Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Na bolavé zuby je kovář! Na životní pojištění pošta!

Není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála?

Naše pošty pracují pro ČSOB, Českou pojišťovnu či Českomoravskou stavební spořitelnu. Zejména tam, kde banka ani pojišťovna nepostavily vlastní pobočky, klienti jistě ocení, že tohle všechno je jim dostupné. Pod jednou střechou a včetně profesionála, který dokáže jedním dechem poradit, jak poslat králíka na výstavu svazu chovatelů i jak sehnat supervýhodnou hypotéku. Pravda je ale bohužel trochu jinde… A nejde jen o to, že pošta už dávno živá zvířata nepřepravuje. S těmi finančními službami to totiž taky může být všelijaké.

Pošťáky prodej spoření nebaví

Jednoho dne mne náhoda přivedla ke stolu se skupinkou dam. Byla to skupinka mladá a sympatická, takže mi vůbec nevadilo, že u jiného stolu není místo. Z jejich hovoru brzy vysvitlo, že jsem se na nějakou dobu stal společníkem zaměstnankyň České pošty: předmětem vášnivé debaty byla pošta a prodej finančních produktů. Poněvadž jsem jaksi z oboru, rád jsem se připojil do debaty. I když se tím můj oběd bez přívlastků vmžiku proměnil v oběd pracovní.

Opakovaně mě během něj zarážela jedna věc: děvčata finančním produktům sama příliš nerozuměla – a ani se tím netajila. Prodávat finanční produkty zákazníkům pošty je prý nebaví, trochu se jim to dokonce příčí. Pošta má sice z prodeje těchto produktů zajímavé peníze, které ráda připočítá k tržbám za balíky a dopisy, ale ony samy z nich samozřejmě vidí sotva zlomek.

Kovářovy kobyly

Potěšilo mě, když nakonec z diskuse vyplynulo, že tři z přítomných dam jsou klientky naší společnosti. A ještě mnohem víc mě to zarazilo. I kdyby totiž šlo o jinou společnost – není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála? Zkuste si to představit u jiné profese – nikdo samozřejmě nechce od chirurga, aby si sám odstranil slepé střevo, ale šli byste si třeba nechat přezout na zimu auto do servisu, o jehož majiteli byste se věděli, že sám za týmž účelem vyrazil do sousedního města?

Proti poště nic nemám. Tedy až na to, že se cítím znevýhodňován a diskriminován, poněvadž nemůžu na přepážce platit kartou, tohle privilegium mají výhradně klienti Poštovní spořitelny, potažmo ČSOB. Pokud ale tuhle nespravedlnost podnik odstraní (loni už zadal výběrové řízení na dodavatele terminálů, takže třeba se napřesrok nebo do roka 2020 dočkáme), nebudu už proti ní mít vůbec nic. Využívat ji ale budu dál jenom k posílání balíků a dopisů a svým klientům a známým doporučím totéž.

Osobní zodpovědnost za klienty

Nejde přitom o to, že jsem sám finanční poradce. Ale samozřejmě to souvisí. Nerad bych se dočkal doby, kdy mi v pekárně sice nabídnou výhodnou půjčku, jenže rohlíky budou včerejší, protože paní vedoucí byla včera na školení finanční společnosti, a tak nestíhala koupit pekařům mouku. Švec by se zkrátka měl držet svého kopyta a každý by si měl nakládat jenom tolik, kolik dokáže unést.

Navíc si myslím, že pokud začne někdo radit lidem, jak zacházet s penězi, musí být připraven převzít za své klienty a portfolia, která pro ně připravil, i osobní zodpovědnost. To je podle mě důvod, proč raději využít služby nezávislého profesionálního poradce, který se neschovává za nějakou finanční instituci jako zaměstnanec bez osobní zodpovědnosti ke klientům, ale jde se svou kůží na trh jako samostatný podnikatel, třeba v rámci nezávislé poradenské společnosti našeho typu.

Chodit uzavírat životní pojištění na poštu, protože u nás má jediná pobočku, mi zkrátka připadá jako chodit s bolavými zuby ke kováři, protože má kleště a sílu. Kdysi dávno možná nebylo zbytí, ale prosím pěkně – v jakém století žijeme?

Autor je finančním poradcem Partners

Foto: profimedia.cz


Alianční partneři České pošty

Poštovní spořitelna není součástí státního podniku Česká pošta, ale členem skupiny ČSOB. Své služby nabízí na cca 3 400 pobočkách, poboček samotné ČSOB je u nás něco přes 200. Podle informací České televize dostává pošta od banky za pronájem a další služby miliardu korun ročně, avšak údajně by – podle analýz, jež si nechala zpracovat loni – mohla dostávat až dvojnásobek. Další alianční partneři, kteří na poštách nabízejí své služby, jsou Česká pojišťovna, Western Union, Sazka a Českomoravská stavební spořitelna. Té od dubna přibude konkurent – na pošty míří Raiffeisen stavební spořitelna.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK