Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Je tu čas certifikátů?

| 6. 10. 2009

Když se kácí les, lítají třísky. Když na podzim zasedá Mezinárodní měnový fond, akcie často ztrácejí. Bude tomu letos jinak?

Je tu čas certifikátů?

Růst akcií se v poslední době zastavil. Americký, ale i řada evropských akciových trhů včetně českého ztratily minulý týden hlavně kvůli oslabení v jeho závěru asi dvě procenta. Začátek tohoto týdne zatím působí příznivěji, nicméně přesto rovněž rozpačitě. Významně k tomu přispěly horší makroekonomické zprávy z USA.

Místo o původně očekávaných 1,2 % sice americká ekonomika ve 2. čtvrtletí podle konečné zprávy klesla jen o 0,7 %, další zveřejněná makroekonomická data z USA však investory příliš nepotěšila, což platí zejména o dalším růstu nezaměstnanosti. Prognóza Mezinárodního měnového fondu pro příští rok je lepší než v červenci - MMF zvedl odhad růstu globální ekonomiky z 2,5 na 3,1 %. Jeho představitelé ovšem varují, že je tento růst stále křehký.

V době podzimního výročního zasedání MMF, Světové banky a dalších institucí z této skupiny (nyní probíhá v Istanbulu), navíc akcie často výrazně ztrácejí. Bude to letos jinak?

Otázkou také zůstává, co napoví výsledky firem za 3. čtvrtletí. Podle průměrného odhadu 3800 analytiků, které oslovila agentura Bloomberg, mají zisky firem, jež tvoří americký index S&P 500, klesnout o 23 %, deváté čtvrtletí v řadě. Příští rok by se měla situace zlepšit.

Býci, sázející na růst akcií, tvrdí, že jsou levné. Vycházejí z toho, že by měly firemní zisky v nejbližších dvou letech vzrůst o 54 %, nejvíc po 64 % zaznamenaných v letech 1986-1988. Je to dokonce víc než 46% růst očekávaný u firem z čínského indexu Shanghai Composite.

Akcie nejsou drahé, tvrdí Mary Chris Gay, která spravuje jeden z fondů firmy Legg Mason. Podle ní není nereálné čekat, že americké akcie příští rok posílí o 25-30 %, a to díky poptávce z Číny, která je největším světovým spotřebitelem kovů a druhým největším v případě ropy. Američtí producenti komodit prý mohou v nejbližších dvou letech vydělat 149 %.

(Ne)solidní nejistota

Bill Gross, který řídí největší dluhopisový fond na světě PIMCO, ovšem upozorňuje na nesoulad mezi očekávaným tempem růstu ekonomiky USA (s ohledem na inflaci asi o 2 % - konsensus analytiků pro příští rok hovoří o 2,4 %) a firemními výsledky. Není zdaleka sám, kdo hovoří o oživení nikoliv typu V, ale W, tedy o dvojím dnu americké ekonomiky.

Profesor newyorské univerzity Nouriel Roubini, který předpověděl finanční krizi, očekává „jen“ pozvolné oživení ekonomiky ve tvaru U. Má však za to, že akcie rostly příliš rychle a brzy, a tak jako komoditní trhy mohou v nejbližších měsících klesat. Bývalý šéf americké centrální banky Fed Alan Greenspan soudí, že ekonomika USA v příštích šesti měsících posílí o 3-4 %, pak ovšem zpomalí. V USA se musí zpřísnit poskytování úvěrů a zvednout daně. Navzdory dobrým firemním ziskům Greenspan nečeká, že si akcie významněji polepší.

Přijde větší impulz?

Šéf oddělení kapitálových trhů Raiffeisenbank Richard Skácel Finmagu řekl, že po prudkém růstu od března akciový trh stagnuje a čeká na významnější impulz, který by rozhodl o tom, kudy bude ubírat. Nečeká větší pokles akcií, ale spíše jejich stagnaci či menší pokles.

Momentálně doporučuje s akciovými investicemi spíše vyčkat - na trhu je těžké najít zajímavý titul. Během šesti až osmnácti měsíců by pak mohlo mít smysl začít investovat do cyklických titulů a těžit tak z růstu ekonomiky.

Vydavatel Zertifikatejournalu Martin Svoboda očekává globální pokles akciových trhů. I když je možné vytipovat i další tituly, v době krize či recese se, jak připomíná, vždy vyplatilo investovat do hazardu, tedy akcií kasin, nebo výrobců alkoholických nápojů.

