Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Finanční masochismus: Půjdete převychovat?

| 20. 6. 2011 | Vstoupit do diskuze

Ve svém minulém článku jsem popsal chování pěti základních typů finančních masochistů. Tvrďáky, kterým je všechno jedno, držáky, jejichž patnáct let stará pojistka musí přece být dnes stejně dobrá jako tenkrát, spotřebáky, pátrající, kdo jim ještě půjčí, chytrolíny a váhavé střelce. Jak mi ale správně připomněli čtenáři v diskuzi, šestý základní typ zůstal stranou...

Finanční masochismus: Půjdete převychovat?

Posledním typem finančního masochisty je sběratel. Tento člověk (kromě toho, že je finančně nevzdělaný) je velmi snadno ovlivnitelný. Kamkoliv přijde, do jakékoliv banky nebo pojišťovny, všude mu něco prodají. A on si to samozřejmě koupí. Většinou z toho důvodu, že mu prodejce řekl, že je to super. Překvapilo by vás, kolika lidem tohle stačí k tomu, aby si něco koupili.

Pokud má klient vyšší příjmy, většinou si nechá i staré smlouvy čili je typickým sběratelem. Pokud má příjmy spíše nižší, doporučí mu prodejce starou smlouvu zrušit a zřídit novou, protože tahle je daleko lepší.

Když přijde nějaký úraz, tak je sice lépe mít nějakou pojistku než žádnou, ale proč platit za pojistky víc než 4 000 korun měsíčně? To buď máte o sebe a své blízké veliký strach, nebo – jste finanční masochista.

Časem může sběratel působit jako jiný typ masochisty – váhavý střelec. Rád by si další smlouvu koupil, ale v rodinném rozpočtu už nejsou další prostředky, takže se s panem prodejcem rozloučí slovy já si to rozmyslím. Což v překladu znamená jakmile na to budu mít, jsem zpátky. Bohužel. Navenek tedy může působit jako váhavý střelec, ale doopravdy je to sběratel, který právě nemá místo pro další exponáty.

Radikálně řezat!

K situaci, kdy má jeden člověk několik velmi podobných smluv, především vůbec nemělo dojít. Pokud už je pozdě bycha honit, je potřeba udělat radikální řez. Provést ho může buď zkušený poradce, nebo i sám klient, pokud se alespoň trošku finančně vzdělá.

Konsolidovat se dají nejen půjčky, ale i pojistky. Opravdu není důvod mít čtyři různé smlouvy, každou na 100 000 korun. Stačí jedna na 400 000 Kč. To jsem tedy poněkud zjednodušil, ale princip je snad jasný.

Je moudré zvážit situaci, zda navýšit některou z aktuálních smluv a ostatní zrušit, nebo zrušit všechny a udělat jinou, která všechny stávající nahradí. K tomu je potřeba oslovit stávající pojišťovny a nechat si vypracovat nabídku pro navýšení smlouvy. Stojí to čas, ale vyplatí se to. Bezhlavé rušení smluv stojí peníze.

Další věc, která srazí výdaje dolů, je to, že na jedné smlouvě může být několik lidí. Obvykle jsou to dva dospělí a tři až pět dětí, ale najdou se i pojistky, které zahrnou i víc osob. A nemusí mít ani stejné příjmení, ani stejné trvalé bydliště.

Finanční gramotnost

Pojem „finanční gramotnost“ se začíná objevovat stále častěji. Zatím bohužel zejména v té souvislosti, že je to věc, která Čechům chybí. Pomalu ale lidem (aspoň některým) začíná docházet, že to je stejně důležitá dovednost jako umět číst nebo psát.

Bohužel naše školství není připraveno na to, zavést tento předmět do svých osnov. Ministerstvo financí sice ve spolupráci s ČNB vypracovalo osnovy, nutno říct že kvalitní, podle kterých by se učit mohlo, bohužel tu nejsou učitelé, kteří by výuku takové látky zvládli.

Zkusil jsem dokonce oslovit několik škol s tím, že tento předmět budu vyučovat, ale byl jsem odmítnut, že nemám aprobaci. Samozřejmě. Aprobaci na tento předmět získat nejde. A jsme v začarovaném kruhu.

Škola finanční gramotnosti

Nízkou finanční gramotnost je tedy zapotřebí řešit jinak. Od příštího týdne začne na webu Peníze.cz vycházet nový seriál, jehož cílem bude zvýšení finanční gramotnosti běžné populace. V každém díle se zaměříme na jednu jedinou „součástku“, kterou si pořádně vysvětlíme. Nepůjde o žádné školení ani článek pro odborníky, ale o dobře srozumitelné čtení pro běžnou populaci. Nějak začít musíme.

Možná se budete divit tomu, proč se finanční poradce snaží vzdělat (nejen) své klienty. Je to proto, že především finančně vzdělaný člověk dokáže docenit, co pro něj kvalitní poradce může udělat. Zároveň tak utnu tipec nepoctivým prodejcům, kteří v podstatě vyrábějí finanční masochisty jako na běžícím páse. Finančně gramotný člověk jejich hru rychle prohlédne a nenechá se opít rohlíkem.

Těším se tedy na vás v prvním díle, ve kterém vás naučím, co znamenají jednotlivé položky na pojistce.

Komentáře

Celkem 6 komentářů v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK