Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Sedm obrazů ze života laického investora

Pavel Kohout
Pavel Kohout
12. 1. 2009

Proč jsou chudí lidé chudí? Protože se sami připravují o peníze. Nemám na mysli zdaleka jen ty, kdo skladují peníze ve slamníku. Takoví jsou na tom ještě relativně dobře ve srovnání s amatérskými burzovními spekulanty. Většina amatérských spekulantů totiž přichází o peníze.

Sedm obrazů ze života laického investora

Bez legrace – statistiky přesvědčivě ukazují, že drobní investoři nakupují draze a prodávají levně. V roce 2000, kdy vrcholila internetová spekulativní bublina, zaznamenaly fondy a burzy rekordní zájem investorů. Začátkem roku 2003, kdy akcie byly levné, drobní investoři naopak rekordně prodávali. A tak je tomu vždy, kdy akcie příliš rychle rostou a pak příliš hluboko klesnou…

Jak je možné, že racionální gramotní lidé s volebním právem a plnou způsobilostí k právním úkonům se chovají jako stádo ovcí, když přijde řada na rozhodování o úsporách a investicích? Život drobného laického investora lze rozčlenit do sedmi fází. Podívejme se na ně v detailu.

1. Fáze nevědomosti

V první fázi náš drobný investor, říkejme mu pan Novák (nic proti Novákům), o investicích nic neví. Pokud na ně vůbec pomyslí, říká si v duchu asi toto:

Akcie? Fondy? Pojištění? K čemu je to dobré?
• Tyto věci jsou jen pro experty, já tomu nerozumím
• Ještě mě někdo napálí!
• Mým penězům je nejlépe v matraci nebo na spořícím účtu

2. Fáze zájmu

Druhá fáze nastává obvykle v dobách euforie, kdy akciové indexy rostou. Pan Novák není žádný zabedněnec, pravidelně sleduje média a nic mu neunikne. Jeho myšlenkové pochody mohou vypadat takto:

V novinách psali, že akcie jdou nahoru
• Akcie prý dělají 30 % ročně, můj spořící účet jen 3 %
• Kolega Šíma prý vydělal na akciích balík peněz!
• Všude jsou reklamy na makléřské akcie, fondy, a podobné věci…
• Když do akcií investuje každý, tak to přece musí být dobrá věc!
• Je snad Šíma chytřejší než já?!

3. Fáze nadšení

Fáze prvotního nadšení laického investora bývá plna vzrušení, romantiky a velkých očekávání. Lze ji přirovnat k období dospívání, kdy mladí lidé objevují svět lásky a erotiky. Je to doba krásná… a bohužel krátká. Co se během fáze nadšení honí hlavou panu Novákovi?

Otevřel jsem si účet a koupil pro začátek jednu akcii… a je to skvělé, za měsíc už vydělávám skoro deset procent!
• Každý den se dívám, jak moje akcie roste. Svět je nádherný, báječný!
• Vydělávat peníze je tak snadné. Škoda, že jsem tak dlouho váhal, musím to dohnat
• Investuji do akcií všechny úspory a ještě si půjčím
• Ještě pár let a nebudu skoro muset pracovat

4. Fáze obav

Čím radostnější je třetí fáze, tím chmurnější bývá procitnutí. Čím více vyletí akciové indexy během spekulativní euforie, tím hlubší bývá pád. A během desetiletí 1998-2008 se světové akciové indexy téměř neustále pohybovaly ve vlnách euforie (1998-1999) – deprese (2000-2002) – euforie (2003-2007) – deprese (poslední kvartál 2007 až doposud).

V počátcích každého depresivního období si milióny pánů Nováků říkaly něco takového:

Hrome, moje akcie nějak padá… už jsem prodělal všechny výnosy
• Akcie padají dál, co mám dělat?
• Někde psali, že moudrý investor má dlouhodobý horizont. To zní rozumně, ale jen aby ten horizont nebyl příliš dlouhodobý!
• Šíma se mi včera v hospodě svěřil, že taky prodělává

5. Fáze frustrace

Fáze obav přechází ve fázi frustrace stejně hladce a přirozeně jako leden v únor:

Už jsem ztratil 10 % investovaných peněz…
• Už jsem ztratil 20 % investovaných peněz…
• Už jsem ztratil 30 % investovaných peněz…
• Už jsem ztratil 40 % investovaných peněz…
• Ach, ach, nejenže jsem chudý, ale manželka mě každý večer plísní…
• Co mám dělat?

6. Fáze nesnadných rozhodnutí

Přijde den, kdy se zoufalý pan Novák podívá na cenu své akcie (diverzifikace mu pochopitelně nic neříká) a řekne si: nadešel čas zúčtování…

Můj experiment prostě nevyšel
• Musím se k problému postavit jako muž
• Je to zkrátka další životní zkušenost, byť pořádně drahá
• Už nechci trpět špatným spaním
• Už nechci poslouchat výčitky, jimiž mě zahrnuje manželka
• Kolega Šíma už taky všechno prodal…
• VŠECHNO PRODÁM, A TO HNED!!!

7. Fáze nevědomosti č. 2

Pan Novák se k problému postaví jako chlap a všechno prodá. Bohužel se tak nejčastěji stává právě v době, kdy akciový trh prochází poslední a nejhlubší fází deprese, po níž následuje zotavení a zpravidla další vlna euforie. Pan Novák realizuje své ztráty v plné výši, ale o výnosy z opětného růstu akciového trhu se připraví. Jeho mysl zaplavují trudné myšlenky:

Podvedli mě
• Příště si dám pozor
• Už nikdy akcie, fondy, ani nic podobného
• Matrace je matrace
• Nechci už v životě nic slyšet o investicích, horizontech, nebo procentech
• S výjimkou vodky, tam máte vždy zaručených 40 procent!
• Bez rizika!!

Oč se připravil pan Novák? Vezměme si třeba německý index DAX, abychom použili některý vyspělý trh a nedívali se přitom pořád jenom na Ameriku. V březnu 2003 měl index DAX hodnotu kolem 2424 bodů. Během následujících čtyř let vzrostl na 6917 a za pár dalších měsíců překonal hodnotu 8000 bodů. Šlo by tedy o výnosy v řádech kolem třiceti procent ročně.

Ale dobrá, období 2003-07 bylo anomální érou tržní bubliny. Nelze tvrdit, že akciový trh „dělá“ třicet procent ročně – čas od času tomu opravdu tak je, ale dlouhodobý průměr je někde kolem deseti procent ročně. Podobná čísla platí pro většinu vyspělých trhů.

Samozřejmě, s vysokým rizikem. Akciový trh není pro každého. Dobrý finanční poradce svého klienta nikdy k investicím do akcií nenutí. Dobrý poradce ví, že ne každý klient má na horskou dráhu akciového trhu žaludek.

Autor je ředitelem Partners pro strategii. Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Pavel Kohout

Pavel Kohout

Ředitel Algorithmic Investment Management a strůjce investičních fondů Algorithmic SICAV. Dřív pracoval mimo jiné pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF, spoluzakládal finančněporadenskou... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo