Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

O čtyřech poradcích

| 9. 3. 2008

Pokud nejste ve své poradenské firmě spokojení, rozhlédněte se. Pokud to s klientem a se svou budoucností v oboru myslíte dobře, můžete jít kdykoli jinam a uživíte se.

O čtyřech poradcích
Milé děti! Ano, myslím vás dospělé a přesto malé čtenáře, co jste před chvílí zavítali na tuto část internetu, nebo právě držíte v ruce barevný obrázkový časopis. V paměti máte pestrobarevné střípky příběhů o boji dobra se zlem, kde láska a vytrvání na cestě za cílem i hory přenáší. Milujete příběhy o vítězství dobra, které se nevzdalo. A tak jsem tady pro vás, abyste mohli krásně snít.

Budu vám vyprávět pohádku, protože pohádek je zapotřebí i v dospělosti. Třeba jste slušní lidé, finanční poradci nebo poradkyně a nejste spokojeni s působením firmy, v níž působíte a již zastupujete před svými klienty. Rádi byste se stali velmi uznávanými osobami, k nimž každý chová respekt a úctu. Rádi byste naplnili své představy o etické cestě za vysokým výdělkem. Tu pohádku jsem slyšel v mém poradenském dětství, když jsem měl stejnou touhu jako vy. Tak tedy zavřete oči, začínáme.

Bylo – nebylo
Byli a žili, ve státečku jménem Česká republika, kdesi ve středu starého kontinentu jménem Evropa, pracovali čtyři odborně zdatní a velmi obchodně schopní finanční poradci, ve firmách s pragmatickými názvy Alfa, Beta, Gama a Delta. Já vím, je to pro vás ještě nejasné, protože jsem nenapsal která to je planeta, obývaná lidmi ze Společenství. Sluší se dodat, že to bylo na planetě slující jménem Země, odkud všichni vlastně pocházíme, a tehdy se psal rok 2008.

Všichni ti čtyři poradci, každý z nich jednotlivě, jednoho krásného jarního měsíce, myslím že to byl březen, uzavřeli se svými klienty pro finační domy tolik smluv na finanční produkty, že měli dostat provize ve výši 500.000,- korun českých za jediný měsíc práce. Název té měny nebyl nijak nápaditý a vycházel ze symbolů moci z doby, kdy ten státeček byl ještě královstvím.

Pamatujete si ještě, co to byla království? Také se to probírá v předmětu Historie obydlených planet na základní a střední škole. Ti poradci, tak jako vy, totiž také měli jen 24 hodin času na to, aby pracovali, jedli a odpočívali nebo si užívali odměny za práci se svou rodinou.

A co se nestalo?
Prvního poradce jménem Všechnovzal centrála společnosti Alfa pochválila za kolosální finanční produkci a potvrdila svůj zájem na další spolupráci, což dala najevo okázalým poklepáním po rameni a dáváním poradce za příklad ostatním. Není důležité, co bylo řečeno, ale dá se to vystihnout takto:

„Jen tak dál, pane zprostředkovateli! Výborně! Jsme rádi, že chápete pravidla naší spolupráce. Analytická podpora nula, ale vy ji stejně nepotřebujete, že? Kdyby byl nějaký problém s klienty, nebo s planetárním finančním dozorem, nějak už si navzájem pomůžeme, v oboustranném zájmu, je to takhle OK?“

Nebylo to poprvé. Abyste mohli své nelibé pocity naplno prožívat, milé děti, měl bych pokračovat. Ten poradce již dávno své svědomí zakopal dva metry pod zem a vymýšlel stále nové variace na to, jak ještě rafinovaněji prodávat drahé věci na úkor klienta. Protože o jeho peníze šlo v první řadě, poradce neustále vyvíjel divadelní techniky, jak již na první schůzce klienty ohromit a vést jim při podpisu smlouvy ruku. A představte si, ani ji nemusel kroutit.

Lidská mysl je zvláštní a těžko pochopitelná věc. Proto ještě dnes máme zvláštní zařízení na nápravu myšlení. Už se nejmenují vězení, ale také tam nikdo nechce bydlet. Předpokládám, že nejste dvojče poradce Všechnovzala a máte svědomí, proto příběh tohoto poradce pohádka dále nerozvine. Takoví poradci nemají budoucnost a Všechnovzal nakonec dostal zákaz další práce a vysokou pokutu. Firma Alfa brzy zahynula, protože v ní po nějaké době už nikdo nechtěl být poradcem.

Druhý poradce jménem Vědětdal byl sice také pochválen, ale po straně byl manažerskou cestou společnosti Beta  pokárán, ať nezlobí, protože firma se vydala směrem kultivace sítě, vzdělávání poradců a získání dobrého jména nejen u klientů, ale i u konkurence.

Poradce Vědětdal své klienty hodně naučil a umožnil jim vydělávat hodně peněz, ale nechal si to až příliš štědře zaplatit. Centrále už nešlo jenom o provizní kvantitu, která byla na úkor poradenské kvality.

Zabralo to, ten poradce se velmi snažil, a pak toho uměl mnohem více, takže byl svým klientům ještě prospěšnější. V konečném důsledku se jeho příjmy značně zvýšily a neměl problémy se svědomím. Firma Beta přežila, protože takových poradců měla více a po rozvinutí své velikosti na určitou výši nesázela už jen na získání hotových poradců vychovaných jinou firmou, ale též na výchovu nováčků.

Třetí poradce byl jednovaječné dvojče poradce Vědětdala. Jmenoval se Zlatodal a vskutku také svým klientům přinášel více, než kolik vydělal. Přesto byl centrálou firmy Gama upozorněn na jisté odstavce smlouvy o obchodním zastoupení, obchody nebyly předány finančním domům a poradce byl vyhozen, protože před centrálou neobhájil strukturu svých obchodů. A to i přesto, že po stránce finanční osvěty byl velmi podobný poradci Vědětdalovi. 

Důvodem v dopise od výkonného ředitele firmy Gama stálo, že poradce poškodil klienty, jméno firmy, již zastupuje a šel špatným příkladem svým kolegům poradcům. To vše i přesto, že měl odborné předpoklady využívat vzdělávacího systému a další podporu od centrály. Poradce ihned zamířil do firmy Beta a neprodleně se stal oblastním ředitelem. Firma Gama také přežila. Myslím, že se nedivíte.

Čtvrtý poradce jménem Protinim v žádné síti víceúrovňového řízení nepůsobil, ač nepracoval systémem přímo placeného, ale provizně placeného poradenství ve firmě Delta, kterou sám založil. Pracoval zcela samostatně a bez zpětných vazeb, protože se měl co ohánět, aby na trhu uspěl. Také své klienty mnoho naučil, také jim umožnil vydělávat hodně peněz, mohu rovnou napsat že po této stránce jakoby z oka vypadl poradcům jménem Vědětdal a Zlatodal. 

Neměl ale už tolik času na pravidelné sebevzdělávání, ani na diskuse na odborných finančních serverech a kromě internetu vlastně neměl žádné jiné učitele. Konec konců, není možné se rozvíjet, nemáte-li vzory a možnost se jich ptát... Jeho pracovní čas nemilosrdně ukrajovala administrativa, takže poradce Protinim po nějaké době zjistil, že efektivnější pro něj bude, když se začlení mezi poradce firmy Gama. Firma Delta dobrovolně zanikla.

Protože pohádky mají mít krásnou vnitřní myšlenku a krásný konec, musím se nutně zamyslet a nabídnout to i vám, milé děti. Pokud se nyní pustíme do analogie, že poradce Protinim vytvořil stejný provizní příjem jako poradci Všechnovzal, Vědětdal a Zlatodal, napadají mě jen dvě možnosti: buď šlo jen o jeho příjemný sen se špatným probuzením, nebo zase šlo jen o tupé bouchání investiček.

