Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Místo akcií dluhopisy?

| 13. 1. 2009

Růst akcií skončil, zapomeňte! Podobné hodnocení akciových trhů působí na počátku nového roku dosti příkře. Jejich letošní vývoj nicméně zatím dává spíše za pravdu těm, kteří očekávají plynulejší růst akcií nejdřív ve druhé polovině letošního, případně začátkem příštího roku.

Místo akcií dluhopisy?

Podle Roberta Bucklanda ze Citigroup bude v případě cen akcií sveden boj mezi horšími fundamentálními daty a nízkým oceněním. Podobně jako analytici z finanční skupiny ING investorům doporučuje, aby se zaměřili hlavně na akcie společností z defenzivních odvětví.

Buckland s odkazem na firemní výsledky soudí, že hovořit o významnějším obratu bude v případě globálního akciového trhu pravděpodobně možné až v příštím roce. Ten letošní by mohl být rokem s nejvyšší volatilitou kurzu akcií, doporučuje proto neprodávat po 30% poklesu a naopak nenakupovat po 30% růstu akcií.

Největší evropská banka HSBC pokládá za nejlepší sázku pro letošní rok akcie amerických společností. „Mnohé z nich totiž sedí na hromadě hotovosti, " uvedla v této souvislosti banka.

Také HSBC doporučuje investovat do defenzivních akcií, konkrétně do společností, působících ve zdravotnictví, dále do akcií výrobců spotřebního boží a potravin. Vzhledem k jejich dlouhodobému růstovému potenciálu banka favorizuje rovněž čínské a indické akcie.

Pokles sazeb nahrává obligacím

Vzhledem k přetrvávající nejistotě na akciových trzích nadále roste zájem o státní dluhopisy. Podobným investicím nahrává všeobecný pokles úrokových sazeb. Také v Česku by mohly být tyto cenné papíry pro konzervativnější investory, těžce snášející velké výkyvy trhů, atraktivní.

Jak řekl Finmagu člen představenstva fondu kvalifikovaných investorů Arca Capital CEE Pavel Makovec, aktuální výnos korunových státních dluhopisů činí 4,5 %, inflace klesá a v lednu by mohla být nižší než dvě procenta. Lze přitom očekávat, že ČNB bude dál snižovat úrokové sazby, zatímco inflace půjde ještě níže.

Pro méně agresivní investory tedy může jít o zajímavou (a přitom poměrně bezpečnou) investici. Občas se sice spekuluje o hrozbě deflace, v České republice ovšem dosud stále nebyly liberalizovány všechny ceny, takže prozatím podle Makovce nic takového nehrozí. V budoucnu sice nevylučuje opětný růst inflace a základních úrokových sazeb, do poloviny příštího roku by ale považoval státní dluhopisy pro určitý typ investorů za zajímavé.

Je tu ovšem jeden zásadní problém: přestože šla jmenovitá hodnota státních dluhopisů před řadou let dolů a činí deset tisíc korun, takže jsou dostupné i pro drobné investory, koupit malý počet korunových státních dluhopisů je v praxi velmi obtížné.

Akciové trhy zatím podle Makovce stále hledají dno. Z českých titulů pokládá i v této situaci za zajímavé akcie Pegasu, Telefóniky 02 CR a Komerční banky. Doporučuje nicméně, aby se investor před koupí těchto titulů zabýval jejich fundamentální analýzou. Pokud se situace na trzích otočí, k čemuž ovšem zřejmě podle Makovce dojde až v roce 2010, mohly by mít tyto tituly velký růstový potenciál.

