Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak se zabezpečit na stáří? Pořiďte si „slepici“!

| 17. 5. 2010

Mnohokrát už jsem v diskuzích uváděl, že za nejlepší zajištění pro postproduktivní věk považuji rodinu a pravidelně snášející „slípku“. Jak může taková „kvočna“ vypadat v praxi?

Jak se zabezpečit na stáří? Pořiďte si „slepici“!

Nemovitost a příjem z pronájmu

Velmi rozšířeným způsobem zajištění finanční renty je po vzoru Kiyosakiho pronajímat byty a jiné nemovitosti. Cena nemovitosti dlouhodobě roste zhruba s inflací. Musíte však občas investovat do údržby a oprav, jinak by mohla naopak začít klesat. Zbylá část příjmů z pronájmu vám ale generuje pravidelný pasivní příjem.

Pronajímání nemovitostí je dobrý způsob zajištění renty. Aktuálně však není výše nájmu příliš rentabilní. Nad tři procenta čistého výnosu se budete dostávat jen těžko. To už si pak člověk říká, zda mu to za tu námahu stojí a zda by nebylo efektivnější nechat peníze na bezproblémovém termínovém vkladu. Nebylo! Zvlášť z dlouhodobého hlediska. Uvedená 3 % totiž kalkulují pouze s příjmem z pronájmu, ne s růstem ceny nemovitosti. A inflační potvora dělá z dlouhodobého hlediska opravdu hodně.

Vlastní (rodinná) firma

Ideální zabezpečení přináší také vlastní rodinná firma. Přívlastek „rodinná“ je zde ale zcela zásadní. Pokud se vám totiž nepodaří předat veškeré zodpovědnosti vašemu potomstvu, je zle. V momentě, kdy nebudete fyzicky nebo duševně schopni firmu vést, se pak celý projekt sesype se jako domeček z karet.

Určitou formou rodinné firmy může být i „rodinná farma“, nebo obecně vlastní zemědělská produkce. Ona slepice z úvodu článku tak nemusí být jen metaforickým připodobněním. Kur domácí, kravka dávající mléko, políčko plné brambor, višňový sad – i to je cesta k zajištěnému stáří. Ve všech případech totiž produkujete něco, co jste schopní prodat za peníze, nebo přinejmenším směnit za jiné zboží. A v případě nouze samozřejmě také sami zkonzumovat.

Akcie a dividendy

Velmi zajímavým a zároveň efektivním doplňkem vlastní rodinné firmy jsou akcie, prostřednictvím kterých se stáváte spolumajiteli společností, do nichž investujete. Spolumajiteli sice drobnými, kteří neovlivní chod firmy, zato s právem na podíl ze zisku vyplácený na dividendách. Čistý dividendový výnos se navíc u mnohých evropských akcií pohybuje okolo 4-5 %, což je více, než aktuálně získáte z pronájmu nemovitostí, přitom s menším úsilím.

I akcie však mají svá rizika. Jejich ceny sicez dlouhodobého hlediska drží krok s inflací, respektive s tempem navyšování tržeb a zisků firmy, z toho krátkodobého ovšem podléhají značným výkyvům, kolikrát i o desítky procent. Pakliže držíte akcie skutečně dlouhodobě, je velice pravděpodobné, že budete mít z dividend vyšší rentu než z úroků nebo příjmů z pronájmu. Kdybyste ale potřebovali akcie prodávat, mohlo by se vám stát, že se trefíte do nevhodné doby a budete prodávat za výrazně nižší cenu, než jste si představovali.

Dluhopisy a jiné produkty s pevným úrokem

Konzervativnější alternativou zajištění pasivního příjmu jsou dluhopisy a obdobné produkty nesoucí pevný úrok. Konzervativnější jsou v tom, že jejich tržní cena nepodléhá takovým výkyvům jako tržní cena akcií. Naproti tomu ale mají dluhopisy jednu obrovskou nevýhodu. Na rozdíl od akcií a nemovitostí mají pevnou jmenovitou hodnotu, jejich tržní cena tak neroste dlouhodobě s inflací. Také je dobré mít na paměti, že dluhopis je pouze „papír“, nestojí za ním žádná fyzická hodnota, jen slib, že dlužník bude platit úroky a při splatnosti dluhopisu splatí celou jmenovitou hodnotu.

