Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Případ Madoff: selhal trh, nebo regulace?

| 15. 12. 2008

Bernard Madoff vykazoval stabilně slušné výnosy bez ohledu na vývoj trhu. Tvrdil, že se zaměřuje hlavně na akcie v indexu Standard & Poor’s 100. Průměrné zhodnocení za posledních 17 let mělo být 10,5 procenta.

Případ Madoff: selhal trh, nebo regulace?

Hlavní postava: renomovaný obchodník Bernard Madoff, který kdysi stál u zrodu trhu NASDAQ. Jeho firma, založená v roce 1960, je dnes jedním z největších tvůrců trhu na NASDAQu.

Podstata: klasické letadlo – investoři byli vypláceni z prostředků nově příchozích investorů. Sám Madoff vyčíslil celou operaci na padesát miliard dolarů. Tolik měli mít klienti na účtech - částka zahrnuje investice i jejich fiktivní zhodnocení. Kolik peněz to ve skutečnosti je a kde jsou, to se teď snaží zjistit vyšetřovatelé.

Podvod mělo provozovat samostatné oddělení – podle agentury Bloomberg dokonce mělo ve firmě vyhrazené samostatné patro a od ostatních zaměstnanců bylo izolované.

Madoff vykazoval stabilně slušné výnosy bez ohledu na to, jak se zrovna vyvíjel trh. Tvrdil, že se zaměřuje hlavně na akcie v indexu S&P 100. Průměrné zhodnocení za posledních sedmnáct let mělo být 10,5 procenta. Podvod praskl až letošnímu díky všeobecnému výprodeji na trzích – náhle mnohem opatrnější investoři začali masivně vybírat prostředky a letadlo se zřítilo.

Postižení: celá řada slavných jmen. Španělská banka Santander ve fondu "zhodnotila" přes 2,3 miliardy eur svých klientů. BNP Paribas by mohla přijít o 350 milionů eur. Spálily se HSBC, RBS či Nomura a samozřejmě stovky jednotlivců.

Zvláštní skupinou postižených jsou charitativní organizace – Madoff je židovského původu, sám se angažoval jako filantrop a svoje prostředky mu svěřila řada židovských nadací.

Některým analytikům se výsledky už dávno zdály příliš dobré na to, aby byly skutečné. Některým celá věc přišla podezřelá –a právě proto Madoffovi peníze svěřili. Mnozí klienti si údajně mysleli, že vydělává díky zneužívání informací získaných při tvorbě trhu na NASDAQu.

SEC nic neobjevila

Jak už to tak bývá u mnoha katastrof, finančních i nefinančních, objevovala se varovná znamení. V časopise Barrons vyšel v roce 2001 článek vyslovující pochybnosti o Madoffově podnikání.

"Madoff Securities je největší letadlo na světě," napsal zase podle Wall Street Journalu regulátorům Harry Markopolos, analytik konkurenční firmy. To bylo v roce 1999. Na nesrovnalosti se Markopolos vytrvale snažil SEC upozorňovat, ten ale neviděl nic závadného. Kontroly odhalily pouze drobné technické nedostatky, které nevedly k žádnému dalšímu vyšetřování.

Madoff se vyhýbal povinnosti oznamovat regulátorovi svoje pozice – tvrdil, že vždy na konci čtvrtletí všechna aktiva převádí na hotovost. Skoupý byl i na informace poskytované klientům – sám byl průkopníkem elektronického obchodování, výpisy však odmítal poskytovat on-line.

Přes všechny tyto podezřelé skutečnosti podvod pokračoval až do konce minulého týdne. "Není sporu o tom, že SEC měl pravomoc podvod vyšetřit," řekl agentuře AP William Galvin, který má na starosti regulaci cenných papírů ve státě Massachusetts. Komise tak teď bude muset vysvětlovat, proč nezačala konat už dávno.

Zajímavé je, že některé zprávy letadlo označují jako hedgeový fond, jiné ne. Pokud nálepku "hedge fond" dáme jakékoli exotické investici, pak o hedgeový fond nepochybně šlo. Případ každopádně nahrává těm, kdo volají po větší regulaci hedgeových fondů (nebo jim dokonce připisují vinu na vzniku finanční krize). I ti poctiví správci tak zřejmě mohou očekávat těžké časy.

A až se s tímto úkolem nová americká administrativa vypořádá, mohla by třeba obrátit pozornost na další systém, který naplňuje znaky letadla (funguje, pouze pokud do něj přispívá dostatečný počet nových účastníků). Totiž ten průběžný důchodový.

Foto: Profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (2 komentáře)

Petr.Novotnak | 16. 12. 2008 14:10

Proč letí letadla dál?Čas od času se pravidelně dozvídáme, že nějké to letadlo bylo spadlo a bylo započato soudní řízení a pod. Ale proč se nechá každé to letadlo doletět až do bodu, kdy už samo nemá "palivo". Většina manažerů pozná bezpečně letadlo už z propagačních materiálů a ty opravdu nápadná letalda pozná každý, kdo má dokončené základní vzdělání a přesto se jim stále daří. Důvodem je často naivita lidí a jejich víra, že to "chytli na začátku" a že vyberou peníze dříve, než letadlo spadne.Co na tom, že se letadla někdy skrývají pod na první pohled exklusivními značkami jako Women and Man Exklusiv a jejich "autoprogram&qu ot;.Někteří lidé tam budou ty peníze cpát i přes skutečnost, že jim prodejce "autoprogramu&q uot;narovinu řekne, že se jedná o letadlo. Touha po rychlém zisku je často větší než obava o těžce vydělané peníze a to je ten důvod proč letadla a jiné spekulativní investice budou stále v kurzu. Pár vyvolených vydělá ale většina se spálí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.Novotnak | 16. 12. 2008 14:10

Proč letí letadla dál?Čas od času se pravidelně dozvídáme, že nějké to letadlo bylo spadlo a bylo započato soudní řízení a pod. Ale proč se nechá každé to letadlo doletět až do bodu, kdy už samo nemá "palivo". Většina manažerů pozná bezpečně letadlo už z propagačních materiálů a ty opravdu nápadná letalda pozná každý, kdo má dokončené základní vzdělání a přesto se jim stále daří. Důvodem je často naivita lidí a jejich víra, že to "chytli na začátku" a že vyberou peníze dříve, než letadlo spadne.Co na tom, že se letadla někdy skrývají pod na první pohled exklusivními značkami jako Women and Man Exklusiv a jejich "autoprogram&qu ot;.Někteří lidé tam budou ty peníze cpát i přes skutečnost, že jim prodejce "autoprogramu&q uot;narovinu řekne, že se jedná o letadlo. Touha po rychlém zisku je často větší než obava o těžce vydělané peníze a to je ten důvod proč letadla a jiné spekulativní investice budou stále v kurzu. Pár vyvolených vydělá ale většina se spálí.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Aleš TůmaAleš Tůma
Pracuje jako analytik investic ve společnosti Partners. Absolvoval VŠE v Praze a v roce 2013 získal titul CFA (Chartered Financial Analyst). Během studií...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!