale když vím, že bude bublina, protože v tomhle systém je to zakodováno.tak proč na tom nevydělat. jinak četl někdo ty knihy? je to fakt takové terno?
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Robin | 29. 6. 2010 22:00

Prostě s tímto systémem nesouhlasím. Když už víte, že to je bublina, tak slovo nevydělat by bylo lépe nahradit slovem TRHNOUT.Dnes se spousta lidí zabývá spekulacemi a hrdě se nazývá investory.Spekulace žádné hodnoty nevytváří, pouze shrábnete peníze těch, kdo to špatně odhadli. Prostě loterie.Investování by mělo být o tom, že někomu poskytnu prostředky na to, aby vytvořil něco z čeho bude užitek a já z plodů toho užitku dostanu podíl.Více investorů, méně spekulantů a bude líp.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

petrj | 30. 6. 2010 00:07

ale tito spekulanti právě říkají, že se to ...tipuju , že vy jste pro zrušení naked short obchodvání co?
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Robin | 30. 6. 2010 16:06

Ale, ne. Nemám rád jakékoli zákazy. Spíš motivaci, např. časově degresivní zdanění, poplatek ... co já vím.
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Jarkovský | 29. 6. 2010 00:24

Knihy jsem četl. Začal jsem se díky nim zajímat, co vlastně peníze jsou, a přemýšlet, jak s nimi zacházet. Což je, myslím, jejich hlavní poselství. Nic více a nic méně.Rozhodně jsem knihy nevnímal jako tupou prvoplánovou příručku "udělejte 1,2,3 a na 100% zbohatnete". Tak je, zdá se mi, četli někteří jejich kritici.Ano, v rozhovoru působí mírně egoisticky. Nezapomeňme ale, že je z trochu jiného kulturního rámce. Některé věci tedy beru "s rezervou".
+0
+
-

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 28. 6. 2010 19:17

Naprosto s Vaším názorem souhlasím. Také mi při čtení rozhovoru neustále poskakovalo obočí.
+0
+
-
Lukáš KovandaLukáš Kovanda
Lukáš Kovanda je ekonomický konzultant a autor populární i odborné ekonomické literatury. Na odborné úrovni se věnuje filozofii a metodologii ekonomické...více o autorovi.

Diskuze

Jiří Suchý | 23. 4. 2014 12:40

Vzpomeňme si, kolik naše kandidáty na prezidenta stály jejich kampaně. Ani jeden nebyl schopný tyto prostředky dát ze svého, tudíž někomu vděčí za svoji kandidaturu, případně zvolení. Je myslím na místě pochybovat o nezávislosti......více

Kdo řídí dolar?

Josef Novotný | 23. 4. 2014 11:55

Pane Kohoute,
jestli jsem to správně pochopil, tak soukromý charakter Fedu je pouze naaranžovaný, ve skutečnosti je to státní organizace. V tom případě Fed tiskne státní peníze. Pak ale nechápu proč J. F. Kennedy vydal......více

Kdo řídí dolar?

Jan Altman | 23. 4. 2014 11:16

Článek se snaží bojovat s pověrou, že FED je soukromá organizace vlastněná velkými (dokonce snad prý židovskými) bankami.

Tuto pověru šíří pomatenci, kteří si myslí, že centrální banka v soukromých rukou je zlo,......více

Kdo řídí dolar?

Petr Síla | 23. 4. 2014 10:23

Najít si odborníka má jednu velkou nevýhodu - takzvaní "poradci" jsou v drtivé většině jen zprostředkovatelé, kteří žijí z provizí. Mají tedy větší potřebu prodat než dobře poradit. A odborníků (jako je třeba Jan Traxler)......více

Velký investiční seriál: Od koho si nechat poradit a komu se radši vyhnout

Jiří Novotný | 22. 4. 2014 20:43

Psychopatům bez svědomí to dlouho vychází. Tím, že nemají skurpule. Horší bude až se kvůli němu nějaká "celebrita" opravdu oběsí. A pak si ho někdo podá.

Dělník bulváru Novotný předvádí společenskou normu, ne deviaci

Michal Weinfurtner | 22. 4. 2014 17:15

Zajímavé. Zajímavý fenomén je ten Novotný. Některé diskutující natolik oslnila jeho osobnost, že jim zcela unikl fakt, že čtou recenzi na film „Dělníci Bulváru“ a nikoli recenzi na Petra Novotného.

Dělník bulváru Novotný předvádí společenskou normu, ne deviaci

Facebook

Přihlášení

Nemáte regstraci? Zaregistrujte se zde!