Autorské honoráře, licenční poplatky a jiné

Dobrou slepicí může být ledacos. Umělci mohou mít pasivní příjem z poplatků za autorské honoráře, podobně vynálezci za různé licenční poplatky, nebo pojišťovací zprostředkovatelé následné provize z uzavřených pojistek. Všechno „dobré“ se ale neustále točí kolem toho samého, nebo spíše té samé: zlatonosné pravidelně snášející slípky, jejíž "provoz" zabere jen minimum času.

Já osobně považuji za nejlepší finanční zabezpečení rodinnou firmu a akcie zavedených společností vyplácejících pravidelně dividendy.

Jaké „slepice“ preferujete vy?


Autor je ředitelem a hlavním investičním manažerem FINEZ Investment Management.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 17. 5. 2010 19:42

Omlouvám se, zmínku o rodině jsem během čtení následného textu úplně zapomněl.

-1
+
-

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

Lenka | 10. 6. 2010 11:09

Finanční zajištění na stáří bych ještě doplnila o nefinanční pilíře. Vidím minimálně dva: dobře vychované děti, kterým by pohled na rodiče v bídě utrhl srdce a postoj k životu pevně ukotvený v pokoře a skromnosti. Jak bylo zmíněno v jiné souvislosti v nedávné recenzi knihy o softwarové firmě, nepřemýšlejte co do života přidat, ale co vyhodit nebo to nahradit nečím jednodušším.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 10. 6. 2010 22:10
reakce na Lenka | 10. 6. 2010 11:09

Diky za doplneni. S obojim naprosto souhlasim. Rodina je zminena hned v uvodu clanku. Skromnost a pokora jsou take velmi dulezite.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

mposs | 17. 5. 2010 18:28

Zakladným problemom rozhodovania PRED veľkou krízou je : odhadnuť, aký politický systém sa dostane k moci počas krízy. Predpokladať, že vladnuť bude zdravý, konkurenciu a slobodu podporujuci kapitalizmus - to je pohodlné, ale málo pravdepodobné. Počas kríz sa k moci dostali Hitler, Lenin, Chavéz, ....Takže pri zabezpečovaní sa na stáří je treba toto zohľadniť. Stat ovladaný Hitlerom, Leninom, Chavézom, .... nie je zvlášť vhodný pre "chov slepic".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jožin z Bažin | 17. 5. 2010 16:04

Kupuji si byt. Čekám, že v den odchodu do důchodu byt prodám a budu žít v nájmu (třeba v nějaké jiné zemi) To je moje "slepice".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 17. 5. 2010 19:48
reakce na Jožin z Bažin | 17. 5. 2010 16:04

Prodej by nebyl nutný pokud by u nás některá banka začala nabízet inverzní hypotéku. Tento produkt jsem zatím nikde neviděl a myslím, že je to velká škoda nejen pro potencionální klienty ale i pro banky. Kdyby tady tento typ hypotéky byl, zvýšila by se motivace pořízení bytu na hypotéku (zvláště pro bezdětné). Banka by vydělala 2x a to i na klientech na kterých dnes vůbec nevydělává.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Libor Kosour | 18. 5. 2010 18:26
reakce na Radovan Kubát | 17. 5. 2010 19:48

Existuje nekde v cestine realisticky financni prehled, jak by to probihalo? Myslim jak by se do toho promitala zmena urokovych sazeb, prefinancovani, poplatky, atd. A hlavne jak by byla realizovana zaruka, ze clovek v byte muze bydlet az do sve smrti, ikdyz se zrovna dozije vic nez je prumer.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 18. 5. 2010 21:24
reakce na Libor Kosour | 18. 5. 2010 18:26

