Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Finanční poradce roku 2012? Soutěž o největšího bouchače!

Plán splníme na sto dvacet procent, hlásí brigáda finančněporadenské práce z Mostecka. V prodeji životních pojistek doženeme a předeženeme imperialistickou cizinu, slyšíme od Přerova. Duch zdravého soutěžení prodchne finančněporadenský národ a ti nejlepší z nás, naši stachanovci, ponesou titul Finanční poradce roku.

Pamatujeme to z dob takzvaného socialismu: lidé po vzoru horníka Alexeje Stachanova makali jak mourovatí, aby se z nich stali příkladní občané, výkvět společnosti. Průšvih byl, že kvantita pak často odsunula kamsi do pozadí kvalitu. V některých oborech je to fatální: je hezké, když proti plánu postavíte dva domy místo jednoho. Jenže když ani v jednom neteče pořádně voda, do pěti let jim popraskají zdi a do desíti roků spadnou, je to jaksi na nic.

Zaměstnance roku nebo něco podobného si volí kdejaká firma. Některé jsou poučené a nemyslí si, že zaměstnanec roku je ten, který prostě něčeho naseká nejvíc. Jindy ovšem firemní kultura připomíná kulturu reálněsocialistické přetvářky, kdy spousta zfušované práce a ritualizované řečnění o ní platí víc než práce poctivá a kvalitní. Původně vcelku slušná myšlenka zdravé konkurence se tak deformuje na kontraproduktivní honbu za hrubým množstvím a za řádem hrdiny socialistické práce. Pardon, dneska vlastně za poukazem na luxusní dovolenou.

Kdo je tu největší bouchač?

Tento étos asi stojí v pozadí vzniku soutěže Finanční poradce roku 2012, soutěže o ocenění zasloužilého pracovníka, který za rok uzavře největší počtu smluv. Ano, nejvíc. Jak to u takových závodů bývá, nikoho nebude zajímat, jestli jsou smlouvy nesmyslné, zbytečné či nevýhodné. Když pomineme hypotéky, nejvíc bodů v soutěži získáte za uzavřené rezervotvorné pojištění. Produkt, na kterém nejvíce vydělávají jak pojišťovny, tak jeho sjednatelé. Opět se tedy vracíme k „bouchání pojistek“. Jako by už jméno profese „finanční poradce“ nebylo dost zkažené. Tohle slovní spojení u obecné veřejnosti vyvolává myšlenku okrádání běžného občana, který financím nerozumí. Inu, podíváme-li se konkrétně na tuto anketu pořádně, není se čemu divit.

  • Soutěž Finanční poradce roku 2012 si vymyslela marketingová agentura It’s easy now. Postavila webové stránky, jejich levé polovině nechala dominovat logo Hospodářské komory (podpora soutěži) a Komerční banky (generální partner soutěže). Pod záložkou Podpora jsme se pak mohli dočíst, že mediální podporu soutěži poskytují Hospodářské noviny a Ekonom. Agentura stanovila několik kategorií – Hypoteční poradce, Úvěrový poradce... a souhrnnou kategorii Finanční poradce, kam se po vynásobení určitým koeficientem počítají body ze všech ostatních kategorií. A vymyslela jednoduchá a neprůstřelná pravidla: kdo prodá nejvíc hypoték, půjček a tak dále, tomu připadnou v dané kategorii vavříny pro vítěze. 

Od pojištění se náš trh ale zřejmě posunul ještě dál. Body dostanete i za neúčelovou půjčku. Takže jestli někdo půjčku nemá, pojďme mu vysvětlit, že je tak trochu mimo mísu. Kdo půjčku má, proč by nemohl mít další? Pokud budete mít tu čest komunikovat s někým, kdo je v této věci zainteresován, uslyšíte od něj nejspíš rady typu: „Nejvýhodnější východisko z vaší situace je půjčka…“ Zbavena nabiflované „omáčky“, tedy divadélka k oblbování zákazníka, by však „rada“ zněla asi následovně: „Koukej mi podepsat tuhle půjčku, protože jinak nebudu mít další bod do soutěže. Až pak budeš makat po nocích, aby ses z těch dluhů dostal, já budu nejspíš někde na zasloužené dovolené na Maledivách…“ Motivovat obchodníky k většímu zadlužování národa je cesta. Cesta do pekel.

Angína? Na sál s vámi, člověče!

Představte si, že by lékař byl placený za počet provedených operací. Máte chřipku a chcete kapky do nosu? Pastilky proti bolení v krku? Jenže za předepsání receptu si doktor nepřipíše bod, takže si tam cvičně hodíme nějakou operaci, však se to zase zašije. Než se holka vdá, nebude o tom vědět… Zdá se vám takový příklad příliš přehnaný?

Bohužel je to krutá realita. Co je ovšem ještě ironičtější a dělá celou věc ještě komičtější? Podporu projektu, který z bůhvíjakého důvodu vypsala reklamní agentura (!), prý vyjadřuje podporu Hospodářská komora České republiky, tedy instituce, jež se má starat o blahobyt nejen státu, ale především jeho občanů. Podivuhodné také je, že generálním partnerem soutěže se stala jedna z našich největších bank...

  • Nějak se nám to nezdálo. Takže jsme se začali pídit. Hospodářská komora na náš mejl odpověděla záhy, že proběhlo jedno jednání o případné podpoře. A že ještě nějaká proběhnou. Tak jsme se ještě zeptali, zda vědí, že už teď je logo komory dominantou soutěžního webu. Druhý den na něm nebylo.
    Napsali jsme do Ekonomu a Hospodářek, jak je to s údajnou mediální podporou. Ano, řeč už o ní byla. Ale že by si s organizátory plácli, o tom zatím řeč být nemůže.
    Napsali jsme do Komerční banky. Neodpověděla, ale do dvou dnů její logo z webu zmizelo...

Objektivita zaručena

Věřit reklamním agenturám bývá ošidné, živí se reklamou. Aby si však nikdo netroufl pochybovat o slovech z úvodu webu soutěže, že soutěž pořádá společnost, „která je schopná objektivně zhodnotit a zrealizovat soutěž tak, aby byla prokazatelně spravedlivá,“ jsou pravidla nastavená brutálně jednoduše (tak například):

  • Hypoteční poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv.
  • Pojišťovací poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce pojistných smluv.
  • Poradce stavebního spoření roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv o stavebním spoření.
  • Investiční poradce roku 2012: Ocenění opět dostává ten, kdo uzavře nejvíce smluv.
  • Úvěrový poradce roku 2012: Kategorie určena těm, kdo poskytují úvěry a půjčky, makléřům a obchodníkům, kteří uzavřou nejvíce smluv, budou oceněni. [Takhle to pravidlo vážně zní, přidali jsme jen pár čárek, pozn. red.]
  • A celková kategorie Finanční poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv ze všech, pro objektivnost je každé smlouvě přidělen počet bodů, dle produktu, ke kterému je smlouva vázána.

Zjednodušeně řečeno: s nejvyšší pravděpodobností bude oceněn ten poradce, který za rok okrade nejvíce lidí. A ostatní budou k témuž motivovaní.

Projektu upřímně přeji co nejméně registrovaných poradců. Poctivým poradcům, kteří naslouchají svým klientům a svému svědomí, přeji hodně sil v boji s větrnými mlýny.

Komentáře

Celkem 4 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK