Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dohled České národní banky: Jak se vyhnout odpovědnosti...

| 18. 1. 2011 | Vstoupit do diskuze

Česká národní banka nedávno všechny překvapila tím, že tiše a rádoby nenápadně do jedné připravované novely vložila výrazné navýšení různých správních poplatků, které jsou příjmem jejího rozpočtu.

Dohled České národní banky: Jak se vyhnout odpovědnosti...

V některých případech má možná navýšení smysl vzhledem k pracnosti placených úkonů, ale v řadě případů mají navýšené poplatky zřejmě sloužit k něčemu jinému – aby ČNB místo skutečné dohledové práce zvýšila bariéru pro vstup na trh a tak se zbavila své skutečné práce.

Velmi zajímavý byznys

Nejbrutálnějším příkladem je v tomto případě navýšení poplatku za registraci podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele z 2 000 Kč na 10 000 Kč. Tento poplatek musí zaplatit každý, kdo se chce věnovat nabídce pojistných produktů. No a co, ptáte se? Vlastně nic – jen kdyby se za živnostenský list neplatila desetina toho, co chce ČNB za povolení živnosti v jednom oboru. A kdyby registrace u ČNB, umožňující nabídku investic, nebyla úplně zdarma.

Pro ČNB je už dnes registrace pojišťovacích zprostředkovatelů velmi zajímavý byznys. Spolu s ministerstvem financí od roku 2004 za registrace vybrala okolo čtvrt miliardy, což ani pro velkou státní instituci nejsou peníze k zahození.

Přitom by ale ČNB mohla vybrat výrazně víc – a účastníci trhu by jí tleskali místo toho, aby nechápavě kroutili hlavou nad nesmyslně navýšenými poplatky za jednoduchý administrativní úkon. Hlavním argumentem ČNB pro navyšování poplatků totiž je, že v registru pojišťovacích zprostředkovatelů jsou desítky tisíc lidí, kteří již činnost dávno nevykonávají. Tuto situaci přitom pětinásobné zvýšení poplatků za registraci nijak nevyřeší.

Jde to i jinak…

Proč raději ČNB nezavede povinnost firem odhlásit z registru lidi, kteří v byznyse končí? Když může firma své lidi hromadně registrovat, měla by mít povinnost je také vymazat. A pokud by ČNB zavedla drobný udržovací poplatek za vedení v registru, měla by velmi dobrý nástroj, jak každý rok najít ty, kteří už registraci nepotřebují a seznam tak elegantně pročistit.

Brutální navýšení poplatku za jednoduchý administrativní úkon navíc přichází v době, kdy všichni mluví o snižování administrativní zátěže a o podpoře podnikání. A dokonce i ministerstvo financí tuhle protipodnikatelskou změnu zákona přijalo, místo toho, aby tlačilo ČNB k tomu, aby plnilo svou opravdovou roli při dohledu nad finančním trhem.

Administrativní pořádek by šlo zavést jednoduchými ročními poplatky a sankcemi za neodhlášení pojišťovacích zprostředkovatelů. Skutečný pořádek by šlo zavést taky, i když by to bylo trochu složitější. Místo administrativního zatěžování slušně se chovajících firem by ale ČNB musela být ochotna důrazně se podívat na zoubek firmám a jednotlivcům s pochybným přístupem ke klientům. Několikrát v minulosti už to dokázala. Doufejme tedy, že bude pokračovat v tom, co je důležité, a nebude bránit těm, kteří chtějí začít podnikat. Rolí ČNB je totiž udržovat pořádek a udržovat férová pravidla, nikoliv hledat cesty, jak si pohodlně navýšit svůj rozpočet.

Psáno pro Lidové noviny

Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako český a ekonomický redaktor česko-anglického měsíčníku The Prague Tribune....

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK