Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Připojte se k penězům

Chcete vydělat na webu a nechcete se lopotit s pracným a nejistým internetovým obchodem? Vydělávejte pasivně. Netěšte se, že to bude znamenat balík peněz, který vám bez práce spadne do klína; o tom, jak hloupý je výraz „pasivní příjmy“, si ostatně brzo řekneme v jiném článku. S trochou kliky ale můžete za jeden den práce v měsíci vydělat na citelné vylepšení vašeho životního standardu, a to dokonce něčím, co vás baví.

V posledních dvou letech jsem si hrál se třemi rozšířenými způsoby, jak na internetu vydělat peníze - první dva dokonce nemusejí vyžadovat jiné investice, než je váš čas. Považuju za fér zmínit, že jsem si kvůli svému lajdáctví těmito modely svůj životní standard nijak citelně nezlepšil, znám ale desítky cílevědomějších lidí, kterým se to podařilo.

Pro peníze - do fotobanky

Jen málokterá profese prošla s nástupem internetu takovou revolucí jako fotografování. Jako první dokázal potenciálu digitálních zrcadlovek, nízkých honorářů a webového rozhraní využít Američan Bruce Livingstone.

Když v roce 2000 zakládal první "mikrofotobanku" iStockPhoto, chtěl nabízet fotky zdarma. Pak mu to ale došlo: spousta fotografů fotí stejně dobře jako profesionálové, a přitom by je nenapadlo říkat si o stodolarové honoráře. Za rok už se tak za nabízené fotografie platilo. Sice málo, ale platilo. Spokojení byli všichni zainteresovaní: redakce ušetří, amatéři vydělají sice malé ale ve velkém objemu docela zajímavé sumy a „něco málo“ zbylo i pro tvůrce projektu. Jediní, kdo dostal za uši, byli profesionální fotografové, kterým Livingstone udělal pořádnou čáru přes rozpočet. Řada z nich musela výrazně změnit svůj přístup k práci a zaměřit se na náročnější, více autorskou tvorbu.

Dnes jsou mikrofotobank desítky.Většina z nich navíc od svých fotografů nevyžaduje exkluzivitu. Prosadit se jako fotograf je ale paradoxně obtížnější než dříve. Zlatá éra už skončila - klišé v podobě štěňátek, známých turistických destinací a dalších "lifestylových" výcvaků už severy nepřijímají, jsou jich totiž plné. Můžete se ale zaměřit na tržní niky - když jsem před lety šéfredaktoroval časopis o životním stylu, bylo pro mě utrpení najít nápadité fotografie rekreačních sportovců. Určitě jsem nebyl sám a jistě to také není jediné nedostatkové zboží (s podobným problémem se neustále potýká Finmag – dobrých a originálních fotek na téma „krize“, „hypotéka“ „dluh“ či „podvod“ je jako šafránu, pozn. redakce).

Ze všech zde zmíněných pasivních příjmů je tenhle nejméně pasivní - jednak vyžaduje poměrně nákladnou počáteční investici do zrcadlovky a nejnutnějších doplňků, zadruhé dá fotografování práci. Výhodou ale je, že jakmile si vytvoříte portfolio, můžete podle jeho velikosti počítat po nějakou dobu se stovkami či tisíci korun, které bez další lopoty každý měsíc připlují na váš účet.

Pozor: velká část fotobank se nachází v jiných zemích EU, což pro českého živnostníka znamená nutnost stát se plátcem DPH - jinými slovy: složitější účetnictví a v některých případech i vyšší odvody státu.

Odkazy

  • Petr Václavek - blog jednoho z nejznámějších českých přispěvovatelů do fotobank s řadou tipů.

  • Fotografie: zaostřeno na prodej - weblog věnující se hlavně provoznímu a právnímu pozadí fotografování pro banky i klienty. Některé rady jsou neocenitelné.