Skepticky hodnotí budoucí vývoj akcií také analytik Petr Hlinomaz z BH Securities. Za nejpravděpodobnější považuje situaci, kdy akcie do konce roku ztratí část dosavadních zisků. Také vyhlídky na rok 2010 zatím hodnotí rozpačitě. Bude možná klidnější, než letošní, vzhledem k tomu ovšem asi nelze očekávat nějaké zvláštní zisky.

Atraktivním titulem může být nicméně ČEZ, který by měl i v případě horšího scénáře dosáhnout stejného zisku jako letos. Navzdory očekávanému poklesu cen elektřiny může navíc těžit z akvizic a fúzí. Určitý prostor k růstu ceny mají podle Hlinomaze i akcie CME. Spekulace na růst ceny akcií Unipetrolu nebo NWR pokládá zatím za problematické.

Přes obavy z poklesu trhů přitom nevylučuje, že v závěru roku přijde určitý růst cen akcií. Řada správců fondů je totiž může nakoupit za část peněz, které zatím leží ve fondech ladem.

Koupíte si certifikáty?

Stagnující či klesající akciový trh nahrává některým investičním certifikátům, hlavně bonusovým, na nichž může investor vydělat i při omezeném poklesu trhu. V určitých případech to může podle Skácela platit i pro garantované či discount investiční certifikáty. Svoboda upozorňuje, že objem obchodů s bonusovými certifikáty skutečně výrazně narostl. Tzv. discount certifikáty nyní nepokládá za tak atraktivní.

Na pražské burze se obchoduje s více než šesti desítkami certifikátů. Aktuálně může jít o zajímavou investiční alternativu, byť bonusových mezi nimi příliš není. Méně zkušený investor by si měl důkladně ověřit, do čeho vkládá peníze a jak je na tom emitent certifikátů.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

Jan Traxler | 6. 10. 2009 12:38

Bonus certifikaty nejsou a priori spatne, ale aktualne jejich potencialni vynos neodpovida riziku, resp. mne osobne napr. vynos 8% p.a. v eurech za riziko ztraty 40% pri prorazeni bariery (pokles aktiva o cca 30%) a riziko totalni ztraty pri krachu emitenta nestoji..Navic vynosum bonus certifikatu aktualne nesvedci pomerne nizka volatilita. Staci, aby se v pristich tydnech trochu vic rozhybaly trhy a trzni cena bonus certifikatu poklesne razem o 10%. Proto bych i v pripade bonus certifikatu s nakupem vyckal..Jinak akcie jako celek se vuci ocekavanym ziskum pro nasledujicich 12 mesicu jevi skutecne dost drahe. Je nutne si do portfolia vybirat pouze ty "levne", ale tech uz dnes moc neni. Prumerne P/E akcii v mem portfoliu se nyni pohybuje okolo 10 a ty se nebojim drzet. Nektere tituly, ktere vyrazne posilily a staly se "drahymi" uz jsme s klienty radeji prodali..Aktualne se vycet atraktivnich investicnich prilezitosti blizi nule. Na strednedobem horizotnu povazuji za atraktivni kukurici, psenici a zemni plyn, timto smerem se ubiraly posledni zmeny v portfoliich klientu aktivni spravy FINEZ. A pak nadale drzime nektere vybrane akcie..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Mašek | 8. 10. 2009 18:11
reakce na Jan Traxler | 6. 10. 2009 12:38

Přemýšlel jsem, zda reagovat hned. Takže alespoň trochu ex post. Taky se mi zdají akcie obecně drahé či dost drahé. Nikdo samozřejmě neví, jak se bude trh vyvíjet, nejsem výjimkou. Zda tedy případné příznivé firemní výsledky akcie zlevní, toť otázka. Momentálně se mi ale nezdá, že u bonus certifikátu, jaký je zmiňován, hrozí ztráta 30 %. Pokud se neuděje nic dramatického, spíše očekávám menší pokles trhu, nebo jeho plus minus stagnaci. Otázkou je příští rok. Ale mohu se samozřejmě mýlit. Jistě, záleží na typu investora. Nevím také, zda bude koruna dál posilovat. Spíše si ale myslím opak. Z toho mi vychází, že za současných okolností nemusí být pro méně náročné investory osm uváděných procent p. a. v eurech tak špatný výsledek. Ale kdo ví, kudy se budou trhy skutečně ubírat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 8. 10. 2009 20:53
reakce na František Mašek | 8. 10. 2009 18:11

