Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Chtějí banky lepší finanční trh?

| 20. 10. 2010

Minulý týden jsem na tomto místě psal o neviditelné České národní bance, která má oficiálně chránit klienty proti nekalým a agresivním praktikám na českém finančním trhu, ale zároveň nemá odvahu zvednout prst a poukázat na praktiky, které lidem ubližují, i když jsou možná formálně v souladu se zákonem.

Chtějí banky lepší finanční trh?

Minulý týden jsem na tomto místě psal o neviditelné České národní bance, která má oficiálně chránit klienty proti nekalým a agresivním praktikám na českém finančním trhu, ale zároveň nemá odvahu zvednout prst a poukázat na praktiky, které lidem ubližují, i když jsou možná formálně v souladu se zákonem.

Bylo by ale nefér tvrdit, že za všechno může jen ČNB a že by její odvážnější přístup z trhu vyhnal všechny nepoctivce a zavládl by takový klid a mír, jako když člověk sedí na břehu velké řeky a pozoruje, jak klidně v ní plyne voda. Zájemců o lepší finanční trh, respektive lepší finanční služby, je totiž zoufale málo.

Radí každý, kdo chce

Jedním z velkých problémů je to, že si v podstatě kdokoliv může říkat „finanční poradce“ - od lidí, kteří jsou velmi vzdělaní a dobře chápou principy finančního trhu a různých produktů, přes lidi na bankovních přepážkách, kteří mají jasný úkol, co klientům prodat, až po dealery podivných úvěrů na hranici lichvy. Všichni si ale mohou říkat stejně a zákazník tak nemá šanci poznat, jaké služby by vlastně měl očekávat.

Před dvěma lety jsme proto nastartovali debatu o změnách v distribuci finančních produktů. A dokud jsme se bavili o obecných principech, běžela debata za pomoci ministerstva financí (relativně) hladce. Ale když se debata posunula ke konkrétním detailům, narazila kosa na kámen.

Jedním z našich cílů bylo stanovit, kdo se vlastně vůbec může stát finančním poradcem, jaké má mít minimální vzdělání a jaké minimální znalosti musí prokázat. Tímto jednoduchým krokem by se povedlo z trhu dostat ty nejpodivnější existence, které ještě před měsícem prodávaly nádobí a nyní předstírají pod hlavičkou neznámé firmy, že najednou rozumí finančním produktům.

My jsme banky, kdo je víc

Jenže aby podobný systém skutečně fungoval, měl by se týkat všech, kteří nabízejí finanční produkty a více či méně klientům radí, jak se svými penězi pracovat. Jinými slovy, měl by se týkat i těch, kteří obsluhují klienty na přepážkách bank. Navržený systém přitom nebyl nijak přehnaně náročný a rozhodně by jej každý přiměřeně inteligentní člověk zvládnul bez jakýchkoliv obtíží.

Znamenalo by to ale, aby se všichni museli navrženými standardy řídit, aby někdo kontroloval jejich aplikaci a podobně. A jak ukazuje velmi ostrá reakce České bankovní asociace, banky si do ničeho mluvit nenechají.

Na jednu stranu tak sice krásně mluví o potřebě lepší kvality nabídky finančních produktů, ale pokud by se to mělo dotknout i jejich vlastního byznysu, dokážou zařadit zpátečku až neuvěřitelně rychle. Pokud by někdo hledal ilustraci přísloví „slova se mluví, voda teče“, tady jednu má.

Autor je ředitel pro rozvoj a péči o klienty společnosti Partners

Psáno pro Lidové noviny

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (21 komentářů)

Jaroslav Jaklovský | 9. 12. 2010 10:41

Chci reagovat na diskuzi s Ladislavem pod článkem Tomáše Prouzy. Kromě toho, že pan Lasislav má patrně dobré vyjednávací schopnosti, mám otázku, jestli by objektivně dosáhl zmíněné úspory v úrokové sazbě, pokud by nepracoval s informacemi, které mu poskytli zdarma finanční poradci. Můj názor je ten, že díky práci finančních poradců jsou i bankovní domy ochotnější upravovat své produkty ve prospěch jejich klientů.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel L | 22. 10. 2010 08:49

Banky potřebují co nejlevnější pracovní sílu a kvalifikačními požadavky by se jim prodražila. Stačí se podívat na kvalifikační požadavky v inzerci. Navíc každý kdo problematice (finančnímu systému) opravdu rozumí a má morální zásady by finanční produkty těžko mohl nabízet a prodávat.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Pavelka | 22. 10. 2010 12:58
reakce na Pavel L | 22. 10. 2010 08:49

Touto větou máte jako na mysli co ?"Navíc každý kdo problematice (finančnímu systému) opravdu rozumí a má morální zásady by finanční produkty těžko mohl nabízet a prodávat."Ubezpečuji Vás, že i při tlaku na prodej lze morální zásady dodržovat. Někdy je to, přiznávám, hodně náročné uspokojit "obě strany" (povinnost prodat a mít přitom čisté svědomí).Vyžaduje to mnohem větší počet schůzek a pečlivou práci s portfoliem klientů, než když by člověk chtěl vyhovět pouze požadavku "musíš prodat". Bohužel stále v tomto oboru převládá pohodlnost (hlavně že prodám) nad morálními zásadami.Naštestí pracuji v takové organizaci, kde je velice široké spektrum toho, co klientovi lze nabídnout (lze vyhovět víceméně jakémukoli požadavku) a zároveň mám k dispozici dostatečné množství potencionálních "kupců". A hlavně nejsem nucen prodávat něco, co by bylo výhodné pouze pro jednu stranu. Vždy se najde někdo, pro koho je ten konkrétní produkt vhodný.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiří Prášil | 20. 10. 2010 17:01

Bezpochyby máte v článku pravdu, ale je to nereálné. Ze 100% zprostředkovatelů, by zůstalo možná tak 10% a z těch deseti možná tak 3% zprostředkovatelů by dělalo opravdu špičkové poradenství. Tím by se zvedla výtěžnost u zmiňovaných 10% zprostředkovatelů, ale přesto by finanční renomované společnosti utrpěly obrovskou ztrátu. Hledalo by se lepší řešení pro klienty, což je rozhodně v pořádku, ale spoustu finančních domu by na to doplatilo tím, že doposud nabízely špatné produkty, které se díky šikovnosti zprostředkovatelů nabízely nejvíce. Nabouralo by to spoustu podnikatelských záměru. MLM společnosti by nemohly fungovat, protože jsou to systémy na bázi kvantity. V kvantitě sice kvalitu můžeme hledat a možná i najít, ale je těžké ji udržet. Pro mnoho společností je jednoduší nahnat stádo do ohrady, naučit ovce základy a pustit je hladové z ohrady na pastvu. Je to lepší pro zprostředkovatelské společnosti, horší pro klienty. Spíše bych zkvalitnil dohled nad finančním trhem a zpřísnil podmínky pro zprostředkovatelské firmy, které by podle zákona zodpovídaly za své lidí. Dnes zprostředkovatelé přecházejí z jedné společnosti do druhé a vyloženě ničí všechno kolem sebe. Zprostředkovatelské firmy na to nedohlížejí a to je velký problém.Finanční poradce? Nebylo by lepší toto pojmenování úplně zrušit a nazývat zprostředkovatelé pravými jmény podle toho, jak jsou zapsaní v ČNB? Alespoň by nevznikaly hloupé debaty o tom kdo je finanční poradce a kdo není.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radim | 20. 10. 2010 12:41

Chtějí banky lepší finanční trh?Lepsi pro koho? Pro banky nebo pro zakazniky?Predstavte si cloveka znaleho financnich trhu. Myslite, ze by utikal do CS pro spotrebitelsky uver s 15% urokem, nebo si uzavrel zivotni pojistku jako sporeni? Tohle banky prece nechteji, banky potrebuji nekoho, na kom muzou vydelat.Financni poradce? Myslim, ze opravdu dobreho financniho poradce si bezny obcan dovolit nemuze. Jinymi slovy, dobra rada je draha. Takze tady muzeme mit financni poradce s dobrym vzdelanim a znalostmi, kteri si budou uctovat 1000 CZK za hodinu a radit kvalitne a pak tady budeme mit ten zbytek, ktery si precte letak a udela to za drobnou provizi, kterou mu dana financi instituce da, kdyz privede noveho zakaznika.CR je zeme velmi specificka, malo se vydelava, hodne se plati a Cesi jsou s tim tak nejak smireni, popripade nevi, ze to jinde funguje jinak. Z pohledu banky tedy rozhodne neni co menit. Mozna tak zvysit par poplatku.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