Prozraďte ostatním to, co jste před nedávnem sami potřebovali vědět

Velmi pravděpodobně víte o něčem víc než ostatní lidé. O úrokových sazbách. O finančním poradenství. O stříhání psů. O nezvyklých sexuálních polohách. Pokud jste se doteď o své vědomosti dělili jen na Wikipedii a v diskusních fórech, nebo si je dokonce nechávali úplně pro sebe, možná je čas začít myslet trochu na sebe.

Nikdy jsem nepochopil odporný patvar "kontentové weby" - jako by snad nějaký obsah neměly všechny stránky. Buď jak buď, říká se jim tak - a recept na stabilní a v podstatě pasivní vedlejší příjem vypadá následovně:

  • Vyberte si téma, kterému se chcete věnovat. Ideální je, pokud máte znalosti, které jste sami dřív zoufale hledali, a zároveň je pořád mnoho dalších lidí nemá kde získat.

  • Zaregistrujte si pěknou doménu, a objednejte si hostování webu. Vyjde vás to na pár stovek ročně.

  • Nainstalujte si redakční systém - hostingy to umí dnes zařídit jedním klepnutím myši. Osobně doporučuju WordPress, práce s ním je intuitivní i pro člověka bez zkušeností s publikováním na webu.

  • Pište články, návody, novinky. Můžete-li, foťte a natáčejte videa.

Váš web si časem bude získávat čtenáře. Bude-li dobře zacílený a populární, můžete vydělat peníze hned několika způsoby:

  • Prodej kontextové reklamy. Je to jednoduché a pohodlné, prostě jen do stránky vložíte kód od agentury.Moc takhle ale nevyděláte.

  • Partnerské programy. "Affiliate marketing" bohužel v Česku není zvlášť rozvinutý, ale například cestovky, banky a řada e-shopů s elektronikou nabízí zajímavé několikaprocentní provize z nákupů uskutečněných lidmi, kteří na komerční web přejdou skrz odkaz z vaší stránky.

  • Přímý prodej inzerce. Pokud budete opravdu dobří, někteří potenciální inzerenti se vám začnou ozývat sami.

Odkazy

Webtrh - diskusní server pro online podnikatele. Trochu džungle, najdete tu v diskusích naivní 15leté kluky i zkušené majitele projektů a firem.

Fandor.cz - blog, kde kromě informací ze zákulisí doménových spekulací najdete i rady, jak vydělávat pomocí obsahových webů.

404m - zpravodajství ze světa reklamních systémů a dalších způsobů "monetizace" obsahu.

Parkování domén: zkuste to ve velkém

Pokud jste líní psát vlastní obsah, pořád ještě můžete zkusit jeden zajímavý obor: investici do domén a jejich následné zaparkování. Zjednodušeně řečeno na doméně místo redakčního systému s normálním obsahem běží pouze reklamní služba, která zobrazuje stránky plné sponzorovaných odkazů. Pokaždé, když na ně zbloudilý návštěvník klepne, se s vámi poskytovatel služby podělí o několikacentový obnos od inzerenta.

Problém je s tím, že se výnosy z jednotlivých doménových jmen liší o několik řádů a návratnost investice se dá odhadnout jen těžko. Záleží na tom, jestli v minulosti běžel na adrese nějaký web, zdali není doména penalizovaná u vyhledávačů atd. Řešení? Registrovat či kupovat velká portfolia s vědomím, že některé kousky nevrátí ani korunu, zatímco jiné mohou každý měsíc vydělat stovky nebo tisíce. Tak jak tak jde už o velký byznys, kde kromě času riskujete i peníze - desítky či stovky tisíc korun - a bez dobré znalosti online obchodování se do něj raději nepouštějte.

Odkazy

Rozhovor s Janem Bártou, jedním z největších českých (ne-li středoevropských) domainerů

Weblog Jana Bárty, s odkazy na další zdroje (anglicky)

Foto: profimedia.cz

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK