Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bude to něco o penězích...

| 25. 6. 2010

Finanční poradenství to nemá lehké. A ještě těžší to mají sami poradci. Kdo to ten poradce vlastně je? Co od něj máme požadovat?

Bude to něco o penězích...

Odpověď je jednoduchá. Finanční poradce je řemeslník, který místo se dřevem nebo kamenem pracuje s penězi. Od finančního poradce proto čekejte to, co čekáte od kvalitního řemeslníka. Nic víc, nic míň. Pokud chcete mít hezky obloženou koupelnu, musíte si s obkladačem říct, jaký si představujete design dlaždiček, kdy bude práce hotová a jaký očekáváte užitek. A samozřejmě, kolik to bude celé stát. Tedy přesněji, kolik budou stát dlaždičky, kolik lepidlo a kolik bude stát obkládání samotné. Transakce takového typu je častá, nikdo v ní nehledá žádnou vědu. To u poradenství zatím neplatí. A je to škoda.

Zboží jako zboží

Finanční služby jsou totiž zboží jako každé jiné. Jistě, má svá specifika, ale v zásadě jde o zboží, které má přinášet určitou přidanou hodnotu.

Stejně jako můžete nakoupit předražené dlaždice, můžete koupit i předraženou hypotéku, bankovní účet nebo životní pojistku. A podobně jako u dlaždic máte na výběr. Buď objedete všech x tisíc obchodů v republice a dlaždičky si vyberete, koupelnu obložíte a ono to snad dobře dopadne (jé, mně nejdou udělat ty rohy, tak to tady nějak zaplácnu), nebo svěříte nákup někomu, kdo se vyzná. Kolik z vás si obložilo svépomocí koupelnu nebo kuchyň?

Kolik z vás si před uzavřením stavebního spoření, pojistky na dítě či hypotéky obešlo více pojišťoven, stavebních spořitelen či hypotečních bank? Kolik z vás se vyzná v podmínkách smluv nebo poplatcích tak, aby mohlo srovnávat?Buď to může nějak dopadnout (jejda, o těch poplatcích mi ta milá slečna na pobočce ale nic neříkala), anebo můžete navštívit někoho, kdo se vyzná.

Kamarád, pojišťovák nebo finanční poradce?

A teď jádro pudla. Co tedy čekat od toho, který se vyzná? Prvním předpokladem je, že si vyberete skutečného finančního poradce. Ne pojišťováka, ne dealera jedné společnosti, ne pracovníka na pobočce v bance, ne babičku, maminku nebo kamaráda, který má už svoji čtvrtou půjčku na jednu dovolenou. Ti finanční poradci nejsou, byť jim neupírám, že mohou být ve své práci velmi dobří nebo mít zajímavé zkušenosti. Chybí jim však to základní. Nestrannost a znalost celého spektra finančního trhu. Já přece chci někoho se širokou paletou vědomostí, nástrojů a možností. A s přehledem.

Dobře, když už někoho takového mám – a teď pozor – je na mně, abych milému poradci sdělil svou představu a své možnosti. Pouze tak může finanční poradce splnit mé požadavky. Já jako klient očekávám od poradce dobře odvedenou práci. Chci si koupit byt, platit co nejméně, nechci skončit na ulici, chci mít rezervu a na důchod naspořeno dost, abych se mohl válet na chatičce u řeky a popíjet chlazené daikiri. A ty se, poradce, snaž. Co po tobě chci? Chci předem stanovené podmínky spolupráce, otevřenost, dodržené termíny a splnění mých požadavků.

Chcete po svém obkladači koupelen něco jiného?

Dobrý poradce je ten, který vám dokáže říci i věci, které slyšet nechcete. Jistě, nemusíte si se svým poradcem sednout. To ale neznamená, že jsou všichni poradci k ničemu. Tak to prostě zkusíte znova. Je to určitě levnější než se spolehnout na sebe a metodou pokus–omyl zbytečně riskovat v tak složitém oboru, jako jsou finance.