Ach tak, vy nevíte co to bylo? Kdysi se používal takový kočkopes, říkalo se tomu investiční životní pojištění. Drahá investice se slevou na pojištění a se státními podporami. Ty slevy a podpory ovšem nebyly zadarmo, spíš naopak. Jejich existence na finančních trzích první lidmi obydlené planety byla opodstatněná tím, že lidé velmi málo rozuměli finančním produktům, ba dokonce – hrůza mě polévá při této zmínce - podceňovali užitečnost nezávislých finančních poradců v jejich životě a mysleli si, že jim zdarma a stejně poradí pracovníci z finančních domů, při rozhovoru v koženém křesle místnosti obložené mramorem.

No, a ten produkt měl i výchovnou funkci - udržoval platební kázeň, protože nikdo nechce mít chudé stáří. Od poradců Vědětdala a Zlatodala je tu však veliký rozdíl. Pokud nešlo o sen, neměl při chybějící negativní odezvě od centrály Protinimův mozek žádnou látku k přemýšlení, třeba zda ve svém počínání setrvat či zda něco změnit, protože touhle cestou to dlouhodobě nešlo udržet. Přesto byl poradce Protinim natolik inteligentní, že po nějaké době zamířil do společenství poradců v síti firmy Gama.

A co poradce Zlatodal? Ten ovšem vývoj firmy Beta směrem ke kvalitě zpomalil a tím ji poškodil, zatím jen v očích konkurence, protože klienti takovým věcem zatím nerozuměli. Bylo otázkou pro vedení firmy Beta, jak dlouho chtěla být na trhu a s jakou pověstí? Logicky čas plynul k tomu, že majitelé firmy Beta přehodnotili své priority a v čase se kvalita firem Beta a Gama vyrovnala. Současně naštěstí došlo k tomu, že napravený poradce Vědětdal svého nového kolegu Zlatodala přivedl po nějaké době na správnou cestu.

Milé děti, tohle je docela zajímavé. Obě tyto firmy si počínaly zcela rozdílně, a přesto se jejich postavení v čase vyrovnalo. Znamená to jediné: firma Beta byla přinucena ke změnám po vzoru firmy Gama.  Firma Gama měla nejlepší vliv na rozvoj oboru nezávislého finančního poradenství a společenská prestiž poradců neustále stoupala až na úroveň, které se dnes všichni těšíme. Myslím že to bylo proto, že majitelům i poradcům ve firmě Gama nešlo jen o peníze. Proto v čase vydělávali nejvíce ze všech těch čtyř firem. Měli totiž nejvíce klientů.

Takže, pokud skutečně máte s nějakou dosavadní poradenskou společností problém, rozhlédněte se. Klient je vždy v něčem stejný. Pohádky mají rádi také klienti. Pracují v jiných oborech, ale jedno další mají zase společné. Jsou už dostatečně finančně gramotní. Pokud využijí služeb finančního poradce, očekávají optimální službu za optimální cenu, aby svých cílů dosáhli.

Kdybych mou pohádku napsal pro jiný obor než ten náš, jeden a ten samý klient by ji pro svůj obor dále využil, protože by má pohádková obecná slova správně pochopil. Doporučení jak a kde pracovat by opět vedlo do obdobné firmy, jako byla firma  Gama. Proto je význam všech firem typu firmy Gama ve všech oborech tak významný. Firma Gama totiž ukazovala správný směr rozvoje všech oborů. Pokud byste rádi nějaký příměr ze stupidní televizní reklamy z té doby, tak C bylo správně.

