Bogdanka: Bakalova polská výzva

| 13. 10. 2010

Je to asi největší výzva, před níž Zdeněk Bakala a jeho společnost New World Resources (NWR) stáli od privatizace severomoravských OKD a vstupu na burzu. Polský důl Bogdanka je již na první pohled zcela jiná investice, než do kterých se NWR v Polsku zatím pustilo. Proč?

Bogdanka: Bakalova polská výzva

Bogdanka ležící na novém nalezišti černého uhlí ve východním Polsku nedaleko hranic s Běloruskem a Ukrajinou totiž denně vyprodukuje 21 tisíc tun kvalitního černého uhlí, a je tak nejvýdělečnějším dolem v celém Polsku. Zároveň se zde těží 7 % veškeré polské produkce a jedna desetina v zemi energeticky využívaného uhlí. A to už jsou čísla opravdu zajímavá. Potenciál dolu navíc stále není vyčerpán. Podle rozvojového plánu by se měl v roce 2014 podíl Bogdanky, respektive akciové společnosti Lublinské uhlí Bogdanka, zvětšit téměř na dvojnásobek a dosáhnout 12 procent celopolské těžby.

Skoro miliarda eur

Majoritním vlastníkem společnosti Lublinské uhlí Bogdanka byl do roku 2009 stát. Až v polovině minulého roku vstoupila společnost na varšavskou burzu. V březnu letošního roku pak Polsko prodalo dalších 46,7 % akcií za 1,1 miliardy zlotých, tedy v přepočtu za více než šest miliard korun. Většinovými vlastníky se staly penzijní fondy, minoritní část – asi 10 % akcií zůstala v rukách zaměstnanců, kteří je budou moci nabídnout k odkupu až příští rok. Státu zůstaly jen 4,3 procenta.

NWR přišlo s nabídkou odkupu 75 procent akcií ve výši 100 zlotých za akcii, což je asi o 30 procent více, než za kolik je stát prodával před půl rokem. V úhrnu jde asi o 857 milionů eur. Největší vlastník akcií ze skupiny penzijních fondů OFE Aviva Bz WBK však nabídku odmítl jako příliš nízkou. V reakci na to vyskočila minulý čtvrtek cena akcií z 89 zlotých o dvacet procent a výrazně tak překonala nabídku NWR. „Investoři platí za Bogdanku více, protože se domnívají, že si penzijní fondy řeknou o vyšší cenu,“ okomentoval vývoj server Wyborcza.biz

Doly spojené pod hranicí

Bakalovo nejen těžební, ale i dopravní impérium (World Transport je druhým největším hráčem na českém železničním trhu s velkým zahraničím přesahem), je přitom v Polsku výrazně zapsáno již nyní.

Českému podnikateli se již dříve podařilo dotáhnout koupi dolu Morcinek pod Katovicemi, kde se těžilo pouhých pět let, od roku 1993 do roku 1998. Díky česko-polské přeshraniční smlouvě tak po znovuotevření vznikne unikátní česko-polský důlní komplex. Možná ještě důležitějším rozvojovým projektem je ale důl v polském Debiensku, kde se nachází 190 miliónů tun koksovatelného uhlí. Ten Bakala získal v roce 2008.

Odboráři vyhrožují

Podle diplomatických zdrojů byl poměrně hladký prodej obou dolů možný také proto, že v Polsku mají v tak strategické oblasti, jako je těžba uhlí, Češi výrazně lepší pozici než například němečtí investoři. U Bogdanky však Bakala a NWR i přes svůj „český původ“ narážejí. Proti prodeji dolu se ozvali horničtí odboráři, kteří tvoří v Polsku velmi vlivnou lobby. Ti hrozí v případě prodeje dolu „cizákovi“ stávkou. „Jsme v šoku, jako téměř každý, že by se naše firma mohla ocitnout v rukou cizinců. Budeme protestovat,“ řekl deníku Gazeta Wyborcza šéf odborů na Bogdance Bogusłav Szmus. „My jsme polský poklad. Firma se rozvíjí, přináší zisk, k prodeji není žádný důvod,“ dodal.

Pokud by se akvizice podařila, by byla Bogdanka prvním plně fungujícím, špičkovým dolem v nejlepší kondici, který NWR v Polsku získá. Navíc strategicky položeným, protože Bakala ovládá i běloruské železniční překladiště v Brestu a také část obřího ukrajinského dolu na těžbu železné rudy.

O tom, zda se NWR podaří zásadní krok do polského hornictví a vznikne tak největší důlní a transportní impérium ve střední Evropě, se rozhodne do dvou týdnů, kdy NWR musí na svoji veřejnou nabídku na odkup akcií dostat odpověď.

Autor je redaktorem Lidových novin

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Luboš PalataLuboš Palata
Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!