cml11 | 20. 10. 2010 08:32

Co si budeme nalhávat. Banky i "poradenské&quo t;společnosti žijí z prodeje produktů. Nepotřebují přiměřeně inteligentního pracovníka, ale schopného prodejce. V tom může být, a také bývá, značný rozdíl. Viz. například prodejci Amcico z článku p. Švorby. Hlavním hodnotícím kritériem pracovníka bývá plnění obratů, ne kvalita poskytnutých rad. Až dokážete takovéto hodnocení zakázat, může přijít kvalita. Jinak dost těžko.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 20. 10. 2010 12:48
reakce na cml11 | 20. 10. 2010 08:32

Dobrý den, bohužel po tom, co jsem zažil, musím souhlasit s cml11. Na jaře jsem chtěl rozšířit řady Partners, a tak jsem chodil na školení do Holešovic. Na celém školení jsem byl vysokoškolsky vzdělaný jen já. Má představa byla, že si rozšířím obzory ve finančnictví. Bohužel jsem se ze všech interních materiálů dověděl jen pár drobností. Nic nového jsem se v tomto ohledu nenaučil. Za to se ale velký důraz kladl na prodejní schopnosti. To v čem jsem silný, analýza, bylo překážkou, protože lidem se prý čísla vůbec říkat nemají. Důležitější je červený fix, namalovat lidem domeček a pak jim ho tím fixem přeškrtat, aby věděli jak dopadnou, pokud si ode mne nenechají poradit. Když jsem chtěl vědět nějaké detaily o fungování a ptal se na konkrétní věci, dostal jsem vágní odpověď “to příjde časem”. Promiňte, ale po své zkušenosti nemohu, než si myslet, že Partners o nějaké zpřísnění podmínek pro finanční poradenství ve finále taky nestojí a opravdu pro tuto práci nepovažuji vysokoškolské vzdělání za nutné, naopak bych po absolvování Partners školení řekl, že je to spíše překážkou. Navíc, co byste dělali s Vašimi poradci, když většina z nich vysokoškolské vzdělání nemá?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Prouza | 22. 10. 2010 13:42
reakce na Ladislav | 20. 10. 2010 12:48

Dobrý den, obávám se, že směšujete dvě věci - schopnost připravit pro klienta dobré řešení a schopnost vysvětlit mu je. K tomu prvnímu potřebujete vedle schopnosti zjistit přání a cíle klienta (který o nich možná ještě nikdy ani nepřemýšlel) právě tu analytickou schopnost. Ale i sebelepší portfolio musíte umět klientovi vysvětlit tak, aby ho pochopil nejen v daný okamžik, ale aby ho přijal za své. A vzhledem k nízké finanční gramotnosti v ČR je bohužel ta schopnost vysvětlení mnohem důležitější. Osobně budu velmi rád, až to bude naopak, ale to bude trvat ještě řadu let...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Václav Valášek | 23. 10. 2010 18:54
reakce na Tomáš Prouza | 22. 10. 2010 13:42

Dobrý den, přidám citaci asi nejlepšího profesionálního poradce v ČR, protože lépe bych to sám neřekl: "Celkové řešení je kompromis. Je takové, aby klientovi pocitově vyhovovalo, aby ho chtěl realizovat, a já abych se pod to mohl podepsat. Pocit je v tomto případě velmi důležitý a dopředu na tento zdánlivý rozpor klienta upozorňuji. Mohu sice přijít s matematicky nejlepším modelem, zapíchat kolem něho čísla a pak to tvrdě prosazovat. Ale to není win-win a zároveň bych tím dával najevo obrovský disrespekt."
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 24. 10. 2010 11:41
reakce na Václav Valášek | 23. 10. 2010 18:54

