Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Naučme se počítat peníze!

1. 10. 2010

Že se na finančním trhu dějí zvěrstva, víme všichni. Ale čím to, že se dějí, když nejsou tajemstvím? Když o nich vlastně všichni víme? Můžeme nadávat na mimobankovní společnosti, které nabízejí půjčky s lichvářskými úroky, nebo si stěžovat na prodejce singlproduktů – zlatokopy. Ano, můžeme. Ale ruku na srdce, není to také tak trochu naše chyba?

Naučme se počítat peníze!

Nedávno vyšel na Finmagu zajímavý článek o „kamarádovi pojišťovákovi“ . Je v něm krásně vidět, jaké jsme vlastně důvěřivé ovce. Stačí jediné kouzelné slůvko – kamarád. Bohužel o něm ale vědí i zlatokopové. Ve světě pojišťovnictví je „ošálení kamarádem“ celkem běžná praxe. Jako bychom zapomínali na staré známé „důvěřuj, ale prověřuj“. Nebo máme peněz na rozdávání, že podepíšeme cokoliv nám známý dorůžova vychválí?

Nestyďte se zeptat, vždyť jde o prachy

Ono ale nejde jen o důvěru a o známé, s finanční gramotností obecně to v našem státě také není žádná hitparáda. Často totiž nejde jen o sazby, procenta, úroky, ale o obyčejný selský rozum. Na jednu stranu chápu, že se lidem nechtějí číst několikastránkové smlouvy, že jim nerozumí, ale pokud se zadlužuji na roky či desítky let života, tak je to celkem na místě. Na druhou stranu, když něčemu nerozumím, tak se přece zeptám. Kdysi jsem na jednom školení slyšela větu: „Pokud něčemu nebudete nerozumět, okamžitě se ptejte. Ve financích není hloupých otázek. Tady jde o prachy!“ Kéž by to tak fungovalo! Realita je ale taková, že u piva je každý pomalu investiční specialista, ale když dojde na lámání chleba, tak si lidé nechají „natlačit“ takové poklady, že se nestačím divit, co dospělý člověk může vůbec podepsat.

Zrovna minulý týden nám zaklepal na dveře kanceláře jeden pán s tím, zda by mohl poprosit o radu. Vrazil mi do ruky úvěrovou smlouvu, kde si půjčil peníze (naštěstí jen několik tisíc) s úrokem 55 % (RPSN 75 %). Když jsem to viděla, tak na mě šly mdloby. Říkám si, jak někdo vůbec může takovou lichvu s čistým svědomím provozovat? Ale zase jsme u toho: kdybychom si takové „supervýhodné“ půjčky nebrali, tak takové společnosti neexistují.

Co vás ve škole nenaučili

Každého z nás za mlada maminka učila, jak zacházet s penězi, jak je neutrácet, že není jednoduché je vydělávat a že bankovky nerostou na stromech. Začít o penězích ale přemýšlet v trochu širším smyslu, a hlavně dlouhodobě, už nás nikdo nenaučil. Nemělo by být hospodaření s penězi vedle psaní, čtení a počítání to nejdůležitější, co má člověk umět? Vždyť to potřebujeme po celý svůj život!

Naštěstí se, zdá se, blýská na lepší časy. Ministerstvo financí s Českou národní bankou plánuje průzkum finanční gramotnosti českých občanů. Že by nad tím začal konečně někdo „tam nahoře“ přemýšlet? Doufejme, že to nebude jen plácnutí do větru. Na první pohled vypadá vše zajímavě: Průzkum by měl proběhnout mezi tisícovkou respondentů ve věku nad 18 let a měl by se zabývat tématy týkajícími se peněz, placení, inflace, hospodaření s penězi, rozpočtu a plánování, finančních produktů a práv spotřebitele.

Téma naštěstí pomalu proniká i do školních škamen. „Výuka finanční gramotnosti se postupně do škol zavádí. Vypracovali jsme takzvaný standard finanční gramotnosti. Ten je podkladem pro zapracování tématu do osnov jednotlivých stupňů škol,“ uvedl Jiří Kitzberger z ministerstva školství pro ČT24.„Na úrovni středoškolské už je v povinných osnovách nebo v rámcových vzdělávacích programech zapracován. Na základní školy dojde brzy. Při nejbližší revizi osnov,“ dodal Kitzberger.

Naučme se počítat peníze

Právě výuka na základních školách je přitom nejdůležitější. Zkrátka a jasně: Už od dětství bychom se měli učit nejen počítat, ale taky počítat peníze. Je sice krásně, že víme, že pět krát pět je dvacet pět, k čemu nám to však je, když jsme si schopní vzít kreditku od každého, kdo nám ji nabídne. Když prošustrujeme všechno, co vyděláme, a při slově rezerva se nám vybaví jen ta, kterou vozíme v kufru našeho nabouchaného auťáku.

Na první pohled nic složitého, že? Tak proč je každý desátý Čech v registru dlužníků?

Věřme, že finanční krize nás z takového lehkomyslného zacházení s penězi vyléčila nebo alespoň přinutila zamyslet a že se začíná blýskat na lepší časy. Systematické zařazení finanční gramotnosti do vzdělání a určitá regulace nebankovního sektoru by mohla pomoci…

Autorka je finanční poradkyní společnosti Partners. Působí v Praze, Kolíně a Čáslavi.
Kontaktujte ji na čísle +420 724 241 722, nebo na petra.dusova@partners.cz.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

Josef Jarkovský | 4. 10. 2010 10:47

Ad "Kreditní karty ČSOB"Stejné "neobvyklé" ;obchodní podmínky ke kreditní kartě měla například HVB. Moje reakce byla jednoduchá - okamžitě jsem kartu zrušil s jasně uvedeným důvodem zrušení produktu. Totéž musí udělat i další zákazníci. Jinak se na trhu nic nezmění.Myslím, že kolegové z www.bankovnipoplatky.cz by mohli trochu občerstvit svojí misi. Kromě výše poplatků by mohli upozorňovat jmenovitě na podobné "neobvyklé" ;praktiky jednotlivých finančních ústavů.Základem "příspěvků" ;bude převedení jazyka obchodních podmínek do selského jazyka, případně jasné formulování jejich implikací pro spotřebitele. V daném případě by příspěvek zněl např."Při použití kreditní karty ČSOB zaplatíte úroky i za peníze, které nebudete dlužit."
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Robert-Antonio | 1. 10. 2010 13:26

Přehlédl jsem něco, nebo opravdu jediná informační hodnota článku je v upozornění, ať hloupě nenaletíme na půjčku s lichvářským úrokem?:-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

VlK | 1. 10. 2010 13:08

"Pokud něčemu nebudete nerozumět, okamžitě se ptejte." Hmm jak mi tento postup pomůže ve financích?? Svýho času jsem si bral kreditku u CSOB, úřednice jsem se zeptal na nejasnou odpověd, byl jsem uchlácholen, že tak to není myšleno. Za rok toto pravidlo bylo uplatněno a ústně předaná informace jako by nebyla...Konkrétně se jedná o to, že bezúročné období u CSOB bylo(je?) jen tehdy, pokud aktuální měsíc byl splacen, ale také i následující! Kartu jsem sice okamžitě zrušil, ale na co mi bylo se ústně zeptat?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladyl | 8. 10. 2010 13:19
reakce na VlK | 1. 10. 2010 13:08

Ono i položit smysluplnou otázku vyžaduje kvalifikaci. Alespoň kriticky myslet o řečeném. Bohužel nižší sociální skupiny jsou obvykle již od dětství vedeny k bezhlavé poslušnosti, hlavně nevyčnívat, neupozorňovat na sebe. Otázek se od nich nedočkáte. Jediné co zbývá je etická zodpovědnost těch sociálně silných vnucovačů. A tady jsme stále v období temna.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petra Dusová | 1. 10. 2010 14:17
reakce na VlK | 1. 10. 2010 13:08

Dobrý den,Bylo to myšleno všeobecně, pokud klientovi není něco jasné a bojí se zeptat, tak tu práci "těm nepoctivým" hodně usnadňujeme... Ve Vašem případě, dle toho co popisujete, již došlo k oklamání a podání nepravdivé informace a neváhala bych si stěžovat. Pravda, asi tím nic extra nedocílíte, ale když s tím nic dělat nebudeme, tak se nikdy nic nezmění.No k zásadním otázkum bych doporučovala danou odpověď si nechat ukázat v podmínkách, či smlouvě. A to máte pak vidět, jak se prodejci zapotí!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

VlK | 1. 10. 2010 22:22
reakce na Petra Dusová | 1. 10. 2010 14:17

Samozřejmě, že jsem si stěžoval - neuznání. Problém byl v tom, že já jsem podmínky četl, ale znění jsem nepochopil, resp. mi bylo "divné". Pochopil jsem ho správně, ale nevěřil, že nějaké takové pravidlo může platit...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

otakar kárek | 2. 10. 2010 20:12
reakce na VlK | 1. 10. 2010 22:22

Co tam bylo? A pokud čtvrtý den druhého roku trvání smlouvy bude a) pršet, nebo bude b) svítit slunce, přijdeme a vezmeme si vaše ledviny a játra? Já bych sice taky nevěřil, že to může platit, ale pro jistotu bych to radši nepodepisoval.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

VlK | 3. 10. 2010 09:20
reakce na otakar kárek | 2. 10. 2010 20:12

Citace: "ČSOB poskytne klientovi bezúročné období za uplynulý měsíc, uhradil-li  celou čerpanou částku uvedenou ve výpisu za tento měsíc do jejího dne splatnosti a současně uhradil-li celou čerpanou  částku uvedenou ve výpisu za měsíc tomuto měsíci předcházející do jejího dne splatnosti."&qu ot;Projistotu bych nepodepisoval"? Jedná se o jednu klauzuli, kterou jsem neměl důvod "využít", a byl jsem mylně informován. Jak chcete žít, když byste nedůvěřoval informacím z oborů, které v dané chvíli příliš nerozumíte?To co z této klauzule bylo možné odvodit bylo, že v následujícím měsíci ztratím bezúročné období.ok divné ale napsáno, i když popřeno na přepážce. Nikde ale nebylo napsáno, že zaplatím úroky i zpětně: pozadí viz http://vlkvlk.blog.com/2007/05/22/kreditni-karta-csob/Nebo by vás napadlo, že částka minulým výpisem potvrzená, že byla splacena, v následujícím výpise je núčtován úrok?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Petra Dusová | 2. 10. 2010 17:09
reakce na VlK | 1. 10. 2010 22:22

Chápu... to je další věc, srozumitelnost obechodních podmínek a smluv pro běžného člověka, třeba takové pojistné podmínky, to je občas docela síla, co tam je ukryto.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!