Druhů finančních poradců bylo v té idylické době počátků informační společnosti více, v pohádce jsou však zmíněni jen čtyři. Poradci, kteří nepracovali za provize z finančních produktů, ale za přímo placené smluvní finanční poradenství patří do jiné pohádky, protože byli v tak výrazné menšině, že nepřinášeli téměř žádný přínos pro většinu tehdejší společnosti.

Vidím pro vás jako nejlepší začít vyjednávat s firmami, které se podobají firmám Beta a Gama. Konec konců, vždy máte možnost odejít někam jinam a uživíte se, pokud to s klientem a se svou budoucností v oboru myslíte dobře. Myslím, že byste uměli pohádku doplnit, třeba  o jména poradenských společností, jak je znáte dnes. A je úplně zbytečné, abych to udělal já. Píše se přece rok 2258 a jste už velké děti.

Autor je finanční poradce ze společnosti Fincentrum. Psáno pro FINMAG.CZ a pro časopis Finanční poradce.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

Fredy | 10. 3. 2008 05:40

Dobrý den pane Hanzle. Nemám sice rád dlouhé články, ale Vaše jsou výjimkou. Zajímavé čtení, ale s budoucností to má pramálo společného. Myslím si, že děti v roce 2258, ale i mnohem dříve, naše současné počínání těžko pochopí. Také jsem přemýšlelkam budoucnost zařadí profesi "finanční poradce". Zda mezi profese obchodní, vzdělávací, či loupeživé.V roce 2258, ale i mnohem dříve, nebudou společnosti Alfa, Beta ......... nabízet přímé finanční poradenství, ale unikátní software. Každý rozumný člověk (děti od 5 let také) bude mít ve svém mobilu OCM (osobní centrální mozek). Tyto programy budou šité přímo na míru každého jedince. Mobil té doby bude umět, na základě vzorku DNA, identifikovat jedince a dle různých skrytých testů a rozborů zdraví dle potu, ho zařadit do žebříčku rizikovosti a potřebnosti.Tento OCM mu v podstatě nahradí vše. Jak peněženku, tak útraty. Bude za něj rozhodovat kolik volných peněz může uvolnit a kam je investovat. Bude vlastně jeho dokonalým a bezchybným osobním finančním poradcem, ale bez hřejivého lidského slova, dotyku podané ruky, naučeného úsměvu …….. brrrrr nic pěkného nás nečeká :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr Borkovec | 9. 3. 2008 23:18

:) hezké. Libí se mi utopistické příběhy. Bojím se však, že realita je a bude jiná. Gama se nebude tímto způsobem zbavovat poradců, protože si je vychová a vybere, aby takové věci nedělali. A pro Betu už bude pozdě se měnit a bude to i nemožné vzhledem ke všemu odpadu, který tam už bude mít na pozicích oblastních ředitelů. Nikdo vlastně nebude reálně vědět, jak to udělat a dokázat a majitelům se nebude chtít absolvovat hrubý pokles již zajištěných příjmů. A Alfa se svým již zaběhlým systémem fungovaní bude poměrně úspěšně fungovat dále a dále bude generovat peníze ještě pár desítek let a i ona bude přinucena udělat některé kroky ke klientům a svým poradcům. Nechci být negativista, ale už dávno nejsem naivní. :) pěkný večer.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radek Appl | 9. 3. 2008 21:48

Pavle,máte můj obdiv. Opravdu výstižně a hlavně zajímavě napsaný článek.Je opravdu vidět, že jste člověk, který má mozek na správném místě. Napsal jste to opravdu bravurně a naprosto s Vámi souhlasím. Jelikož situaci docela sleduji názvy firem jsem si jednoduše doplnil, i když si nejsem jist společností Delta, mohl by jste, například na můj email, napsat její název, jen pro kontrolu. Jsem rád, že tuto práci dělají lidé jako Vy, pro klienty jedině přínos.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Hanzl | 10. 3. 2008 16:10
reakce na Radek Appl | 9. 3. 2008 21:48