Mě osobně jako největší disrespekt příjde to, co o sobě prohlašují sami poradci napříč všemi společnostmi. A to je "vždy Vám zajistíme nejvýhodnější sazbu(hú), na kterou by jste sám nikdy nedosáhl". To je největší disrespekt a podle mých zkušeností je to lež jako věž. V průběhu výběru nejvhodnější banky jsem zapojil celkem 3 poradce, 2 z Partners, jednoho z Cleveru a svým jednáním v jiné bance jsem je všechny překonal a dostal se při porovnání čisté měsíční splátky pod ně všechny. Nechci, aby to vyznělo jako nějaká ego onanie. Nebylo to nijak náročné, prostě jsem řekl kolik nabízí poradci a jaká je splátka i s poplatky a hypotéční poradce mé banky šel prostě níž, nic víc. Jednoduché, zvládl by to i ukrajinský dělník.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vladimír Švorba | 25. 10. 2010 15:36
reakce na Ladislav | 24. 10. 2010 11:41

Ladislave, kolik času a energie by jste vy osobně investoval do klienta, pokud nevíte, jestli s Vámi opravdu chce a bude spolupracovat?A co se týká úrokové sazby, kdo přijde s poslední nabídkou, vyhrává, protože zná všechny ostatní nabídky a má možnost je přebít. To je prostě obchod. Druhá stránka věci je ta, že mezi úrokovou sazbou a poradenstvím je velký rozdíl.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 26. 10. 2010 12:48
reakce na Vladimír Švorba | 25. 10. 2010 15:36

Dobrý den, Vy tedy vlastně vyvracíte, že poradce dokáže získat vždy výhodnější sazbu. Pokud by platilo, že to poradce dokáže, nemusel by se přece bát, že si klient najde sám něco lepšího. Opravdu jsem neměl zájem na tom, zaměstnat poradce, a pak jim vítězoslavně oznámit, že si beru úvěr jinde. Všem jsem hned na začátku oznámil, že mi jde o nejvýhodnější sazbu, že prostě nechci platit víc, když nemusím. Vaše druhá námitka je také lichá, protože jsem aktuální stav oznamoval všem, kdo zůstali ve hře, kolektivními e-maily. A tedy všichni měli možnost reagovat a jít níž. Zároveň by mi bylo opravdu trapně, neudělat vše pro to, abych minimalizoval čas, který trávili vypracováním nabídek pro mě.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 24. 10. 2010 21:20
reakce na Ladislav | 24. 10. 2010 11:41

Hezký den, je hezké (a určitě i možné), že jste si sám dojednal lepší podmínky. Kvalitní poradci ale skutečně v drtivé většině případů vyjednají lepší sazbu, než by zvládl sám klient. O nějakém ukrajinském dělníkovi, lži a disrespektu nemůže být vůbec řeč..Navíc (pominu-li, co jsem napsal v předchozím odstavci a za čím si stojím): Asi jste někdy slyšel o konceptu Opportunity Cost (česky tuším cena ušlé příležitosti). Kolik času, který jste mohl využít efektivněji, vás stálo detailně poznat trh, seznámit se s podmínkami, komunikovat s bankami, licitovat atd... Je to určitě dobrý pocit, vylézt po půlroce běhání s hypotékou, kterou jste si sám vypotil, a budiž vám to ku prospěchu, jsou tu ale i jiné, příjemnější a úspornější a (a tady se neshodneme) dle mého i levnější cesty. Jde jen o to, nalézt opravdu kvalitního poradce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Ladislav | 25. 10. 2010 12:40
reakce na Martin Vlnas | 24. 10. 2010 21:20

Dobrý den. Poradci určitě dokáží hodně, netvrdím, že ne. Na druhou stranu, kdybych je „nehonil“ a v trhu se trochu neorientoval, odešel bych s reklamní sazbou od Unicredit nebo KB. Pod původní nabídky jsem se nakonec dostal o 0,47%. Vyplatí se, se orientovat. Jde o velké peníze. Pokud o tom nevíte vůbec nic, i ten nejlepší poradce Vám naservíruje „běžnou marketingovou akci“ bank a dál Vás řešit nebude. Že by sám od sebe bojoval, abyste dostal mimořádnou sazbu? Nevěřím, že byste tomu sám věřil.Jinak máte částečně pravdu, uteklo mi několik hodin, které bych asi mohl trávit jinak, ale jak už jsem tu kdysi kdesi psal, jsou to asi nejlépe zaplacené hodiny mého života.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Vladimír Švorba | 20. 10. 2010 18:54
reakce na Ladislav | 20. 10. 2010 12:48