Autor je vedoucím poradny na www.finmag.cz

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

Jaroslav "Vysoký Jalovec" Diam | 18. 12. 2010 18:43

Pane jste pašák. Ale větší by jste byl, kdyby jste tohle říkal před 20 lety a všem. Třebaby jsme dneska neměli 1,3 bilionu státní dluh, protože by nebyly deficitní rozpočty. Zdraví bolševik007
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jedlička Richard | 28. 6. 2010 00:23

Pokud si mohu dovolit vlastní názor - pro mne bude finanční poradce vždy a pouze jen ten subjekt, kterému budu za jeho služby těžce platit. Pokud někdo přijde a nabídne mi finanční poradenství zadarmo a výstupem bude podepsání smluv na příslušný produkt s pojišťovnou či bankou, tak je to pořád a jen - více či méně úspěšný prodejce finančních produktů a o nějaké nestrannosti nemůže být ani řeč...A propos - nezatracoval bych vůbec zástupce jen jedné, specializované pojišťovny, mohou to být specialisté na svůj obor, stejně tak, jako v autoservisu nemáte univerzálního automechanika, ale specialistu motoráře, autoelektrikáře. klempíře, lakýrníka...Tato často používaná až averze bývá zapříčiněna dle mého názoru jen tím, že právě oni deklarovaní "nezávislí" ;finanční poradci nemohou dosáhnout na často velmi specifické a nadstandardní produkty pojišťoven, právě určené jen pro určitý systém prodeje...Spíše bych se debatu o finančním poradenství snažil posunout směrem k širšímu používání etiky a dodržování zákonů při prodeji finančních produktů, protože - čím je asi způsobeno, když se průzkumem ČAP zjistí, že 70% klientů si plete funkce životního pojištění se spořením ?...tito klienti si z 99% pořídili své životní prostředí od nějakého "finančního poradce" a ne v pojišťovně...A pokud bude většina pojišťoven stále poskytovat přemrštěné provize za sjednání například IŽP, tak se dle mého názoru nic v tomto klamání klientů a nedodržování §21 zák.38/2004Sb. nezmění...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Lubomír Kolář | 16. 8. 2010 18:48
reakce na Jedlička Richard | 28. 6. 2010 00:23

Určitým způsobem máte pravdu. Finančnímu poradci také "zaplatíte" ;na provizích. To samé ale platí také pro klienty na přepážkách bank a finančních institucí. Velkým rozdílem je ovšem přidaná hodnota, kterou Vám nabídne přepážkový pracovník a kterou můžete mít u nezávislého finančního poradce, který Vám je schopný nabídnou srovnání nabídek
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jedlička Richard | 16. 8. 2010 21:01
reakce na Lubomír Kolář | 16. 8. 2010 18:48

Vážený kolego, asi jste nečetl můj příspěvek pozorně.Nezávislému finančnímu poradci, kterého na mysli mám já zaplatím jen za jeho práci, za objektivní analýzu, ne žádnou "provizi" za zprostředkování smlouvy.Pokud si produkt pořídím na přepážce banky nebo pojišťovny, tak jsem si samozřejmě vědom, že produkt kupuji od jednoho konkrétního finančního ústavu a že rozhodnutí je jen moje...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ondra Veselý | 28. 6. 2010 12:31
reakce na Jedlička Richard | 28. 6. 2010 00:23

V tom případě ale potvrzujte to, co píšu. Ano, poradce také prodává fin. produkty. To ale neznamená, že je to špatně. Ať ale spolu s produkty prodá i své zkušenosti. Poradentsví je mnohdy i vzdělávání klientů, a to nijak oceněné není. Budiž to zaplacenou provizí.Každý si přeje "řemeslníka&quo t;i chytrého, ne jen poctivého.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jedlička Richard | 16. 8. 2010 21:03
reakce na Ondra Veselý | 28. 6. 2010 12:31

Pane kolego, zkraťme to - bavíme se o obsahu pojmu nezávislý poradce....
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 28. 6. 2010 20:19
reakce na Ondra Veselý | 28. 6. 2010 12:31

Ale kolik fin.poradců má zkušenosti?Většinou prodávají společnost, ve které dělají, místo toho aby prodávali sami sebe.Nebo pouze duplikují to co jim někdo namluvil.Je pořád více PPZ a k čemu vlastně???
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Joe | 26. 6. 2010 01:35

Vybalit na poradce "Co chci...", to je opravdu hezká představa. U spousty dnešních lidí by to ale bylo zbytečné, protože při podprůměrném měsíčním příjmu nebo důchodu (v lepším případě bez nesplatitelných úvěrů na vánoční dárky) by rádi pili každý čtvrtrok své daikiri v jiném světadíle. A teď babo / poradce raď! Pokud nemá klient základní ponětí o financích, je těžké se s ním o nich bavit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Ondřej Veselý
Na finančním trhu se pohybuje od roku 2003. Během této doby si doplnil vzdělání, získal zkušenosti v několika poradenských společnostech a v roce 2008...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!