K tomuto Vám bohužel mnoho nesdělím. Na možnost "zpětné hypotéky" jsem narazil v tomto článku http://www.penize.cz/bydleni/19020-nektere-chytre-hypoteky-v-cesku-stale-chybi a v jedné diskusi (kde to bylo si už nepamatuji)..Nadprůměrná délka života není problém. Banka na někom vydělá více, na někom méně, na někom i prodělá. Musí si to ale spočítat tak, aby v průměru vydělala. Je to vlastně kombinace hypotéky naruby a komerčního důchodového pojištění..Banka může vydělat poprvé když si klient za její hypotéku koupí dům/byt a podruhé když si od ní klient vezme zpětnou hypotéku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jan Dvořák | 17. 5. 2010 14:07

Fyzický drahý kov není slepice. Fyzický drahý kov je kurník, který umožní slepice chovat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radovan Kubát | 17. 5. 2010 11:26

Investice do nemovitosti určitě smysl má. Domnívám se ale, že dlouhodobě lze očekávat dobrý výnos jen tam, kde lidí přibývá (např. v Indii) nebo tam, kde žije hodně lidí s nedostatečnou bonitou pro získání hypotéky. Pronajímání nemovitost na druhém konci světa má nepovažuji za ideální. U nás se zatím dá získat slušný výnos a to např. v Severočeském kraji. Poměr nájem/cena nemovitosti je tam pro investora mnohem příznivější než třeba v Praze. Nevýhodou je vyšší riziko (devastace bytu, neplatiči)..Jedna z investic mi mezi jmenovanými chybí - investice do dětí. Tuto investici doporučuje např. Pavel Kohout. Já jsem k této investici lehce skeptický. Investice podle mě může vyjít jen pokud se alespoň jedno z dětí stane úspěšným podnikatelem, sportovcem, nadprůměrně placeným zaměstnancem apod. a zároveň bude dobře vychované a postará se o své rodiče bude-li to nutné. Pokud budou mít všechny děti jen průměrné nebo podprůměrné příjmy ze zaměstnání, budou rády, že uživí sebe a své děti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 17. 5. 2010 17:09
reakce na Radovan Kubát | 17. 5. 2010 11:26

To je zmineno hned v prvni vete"Mnohokrát už jsem v diskuzích uváděl, že za nejlepší zajištění pro postproduktivní věk považuji rodinu a pravidelně snášející "slípku".{ amp2}quot;Celyclanek se pak tyka te "slipky", rodinu neresi. Ale davam ji pri zabezpeceni na prvni misto, na druhe pak tu slepici. Uz jsem to tu v diskuzich psal nekolikrat. ;-).Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 17. 5. 2010 19:42
reakce na Jan Traxler | 17. 5. 2010 17:09

Omlouvám se, zmínku o rodině jsem během čtení následného textu úplně zapomněl.
-1
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zdeněk | 17. 5. 2010 08:07

Zajímavý článek, ale nepočítá s jedním základním faktem. V tomto státě nebylo zatím období delší než 20-30 let, kdy by nedošlo k masívnímu znehodnocení peněz(úspor-válkou, měnovou reformou, inflací). Vzhledem k rychlosti tisku nových peněz a očekávané masivní inflaci je jediná šance jak se zabezpečit, je tím čím peníze budou pravděpodobně v nedaleké budoucnosti nahrazeny, a to zlatem a stříbrem. Ne jako investicí, ale jako jistotou, že v důchodu neumřu hlady. Čili žádné fondy a akcie, ale rok spořit a na konci roku si koupit slitek nebo investiční minci a dobře schovat :-), a tak pokračovat až do důchodu. Druhá zásadní výhoda je, že se bude jednat o majetek o kterém stát neví, narozdíl od nemovitostí (peněz, akcií) které také pravděpodobně (jak budou státu docházet peníze) zatíženy masivní majetkovou daní. Proto beru zlato a stříbro ne jako investici, ale jako jistotu na stáří.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Adam | 17. 5. 2010 11:22
reakce na Zdeněk | 17. 5. 2010 08:07

