Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

RADA nad zlato?

František Mašek
František Mašek
11. 1. 2008

Dokážete levně nakoupit a naopak na vrcholu prodat vybrané akcie? Recept, jak uspět, připravil nejednoho investora o velké peníze. Hledání tohoto investorského grálu přesto dál pokračuje. Zajímavou inspirací může být tzv. indikátor RADA, vytvořený švýcarskou investiční bankou UBS.

RADA nad zlato?
Když se zeptáte manažera fondu nebo správce majetku, jaká je nejvhodnější doba, kdy vstoupit nebo vystoupit z fondu, respektive koupit, případně prodat akcie, řekne vám zpravidla, že vaše uvažování není správné. Odhadnout, dokdy se vyplatí s investicí počkat, je totiž obtížné. 

Ještě těžší  je zpravidla určit okamžik, kdy fond nebo akcie vybrané firmy prodat.  Při tomto postupu se totiž může snadno stát, že investor stráví delší čas „v čekárně“ a jeho peníze zahálejí. Nebo se spálí, protože koupí akcie krátce před jejich dalším výrazným poklesem.

Klasická poučka říká, že investovat se má pravidelně a v případě akcií rozhodně na delší dobu. Případné krátkodobé, ale i déletrvající poklesy nás pak nemusejí tolik zajímat.  Při pravidelném investování  totiž hodnota investice vychází z aktuální situace na trhu - není proto tak podstatné, zda si investor koupí fond či akcie v době, kdy je trh příliš vysoko nebo naopak nízko.

Pravidelná investice, zejména na delší dobu, tudíž snižuje riziko a přináší ovoce. I samotným správcům fondů nebo peněz. Jak ovšem postupují oni sami v případě nepříznivého vývoje na trzích?

V odpovědi na tento dotaz se dozvíte buď a) že to jejich dlouhodobou strategii nijak neovlivnilo a na dění na trzích proto nereagovali, nebo b) že zmíněný pokles čekali a řadu titulů včas prodali.

Disponují samozřejmě daleko větším množstvím informací než běžný investor. Nikdo z nich ale nemá  křišťálovou kouli. Jak tedy zjistí, že je čas prodávat, když před časováním trhu varují?

Pokud správci objevili jakýsi svatý grál časování trhu, nejspíš tvoří jejich know-how. Podobný přístup chce ovšem kromě dostatku informací a jejich důkladné analýzy intuici, kterou nemá každý a nádavkem minimálně  trochu štěstí.

Zajímavého pomocníka představil nedávno Zertifikatejournal, píšící, jak napovídá jeho název, o investičních certifikátech. Jde o indikátor RADA, vytvořený renomovanou švýcarskou investiční bankou UBS pro dva její investiční certifikáty.

Umožňuje indikovat riziko, neboli  - zjednodušeně řečeno - rozhodnout, kdy je vhodný čas pro vstup na trh, kdy by se měl investor chovat neutrálně a v jakém případě má naopak spekulovat na pokles kurzu.

Tento ukazatel měří každodenní náladu na trhu. Jeho základ tvoří osm faktorů, k nimž patří poměrně složité indikátory, které mnohý investor ani nezná. Jsou to volatilita akciových opcí, rizikové prémie podnikových obligací, swapové spready, volatilita měn, vývoj cyklických akcií ve srovnání s defenzivními akciemi a některé další.

Jako podkladová aktiva obou produktů od UBS slouží evropský akciový index Euro Stoxx 50 a německý DAX. Zertifikatejournal upozorňuje na výrazně vyšší výnosy indikátoru RADA za posledních 10 let v případě DAXu, nic však podle něj nezaručuje, že tomu tak bude i v budoucnosti.

Koncept RADA navíc představuje jakousi černou skříňku. Majitel certifikátů přesně neví, na základě čeho padají rozhodnutí. Pokud vydělává, nejspíš ho to ani příliš nezajímá. Je ovšem třeba, jak dodává Zertifikatejournal, počítat s tím, že tento indikátor to má těžké,  když mají trhy - jako třeba v letech 1999 až 2000 - sklon k iracionalitě. Není tomu přitom v současné době podobně?

Pro část vzdělaných investorů může přesto RADA představovat zajímavou inspiraci. Ti méně zkušení by ale měli nejspíš zůstat u pravidelných a dlouhodobých investic.

Další články Františka Maška

Ptejte se nás v Poradně

Reagujte na článek

Kvalitní příspěvky budou publikovány jako komentáře k článku nebo jako samostatné články na Finmag.cz.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
František Mašek

František Mašek

Dlouhodobě se zabývá ekonomikou, od roku 1993 se zaměřuje na kapitálový a finanční trh. Působil v řadě médií, mimo jiné v Lidových novinách a časopise Burza, na různých postech, naposledy jako šéfredaktor.... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo