https://www.finmag.cz/finance/263434-arogance-ktera-porazi
Arogance, která poráží
Díky tomuto přístupu spousta mocností zanikla a uvolnila místo jiným, které na aroganci v konečném důsledku také doplatily. Arogantní chování však sehrálo roli i při pádu či oslabení velkých firem, jež nedokázaly využít historických příležitostí. Pojďme se podívat alespoň na dvojici z nich.
Gorila, která porazila sama sebe
Když Richard Fuld, ředitel zkrachovalé banky Lehman Brothers přezdívaný Gorilla, dostal v březnu roku 2007 prémie ve výši 22 milionů dolarů, investoři tleskali a z Lehmanu se stávala stále významnější finanční instituce. V té době bance vydělával převážně na toxických balíčkách, které obsahovaly hypotéky ve výši 4,2 miliardy dolarů. Zdánlivý úspěch Lehmanu se odrazil i v ceně akcií, které se v té době prodávaly za cenu 70–80 dolarů za kus.
Všechno však fungovalo do té doby, než nabídka na trhu nemovitostí převýšila poptávku a přišel pád trhu nemovitostí přiživený panikou. Kvůli zmíněným balíčkům banka zkrachovala a americká centrální banka Fed jí odmítla pomoci. Údajně proto, že nehrála klíčovou úlohu pro americkou ekonomiku.
Charles Peabody, analytik společnosti Portales Partners to komentoval slovy: „Měl tu typickou namyšlenost dlouho sloužícího šéfa: Já jsem tohle vybudoval a má to daleko větší hodnotu, než si myslíte.“
S Fuldem tak pravděpodobně proběhne soud, ve kterém budou možná vzneseny finanční požadavky třetích stran. Fuld se však ukázal jako mazaný rizikový manažer, když svou vilu, kterou v roce 2004 koupil za 13,75 milionů dolarů, prodal manželce za 100 dolarů. Škoda jen, že svůj manažerský um nedokázal uplatnit i při řízení banky.
Yahoo – okna nechejte raději zavřená
Yahoo byla jedna z mála společností, která přežila hrozivou dot-com bublinu v roce 2000. Do budoucna si však odnesla nemalé šrámy, když například její akcie v září 2001 uzavíraly na pětiletém minimu za 4 dolary. Yahoo zaspala – inovovala jen nedostatečně a zaměřila se pouze na lokální trh.
V roce 2004 tak začala být postupně válcována Googlem. Zatímco Google vstupoval na burzu s cenou 85–95 dolarů za kus, akcie Yahoo v této době dosahovaly svých maxim a prodávaly se za 55 dolarů. Cena akcií Yahoo se pohybuje od 10 do 15 dolarů za kus, Google se prodává za 359. Investoři Googlu věří – svědčí o tom i vysoké P/E ratio (poměr ceny akcie k zisku na akcii) této společnosti pohybující se v současnosti kolem hodnoty 22.
Největší chybou Yahoo bylo odmítnutí prodeje do rukou Microsoftu. V této době se cena akcie Yahoo pohybovala kolem 29 dolarů. Microsoft za ně nabízel 31 dolarů a nabídku následně zvýšil na 33 dolarů. Společnost Yahoo však s nabídkou spokojená nebyla a požadovala 37 dolarů. Steve Ballmer, současný šéf Microsoftu, pokládal tuto cenu za přemrštěnou a souboj o Yahoo vzdal, což vedlo k tomu, že se akcie Yahoo začaly hluboce propadat až k současným 13 dolarům.
Hospodářské výsledky této společnosti jsou rovněž neuspokojivé a nepopulární šéf Jerry Yang tak kvůli nim musel opustit své místo. Je zajímavé, že po této zprávě akcie Yahoo stouply o 4 %.
Podobných firem bude na konkurenčních trzích stále dost, to je neoddiskutovatelný fakt. Každý by proto měl mít na paměti citát zakladatele a hlavní postavy Microsoftu Billa Gatese: „ Úspěch je špatný učitel. Kvůli němu si chytří lidé myslí, že nemohou prohrát.“
Foto: Profimedia.cz
Nejnovější podcasty