Atraktivní zůstává při současných cenách také ČEZ. Ve prospěch podobné investice hovoří hlavně informace, podle níž bude zřejmě společnost letos znovu vykupovat vlastní akcie, což by mohlo zvednout jejich cenu, stejně jako motivační opční program managementu.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

Vlad Ender | 14. 1. 2009 09:36

To bylo spise mysleno jako doplneni Vaseho komentare, ne oprava nebo neco :).Mimochodem, distresovane dluhopisy muzou vynest podstatne vice nez akcie, ale vyzaduji opravdu hodne vyzkumu.. Ja se na ne divam jako ze je to v podstate opce - ktera v dobrem pripade jeste vyplati dividendu - spise nez dluhopis :) (napr. dluhopisy GM by vynesli v poslednich par mesicich podstatne vice nez akcie GM - cca 50%-120% vs cca 30%, ale s celkem vysokym rizikem).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Václav Valášek | 16. 1. 2009 15:48
reakce na Vlad Ender | 14. 1. 2009 09:36

Já bych pro tento rok byl také zastáncem akcií které mají potenciál výplaty zajímavé dividendy. Ale nejsem velký analytik, je to spíše pocit z výhledu na rok 2009. A tento pocit si každý měsíc podporuji nákupem pár jednotek high dividend fondu :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vlad Ender | 13. 1. 2009 21:28

Jeste poznamka k vladnim dluhopisum - koncem lonskeho roku (cca pulka listopadu) byli velice zajimave britske vladni inflacni dluhopisy - 10 lety se obchodoval kolem 85p za nominalni libru, takze meli docela velky vynos + inflace byla hezky "zvetsena" .To bylo v dobe, kdy meli trhy panicky strach z dlouhodobejsi deflace, ktery ted castecne odpadl (i kdyz mozna ze ne uplne u TIPSu, US ekvivalentu).Dnes je cena stejneho desetileteho UK inflacniho giltu kolem 98, takze vynos cca 15% jen na cene. Bohuzel byly v te dobe me penize vazane jinde :).
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Traxler | 13. 1. 2009 01:52

Ja myslim, ze daleko zajimavejsi jsou dnes korporatni dluhopisy. Statni dluhopisy mohou prinest uchazejici vynos jeste pravdepodobne v CR, EU a nekterych EM zemich, ktere ovsem maji min Ackovy rating. Horizont tak pul roku. Vzhledem k menovemu riziku bych zustal jedine u ceskych. Jinak jsou statni dluhopisy na nekolik let pase. Vynos do splatnosti je uz tak maly, ze se nevyplati je vubec drzet. Americkym bych se vyhnul obloukem..Zato korporatni dluhopisy nabizi krasne vynosy do splatnosti. Momentalne se mi takova investice jevi jako jistejsi oproti akciim, pritom se srovnatelnym potencialem. I kdyz ta situace u korporatnich dluhopisu uz neni tak hezka, jako byla jeste v listopadu..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Mašek | 13. 1. 2009 08:32
reakce na Jan Traxler | 13. 1. 2009 01:52

To máte pravdu. Taky jsem už o korporátních dluhopisech několikrát psal. Poprvé někdy loni na podzim. Pokud jde ale o konzervativní či konzervativnější investory, nevím, zda jim je doporučit. No, snad jo.Když jsem na toto téma diskutoval, setkal jsem se i s opatrnějšími názory, a to nikoliv "analytických nazdárků", včetně jednoho, podle kterého je investice do korporátních dluhopisů podobně riziková jako do akcií. Takže dotyčný by raději preferoval akcie.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 13. 1. 2009 18:03
reakce na František Mašek | 13. 1. 2009 08:32

Korporatni dluhopisy nejsou konzervativni investice. Ale jsou mene rizikove nez akcie v tom smyslu, ze dluhopis je pro firmu zavazek, ktery musi splacet (i s uroky). Kdyz ho nesplati, tak to v podstate znamena, ze firma zkrachovala. Firma nemusi vytvorit nekolik let zisk, presto muze bez problemu dostat svym zavazkum. Akcie Vam prinese vynos jen tehdy, kdyz firma vytvari zisk a ten navic roste..Jelikoz vynosy do splatnosti u korporatnich dluhopisu jsou pomerne atraktivni, muze to byt dokonce vynosnejsi investice nez akcie, pricemz riziko je zde mensi. Ale samozrejme zde riziko je, a to riziko totalni ztraty v pripade krachu firmy, ale take riziko poklesu trzni hodnoty dluhopisu v pripade, ze se firma dostane do financnich problemu. Staci, aby ji byl snizen rating a razem jde cena dluhopisu dolu. To je vak vykoupeno rustem vynosu do splatnosti. Takze pokud investora netrapi vykyvy, tak strednedobe podstupuje v podstate jen riziko krachu firmy. U akcie je rizikem i jen snizeni zisku..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 13. 1. 2009 18:10
reakce na Jan Traxler | 13. 1. 2009 18:03