Mne bonus certifikaty pred rokem udelily tvrdou lekci, a to mely vsechny ochranu pres 30%, nektere i pres 50%. Trhy poklesly vice, nez jsem si vubec dokazal predstavit. Zdanlive bezpecne papiry prinesly klientum nadproporcionalni ztraty. Po pul roce fungovani firmy to nebyl zrovna idealni start. Dohanet vznikle ztraty (u nekterych zakazniku i pres 50%) nebylo vubec jednoduche..Nyni uz jsou ve ztrate jenom dva. Prumerny vynos klientu cinil na konci zari na rocni periode 39,8%, to je hodne slusne (pro srovnani index MSCI World je na rocni periode po prepoctu do korun ve ztrate -6,6%). Asi se takova situace tezko bude nekdy opakovat. ;-) Ovsem nebyt meho nedostatecneho odhadu rizika pred rokem, mohli byt v plusu vsichni klienti a s vyssimi vynosy..Po zkusenostech uz mi 10% za riziko -40% nestoji, i kdyz treba zdanlive s velkou pravdepodobnosti uspechu. Historie zatim ukazuje, ze vetsina bonus certifikatu skonci spatne. Nezanevrel jsem na ne uplne, aktualne mam ve vlastnim portfoliu dva lock-out produkty, coz je v podstate trochu rizikovejsi bonus certifikat (v pripade prorazeni bariery nastava totalni ztrata). Ale jsem s bonus papiry velmi opatrny a casto varuji investory pred "zdanlivou bezpecnosti" a take upozornuji na kreditni riziko, ktere vsichni velmi podcenuji a jednou se jim to vymsti..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Mašek | 9. 10. 2009 08:12
reakce na Jan Traxler | 8. 10. 2009 20:53

Prakticky se vším souhlasím. Akorát si myslím, i když to tak nakonec být nemusí, že je momentální situace na trzích trochu jiná než před rokem. A že by pokles či výkyvy trhů, nemusely či neměly být tak velké, aby do konce roku překonaly ochranu 30 %, nemluvě o 50 %. Jak to bude dál, bych si momentálně netroufl odhadovat. Přes řadu varovných signálů, že zdaleka vše není v pořádku, může přijít i příjemné překvapení. Ale fakt nevím.Jinak mám stále pocit, že v případě certifikátů neříkají jejich prodejci kupujícímu vše. Hlavně o těch rizicích. Známý propagátor certifikátů a vydavatel Zertifikatejournalu Martin Svoboda, jehož názory beru a velmi si ho vážím, například v současné situaci podle mého názoru poněkud bagatelizuje právě kreditní riziko. Přičemž není zcela jasné, zda nemají či nebudou mít některé banky, které jsou většinou emitenty certifikátů, závažné potíže, o nichž se neví.I to je důvod, proč si budu v příštím roce investice do certifikátů velmi rozmýšlet.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Milan Švajcr | 9. 10. 2009 09:48
reakce na František Mašek | 9. 10. 2009 08:12

Ano,kreditní riziko u certifikátů je problém,ale u podílových fondů je taky.Navíc fondy jsou více méně černé a drahé skříňky.A i v tom loňském marastu skončil jen jeden emitent L.B.Rozumnou míru rizika musíme nést,jinak bychom skončili jen u stavebního spoření.Nic proti,mám ho taky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Mašek | 9. 10. 2009 10:28
reakce na Milan Švajcr | 9. 10. 2009 09:48