Radku, nevím proč to chcete vědět. Já nevím, koho byste rád viděl v postavení firmy Delta, po pravdě na tom vůbec nezáleží. Podobnost s nějakou firmou z prehistorie finančního poradenství, tedy s nějakým subjektem existujícím v roce 2008, je čistě náhodná. Firmy přicházejí a odcházejí, scéna se proměňuje, herci používají jiné masky a jiné texty, ale lidský mozek zůstává podobný - stále chybuje. My v roce 2258 nemáme vaše starosti. Občas se - pravda - vyskytne nějaký pokus něco bouchnout, třeba strukturovaný produkt bez uploadu znalostí do uživatelova mozkového čipu, to se stává. Ale stačilo pár exemplárních vystěhování poradců na méně obydlené planety a bylo po problémech :-) My se zabýváme otázkami, jako je třeba právní subjektivita biologického materiálu se samoučícími se buňkami, co to je život a kdo je jeho stvořitelem, tedy s právy vlastníka. Vlastnictví a práva k němu jsou v naší době velmi rozsáhlou disciplínou, zvláště po zahájení prodeje 3D parcel na 4 planetách solárního systému. Jo, daně máme relativně nízké a rovné, den daňové svobody je 17. ledna. Ještě že si můžem občas přečíst nějakou tu pohádku...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Jan Majer | 9. 3. 2008 22:02
reakce na Radek Appl | 9. 3. 2008 21:48

Delta je myslím TC apod., ale netřeba asi hledat úplně konkrétní firmu. Já jsem z Alfy taky odešel s krásnou vizí vlastní Delty, pak jsem to vzal přes Betu do Gamy. Moc pěkné, pane Hanzle :-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

ik | 16. 3. 2008 06:58
reakce na Jan Majer | 9. 3. 2008 22:02

Pohádka je pohádka. Finanční poradenství musí fungovat stejně jako jiné činnosti: musím o věci mít přehled, mít nad sebou kontrolu i servis společnosti, vědět proč to dělám, spokojenost klienta. Všechny uspokojí klienta, ale: pokud je v jedné společnosti chaos, druhá jde po penězích,třetí má kombinaci chaosu a honby po penězích - zbývá ta čtvrtá. Název si dodejme každý sám - díky p. Majere, že jste založili Partners!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Hanzl | 16. 3. 2008 15:15
reakce na ik | 16. 3. 2008 06:58

Finanční poradenství bude mít takovou pověst, jakou si vytvoří finanční poradci sami. Servisní společnosti k tomu mohou a mají vytvářet podmínky, ale sám dobře víte, že najít a vychovat schopné poradce je velmi obtížné. Skutečně špičkových poradců nikdy nebudete mít ani 20% z celé sítě. Z těch 20% se rekrutuje elita, 4% celku, která může pomýšlet na téměř neomezené cíle. To vše jen proto, že ten potenciál v tom člověku je a také je dále cílevědomě rozvinut, s potřebnou sebekázní. Jsem přesvědčen, že takový člověk má být schopen, s kýmkoliv si naplánuje, vést rozhovor i bez přípravy, v něm přesvědčivě obstát a zanechat dobrý dojem. Má to být frajer, co nepochybuje o svém úspěchu a má co předávat svým klientům, i kdyby právě měl v kapse jen 19,50 CZK na polévku.Pokud vám to připomíná mé články a diskusní poznámky o průběhu první schůzky s novým klientem, tato podobnost vůbec není náhodná. Naopak, je to univerzální pravda a bez jejího pochopení nebude ani poradenství, ani obchodu, ani odměny za něj.Sebedůvěra poradce musí přirozeně vycházet z jeho zdravého sebevědomí vyztuženého odborností, pílí a chuti neustále se zlepšovat. A to sebevědomí zase má vycházet z uvědomělé sebeúcty, protože nás je velmi zapotřebí. A klienti vycítí, že nejsme otravové, co potřebují něco prodat. Amen
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!