A jakym zpusobem ovlivni masivni inflace me jako majitele nemovitosti k pronajmu nebo majitele firmy ci jineho produktivniho statku? Z hlediska toho, ze vlastnim aktivum, je uplne jedno, v jake mene a na jake nominalni cenove hladine se plati, protoze v te mene a nominalni cenove hladine mi bude toto aktivum vydelavat. Jestli se bude platit zlatem, tak i ma dividenda bude placena ve zlate. Jediny problem by nastal u dluhopisu.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 17. 5. 2010 13:01
reakce na Adam | 17. 5. 2010 11:22

Trošku si nerozumíme, cena za pronájem, popřípadě zisk rodinné firmy se bude zvyšovat s inflací, o tom se nepřeme. Ale stát si bude chtít taky něco urvat jakmile mu dojdou peníze a daň z majetku (pronajímaná nemovitost, firma aj.) je ten nejjednodušší způsobjak to udělat. A Váš zisk se může velice rychle smrsknout na minimum. Už dnes socialisti připouští, že zdanění bohatých dluhy státu nesplatí, a hranice vysokého přijmu bude posunuta až na 40 tis.měsičně, a to má kdejaký pronajímatel dvou bytů se svoji průměrnou mzdou. To je hlavní nevýhoda majetku o kterém má stát perfektní přehled. A pořád zdůrazňuji, neberu zlato jako investici, ale jako jistotu na stáří o kterou při troše rozumu nemůžu přijít. I když bude výnos ze zlata v záporných číslech (o čemž pochybuji), pořád to bude víc než peníze ve zkrachovalém penzijním fondu :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 17. 5. 2010 13:39
reakce na Zdeněk | 17. 5. 2010 13:01

Příjem z pronájmu se na rozdíl od příjmu ze závislé činnosti dost těžko prokazuje. Dnes je tento příjem tak málo kontrolovaný, že jsou prý dokonce majitelé, kteří inkasují nájemné na svůj vlastní účet a daňové přiznání nepodávají. Mazanější majitelé už dnes inkasují nájemné na ruku a s jejich odhalením budou mít potíže i socialisti.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Radovan Kubát | 17. 5. 2010 11:08
reakce na Zdeněk | 17. 5. 2010 08:07

Myslím, že to s tím upínáním se ke zlatu a stříbru trochu přeháníte (stejně jako mnoho dalších lidí)..Pokud bude platidlem opět zlato a stříbro, jsem si jist, že se země bude nacházet v takovém stavu, že půjde o holé přežití. A v takové době se určitě hodí víc rodinná farma a dostatečná zásoba zbraní a střeliva než několik zlatých mincí o které vás někdo velmi rychle obere..Ostatně zlato není žádná jistota. 1) může být zakázána jeho držba 2) může dojít k zabavení pozemku na kterém zlato zakopete 3) může dojít ke znárodnění banky ve které bude bezpečnostní schránka s vaším zlatem 4) dojde-li k potravinovému nedostatku, dá se spíše očekávat směna potravin za potraviny než potravin za zlato, které je ke konzumaci krajně nevhodné. Potraviny vám za zlato prodá jen ten, kdo bude mít přebytky. A že bude chtít hodně zlata za málo potravin, to je v podstatě jisté..Bude-li doba klidná, bude cena zlata po očištění inflace pravděpodobně klesat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petr - Vysocina | 17. 5. 2010 13:09
reakce na Radovan Kubát | 17. 5. 2010 11:08

Nedokazu si predstavit jak za komunistu prijdu do prodejny Pramen, narodni podnik, a od dveri zahlaholim: Dobry den, dve mleka a jeden chleba, platim zlatem! Nepochybuju, ze by to pritomne ohromilo. Jak dlouho by trvala ma deportace do Jachymova? Jak dlouho bych si tam pobyl?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 17. 5. 2010 11:34
reakce na Radovan Kubát | 17. 5. 2010 11:08

Myslím, že zlato je opravdu jistota potvrzená několika tisíci roky bez ohledu na vyjmenované body 1-4.1.Zákaz držby zlata tady už byl a nevyřešilo to nic (účinné asi jako prohibice :-) S tím souvisí ta největší výhoda - jedná se o majetek o kterém stát mená přehled a nemůže ho zdanit, zabavit ap.2.Nepsal jsem o jeho zakopání, ale dobrém uschování - existuje tisíce spolehlivých způsobů.3.Schránka v bance je ta poslední možnost, která by mě napadla4.Potraviny za potraviny a hodně zlata za potraviny - to máte pravdu.Jinak pokud by došlo na nejhorší (a v tomto jsem optimista, že snad nedojde), tak pořádná zásoba zbraní a munice bude lepší než pytel zlata a rodinná farma.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Traxler | 17. 5. 2010 10:36
reakce na Zdeněk | 17. 5. 2010 08:07

S timto nazorem se setkavam stale casteji. V podstate s Vami souhlasim, ale zaroven doplnuji, ze pred inflaci stejne dobre muze chranit nemovitost, akcie, vlastni firma, vlastni policko....Dokud Vas podnik (vlastni, nebo spoluvlastneny formou akcii) neco uzitecneho produkuje, nebo poskytuje nejake uzitecne sluzby, pak Vam muze byt jedno, zda za produkt obdrzite stokorunu, nebo stotisicikorunu. Budete zvedat ceny s inflaci. Akorat v pripade hyperinflace mate problem, musite pak utrzene penize menit na zlato, nebo ve firme investovat do majetku..Zlato a stribro je urcite dobra dlouhodoba ochrana pred inflaci, ale negeneruji Vam zadny pasivni prijem. Kdyz tedy smenite penize na zlato, mate slepici, jejiz hodnota roste s inflaci, ale nesnasi Vam vajicka..Proto osobne preferuji jako zajisteni na stari vlastni firmu a akcie, protoze ty mi poskytuji podobnou ochranu pred inflaci a zaroven snaseji vajicka..Jan TraxlerFINEZ Investment Management
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

mposs | 17. 5. 2010 11:38
reakce na Jan Traxler | 17. 5. 2010 10:36

píšete :"pred inflaci stejne dobre muze chranit nemovitost, akcie, vlastni firma, vlastni policko..."- môže ochraniť, a nemusí. V roku 1947 predal môj vzdialený príbuzný nadbytočný rodinný dom, a kupil pole. Dobra investicia, až na to, že v roku 1948 "dobrovolne&quo t;vstúpil do družstva.Takže, zlato je zlato.Ono je dosť problém - predvídať v dobrých časoch, čo sa bude diať v časoch zlých.Predvídať, čo bude robiť vláda v časoch veľkej krizy, to je .....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 17. 5. 2010 11:20
reakce na Jan Traxler | 17. 5. 2010 10:36

Já beru v úvahu především horší variantu vývoje v Evropě i v USA(bankroty států, hyperinflace, v nejhorším případě válka). Vzhledem ke stavu ekonomik (dluhů)vyspělých států je nutné s tímto počítat. Zadlužení se pravděpodobně vyřeší znehodnocením ničím nekrytých papírových peněz (masivní inflací). Ono je těžké definovat co by měla rodinná firma vyrábět, aby se to prodalo, když lidé budou mít sotva na jídlo, bydlení a energie. Nejlepší je v tomto případě v článku zmiňovaná rodinná farma a produkce potravin pro sebe a prodej přebytků.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

kulik | 17. 5. 2010 10:03
reakce na Zdeněk | 17. 5. 2010 08:07

přesně to jsem myslel:)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

kulik | 17. 5. 2010 01:23

u mě rodiče vsadili na stříbro a zlato, hlavně v dnešní době... prvni dva důvodu moc nepřipadaj v úvahu, a akcie dluhopisy dneska taky nevypada moc dobre
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Jan TraxlerJan Traxler
Privátní investiční poradce a ředitel společnosti FINEZ Investment Management
Přední český expert v oblasti investování. Prosazuje férovou provizi podílem...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!