O to, že jsou fondy, nebo přinejmenším některé z nich, víceméně černé a drahé skříňky, se nepřu. I když je občas, kromě individuálních investic, také využívám.Jmenujte mi ale podílový fond, který zkrachoval kvůli defaultu správce. Teď samozřejmě nemluvím o kuponovce a o vytunelovaných fondech, to bylo něco jiného. Pokud vím, tak u nás snad jeden, a to kvůli podvodům.Zatím to, pokud vím, u nás i v zahraničí fungovalo tak, že když měla nějaká investiční společnost vážné potíže, tak činnost fondu ukončila. Nebo investiční společnost či fondy, které spravuje, převzal někdo jiný. Pro investory to nemusí být vždy nejvýhodnější, ale zdaleka nepřijdou o vše, což se může stát při defaultu emitenta u jím vydaného certifikátu.A nemám pocit ani informace, že by do budoucna něco takového u fondů hrozilo.U certifikátů je kreditní riziko daleko větší. A argumentovat tím, že loni skončil jen L. B.? No, nevím. Rád bych se mýlil, na jedné straně věřím v určité zlepšení ekonomiky v příštím roce, byť možná nijak razantní, na druhé straně v případě bank (emitujících většinu certifikátů) se bojím, že může být hůř než nyní. Včetně defaultů.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Milan Švajcr | 9. 10. 2009 11:06
reakce na František Mašek | 9. 10. 2009 10:28

Už obsah Vaší první věty je důvodem, proč já do fondů ani korunu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

František Mašek | 9. 10. 2009 13:37
reakce na Milan Švajcr | 9. 10. 2009 11:06

Když máte dost znalostí a (ve vašem případě zřejmě) hlavně času...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 9. 10. 2009 10:27
reakce na Milan Švajcr | 9. 10. 2009 09:48

V cem prosim Vas spociva kreditni riziko podilovych fondu???
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Milan Švajcr | 8. 10. 2009 11:40
reakce na Jan Traxler | 6. 10. 2009 12:38

Nevím pane Traxlere,kde jste našel bonuscertifikát s tak nevýhodnými parametry.Já držím bonuscertifikát s výnosem 17,8% p.a. a ochranou 41,5% a dokonce s podhodnotou.To je lepší než všechny podílové fondy dohromady.Nebo ne?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 8. 10. 2009 15:56
reakce na Milan Švajcr | 8. 10. 2009 11:40

To se ale musi jednat o konkretni akcii, nebo multi bonus, nebo koridor bonus, urcite nejde o indexovy bonus certifikat s podkladovym aktivem typu Eurostoxx nebo Dax. V pripade jednotlive akcie jako podkladoveho aktiva pak pujde o pomerne volatilni a "rizikovy" titul jako je treba Q-cells nebo Infineon, na ty je emitovana spousta bonusu..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Milan Švajcr | 8. 10. 2009 17:38
reakce na Jan Traxler | 8. 10. 2009 15:56

Ne,ne,jde o bonus certifikát na index.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 8. 10. 2009 20:16
reakce na Milan Švajcr | 8. 10. 2009 17:38

Ale v tom pripade se musi jednat o nejaky rozvijejici se trh, napr. CECE index, nebo RDX. U rozvinutych trhu se na takove podminky nemate aktualne sanci dostat. Ale je pravda, ze pri 30% ochrane se da najit bonus certifikat na Eurostoxx 50 s hrubym potencialnim vynosem v eurech 14%. Takze muj priklad byl skutecne prilis pesimisticky..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Milan Švajcr | 9. 10. 2009 09:35
reakce na Jan Traxler | 8. 10. 2009 20:16

Ano,jde o bonuscertifikát na CECE.Osobně si nemyslím,že nese podstatně vyšší riziko než certy na DAX atd.Podle mě je doba vhodná na bonuscertifikáty,jen je třeba volit co nejvyšší ochranu a pokud možno podhodnotu,pak jsou event.ztráty podproporcionální.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 9. 10. 2009 10:17
reakce na Milan Švajcr | 9. 10. 2009 09:35

40% u CECE odpovida zhruba 25% u Eurostoxx 50. Nemyslim si, ze v pripade korekce dojde az k takovemu poklesu. Ocekavam korekci o cca 10-15% u rozvinutych trhu a 20-30% u rozvijejicich se trhu. Ale presto na rocni periode muze dojit k vetsimu poklesu a prorazeni Vasi bariery, to riziko realne hrozi a z meho pohledu je v tomto pripade pomer vynos/riziko nevyvazeny.A to je navic jeste z meho pohledu v cene certifikatu nedostatecne zakalkulovane kreditni riziko..Ale to uz se zaciname opakovat a ja Vam to nehodlam vice rozmlouvat, takze preji hodne stesti se zvolenym bonus certifikatem. ;-).Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

František Mašek
Dlouhodobě se zabývá ekonomikou, od roku 1993 se zaměřuje na kapitálový a finanční trh. Působil v řadě médií, mimo jiné v Lidových novinách a časopise...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!