P.S. Ja osobne investuji do akcii. Ale to proto, ze chci vyssi vynos. A neni to zadna legrace vyhledavat akcie s extra potencialem. Pro mnoho investoru by ale dnes mohlo byt vhodnejsi volit korporatni dluhopisy namisto akcii. Kdybychom vedle sebe postavili akciovy index a index korporatnich dluhopisu, myslim, ze strednedobe bude mit lepsi vykonnost index korporatnich dluhopisu. Ale uvidime. Je to jen tip. ;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Mašek | 14. 1. 2009 12:36
reakce na Jan Traxler | 13. 1. 2009 18:10

Že si povede index korporátních dluhopisů střednědobě lépe než akciový, je docela pravděpodobné.I já investuji spíše do akcií. Byly ale doby, kdy jsem, podobně jako mnozí další, před přijetím ČR do Evropské unie měl v korunových dluhopisových fondech docela dost peněz. A vyplatilo se to, protože se předpoklad, že půjde inflace a následně úrokové sazby výrazně dolů k "evropské úrovni", potvrdily. Takže na tom bylo možné dost vydělat.V případě státních dluhopisů to přitom bylo poměrně bezpečná investice.To ty korporátní obligace dnes nejsou. I když jsou zajímavé.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vlad Ender | 13. 1. 2009 21:23
reakce na Jan Traxler | 13. 1. 2009 18:10

Par doplnku. U dluhopisu jsou dve rizika - trzni a kreditni. Pokud koupite dluhopis a chcete ho prodat, mate obe - muze padnou v cene, ale take muze mezitim firma zkrachovat. Na druhou stranu, dluhopis ma prednost pred akciemi takze mozna neco z neho uvidite (i kdyz asi ne v teto dobe). Je dulezite u dluhopisu si zjistit jakou maji tzv. seniority - nebo poradi splaceni v pripade padu spolecnosti (ne vzdy to jde, neb ne vzdy se daji zjistit bankovni pujcky ktere maji vetsinou prednost).Zajimave v soucasne dobe je kupovani dluhopisu ktere jsou na "konci zivota" - maji tak dva-tri mesice do konce. Jeste porad muzete dostate rozumny vynos (ekvivalent 6-10% rocniho), a odstranili jste trzni riziko. Je to lepsi i kdyz riskantnejsi nez ucet :). Pozor take na kurzove zmeny, ale ty jsou problem i u akcii.Trh s dluhopisy je take jiny nez z akciemi - je mene regulovany (a standardizovany), a misto na burze je v podstate ciste domenou brokeru, takze se pripravte na podstatne vetsi spready a mensi likviditu - specialne jako mensi zakaznik.Jsou tam jeste dalsi zadrhele jako ze casto je to "nominee" ucet, takze pokud vas broker zkrachuje muzete mit problem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 13. 1. 2009 23:11
reakce na Vlad Ender | 13. 1. 2009 21:23

Vsak rikam to same, jen vice polopaticky. ;-)).Osobne se necitim v dluhopisech zrovna jako ve svem rybniku, takze vyber i provedeni transakci u dluhopisu zasadne nechavam na manazerech fondu. ;-) Ja osobne tedy v dluhopisech nemam ani korunu, protoze chci jeste vyssi vynos. Ale nekteri klienti dluhopisy maji. Statnich se postupne zbavujeme, misto toho jde cast prostredku do korporatnich..Hezky den
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

František Mašek
Dlouhodobě se zabývá ekonomikou, od roku 1993 se zaměřuje na kapitálový a finanční trh. Působil v řadě médií, mimo jiné v Lidových novinách a časopise...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!