Vysokoškolské vzdělání je určitě přínosné. Ale i když budete mít nejprestižnější vzdělání, pokud nebudete umět obchod, neuživíte se. Dle mého názoru by se Pavel Kohout poradenstvím u klientů nemohl uživit :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 20. 10. 2010 17:45
reakce na Ladislav | 20. 10. 2010 12:48

VŠ vzdělání samo o sobě není vzhledem k mizerné kvalitě českého stále ještě socializmem poznamenaného školství zárukou ničeho. V našem státě bohužel stále do značné míry platí "Kdo umí, ten umí, kdo neumí, ten učí." Proč trváte na VŠ vzdělání, když se titul dá koupit? Co je to potom za vzdělání, probůh? Až bude mít úroveň špičkových britských a amerických univerzit, poté se teprve můžeme o něčem bavit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Prouza | 20. 10. 2010 10:24
reakce na cml11 | 20. 10. 2010 08:32

Myslím, že nemáte pravdu. Ano, každý, kdo poskytje finanční produkty, musí prodat - ale záleží na tom, jestli klientovi prodá produkt s náklady 1 nebo 2,5 (jednotky si dosaďte sami), jestli firma kontroluje vyváženost portfolií ve srovnání s klientovými cíly a podobně. Proč má jedna firma na trhu dvojnásobný podíl hypoték a pravidelných investic na své celkové produkci než jiná firma fungující podobným způsobem a s podobným portfoliem?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

cml11 | 21. 10. 2010 06:45
reakce na Tomáš Prouza | 20. 10. 2010 10:24

Dejme tomu, že existují společnosti kterým na alespoň přiměřené kvalitě záleží. Vím, že se v Partners osobně snažíte o alespoň přiměřeně korektní poradenství..Na nedávné schůzce s vaším člověkem jsem nicméně pojal podobné podezření jako Ladislav. I mě bylo prezentováno, že klienta nezajímají detaily a dorazil mě popis úžasných počítačových programů investičních společností, které klientům zajistí samá pozitiva a sociální jistoty..Na mysli jsem měl především pracovníky bank, které se proti Vašemu návrhu stavěly nejvíce. Tam je měřítko produkce prakticky jediné. Prodej jak chceš. Znám, pracovníky bank, kteří uzavírají nesmyslné produkty na sebe a svou rodinu, jen aby splnili stanovený plán. Pak se nedivte, že vnucují každému všechno. Jen posílají dál tlak na produkci shora.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš Prouza | 22. 10. 2010 13:38
reakce na cml11 | 21. 10. 2010 06:45

Dobrý den, pokud byste byl ochoten poslat mi detaily a jméno toho člověka na můj email tomas.prouzaATpartners.cz. rád se na to podívám, takto by nikdo od nás postupovat neměl. Předem díky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 20. 10. 2010 17:53
reakce na Tomáš Prouza | 20. 10. 2010 10:24

Souhlasím s Tomášem. Nejdůležitější je vyslechnout klientovy potřeby a cíle, stručně řečeno to, co si sám přeje, a podle toho mu fundovaně poradit. Vyváženost a správnost navržených programů společnost Partners pečlivě verifikuje prostřednictvím své analytické centrály. Neznám jinou poradenskou firmu, která má tak propracovaný (a přísný) systém kontroly - včetně vysokých nároků na poradce samotné. O plnění nějakých kritérií v tomto případě vůbec nejde!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jiří Prášil | 20. 10. 2010 21:52
reakce na Martin | 20. 10. 2010 17:53

Je dobře pane kolego, že jste pyšný na společnost pro kterou děláte, ale to že neznáte jinou společnost s analytickou podporou a přísným dohledem na zprostředkovatele neznamená, že taková společnost neexistuje. Vysoké nároky má dnes pomalu každá společnost, pokud tedy nemyslíte povinnou produkci. Znám hned dvě společnosti, kde jednou šlápnete vedle a letíte, navíc neberou každou černou ovci. Co se týče odměňování nebudu řešit, nechci zde nabourávat konkurenční provizní systémy. Každý zprostředkovatel si může určit systém který mu vyhovuje. Nerozlišoval bych společnosti na dobré a lepší.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Tomáš ProuzaTomáš Prouza
Vystudoval na VŠE v Praze mezinárodní politiku a diplomacii a na britské Open University získal titul MBA. Během studia pracoval v Nadaci Patriae a jako...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!